subota, 26. siječnja 2013.

KUR'ANSKO-SUNNETSKE METODE U DONOŠENJU FETVI

Fetva je jedna od dvije metode u Kur'ani kerimu i sunnetu na osnovu koje se donose i objašnjavaju šerijatski propisi, njegova uputstva i smjernice. Nekada odgovor i pojašnjenje mogu doći bez predhodnog pitanja i traženja šeriatskog rješenja, te većina Kur'anskih učenja i propisa su ove vrste. Nekada pojašnjenje dolazi poslije pitanja i traženja šeriatskog rješenja u formi (pitaju te o Muhammede) i to je najčešći naćin upitnih izraza u Kur'anu kao što vidimo iz sljedećih ajeta:

Pitaju te o mlađacima. Reci: "Oni su ljudima oznake o vremenu i za hadžiluk."
(BEQARE 189)

Pitaju te o vinu. Reci: "Oni donose veliku štetu, a i neku korist ljudima, samo je šteta od njih veća od koristi." I pitaju te koliko da udjeljuju. Reci: "VIŠAK!" Eto, tako vam Allah objašnjava propise da biste razmislili.
(BEKARE 219)

Nekada pitanje dolazi u formi "traže od tebe šeriatsko rješenje (Muhammede)" kao što je slučaj u riječima Uzvišenog Allaha:

Oni traže od tebe tumačenje. Reci: "Allah će vam kazati propise o 'Kelali'" ...
(En-nisa 176)

U nekim slučajevima Allah dž.š. objavljuje ajete koji su odgovor na postavljeno pitanje, međutim, bez upotrebe upitnih formi يسألونك ili يستفتونك – "pitaju te" ili "traže od tebe šerijatsko rješenje". Primjer za to imamo u hadisu koji bilježi imami Et-Tirmizi, a u njemu stoji da je neki čovjek upitao Vjerovjesnika s.a.v.s. rekavši: "Kada pojedem mesa osjetim jaku želju prema ženama. Moja strast me obuzme i savlada, pa sam sebi zabranio meso. " - pa je Allah objavio sljedeći ajet:

O vjernici ne uskrčujte sebi lijepe stvari koje vam je Allah dozvolio, samo ne prelazite mjeru, jer Allah ne voli one koji pretjeruju. I jedite ono što vam Allah daje, što je dozvoljeno i lijepo.
(El-maide 87-88)

Ovakvih primjera je u Kur'anu mnogo, a to potvrđuju povodi objave tih ajeta. Što se tiče sunneta, Allahov Poslanik s.a.v.s. nekada objašnjava propise bez prethodno postavljenog pitanja negirajući neku iluziju i zabludu, ili popravljajući pogrešno shvatanje, ili pak podučavajući neznalicu, ili davajući podršku učenom, ili možda specifikacijom općenitog propisa ili ograničavanjem neograničenog, a poznati su i drugi načini Poslanikovog s.a.v.s. objašnjavanja i tumačenja časnog Kur'ana.U sunnetu nailazimo i na formu koja predstvlja odgovor na pitanje, a to je izraženo u mnogo slučajeva. Neki od njih su ovdje navedeni:

- Ebu Musa El-Ešari je pitao: O Allahov Poslaniče, daj nam fetvu o dva pića koja smo spravljali u Jemenu, "El-bik" koje se pravi od meda koje odstoji do vrenja, i "El-mizr" koje se pravi od kukuruza i ječma pa se ostavi do vrenja? Allahov Poslanik je odgovorio: Sve što opija je haram. (Hadis se nalazi u Buharijinom i Muslimovom sahihu.)

- Tarik ibn Seid je pitao Vjerovjesnika s.a.v.s. o alkoholnim pićima pa mu je on zabranio da ih proizvodi. Tarik mu reče da ih spravlja lijeka radi, a Allahov Poslanik mu odgovori: "Ona nisu lijek nego su bolest." (Hadis bilježi Muslim)

- I Aiša ga je pitala: Neko nam pošalje mesa a mi ne znamo da li je proučena bismila (da li je spomenuto Allahovo ime prilikom klanja) ili nije? Odgovorio je: "Proučite vi bismilu i jedite."

- Također je upitan za čovjeka koji se bori da bi se reklo da je hrabar i za čovjeka koji se bori radi hamijjeta (fanatičkog džahilijetskog zauzimanja za svoj narod) i za čovjeka koji se bori kako bi ga drugi vidjeli: koji od njih trojice je na Allahovom putu? Pa je odgovorio: Ko se bude borio da Allahova riječ bude gornja taj je na Allahovom putu. (Hadis bilježe Buhari i Muslim)

Fetve Allahovog Poslanika s.a.v.s. se dotiču mnogih područja šerijata i raznih životnih pitanja. One su tako raznovrsne i mnogobrojne tako da ne mogu promaći onom ko studiozno proučava njegov život, neka je mir i spas Allahov na njga. Ibn Kajjim je u svom djelu "El-e'alem" spomenuo mnoge od tih fetvi koji su ispunile oko 150 stranica četvrtog toma, iako je težio da bude što kraći u njihovom izlaganju. One su vrijedne da budu doktoratske disertacije bilo to iz oblasti sunneta, fikha(šeriatskog prava) ili usuli-fikha. *
 
* Iako se ovdje kaže da Poslanik s.a.w.s. daje fetve, čitatelju se skreće pažnja da se on ne može smatrati muftijom (osobom koja izdaje fetve) u klasičnom značenju te riječi, jer je Poslanik s.a.w.s. dostavljač objave i on u Allahovim propisima ne može pogriješiti, dok je svaki muftija podležan pogreškama. (op. redakcije) 
 
S arapskog preveo:
mr. HAMID INDŽIĆ