četvrtak, 24. siječnja 2013.

VRATI SE I KLANJAJ, JER NISI KLANJAO !

Hutba od Muhameda al Šerifa

U Ime Allaha, Milostivog, Samilosnog. U toku noći, Abu Lulu al Međusi, se sakrio u sijenci da dočeka salatul fedžr da bi izvršio svoj satanski plan: da ubije emirul mumina, Omer bin Hattaba ra. Omer bi vodio fedžr učeći duže sure, dajući vremena ljudima da stignu u džemat. Dok je vodio namaz, Abu Lulu mu je prišao iza stuba, sa sakrivenim bodežom umočenim u otrov. On je iskočio pred Omera ra i otvorio mu stomak nožem. A zatim je pojurio kroz safove, ubadajući lijevo i desno, ubivši više muslimana. Jedan od sahaba je bacio svoj ogrtač preko njega i Abu Lulu vidjevši da je opkoljen, ubio je sam sebe. Omer ra je završio salatul fedžr i zatim je preselio na svom krevetu radijallahu anhu.

Važnost namaza u Islamu se ne može razumjeti. To je prvi stub Islama nakon šehadeta sa kojim se postaje musliman. Namaz je bio obavezan svim poslanicima i svim ljudima. Allah je proglasio njegovu obavezu pod veličanstvenim okolnostima. Na primjer, kad je Allah govorio sa Musaom Allah kaže: Tebe sam izabrao, zato ono što ti se objavljuje slušaj! Ja sam uistinu Allah, drugog boga osim Mene nema; zato se samo meni klanjaj i molitvu obavljaj - da bih ti uvijek na umu bio.
(20;13-14).

Isto tako, namaz je propisan Muhammedu savs u toku njegovog putovanja na nebo. Dalje, kad Allah pohvaljuje vjernike, kao na početku sure Muminun, jedna od prvih opisa koje On izlaže je njihova privrženost namazu: Ono što žele - vjernici će postići, oni koji molitvu svoju ponizno obavljaju. (23;1-2).

Važnost namaza se naslućuje u mnogim izjavama Poslanika savs. Na primjer, kaže Resul savs: Prva stvar za koju će rob biti pitan na Sudnjem danu je namaz. Pa ako je on u redu, ostala dijela će biti u redu. A ako je on loš, i ostala dijela će biti loša.(Prenosi Taberani, a Albani ga proglašava sahihom.)

U stvarnosti, kad se namaz obavi propisno, sa iskrenim sjećanjem na Allaha i obraćanjem za oprost, to če imati poseban efekat na osobu. Nakon što završi svoj namaz, njegovo srce će se ispuniti sjećanjem na Allaha. Bojaće se Allaha i nadaće se Allahovoj milosti. Nakon takvog iskustva, on neće htjeti da se pomjeri sa takvog polažaja u položaj gdje će biti nepokoran Allahu. Allah spominje ovo u ajetu: ...molitva zaista odvraća od razvrata i od svega što je ružno..(29;45). Među onima koji obavljaju namaz ima stvari koje trebamo iznijeti.

-Neki nisu koncentrisani na ono što uče.

-Neki brzaju kad klanjaju.

-Neki bacaju pogled na razne strane u namazu.

-Stalno zaboravljaju broj klanjanih rekjata.

-Nekima je dunjaluk na pameti u toku namaza.

-Neki idu prije imama.

Uporedimo ovo sa onima prije nas: Ljudi su mislili da je Rabija bin Khaitam slijep, zbog toga štomu je pogled stalno bio spušten i zbog toga što je stalno držao svoju glavu pognutu u namazu. On je živio iza kuće Abdullaha ibn Masuda 20 godina, i njegova sluškinja bi kad bi ga ugledala rekla: Evo tvog slijepog prijatelja, pa bi se Abdullah nasmijao. U Buhariji i Muslimu, od Abu Hurejre, se prenosi da je čovjek ušao u mesdžid a Poslanik savs je sjedio tamo. Čovjek je klanjao 2 rekjata a zatim je došao da se poselami sa Poslanikom savs. Poslanik savs mu je odgovorio i rekao: Vrati se i klanjaj jer nisi klanjao. Pa se ovaj čovjek vratio i klanjao još dva rekjata, kao što je uradio i prvi put, pa je ponovo nazvao selam Poslaniku savs. Poslanik savs mu je opet odgovorio i ponovo mu rekao: Vrati se i klanjaj jer nisi klanjao. On mu je to rekao tri puta sve dok treći put čovjek nije rekao: Tako ti Onoga koji te je poslao sa istinom, ja ne znam bolje od ovoga. Nauči me. Kaže Resul savs: Kad ustaneš na namaz reci Allahu Akbar. Zatim uči ono što ti je lako iz Kurana. Zatim idi na ruku dok se ne smiriš. Zatim se vrati uspravno dok nisi sasvim uspravan. Zatim idi na sedždu dok nisi potpuno smiren. Zatim sjedi dok nisi smiren na sjedenju. Zatim ponovi sedždu dok nisi miran na njoj. Čini tako u budućim namazima.

Vratimo se nazad i pogledajmo naš namaz, jer nam je to tema danas.

- Zašto smo došli u mesdžid, zašto klanjamo? Mi to činimo jer time izvršavamo naredbu Stvoritelja. Zbog čega onda da gubimo milost i nagradu radi lutajućeg srca? Koncentracija je srce namaza. Koncentracija je plod imana. Pa opet mnogi ostavljaju namaz i samo im se pripisuje mala nagrada zbog njegove neispravnosti. Kaže Resul savs: Zaista čovjek će ostavljati namaz pa će mu se zapisati samo jedan desetina, i devetina, i osmina, i sedmina i šestina i petina, četvrtina, trećina i polovina.(Abu Dawud i Tirmizi). Osman ibn Abi Dašhan kaže: Nikad nisam klanjao namaz, a da nisam zamoli Allaha da mi oprosti moje greške u namazu.

-Onaj ko skraćiva svoj namaz krade od namaza. Kaže Resul savs: Najgori lopov je onaj koji krade od svog namaza. Pa su pitali: Kako se može krasti od namaza? Kaže: Ne izvršava ispravno ruku i sedždu.

-Zbog svog brzanja u namazu liči na pticu koja kljuca. Prenosi Ahmed, Abu Dawud, i drugi da je Resul savs zabranio da se klanja u namazu kao vrana...

Omer ra se jednom obratio ljudima sa mimbera jakim glasom: Čovjek može ostariti u Islamu a da nikad ne klanja potpun niti jedan namaz. Pa su ga upitali: Kako to? Kaže: Nije koncentrisan, skrušen, niti fokusiran na Allaha.

Jednom je Maruf al Karki ra je stajao među učenicima, pa su jedan drugome govorili: Hajde ti pa vodi jaciju. Prvi učenik je pristao ali kaže samo ako ti vodiš fedžr a ne ja. Maruf al Karki je to čuo pa reče: Allaha mi ako misliš da češ živ dočekati fedžr onda ti nisi usavršio svoj namaz.

Kako se koncentrisati u namazu?

Kasim ibn Muhammed ra kaže: Izašao sam jedan dan i gdje god sam krenuo sreo bih Aišu ra pa bih je poselamio. Taj dan sam izašao pa kad sam vidio Aišu ra da klanja duha namaz, ponavljajuči isti ajet: Prije smo među svojima strahovali- govoriće, pa nam je Allah milost darovao i od patnje u ognju nas sačuvao.(52;26-27). Ona je plakala ponavljajući ovaj ajet. Ja sam čekao dok se nisam umorio, a ona je ostala kako sam je i našao. Pa kad sam to vidio, ja sam sebi rekao: Odoh ja na pijacu da uradim šta trebam pa ću se vratiti. Kad sm se vratio sa pijace, našao sam je onako kako sam je i ostavio.

Kako da se mi koncentrišemo u namazu? Iz sunneta Poslanika savs izvlačimo slijedeće:

1) Dođi rano na namaz i pripremi se za koncentraciju. Ponovi riječi muezzina i prouči dovu poslije ezana. Uči dovu između ezana i ikameta. Nek ti je abdest propisan, koristi misvak, obuci se lijepo.

2) Pripremi se da postigneš nagradu namaza. Abu Bekr ibn Ijaš kaže: Vidio sam Habib ibn Sabita na sedždi. Da ga vidiš pomislio bi da je mrtav( zbog dužine sedžde).

3) Završi ajete ili dove u namazu. Razmišljaj o značenju ajeta. Zar to nije obeshrabrujuće da čovjek uči ajet dan za danom cijeli život a ne zna njihovo značenje. Kuran je objavljen da bi se o njemu razmišljalo. Kaže Allah: Knjiga koju ti objavljujemo blagoslovljena je da bi oni o riječima njezinim razmislili i da bi oni koji su razumom obdareni pouku primili.(38;29).

4) Klanjaj u džematu. Allah kaže: Molitvu obavljajte i zekat dajite i zajedno sa onima koji molitvu obavljaju i vi obavljajte!(2;43).

5) Ne propuštaj nafile naročito one koje je Poslanik savs redovno obavljao, naročito vitr i sabahske sunete.

6) Ne brzaj kad klanjaš. Nek namaz uzme vrijeme koje treba, ali ne dozvoli da ti to bude najnevrijednije djelo tog dana. Ibn Wahb kaže: Vidio sam Saurija kod Kabe. Nakon magriba ustao je da klanja i ostao je na sedždi sve do ezana za jaciju.

7) Znaj da Allah odgovara na tvoj namaz. Kaže Resul savs: Allah Uzvišeni kaže: Podjelio sam namaz između Mene i Moga roba. Moj rob će imati što bude tražio. Kad Moj rob kaže: Hvala Allahu Gospodaru svijetova, Allah mu odgovara: Moj rob Me veliča. Kad rob kaže: Milostivog, Samilosnog, Allah mu odgovara: Moj rob me hvali. Kad rob kaže: Gospodara Sudnjeg dana, Allah kaže: Moj rob Me slavi. Kad rob kaže: Samo Tebi se molimo i samo od Tebe pomoć tražimo, Allah mu kaže: Ovo je između Mene i Moga roba i on će imati što traži. Kad rob kaže: Uputi nas na pravi put, put onih kojima si se smilovao a ne na onih na koje si se naljutio niti onih koji su zalutali, Allah kaže: Sve ovo je za Moga roba, i Moj rob će imati što htjedne.(Muslim).

8) Klanjaj iza sutre. Jedna stvar koja pomaže koncentraciji je sutra i klanjaj iza nje, jer to će ti spriječiti da ti pogled luta, od šejtana i ljudi koji prolaze ispred tebe, smanjuje ti distrakciju. Kaže Resul savs: Kad neko od vas hoće da klanja, nek klanja iza sutre i nek joj se približi.(Abu Dawud).

9) Traži zaštitu od šejtana. Poslanik savs nas je učio sljedećoj metodi za zaštitu od šejtanske vesvise. Abul As ra kaže da je jednom rekao: O Allahov Poslaniče, šejtan me prekida u namazu, i ja se zbunim u učenju. Kaže Resul savs: To je šejtan po imenu Khanzab. Kad osjetiš njegovo prisustvo, traži zaštitu od Allaha, i suho pljuni tri puta na lijevu stranu. Kaže Abul As: Tako sam i uradio i Allah ga je otklonio od mene.(Muslim)

10) Klanjaj kao da ti je ovo zadnji salat nakon kojeg ideš Allahu. Abu Bekr al Muzani kaže: Ako hoćeš da imaš koristi od svog namaza onda reci: Ja ću umrijeti nakon namaza!

2002 Kulturni Centar Skandinavija

___________________________________________________