nedjelja, 6. siječnja 2013.

Vraćanje razvedene žene - Er-Redža'

Propisi vezani za razvod braka

 

 Vraćanje (opoziv) - Er-Redža'

 

Vraćanje (opoziv), u terminologiji islamskih pravnika (fekila) znači: “Vraćanje razvedene žene u stanje u kojem je bila prije razvoda (tj. stanje braka), bez novog bračnog ugovora, za vrijeme njenog pričeka (iddeta).” 

 

Preveo: Semir Imamović

 

Kada kažemo razvedena žena, onda mislimo na ženu, koju čovjek nije definitivno (konačno) razveo, tj. nije je razveo tri puta, koliko ima pravo da je razvede. Na propisanost vraćanja (opoziva) upućuje Kur’an, sunnet i konsenzus (jednoglasan stav islamskih učenjaka). Kaže Allah, s.v.t:”  Muževi imaju pravo da ih vrate, dok su u pričeku, ako hoće da se stanje popravi” (prijevod značenja, El-Bekare,228.). Bilježe Buhari i Muslim od Abdullaha ibn-Omera, da mu je Poslanik, s.a.v.s., naredio da vrati ženu, nakon što ju je razveo za vrijeme njenog mjesečnog ciklusa (hajza). Kaže imam Ibnu-l-Munzir:” Islamski učenjaci su složni oko toga, da svaki slobodan musliman, koji je razveo ženu manje od tri puta i svaki rob, koji je razveo ženu manje od dva puta, imaju pravo da ih vrate za vrijeme njihovog pričeka (iddeta).” (El Mulehhasu-l-fikhijju 2/315). Vraćanje (opoziv) je propisano radi velike mudrosti, a ona je, davanje prilike mužu, koji je dobro razmislio o onome šta je uradio i pokajao se zbog toga, da obnovi bračni život sa svojom suprugom i pokuša prevazići probleme, koji su trenutno pomutili sreću, koju su našli u zajedničkom životu. Nema sumnje, da svaki čovjek, bez obzira koliku ljubav osjećao prema svojoj ženi, može pod pritiskom datih okolnosti i našim prirodnim, ljudskim emocijama, razvesti ženu i istog trenutka se žestoko pokajati, zbog toga, tako da je otvaranje vrata vraćanju velika milost i blagodat od Allaha, s.v.t. Kako je samo velika Allahova Milost i koliko li je samo blagodati, kojima nas je obasuo, pa hoćemo li Mu zahvaliti na tome ?

 

Uslovi ispravnosti vraćanja žene:

 

1. Da razvod ne bude definitivan (konačan), što znači da se dogodilo manje od tri puta u slučaju slobodne osobe, a manje od dva puta u slučaju roba. Kada čovjek definitivno razvede ženu (tj. iskoristio svoje pravo na tri razvoda), ona mu postaje zabranjena, sve dok se ne uda za drugog čovjeka, pa je on  nakon polnog odnosa pusti (razvede). Kaže Allah, s.v.t:” Razvod je dva puta. Nakon toga neka ih na najljepši način zadrže, ili  neka ih isto tako razvedu…

 

Ako je poslije toga pusti, nije mu dozvoljeno da je oženi, sve dok ne stupi u brak sa drugim” (prijevod značenja, El-Bekare,229. 230.).

 

2. Da se razvod dogodio nakon polnog odnosa. U suprotnom, ako je čovjek razveo ženu, prije  nego je imao odnos s njom, nije mu dozvoljeno da je vrati, (bez novog bračnog ugovora), jer ona spada u kategoriju razvedenih žena, kojima nije propisan priček. Kaže Allah, s.v.t:” O vjernici, kada oženite vjernice, zatim ih pustite prije nego imate odnos sa njima, nije im obavezno da pričekaju”    

(prijevod značenja, El-Ahzab,49.).

                                                

3. Da se razvod nije dogodio uz nadoknadu sa ženine strane, jer ona nije dala tu nadoknadu ni zbog čega drugog, nego da bi se odvojila i razvela od njega ( o razvodu uz otkup žene će biti više govora). Ako bi se razvod dogodio uz nadoknadu, nije dozvoljeno čovjeku da vrati ženu, osim putem novog bračnog ugovora i uz njenu saglasnost, jer bi na taj način došlo do kontradiktornosti između vraćanja (opoziva) i ženinog otkupa.

 

 

4. Da brak bude šerijatski ispravan (o uslovima ispravnosti braka govorili smo u jednom od prethodnih brojeva Saffa). Ako čovjek razvede ženu, nakon što je stupio s njom u brak, koji je šerijatski neispravan, (kao što je brak bez staratelja), nije mu dozvoljen opoziv, jer taj razvod ima karakter definitivnog (konačnog) razvoda. 

 

5. Da se opoziv dogodi za vrijeme ženinog pričeka, za što su dokaz riječi Allaha, s.v.t:” Muževi imaju pravo da ih vrate, dok su u pričeku, ako hoće da se stanje popravi” ( prijevod značenja, El-Bekare,228.). 

 

6. Da vraćanje (opoziv) bude bezuslovno, tj. bez postavljanja ikakvih uslova, kao da joj kaže:” Ako se dogodi to i to, vraćena si.” 

 

7. Da supružnici opozivom namjeravaju popravljanje stanja, za što su dokaz Allahove riječi:”…  ako hoće da se stanje popravi.” (prijevod značenja,El-Bekare, 228.). 

 

Na koji način se događa vraćanje (opoziv) 

 

Vraćanje se može dogoditi na jedan od dva načina: 

 

1. Riječima, poput “ Vratio sam te”, “zadržao sam te” i slične riječi, koje upučuju na vraćanje. Žena koja je razvedena, opozivnim razvodom ima propis zakonite žene, što znači da ima pravo na opskrbu, smještaj (stan) i odjeću sa jedne strane, a sa druge strane ima obavezu da boravi u muževoj kući, ne bi li promjenio odluku. Također, imaju obostrano pravo na nasljedstvo, u slučaju da jedno od njih dvoje umre za vrijeme pričeka(iddeta), zatim pravo na zajedničko putovanje, osamljivanje jednog sa drugim i polni odnos. Ako se suprug odluči na redžu’ (opoziv-vraćanje), obaveza je supruzi da je prihvati, a ako odbije biva griješnom. 

 

KONAČNI (DEFINITIVNI) RAZVOD 

 

Konačni (definitivni) razvod je razvod nakon kojeg čovjek nema pravo vratiti ženu, osim pod određenim uslovima, koji se moraju ispuniti, kao što je novi bračni ugovor i sl. Nakon što se on dogodi, čovjek dobija status ravnopravnog prosca, a ženi se ostavlja sloboda, ako hoće prihvatit će njegovu prosidbu uz vjenčani dar i novi bračni ugovor, a ako hoće odbit će prosidbu. Razvod se tretira konačnim (definitivnim) u sljedećim situacijama: 

 

 Kada čovjek razvede ženu opozivnim razvodom, zatim je ostavi (ne traži da mu se vrati), dok joj ne istekne priček. Samim isticanjem pričeka biva razvedena definitivno. 

 

Kada čovjek razvede ženu uz otkup sa njene strane. 

 

 Da se mirioci, koje pošalje i jedna i druga strana slože oko razvoda, nakon što zaključe da je razvod bolji od ostanka u braku. 

 

 Kada čovjek razvede ženu prije odnosa sa njom, jer kao takva nije obavezna pričekati, kao što smo već naveli. 

 

 Kada čovjek razvede ženu tri puta odjednom, ili je razvede treći put, nakon što ju je prije toga razveo dva puta. Razlika između ove i prethodnih situacija jeste u tome, što u prethodnim situacijama čovjek može ponovo oženiti razvedenu suprugu, uz njeno zadovoljstvo i novi bračni ugovor, dok se u zadnjoj situaciji moraju ispuniti dva uslova, da bi se mogao sklopiti novi brak između starih supružnika. Ti uslovi su: 

 

1. Da se žena uda za drugog, te je ovaj, nakon polnog odnosa pusti. Kaže Allah, s.v.t:” Ako je poslije toga pusti, nije mu dozvoljeno da je ženi, sve dok ne stupi u brak sa drugim” (prijevod značenja,El-Bekare, 230.).
Kaže Aiša,  r.a:” Dogodilo se da je čovjek razveo ženu tri puta, nakon čega se ona udala za drugoga. Ovaj ju je također razveo, prije nego je imao odnos s njom. Tada se pojavila želja kod prvog da je ponovo oženi, na što je Poslanik, s.a.v.s., rekao:”  Ne smiješ to raditi, sve dok drugi ne osjeti slast odnosa sa njom, kao što si ti to osjetio.” (Muttefekun alejhi) 

 

2. Da brak bude ispravan, tj. da žena u njega stupi potpuno slobodna dobrovoljno, uz pridržavanje svih uslova, koje brak čine ispravnim (dozvoljenim) i da njen i njegov nijjet budu ostanak u braku, a ne samo formalno sklapanje braka, koje ima za cilj učiniti ženu ponovo dozvoljenom prvom suprugu. (Ovakva vrsta braka zove se: Nikahu-l-muhallil, tj. brak koji ima za cilj ohalaliti ženu njenom prvom suprugu, nakon što mu je postala zabranjena). Allahov Poslanik, s.a.v.s.,  je prokleo onoga koji sklapa brak radi ohalaljivanja i onoga zbog koga to radi. (prenose ga Ahmed, Nesai i Tirmizi). Kaže imam Ibnu-l-Kajjim:” Jedna od velikih blagodati, kojima je Allah, s.v.t .,obasuo svoje robove je dozvola vraćanja žene prvom suprugu, nakon što je oženi drugi, a zatim razvede. Prema Tevratu, to nije bilo dozvoljeno nakon što se uda, dok prema Indžilu razvod ni u kom slučaju nije bio dozvoljen. Naš Šerijat je najpotpuniji i najkorisniji ljudima i prema njemu je dozvoljen brak sa četiri žene, uzimanje robinja i on daje čovjeku pravo na razvod. Ako nakon razvoda, čovjek poželi svoju puštenu suprugu, naći će put do toga (tj. dozvoljen put), kada je treći put razvede ne može je vratiti, sve dok se ne uda za drugog, s tim da se uslovljava da u drugi brak stupi sa željom i zadovoljstvom. 

 

 OTKUP ( EL HUL’ )  

 

El-hul’u je puštanje žene, upotrebom određenih izraza koji na njega ukazuju, uz otkup sa njene strane. Nazvan je hul’om (otkupom- oslobađanjem), jer se žena otkupljuje od čovjeka i oslobađa od njega, kao što se oslobađa odjeće. U arapskom jeziku, glagol halea znači skinuti, osloboditi se. Allah, s.v.t., uporedio je supružnike sa odjećom, kojom se zaodjeva svako od njih, za vrijeme trajanja bračnog života. Kaže Uzvišeni:” Vama se dozvoljava, da u noćima ramazana, ženama svojim prilazite. One su vaša odjeća, a vi ste njihova (prijevod značenja, El-Bekare,187.). Već smo spomenuli, da je brak institucija, koja povezuje supružnike čvrstom vezom i pomaže im da organizuju, za njih, jedan novi vid života, u kojem će preovladavati duh milosrđa i dobročinstva. Njegova najveća korist i cilj je stvaranje zdrave porodice, koja predstavlja samo jednu ciglu u građevini, koja nosi naziv odgojena (izgrađena) generacija. Kaže Allah, s.v.t:” Od Allahovih dokaza je i to da vam stvara druge, kako bi ste se uz njih smirili i stvara među vama ljubav i samilost” (prijevod značenja, Er-Rum,21.). U slučaju da se ne postigne spomenuta korist i ne ostvari ovaj veliki cilj, tako što svako od supružnika uskrati ljubav onom drugom ili se to dogodi mužu, Allah, s.v.t., tada naređuje muževima da uz dobročinstvo i pravednost puste svoje žene. Kaže Allah, s.v.t., :”…. Zatim ih ili na najljepši način zadržite, ili ih isto tako pustite (prijevod značenja,El-Bekare, 229.). Ako ljubav bude uskraćena ženi, bilo zbog muževog ružnog odnosa i ponašanja prema njoj, ili zbog manjkavosti u vjeri, dozvoljeno joj je tražiti razvod, uz davanje imetka i tako se na neki način otkupiti od muža. Inače, ženi nije dozvoljeno da traži razvod bez opravdanog razloga, prema riječima Poslanika, s.a.v.s:” Žena koja bude tražila razvod od svog muža bez ikakvog povoda, tj. opravdanog šerijatskog razloga, neće osjetiti miris dženneta. (prenosi ga Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Madže). Kada se pojavi  opravdan šerijatski razlog dozvoljeno joj je da traži razvod, s tim da je na njoj da ponudi muža određenom količinom imetka (onoliko koliko se dogovore). Prenosi Ibn Abbas da je žena Sabita ibn Kajsa došla Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i rekla:” Allahov Poslaniče, ne mogu prigovoriti Sabitu ibn Kajsu, niti na njegovom ponašanju, niti na njegovoj vjeri (tj. njegovim pridržavanjem vjere), međutim svim svojim srcem prezirem nezahvalnost u Islamu, (tj. bojim se da mu neću uzvratiti na to njegovo dobro i da ću ga zanijekati)"." Dobro, da li si voljna da mu vratiš bašču, koju ti je poklonio kao vjenčani dar", upita Poslanik, s.a.v.s. “Da,” odgovori ona." Onda, Sabite, uzmi svoju bašču i razvedi je", odlučno će Poslanik, s.a.v.s. U drugom rivajetu se navodi:” ….. i naredi mu Poslanik, s.a.v.s., da je razvede (Prenosi ga Buhari). 

 

 Šta se sve može smatrati opravdanim razlogom za razvod ? 

 

Kaže uvaženi i cijenjeni učenjak (jedan od imama ovog vremena), Abdulaziz ibn Baz ,neka mu se Allah smiluje :” Mnogo je razloga, koji opravdavaju razvod, među kojima možemo izdvojiti: 

 

- Neodgovaranje supružnika jedno drugom, na što može ukazivati nepostojanje ljubavi među njima, 

 

- nedolično ponašanje žene i nepokoravanje mužu u dobročinstvu, 

 

- ružno i nedolično ponašanje čovjeka i nanošenje nepravde ženi, 

 

- nemogućnost jednog od supružnika da ispuni prava i obaveze preuzete bračnim ugovorom, 

 

- zapadanje supružnika ili jednog od njih u grijehe, što prouzrokuje pogoršavanje odnosa među njima, 

 

- pogoršanje odnosa između žene i muževih roditelja, ili jednog od njih i upotreba pogrešne metode u odnosu prema njima, kao i nebriga žene za higijenom i sređivanjem (ukrašavanjem), u što ulazi nebriga za oblačenjem lijepe odjeće, koju žena posjeduje, mirisanje lijepim mirisima, obraćanje čovjeku lijepim riječima i sa osmjehom, prilikom susretanja i slično. (Fetava kitabi-d-da’va 2/237 str.) 

 

Neki propisi hul’a 

 

1. Ako se čovjek i žena dogovore oko razvoda i isplaćivanju otkupa na odgodu (dvije ili tri godine), ženi je dozvoljeno nakon isteka pričeka da se uda, jer taj dug ne utiče na ispravnost novog braka. 

 

2. Ako čovjek ne bude volio ženu, međutim zadrži je u braku kako bi joj dosadio (postao mrzak) i na taj način je podstakao na otkup, čini nepravedno djelo i nije mu dozvoljeno uzeti otkup. Dokaz za to su riječi Allaha, s.v.t:” I ne postupajte ružno prema njima, kako bi ste uzeli dio imetka, koji ste im dali” (prijevod značenja, En-Nisa,19.). 


Prijevod: Semir Imamović