utorak, 12. ožujka 2013.

Sudnji dan i njegovi predznaci

Ishak Ahmetović, prof.

Iman - vjerovanje u Posljednji dan je peti temelj islamskog vjerovanja kojeg ne smije zanijekati niti jedan iskreni vjernik. Vjerovanje u Sudnji dan je, dakle, jedan od osnovnih temelja islamskog vjerovanja. Zbog toga je veoma bitno dobro poznavati tematiku ovog islamskog vjerovanja, a koje nam govori o onim stvarima koje su nama teška za pojmiti, a isto tako našem neukom razumu, nejasnim za shvatiti. Onaj ko bude vjerovao u sve ono što se govori iz Kur’ana i vjerodostojnih Poslanikovih, sallallahu ‘alejhu ve selem, predaja o Posljednjem-Sudnjem danu je vjernik. Dok, s druge strane svaki onaj ko ga bude zanijekao, pa makar u sve druge islamske propise bude vjerovao, za takvog se ne može reći da je vjernik. Dokaz za ovo je slijedeći kur’anski ajet u kojem se kaže: „O vjernici, vjerujte u Allaha i Poslanika Njegova i u Knjigu koju On Poslaniku Svome objavljuje, i u Knjigu koju je objavio prije. A onaj ko ne bude vjerovao u Allaha, i u meleke Njegove, i u Knjige Njegove, i u poslanike Njegove, i u onaj svijet - daleko je zalutao.” (Prijevod značenja En-Nisa, 136.) U vjerovanje u Posljednji dan ulazi vjerovanje u njegove predznake koji će se neminovno desiti. Vjerovanje u njega znači i vjerovanje u smrt i ono što dolazi poslije nje, kao što su: iskušenja u mezaru, te patnje i uživanja u njemu, puhanje u Sur-rog, izlazak stvorenja iz kabura (tj. proživljenje). Vjerovanje u Poslednji dan, takođe, znači vjerovanje u sve ono što će se desiti na mjestu stajanja na Sudnjem danu, kao što su grozote i strahote, okupljanje ljudi na mjestu polaganja računa, dijeljenje knjiga ljudskih djela i stavljanje na vagu. Vjerovanje u Posljednji dan znači i vjerovanje u Sirat (put preko Džehennema), havd (Dženetski izvor) i še­fa’at (Poslanikovo, salallahu ‘alejhu ve selem, zagovaranje), te vjerovanje u Džennet i njegove nagrade kao i vjero­vanje u Džehennem i njegove patnje, strahote i sve što je Allah, subhanehu ve te’ala, u njima pripremio za njihove stanovnike. (El-Iman, od Dr. Ne’im Jasina, str. 111.) Kur’an Časni, često spominje Posljednji dan i u svakoj prilici upozorava na njega i ono što dolazi sa njim. Vjerovanje u Posljednji dan je veoma važan pojam za sve ljude, a dokaz tome je i to, što Kur’an često vjerovanje u Allaha Svevišnjeg veže sa vjerovanjem u Posljednji dan. U prijevodu značenja slijedećeg ajeta stoji: ” … čestiti su oni koji vjeruju u Allaha i u onaj svijet …” (El-Bekare, 177.) Zatim: “Borite se protiv onih koji ne vjeruju u Allaha i u onaj svijet.” (Prijevod značenja Et-Tevba, 29) Svaki pravi musliman vjeruje da život na ovome svijetu ima svoj kraj i da on ne traje vječno. Allah, subhanehu ve te’ala, kao što stoji u prijevodu značenja slijedećeg ajeta, kaže: “Sve će, osim Njega propasti! Samo On će suditi i Njemu ćete se vratiti.” (El-Kasas, 88) Umiranje i nestajanje ljudi, svakome razumnom insanu je danas očito i vidljivo. Pa, kao što umiru ljudi, isto tako umiru i nestaju biljke i životinje. Kao što izlazak Sunca vodi njegovu zalasku, tako isto i rađanje vodi njegovom nestanku tj. umiranju. Kao što umiru ljudi, biljke i životinje, isto tako umiru i izu­miru čitavi narodi. Koliko naroda znamo iz povijesti svijeta, kojima se danas ni trag više ne zna, jer su već odavno nestali. Pa tako, kao što biljke i životinje imaju svoj kraj, tako i cijeli svemir ide svom završetku. Sve što je nastalo, i što ima svoj početak, prirodno je da će jednog dana nestati i da će doživjeti svoj kraj.

Predznaci Posljednjeg dana

Svaki pravi istinski musliman-vjernik u Allaha Svevišnjeg, dužan je vjerovati u predznake Posljednjeg dana o kojima nam govori naš Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u vjerodostojnim hadisima. Predznaci Posljednjeg dana se djele na male i velike. Što se tiče malih predznaka - oni uglavnom govore o pokvarenosti ljudi u zadnje vrijeme, neredima koji će se među njima desiti, a poneki o Allahovoj uputi. Velikih predznaka se u po­jedinim hadisima spominje deset, kao što je hadis Huzejfe b. Useid el-Gaffarija u kome se kaže: “Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, nas je zatekao kako ponavljamo pojedine lekcije, pa je upitao: ‘Šta to učite?’ - Lekciju o Posljednjem danu! - odgovorili smo. On reče: ‘Posljednji dan neće nastupiti sve dok prije njega ne vidite deset predznaka’! Spomenuo je Duhan, Dedždžala, Ed-Dabe (misli se na veliku životinju), izlazak Sunca sa zapada, silazak ‘Isaa, ‘alejhisselam, sina Merjemina, Je’džudž i Me’džudž, (misli se na jedan narod) tri potresa: na istoku, na zapadu i na arapskom poluotoku, a zad­nja od njih će biti vatra koja će se pojaviti u Jemenu i potjerati ljude na mjesto obračuna.” (Muslim: Kitab El-Fitn ve ešratus sa’ah)

Mali predznaci Posljednjeg dana


Što se tiče malih predznaka Sudnjeg dana, njih ima jako puno, a ovdje ćemo spomenuti samo neke od njih:

Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Ja sam poslan, a do Posljednjeg dana je ostalo samo toliko kolika je razlika između ova dva prsta - pa je ispružio kažiprst i srednji prst.” (Buharija: Kitab et-tefsir el-Kur’an, Muslim: El-fiten ve ešratus-sa’ah) Kao što vidimo iz ovoga hadisa, i sam Muhammed, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je jedan od predznaka Posljednjeg dana obzirom da je on pos­ljedni Allahov poslanik.

U poznatom hadisu Džibrila, ‘alejhisselam, upitan je Allaho­v Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem,o Posljednjem danu, na šta je on odgovorio: “Upitani ne zna ništa više od onoga koji ga pita, ali ću te obavjestiti o njegovim predznacima: kada žena (majka) rodi sebi zapovjednika, kada vidiš bosonoge, neobučene, siromašne pastire da se natječu u gradnji visokih zgrada.” (Buharija: KitabEl-Iman)

Poslovanje kamatom: Ebu-Hurejre, radijallahu ‘anh, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Doći će vrijeme kada niko od ljudi neće ostati, a da neće jesti kamatu, i onaj ko je ne bude jeo zahvatiće ga prašina od nje” (Ebu Davud: Kitab el-Buj’u, Ibn Madže: Kitab et -Tidžarat)

Allahov Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Neposredni predznaci Posljednjeg dana su: - pozdravljanje posebnih ljudi, naglo širenje trgovine, tako da će žena morati pomagati čovjeku u poslu, kidanje rodbinskih veza, često upotrebljavanje olovke, pojava krivog i skrivanje istinitog svjedočenja.” (Ahmed: Musned El-mukessirin min es-sahabe)

Pozdravljanje uz prokletstvo i međusobno oponašanje muškaraca i žena: Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Moj će ummet imati lijep sistem sve dok se u njemu ne pojavi troje: - nestanak znanja, pojava vanbračne djece i pojava prokletnika! A ko su prokletnici - upitaše prisutni. ‘’To su ljudi koji će se pojaviti u pretkijametsko vrijeme, a pozdravljaće se prok­letstvom! - odgovori Poslanik, sallallahu ‘alejhi we sellem.”(Ahmed u Musnedu)

Enes, radijallahu ‘anh, kaže: “Ispričaću vam jedan hadis koji vam ne može ispričati niko osim mene. Čuo sam Allahova Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, da kaže: “Od predznaka Posljednjeg dana je: Bit će malo znanja a pojaviće se neznanje i zinaluk (lopovluk i nepoštenje) i biće mnogo žena a malo muškaraca, tako da će na pedeset žena biti jedan čovjek.” (Buharija: Kitab El-ešribe, Tirmizi:Kitab El-fiten, Ahmed, Musned El-mukssirin)

Ebu Hurejre, radijallahu ‘anh, prenosi da je jedan čovjek rekao Allahovom Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve sellem: “Kada će nastupiti Posljednji dan? ‘Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, od­govori: ‘Kad nestane povjerenja među ljudima, očekuj Pos­ljednji dan.’ Čovjek opet upita: ‘Kako će nestati povjerenja među njima?’ ‘Kad se odgovorne funkcije povjere onima koji ih ne zaslužuju, očekuj Posljednji dan.’” (Buharija, Kitab el-‘Ilm)

Ebu-Hurejre, radijallahu ‘anh, takođe prenosi da je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Neće nastupiti Posljednji dan dok muslimani ne povedu bitku protiv jevreja, kada će ih muslimani tako pobiti da će se jevreji sakrivati za drvo i kamen, ali će svako drvo i kamen progo­voriti: O muslimanu, o Allahov robe, evo jevreja, sakrio se iza mene, dođi pa ga ubij, izuzev drveta garkad, jer je ono jevre­jsko drvo!” (Muslim, Kitab el-Fiten ve ešratis sa’ah)