subota, 5. siječnja 2013.

Vasijjet - Najbolji lijek protiv svađa nasljednika

Učenjem Islama Allahu, dž.š., pripada sve što je na nebesima i na Zemlji. On je Vlasnik svega što je iz Svoje milosti stvorio, kod Njega je znanje o početku i kraju svega. Čovjeka je svojom milošću učinio halifom na Zemlji i opskrbio ga raznim  blagodatima kako bi  koristeći se njima bio zahvalan.

 

Piše: Vehid ef. Arnaut

 

Važno je za čovjeka da shvati da on nije vlasnik, a kako bi i bio vlasnik ičega kada nije vlasnik ni svoga života, i da mu je obaveza da živi u skladu sa propisima Onoga koji posjeduje svaku stvar. 

 

Nerijetko čovjek se zaboravi i zanese dunjalučkim blagodatima koje ga odvedu od njegove primarne misije te se ponaša kao onaj koji vlada a ne upravlja datim mu dobrima i nezahvalan je.

 

Jedna od takvih blagodati i iskušenja datih čovjeku je imetak. Ljubav prema imetku je usađena u čovjeka i sama po sebi nije grijeh, ali postaje opasna od momenta kada imetak postaje sam sebi svrha, kada ovlada čovjekom i povede ga u zanemarivanje njegovih obaveza prema Allahu Uzvišenom, prema ljudima ili pak prema svijetu koji ga okružuje.  

 

Pitanje vasijjeta – oporuke, na koje želim da skrenem pažnju važno je iz mnogo razloga: 

 

Vasijjet je naređen od Allaha, dž.š., u Kur'ana u direktnoj naredbi,

 

U našim prilikama to je jedini način da se imovima koju ostavlja čovjek podijeli u skladu sa Šerijatom, svakako uz konsultacije sa ulemom koja mu treba ukazati na način podjele imovine prema Šerijatu, 

 

Izbjegli bi nepravde prema nasljednicima koje je Šerijat jasno naglasio, a u našim prilikama postupa se drugačije,

 

Izbjegli bi jednu od najraširenijih društvenih bolesti, svađu među nasljednicima koja može biti nekada toliko duboka da ni rođena braća  ne govore po nekoliko godina ili pak cijeli život, a to je grijeh sa teškim posljedicama. 

 

"Kada neko od vas bude na samrti ako ostavlja imetak propisuje vam se, kao obaveza za one koji se Allaha boje, da pravedno učini oporuku roditeljima i bližnjima. Onaj ko je izmijeni, a zna kako glasi - pa grijeh za to pada na one koji mijenjaju: -a Allah zaista, sve čuje i zna" (Prijevod značenja-El-Bekare, 180.-181.) 

 

"O vjernici, kada vam se približi smrt, prilikom davanja oporuke neka vam posvjedoče dvojica pravednih rođaka vaših ili neka druga dvojica, koji nisu vaši, ako ste na putu a pojave se znaci smrti. A ako posumnjate, zadržite ih poslije obavljene molitve i neka se Allahom zakunu: "Mi zakletvu ni za kakvu cijenu nećemo prodati makar se radilo i o kakvom rođaku i svjedočenje koje je Allah propisao nećemo uskratiti, jer bismo tada bili, doista, grešnici. (Prijevod značenja-El-Maide, 106.) 

 

Poslanik, a.s., u svom plemenitom govoru, savjetujući muslimane poručuje: 

 

"Nije dozvoljeno muslimanu, ako ima nešto za oporučiti, da provede dvije noći a da to nije kod njega zapisano" (Buhari i Muslim) 

 

Ibn Omer, r.a., veli: "Nisam dočekao noć nakon ovih riječi Poslanika, a.s., a već sam imao kod sebe vasijjet." 

 

Poslanik, a.s., dalje kaže: "Ko umre, a ispunio je vasijjet, umro je na mom sunnetu, na pobožnosti i u šehadetu, umro je oprošten od grijeha" (Ibn Madže) 

 

Ahmed, Tirmizi, Ebu Davud i Ibn Madže prenose riječi Poslanika, a.s.: "Zaista čovjek i žena mogu raditi u pokornosti Allahu,dž.š. ,šezdeset godina i kada im se približi smrt učine nepravdu u vasijjetu, njihovo mjesto je vatra". 

 

Šerijat polazi od činjenice da čovjek za svoga života raspolaže imovinom koju je naslijedio, te je oplođava svojim radom, trudom i umijećem poslovanja pa je stoga u mogućnosti dio svoje imovine oporučiti u svrhe za koje misli da će imati koristi. 

 

Iz navedenog se da zaključiti važnost oporuke" no da bismo pravilno razumjeli ovo pitanje skrenućemo pažnju na propise koji se odnose na vasijjet. 

 

Kada je vasijjet obavezan ?

 

Vasijjet je obavezan za čovjeka koji zna za svoj propust u Šerijatu za koji se boji da će biti ispunjen ukolikoga ne oporuči. U to spada ugovor dug, povjerena ili pozajmljena stvar bez obzira da li se odnosio na Allaha, dž.š., ili ljude. Npr. da čovjek ima obavezu davanja zakata koga nije udijelio, obavljanje hadža ili neki emanet ili dug koga nije izmirio. 

 

Kada je vasijjet haram ? 

 

Vasijjet je haram ukoliko je u njemu šteta po nasljedstvo ili nasljednike. Ovdje želim ukazati, na vasijjet kojim se nasljednici obavezuju na poslovanje koje je haram kao npr. rad kafana sa alkoholom, prodavnica sa haram proizvodima, rad imetkom na fesadu i fitni. (Ovakav vasijjet je upropastio Nuhov, a.s., narod.)

 

Visina vasijjeta ? 

 

Svi su se islamski pravnici složili u pitanju visine, ili dijela imovine koja može biti oporučena. To je jedna trećina imovine i ne smije se prelaziti. Ovo je posebno važno glede naše negativne prakse o oporučivanju cijelog imetka ili njegovog većeg dijela, što prema propisima Šerijata spada u grijeh i prelaženje granice dozvoljenog. Prema nekim pravnicima izuzetak čini vasijjet djetetu koje ima neke fizičke nedostatke kao napr. paraliza i sl. 

 

Kome se može oporučiti ? 

 

Važno je ovdje ukazati na lošu praksu oporuke nasljedniku i to oporukom cijelog imetka izostavljajući ostale nasljednike kojima prema Šerijatu pripada samo muškim  potomcima isključujući ženske što je prema Islamu grijeh. 

 

Nema oporuke ni ubici, što je svakako ogledalo islamske mudrosti ukoliko obratimo pažnju na stanje na zapadu gdje se vrlo česta ubistva zbog nasljedstva. lslam je ovim propisom zaštitio i onoga koji oporučuje kao i onoga koji nasljeđuje, jednog od zloupotrebe njegove volje a drugog od teškog grijeha. 

 

Oporuka se može ostaviti nekome ko ne spada u nasljednike, a čovjek prema njemu gaji simpatije bilo zbog marljivosti, pažnje, brige ili iskazanog osjećaja samilosti prema starim i iznemoglirn. Ovakvim licima se može oporučiti ali poštujući pravilo da nema oporuke iznad jedne trećine imetka. 

 

Od čestih oporuka ili vasijjeta je vasijjet u humanitarne svrhe sa ciljem postizanja Allahovog zadovoljstva i nagrade na dan kada dobra djela budu jedini spas od vatre i kazne. Ovakvih vasijjeta je bilo u povijesti jako puno, posebno na bazi uvakufljavanja imetka, što je nastavljeno kao pozitivna praksa i danas. 


U ovom kontekstu želim naglasiti da čovjek može povući svoj vasijjet
dok god je živ ili ga mijenjati shodno okolnostima i svojim potrebama i narnjerama. 
 

Najbolji vasijjet ? 

 

Pored svih naznaka koje smo naveli, najbolji vasijjet  koji čovjek može ostaviti svojim nasljednicima je vasijjet koji su činili poslanici svojim potomcima, a u tome su ih slijedili čestiti mu'mini. Bio je to i vasijjet ashaba Allahovog Poslanika, a.s., koji bi pisali svojim nasljednicima: 

 

"Bismillahi, ovo je vasijjet toga i toga, nema boga sem Allaha, On nema sudruga. Svjedočim da je Muhammed, a.s., Božiji rob i Njegov poslanik. Zaista će doći sat u koji nema sumnje, i Allah će iz kabura sve proživjeti! 

 

Vasijjetim svojim nasljednicima i porodici da se boje Allaha, drže čvrste veze ljubavi među sobom, da se pokoravaju Allahu i Poslaniku, a.s., kao mu'mini. Vasijjetim im vasijjet Ibrahima, a.s., i Jakuba, a.s., svojim sinovima "Allah vam je odabrao vjeru i ne umirite osim kao muslimani " . 

 

Ovaj vasijjet je vasijjet i nama svima i pokazatelj, šta je najvrjednije da ostavimo svojim nasljednicima. Vama koji danas sjedite u saffovima i nadate se milosti Svevišnjeg savjetujem da svojoj djeci i nasljednicima uvasijjetite svoje mjesto u džamiji, da ga popune poslije vašeg preseljenja na drugi svijet, jer ćete samo tako ispuniti vagu svojih dobrih djela i nadati se je zaslužiti Allahovu, dž.š., milost. 

 

Rekoh ovo, tražim od Allaha milost sebi, vama i svim muslimanima!