četvrtak, 24. siječnja 2013.

IMAN U SUDNJI DAN

Hutba od Muhameda al Šerifa

Hane, sluga Osmana ra kaže: Kad god bi Osman ra stajao iznad kabura, zaplakao bi, da mu se brada pokvasila od suza. Pa ga je neko upitao: Kad se spomenu Džennet i Džehennem, ti ne plačeš, ali kad se spomene kabur, ti dugo plačeš, kako to? Kaže Osman ra: Čuo sam Resula savs kako kaže: Kabur je prva stanica za Ahiret, ko ga god prođe, biće mu lakše poslije toga, ko ga ne prođe, biće u najtežem položaju. I čuo sam ga da savs kaže: Nikad nisam vidio strašniju stvar od groblja.

U hadisu Džibrila as, kad je došao Poslaniku savs i pitao o islamu, imanu i ihsanu, Poslanik savs je rekao: Iman je da vjeruješ Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige, Njegove poslanike, Sudnji dan, i sudbinu, bila dobra ili loša. Danas ćemo govoriti o Sudnjem danu. Postavlja se pitanje: Kad će Sudnji dan? Draga braćo i sestre, Sudnji dan počinje kad umreš. I to nam je tema danas: Šta se dešava poslije smrti?

U bitki na Uhudu, šehidi , nakon što su vidjeli nagradu i počast od Allaha, željeli su da poruče svjoj braći koja još nisu postala šehidi, o položaju koji su dobili od Allaha. Kaže Resul savs: Kad su vaša braća preselila kao šehidi na Uhudu, Allah je stavio njihove duše u zelene ptice, koje piju sa džennetskih izvora, jedu od njegovih plodova, i smiruju se na svjetiljkama od zlata, obješenih ispod Arša. Kad su vidjeli kakvo divno mesto imaju, hranu i piće, zamolili su: Ko će reći našoj braći o nama, da smo mi živi i u Džennetu, opskrbljeni, pa da naša braća znaju i da se ne ostave džihada i bojišta? Kaže Allah: Ja ću im prenijeti! I objavljen je ajet: Nikako ne smatraj mrtvima, one koji su na Allahovom putu ubijeni! Ne, oni su živi i u obilju kod svoga Gospodara, radosni zbog onoga što im je Allah od dobrote Svoje dao i veseli zbog onih koji im se još nisu pridružili, za koje nikakva straha neće biti i koji ni za čim neće tugovati. (3;169-170).

Poslušajmo riječi Poslanika savs o putovanju duše. Uskoro ćemo svi na to putovanje. Od Beraa ibn Aziba se prenosi: Slijedili smo Poslanika savs na jednoj dženazi jednog od ansarija. Kad smo stigli do kabura, prije nego smo ga spustili u kabur, Poslanik savs je sjeo, okrenut prema Kibli, a mi smo sjeli oko njega. sjedili smo tihi, kao da su nam ptice na glavama. Poslanik savs je imao štap u ruci. Pogledao je u nebo pa zatim u zemlju, i tako tri puta. Zatim je rekao: Tražite od Allaha zaštitu od kaburskih azaba. Kada duša vjernika dođe do kraja svoga vremena na zemlji, počinje joj Ahiret. Meleci bijelih lica, svjetlih kao sunce, joj se pošalju sa nebesa, noseći sa sobom odjeću dženneta i hanut. Sjednu kraj vjernika dokle god pogled seže. Zatim dođe melek smrti, koji mu sjedne više glave i kaže: Blagoslovljena dušo, izađi u Allahovom oprostu i zadovoljstvu. Zatim mu duša izađe kao što kapljica sklizne iz grlića mješine za vodu. I melek smrti je primi. Dok njegova duša ne izađe, svaki melek, između nebesa i zemlje, uči dovu za njega. Vrata nebesa mu se otvaraju, i stanovnici svih nebesa, mole Allaha za njegovu dušu.

Kad melek smrti uzme dušu, ostali meleci je ne ispuštaju ni za trenutak. Oni je istog časa umotaju u ogrtač, i namirišu je hanutom. To je značenje Allahovih riječi: On vlada robovima svojim, i šalje vam čuvare, a kad nekom od vas smrt dođe, izaslanici Naši mu, bez oklijevanja dušu uzmu.(6;61).

U tom trenutku, duša zamiriše takvim mirisom, da ni najljepši misk na zemlji joj nije ravan. Oni će uzeti dušu sa sobom na nebesa, i kad god prođu kraj koje skupine meleka, oni primjete: Čija je ovo blagoslovljena duša? Pa ime se odgovori: To je taj i taj, sin tog i tog, koristeći najbolja imena kojim su ga zvali na dunjaluku. Iće sve dok ne doću do prvog neba. Tražiće da se otvori i biće im otvoreno. Na svakom nebu, oni koji su najbliži Allahu će im se pridružiti, sve dok ne dođu do sedmog neba, gdje će im Allah reći: Zapišite moga roba u Illijun. A znaš li šta je Illijjun? Knjiga ispisana. Nad njom bdiju oni Allahu bliski.(83:19-21). Znači on će biti upisan u Illijjun. Zatim će Allah reći: Vratite ga nazad na zemlju, jer to je Moje obečanje: Ja sam njih stvorio od zemlje, Ja ću ih vratiti u nju, i ponovo ću izvesti iz nje.

Biće vraćen na zemlju, i njegova duša će se vratiti u njegovo tijelo. I on će ćuti korake njegovih drugova, koji ga ostavljaju. Zatim će mu doći dva lijepa meleka, koji će ga postaviti da sjedne. Zatim će ga upitati: Ko ti je Gospodar? A on će odgovoriti: Moj Gospodar je Allah. Zatim će ga pitati: Šta ti je vjera: Moja vjera je islam. Zatim će ga pitati: Ko ti je bio Poslanik? On će reći: Muhammed savs. Začuće se glas sa nebesa: Moj rob je rekao istinu, i obucite ga odjećom Dženneta, i otvorite mu vrata Dženneta. Njegov kabur će se proširiti koliko god pogled seže. Zatim će pred njega izaći čovjek, lijepe građe i odjeće, koji će mu reći: Donosim ti vijesti koje će te obradovati. Donosim ti dobre vijesti da je Allah sa tobom zadovoljan, i vijesti o vječnom Džennetu. Ovo ti je dan koji ti je obećan. On će reći: A ko si ti? Pa će mu ovaj odgovoriti: Ja sam tvoja dobra djela, i Allaha mi, ja sam tebe uvijek vidio u žurbi da se pokoravaš Allahu, i nikad da mu ne budeš nepokoran, pa Allah te nagradio dobrim.

Zatim će mu se pokazati Džennet i Džehennem. Pa će mu biti rečeno: Ovo bi ti bilo mjesto da nisi slušao Allaha, ali ti je Allah dao ovo u Džennetu. Pa kad vidi šta ga čeka u Džennetu, on će povikati: O Gospodaru! Ubrzaj čas kada ću ući u njega. Ali će mu biti rećeno: Budi strpljiv.

A što se kafira tiče, on kad napušta ovaj svijet i prelazi na drugi, grubi meleci mu dođu, lica crnih, noseći sa sobom grubu odjeću iz Džehennema. Poredaju se oko njega, dokle god pogled seže. Zatim mu dođe melek smrti, koji mu sjedne više glave, i kaže: Izlazi zla dušo, u Allahovoj mržnji i nezadovoljstvu. I duša će mu biti iščupana takvom silom, kao što se zubati češalj teško provlači kroz mokru vunu. I biće proklinjan od svakog meleka, na nebesima i zemlji. Vrata nebesa će mu biti zatvorena, i stanovnici svakog neba će moliti Allaha da ne dozvoli takvoj duši da prođe kroz njihovo nebo. Njegova duša će se ubaciti u grubu odjeću nalik na vreću, koja zaudara kao najgori smrad mrtvog mesa. Pa kad prođu kraj bilo koje grupe meleka, oni će se zapitati: Čija li je ovo zla duša? Pa će im se reći: To je taj i taj, sin tog i tog, koristeći najgora imena kojim je bio nazivan na zemlji. Kad stignu do prvog neba, zatražiće da im se otvori ali neće biti. Pa je onda Resul savs proučio: Onima koji Naše dokaze budu poricali i prema njima se oholo odnosili- kapije džennetske neće se otvoriti, i prije će debelo uže kroz iglene uši proći, nego što će oni u Džennet ući.(7;40). Allah će narediti da se on zapiše u knjigu Sidždžin, na najnižoj zemlji. Pa će Allah narediti da se vrati na zemlju, jer to je Allahovo obećanje: Ja sam ga stvorio od nje, u nju ću ga vratiti, i iz nje ću ga opet izvesti. Pa će mu se duša baciti odozgo sve dok ne padne u njegovo tjelo. Zatim je savs proučio: Budite iskreno Allahu odani, ne smatrajte nikoga Njemu ravnim! A onaj koji bude smatrao da Allahu ima iko ravan, biće kao onaj koji je sa neba pao i koga su ptice razgrabile ili kao onaj kojeg je vjetar u daleki predio odnio.(22;31). Pa će mu se duša vratiti u tijelo i on će ćuti korake drugova koji ga ostavljaju.Poslaće mu se dva meleka, koja će ga uspraviti da sjedne. I postaviće mu pitanje: Ko ti je Gospodar? A on neće znati odgovor. Pa će ga pitati: Šta ti je vjera? Pa neće znati. Pa će ga pitati: Ko je poslanik poslan tvome narodu? Pa neće znati. I biće upitan: Šta ste govorili o čovjeku koji vam je poslan? Pa neće znati. Ali meleci će mu reći: Muhammed. A on će reći: Ne znam, ali sam čuo ljude da tako govore. Pa će mu se reći: Ne treba ni da znaš. Pa će se čuti glas sa nebesa: Slagao je. Ukrasite mu kabur vatrom, i otvorite mu vrata Džehennema. Pa će ga nešto od vatre Džehennema dotaći a kabur će mu se suziti, da će mu rebra ulaziti jedna u druga. Pokazaće mu se čovjek, ružnog izgleda, ružne odjeće, i lošeg mirisa, koji će mu reći: Donosim ti loše vijesti, ovo ti je dan obećani. A on će upitati: A ko si ti? Tvoje lice donosi loše vijesti. Pa će mu se reći:Ja sam tvoja loša djela. Allaha mi samo sam te vidio u nepokornosti Allahu. Allah te nagradio zlim! Pa će mu se poslati jedan slijep, gluh i nijem. U ruci će mu biti čelični malj, kojim kad bi udario kamilu, pretvorio bi je u prah. I njime će se udarati dok ne postane prašina, pa će ga Allah ponovo stvoriti i biće ponovo udaran.Ispuštaće krike, koje mogu čuti svi osim ljudi i džina. Zatim će mu se pokazati vrata Džehennema. I kabur će mu se ukrasiti džehennemskom vatrom. Pa će on vikati: Moj Gospodaru, ne daj da Sudnji dan ikad dođe.

Ovo je putovanje kojim ćemo svi proći. A koliko nas se zaustavilo i razmislilo i pripremilo za ovo. Kad bi bio upozoren da će te melek smrti posjetiti poslije magriba, šta bi radio? Zar ne bi besprekidno plakao i klanjao, i dijelio sadaku i izbacio dunjaluk iz srca. Zar se ne bi povratio Allahu sa iskrenom tewbom. Jednog dana, ne dugo poslije danas, vratićeš se svome Gospodaru, i On će te pitati za sve šta si uradio. Kaže Bukair ibn Amir: Kad bi smo rekli AbdeRahmanu ibn Abi Nuajmu da će melek smrti doći po njega, on ne bi imao više šta da uradi od dobrih djela.(Živio je svaki dan kao da će mu melek smrti doći svaku noć, a živio je svaku noć kao da će mu melek smrti doći svaki dan.)

Vrlo često nakon što neko umre, rodbina i prijatelji žele da nešto učine za umrlog. Za ovo Šerijat predviđa sljedeće:

Prvo: Činjenje dove umrlom. Ovo je razumljivo još od džennaze namaza kad se svi iskupe da se imole za umrlog.

Drugo: Zakolji kurban i podjeli meso na ime umrlog. Kaže Amr ibn As ra: Kad me pokopate, ostanite oko mog kabura dok se ne zakolje kamila i podjeli njeno meso, pa da se osjećam prijatno vašim prisustvom, dok ne vidim kako ću odgovoriti melecima-poslanicima moga Gospodara.(Muslim)

Treće: Dova učvršćenja i molbe za oprost(ne u džematu), odmah nako što se osoba pokopa. Kaže Osman ra: Kad god bi Poslanik savs pokopao nekoga,stao bi mu kraj kabura i rekao bi: Molite za oprost i molite da ga Allah učvrsti, jer ga sad ispituju. Kaže Poslanik savs: Kad god koja osoba umre, prekidaju se sva njegova djela osim tri: neprekidna sadaka, znanje koje koristi drugim, i dijete koje če učiti dovu za njega.

Nakon smrti nekoga ljudi pokušavaju da učine šta dobro umrlom, na načine koji su mnogo puta protiv načela Kurana i hadisa. Neki slijede običaje koje su zatekli od svojih predaka, a neki iz ekonomskih razloga. Jedna takva pojava je "Kuran khani" gdje se ljudi skupe, gdje se uči Kuran a poslije se jede i pije. I neki vjeruju da ta hrana je hrana sadake na račun preminulog. Danas neki čak dijele pozivnice i pripremaju sve moguće vrste hrane, i pretvara se ovo u zabavu, a trebalo je da bude tužan dogoađaj. U mnogim muslimanskim zemljama je ovo svakodnevna pojava, i određeni dani su uspostavljeni za ovu pojavu: treći dan, sedmi dan, deseti, četrdeseti i onda godišnje. I nažalost, ovim pojavama se više prisustvuje neko farzovima, iako je ulema složna da je bidat haram i grijeh. Ibn al Humam al Hanafi kaže u Fethul Kadir, obnovljenoj knjizi fikha Abu Hanife: Skupljanje na slave u kući preminulog, je čin radosti i veselja i činiti tako nešto je bidaat. Ovaj bidat je preuzet od hindusa, kao što poznati historičar, Bairooni(303 nakon hidžre) kaže u svojoj knjizi Kitab al Hind: Hindusi imaju određene dane i datume, kad se familija preminulog skuplja i poziva narod na hranu, 11 dana nakon smrti, zatim 15, godišnje, a naročito šesti dan u mjesecu. Od familije se očekuje da spremi hranu i piće za devet dana. Inače, prema hindu nevjeri, duša umrlog će putovati gladna i žedna. Jedan drugi indijski alim, Ubaidullah kaže: Svake godine određeni datumi se uzimaju, kad se pokušava dobiti nagrada za umrlog.Tradicija nosi ime Saradh. Kad je hrana gotova za ovaj događaj, niko je ne smije dirnuti sve dok hinduski sveštenik ne dođe da je blagoslovi čitanjem nečega.(Tuhfatul hind). Muslimani slijede ove tradicije samo pod drugim imenom. Umjesto hindu sveštenika, poziva se imam, koji blagosilja hranu, itd. A ako neko ne dođe na Kurani khan iz straha da je to protiv suneta Resula savs, zbog straha da je to protiv islama, zbog straha da će to biti odbačeno kod Allaha, ljudi ga osuđuju i kažu da on nema poštovanja prema mrtvome. I na kraju kad neko umre, vidimo ljude kako preporučuju jedni drugima da uče Fatihu. Ovo traži dokaz i Kurana i hadisa ili govora sahaba, jer osoba vezuje specifičan ajet, za specifično vrijeme, nešto što može samo Allah i Njegov Poslanik. Šta uraditi kad neko umre?

1. Mi trebamo da napravimo hranu porodici umrlog, a ne oni da prave hranu posjetiocima, jer su oni u stanju žalosti, i zadnja stvar koju oni treba da rade je da kuhaju za džemat. Kaže Resul savs: Spremite hranu porodici Džafera.

2. Izraziti im saučešće, ali za to nema određeno mjesto. Može se uraditi u džamiji, na ulici, u kuđi. Kako bilo, ako to uradimo u kući umrlog, ne trebamo odugovlačiti, nego samo kratko.

3. Treba učiniti dovu umrlome, jer je to ono što je Poslanik savs radio kao i njegovi ashabi.

Ko želi nagradu, sevabe, vrijeme je sad da se skupljau. Ali ibn Abi Talib je stojao sa jednim ashabom kraj kabura pa ga je upitao: Kad bi se ovaj vratio na dunjaluk, šta misliš šta bi činio? Kaže ashab: Ništa osim do dobrih dijela. Kaže Ali ra: Pa ako on ne može sad, budi ti taj koji će činiti dobra djela.


__________________________________________________