Može li za vjernikovo srce biti sretniji trenutak od onoga, kada čuje svoga brata gdje kaže: “Vidio sam sinoć u snu Allahovog poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem!” Pa, ako dotični brat želi podijeliti sa tobom tu nesvakidašnju radost, u tvojoj glavi vrzma se na desetine pitanja. Brate reci mi, kako si ga vidio, kako je izgledao, ko je bio s njim, šta si mu rekao, da li je on, sallallahu ‘alejhi ve sellem, tebi možda nešto rekao? I dok se tvoja duša napaja pripovijedanjem sna kojeg je vidio tvoj brat, u tvom srcu javlja se čežnja i žudnja, da Uzvišeni Allah i tebe počasti snom, u kojem ćeš vidjeti najbolje i najljepše stvorenje, Allahovog miljenika i poslanika, Muhammeda, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Upitaj se dragi brate, koliko si puta pred spavanje poželio ili čak pomislio da vidiš Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu. Vremenski prostor kojeg čovjek svakodnevno ispuni u svom životu spavajući je veoma ogroman. Recimo da prosječni insan svaku noć spava osam sati, a da mu životni vijek traje nekih standardnih 60. godina, onda bi to matematički značilo da trećinu svoga života provede spavajući, znači negdje oko 20. godina. Zar nije onda od mudrosti, da u tom periodu istinski vjernik usreći i na neki način obraduje svoju dušu i srce. Velika većina nas pred spavanje prouči propisane zikrove, i razmišlja o poslu koji ga sutra očekuje. Nema sumnje, da svaki istinski vjernik želi vidjeti Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, međutim, isto tako moramo priznati da je jedan od znakova slabosti našeg imana (vjerovanja), način izražavanja da nam se Uzvišeni Allah smiluje i da nam podari mogućnost snoviđenja Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, što je itekako važno za utvrđivanje i jačanje našeg imana.
Pogledaj dragi brate, kako Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, opisuje one koji ga nisu imali priliku vidjeti, ali će ga tako silno željeti vidjeti, da će za jedno takvo viđenje biti spremni žrtvovati sve što posjeduju. Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Od sljedbenika moga ummeta koji će me najviše voljeti, jesu ljudi koji će doći poslije mene, svaki od njih spreman je žrtvovati svoju porodicu i svoj imetak, samo da me vidi.” (Hadis bilježe Imam Muslim, Ahmed i Ibn-Hiban). Pogledajmo ashabe, najbolja stvorenja poslije Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, pogledajmo kako su oni doživljavali trenutke u kojima bi samo na kratko vrijeme bili odsutni od Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Pored toga što su sa njim živjeli, iza njega klanjali, ratovali s njim, njihova srca i njihovi pogledi žudjeli bi da što prije vide lice Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Od Aiše, naše majke, radijallahu ‘anha, se prenosi da je jedan čovjek došao Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve sellem, i rekao mu: “Tako mi Allaha, zaista te volim više nego sebe, i zaista te volim više od svoje porodice i od svoga djeteta, i kada te se sjetim u svojoj kući, ne mogu da se strpim, a da ti ne dođem i da te ne vidim, i kada se sjetim svoje smrti, sjetim se i tvoje, i znam kada uđeš u Džennet, da ćeš biti zajedno sa poslanicima, pa ako mene Allah počasti da budem od stanovnika Dženneta, bojim se da te neću vidjeti?” Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, nije mu ništa odgovorio, sve dok Uzvišeni Allah nije objavio: “Oni koji su poslušni Allahu i Poslaniku, bit će u društvu vjerovjesnika i pravednika, i šehida i dobrih ljudi kojima je Allah milost svoju darovao. A kako će oni divni drugovi biti.” (Prijevod značenja An-Nisa, 69) (Hadis bilježi Et-Taberani u El-Mu’džem es-Sagir 1/53. i u El-Ewsat 477., za ovu predaju Imam El-Hejsemi je rekao da prenosioci u lancu ovog hadisa odgovaraju prenosiocima sahih hadisa, El-Medžme’a, 7/7. Hadis, takođe, bilježi El-Bejheki, a hadis ima svoje utemeljenje kao mursel predaja od nekolicine poznatih tabina, kao što su Katade, Rebi’a b. Enes, Mesruk i Seid b. Džubjer, Allaha im se svima smilovao).
Ko vidi u snu Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, uistinu ga je vidio!!!
Uzvišeni Allah je džinima i šejtanima dao mogućnost da se pretvaraju u ružne i lijepe oblike i da djeluju u takvom pogledu (lošem ili dobrom). Takođe im je dao sposobnost da se sinovima Ademovim prikazuju u njihovim snovima, na različite načine i kroz različite osobe. Ova nevidljiva duhovna bića, kreću se po ljudskom tijelu, i znaju nedostatke ljudskog organizma, za koje čovjek ne zna niti će kada saznati. Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, kaže: “Zaista šejtan kola po ljudskom tijelu kao što kola krv.” (Buhari i Muslim) Ali, Uzvišeni Allah im je zabranio i učinio nemoguće ostvarivim da se u snovima sina Ademovog pojave ili prikažu u liku Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Povodom toga, Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Ko me u snu vidi, zaista me je vidio, jer se šejtan ne može pojaviti u mom liku.” (Buhari) Dok u drugoj predaji, Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, kaže: “Ko me vidi u snu, kao da me je vidio na javi, zaista se šejtan ne može prikazati u mom liku.” (Buhari) Dakle koga Allah počasti da vidi Njegovog poslanika u snu, zaista ga je vidio i to bez imalo sumnje. Međutim, ovdje je bitno napomenuti dvije stvari koje su vezane za snoviđenja:
Prva se odnosi na laž u vezi sna. Kao što je poznato, laž je jedan od velikih grijeha u islamu. Laž za sobom povlači Allahovo prokletstvo i udaljavanje sa Pravog Puta. Uzvišeni Allah kaže, kao što stoji u prijevodu značenja: “… pa ćemo se usrdno pomoliti i Allahovo prokletstvo na one koji neistinu govore prizvati.” (Alu-Imran, 61) Lažno prepričavanje snova, odnosno njihovo izmišljanje, jedan je od najgorih vidova laži. Za takve je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude pripovijedao san kojeg nije vidio, bit će mu naređeno da spoji i sjedini dvije dlake, ali neće biti u stanju to uraditi.” (Buhari). Ovaj postupak koji će se tražiti od onoga koji izmišlja snove svojim lažima, je nemoguće uraditi, odnosno tražit će se od njega nešto, što se ne može i neće desiti, isto kao što on izmišlja lažne snove koji se nisu desili, pa naj taj način zaslužuje Allahovo prokletstvo. Međutim, onaj koji slaže da je vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu i da mu je nešto rekao ili naredio, njega čeka posebna kazna, a to je boravište u Džehennemu. Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Zaista laž na mene, nije kao laž na nekog od vas, jer ko na mene namjerno slaže, neka sebi pripremi mjesto u vatri!” (Buhari i Muslim) Laž na Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, spomenuta u ovom hadisu odnosi se na sve vrste laži, bilo da se radi o lažima u hadisu, govoru, snu, za vrijeme njegovog života ili poslije, svaka laž na Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, ima isti propis i istu kaznu.
Druga stvar vezana za san, jeste da san ne može da bude šerijatski propis za neku stvar, odnosno, značenje sna ne može negirati niti odrediti šerijatski propis za određenu mes’elu (šerijatsko pitanje). Jer, vjera islam i njeni propisi upotpunjeni su i usavršeni kroz Kur’an i Sunnet, prije Poslanikove, sallallahu ‘alejhi ve sellem, smrti. Tako da nema niti jedne stvari koja se tiče propisa ove Uzvišene vjere, a da nije objašnjena od strane Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Uzvišeni Allah kaže, kao što stoji u prijevodu značenja: “… sada sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera.” (Al-Ma’ida, 3) Zbog savršenstva islama i načina dostavljanja ljudima njegovih propisa, Selman el-Farisi, radijallahu ‘anhu, (tada nemusliman) je rekao: “Uistinu, vaš vas je Poslanik podučio svemu, pa čak i to kako se ponašati prilikom obavljanja nužde.” (Muslim, Ahmed, En-Nesai) Ko vidi Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu i naredi mu da uradi neku stvar, onda se gleda u njegov Sunnet. Pa, ako naređena stvar od strane Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, ne bude suprotna njegovom Sunnetu i njegovom životopisu, a preneseno do nas u sahih (vjerodostojnim) predajama, onda dotična osoba će raditi kako joj je naređeno u snu. Međutim, ako mu bude naređeno neko djelo da ga uradi, a nema svoje utemeljenje u Sunnetu, onda će se ta naredba rastumačiti i razjasniti od strane učenjaka ili se gleda u stanje viđenog sna. Hafiz Ibn-Hadžer, Allah mu se smilovao, je rekao: “Poslanikov, sallallahu ‘alejhi ve sellem, govor, koji se vidi u snu, upoređuje se sa njegovim Sunnetom, pa ako govor bude utemeljen i dokazan njegovim Sunnetom, radit će se po njemu, a ako bude suprotan njegovom Sunnetu, onda taj nije dobro vidio san, ili nije dobro čuo Poslanikove, sallallahu ‘alejhi ve sellem, riječi ili ih je pogrešno razumio i prenio.” (Fethu-l-Bari: 2/478)
Kako znamo da smo uistinu vidjeli Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem ???
Učenjaci kada govore o načinima pomoću kojih znamo da je osoba koju smo vidjeli u snu, zaista Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, spominju tri metode raspoznavanja:
1. Da osoba koju si vidio u snu kaže jedan od sljedećih izraza: “Ja sam Allahov poslanik!”, ili “Ja sam Muhammed sin Abdullahov!”, ili “Ja sam tvoj Vjerovjesnik!”, ili bilo koji izraz koji ima slično značenje.
2. Da ti neka druga osoba u snu kaže: “Ovaj čovjek kojeg si vidio, ili čovjek s kojim si pričao, ili čovjek kojeg ćeš sada vidjeti, je Allahov poslanik, Muhammed, sallallahu ‘alejhi ve sellem!” Za ovaj slučaj, nije važno da li vidio tog čovjeka koji ti se obraća ili čuo samo njegov glas.
3. Da u čovjekovoj duši i njegovom srcu postoji jako, duboko i veoma osjećajno ubjeđenje, da je osoba koju je vidio u snu, zaista Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, a da mu to niko ne kaže u snu, kao što je slučaj u prethodna dva.
Ako se nekome desi, da u jednom od ova tri slučaja, vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, neka zna da ga je inšaAllah, uistinu, vidio, a velika je Allahova blagodat prema tom robu. I na kraju ovog našeg prvog druženja, pogledajmo kakve su snove imali učenjaci hadisa, Allah im se svima smilovao!
Rekao je Musena b. Seid: “Čuo sam Malika b. Enesa gdje kaže: ‘Nisam nikad u životu zaspao noću, a da u snu nisam vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem.’” (predaju bilježi Ebu Nei’m u “El-Hilije”).
A upitan je Ebu-Džafer el-Ketani, Allah mu se smilovao, o tome koliko je puta vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu, našto je on odgovorio: “Oko sedam stotina puta.” (Hilijetu Evlija: 1/343)
Nastavit će se, inšaAllah!!!
Pogledaj dragi brate, kako Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, opisuje one koji ga nisu imali priliku vidjeti, ali će ga tako silno željeti vidjeti, da će za jedno takvo viđenje biti spremni žrtvovati sve što posjeduju. Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Od sljedbenika moga ummeta koji će me najviše voljeti, jesu ljudi koji će doći poslije mene, svaki od njih spreman je žrtvovati svoju porodicu i svoj imetak, samo da me vidi.” (Hadis bilježe Imam Muslim, Ahmed i Ibn-Hiban). Pogledajmo ashabe, najbolja stvorenja poslije Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, pogledajmo kako su oni doživljavali trenutke u kojima bi samo na kratko vrijeme bili odsutni od Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Pored toga što su sa njim živjeli, iza njega klanjali, ratovali s njim, njihova srca i njihovi pogledi žudjeli bi da što prije vide lice Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Od Aiše, naše majke, radijallahu ‘anha, se prenosi da je jedan čovjek došao Poslaniku, sallallahu ‘alejhi ve sellem, i rekao mu: “Tako mi Allaha, zaista te volim više nego sebe, i zaista te volim više od svoje porodice i od svoga djeteta, i kada te se sjetim u svojoj kući, ne mogu da se strpim, a da ti ne dođem i da te ne vidim, i kada se sjetim svoje smrti, sjetim se i tvoje, i znam kada uđeš u Džennet, da ćeš biti zajedno sa poslanicima, pa ako mene Allah počasti da budem od stanovnika Dženneta, bojim se da te neću vidjeti?” Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, nije mu ništa odgovorio, sve dok Uzvišeni Allah nije objavio: “Oni koji su poslušni Allahu i Poslaniku, bit će u društvu vjerovjesnika i pravednika, i šehida i dobrih ljudi kojima je Allah milost svoju darovao. A kako će oni divni drugovi biti.” (Prijevod značenja An-Nisa, 69) (Hadis bilježi Et-Taberani u El-Mu’džem es-Sagir 1/53. i u El-Ewsat 477., za ovu predaju Imam El-Hejsemi je rekao da prenosioci u lancu ovog hadisa odgovaraju prenosiocima sahih hadisa, El-Medžme’a, 7/7. Hadis, takođe, bilježi El-Bejheki, a hadis ima svoje utemeljenje kao mursel predaja od nekolicine poznatih tabina, kao što su Katade, Rebi’a b. Enes, Mesruk i Seid b. Džubjer, Allaha im se svima smilovao).
Ko vidi u snu Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, uistinu ga je vidio!!!
Uzvišeni Allah je džinima i šejtanima dao mogućnost da se pretvaraju u ružne i lijepe oblike i da djeluju u takvom pogledu (lošem ili dobrom). Takođe im je dao sposobnost da se sinovima Ademovim prikazuju u njihovim snovima, na različite načine i kroz različite osobe. Ova nevidljiva duhovna bića, kreću se po ljudskom tijelu, i znaju nedostatke ljudskog organizma, za koje čovjek ne zna niti će kada saznati. Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, kaže: “Zaista šejtan kola po ljudskom tijelu kao što kola krv.” (Buhari i Muslim) Ali, Uzvišeni Allah im je zabranio i učinio nemoguće ostvarivim da se u snovima sina Ademovog pojave ili prikažu u liku Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Povodom toga, Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Ko me u snu vidi, zaista me je vidio, jer se šejtan ne može pojaviti u mom liku.” (Buhari) Dok u drugoj predaji, Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, kaže: “Ko me vidi u snu, kao da me je vidio na javi, zaista se šejtan ne može prikazati u mom liku.” (Buhari) Dakle koga Allah počasti da vidi Njegovog poslanika u snu, zaista ga je vidio i to bez imalo sumnje. Međutim, ovdje je bitno napomenuti dvije stvari koje su vezane za snoviđenja:
Prva se odnosi na laž u vezi sna. Kao što je poznato, laž je jedan od velikih grijeha u islamu. Laž za sobom povlači Allahovo prokletstvo i udaljavanje sa Pravog Puta. Uzvišeni Allah kaže, kao što stoji u prijevodu značenja: “… pa ćemo se usrdno pomoliti i Allahovo prokletstvo na one koji neistinu govore prizvati.” (Alu-Imran, 61) Lažno prepričavanje snova, odnosno njihovo izmišljanje, jedan je od najgorih vidova laži. Za takve je Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, rekao: “Ko bude pripovijedao san kojeg nije vidio, bit će mu naređeno da spoji i sjedini dvije dlake, ali neće biti u stanju to uraditi.” (Buhari). Ovaj postupak koji će se tražiti od onoga koji izmišlja snove svojim lažima, je nemoguće uraditi, odnosno tražit će se od njega nešto, što se ne može i neće desiti, isto kao što on izmišlja lažne snove koji se nisu desili, pa naj taj način zaslužuje Allahovo prokletstvo. Međutim, onaj koji slaže da je vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu i da mu je nešto rekao ili naredio, njega čeka posebna kazna, a to je boravište u Džehennemu. Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, je rekao: “Zaista laž na mene, nije kao laž na nekog od vas, jer ko na mene namjerno slaže, neka sebi pripremi mjesto u vatri!” (Buhari i Muslim) Laž na Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, spomenuta u ovom hadisu odnosi se na sve vrste laži, bilo da se radi o lažima u hadisu, govoru, snu, za vrijeme njegovog života ili poslije, svaka laž na Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, ima isti propis i istu kaznu.
Druga stvar vezana za san, jeste da san ne može da bude šerijatski propis za neku stvar, odnosno, značenje sna ne može negirati niti odrediti šerijatski propis za određenu mes’elu (šerijatsko pitanje). Jer, vjera islam i njeni propisi upotpunjeni su i usavršeni kroz Kur’an i Sunnet, prije Poslanikove, sallallahu ‘alejhi ve sellem, smrti. Tako da nema niti jedne stvari koja se tiče propisa ove Uzvišene vjere, a da nije objašnjena od strane Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem. Uzvišeni Allah kaže, kao što stoji u prijevodu značenja: “… sada sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera.” (Al-Ma’ida, 3) Zbog savršenstva islama i načina dostavljanja ljudima njegovih propisa, Selman el-Farisi, radijallahu ‘anhu, (tada nemusliman) je rekao: “Uistinu, vaš vas je Poslanik podučio svemu, pa čak i to kako se ponašati prilikom obavljanja nužde.” (Muslim, Ahmed, En-Nesai) Ko vidi Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu i naredi mu da uradi neku stvar, onda se gleda u njegov Sunnet. Pa, ako naređena stvar od strane Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, ne bude suprotna njegovom Sunnetu i njegovom životopisu, a preneseno do nas u sahih (vjerodostojnim) predajama, onda dotična osoba će raditi kako joj je naređeno u snu. Međutim, ako mu bude naređeno neko djelo da ga uradi, a nema svoje utemeljenje u Sunnetu, onda će se ta naredba rastumačiti i razjasniti od strane učenjaka ili se gleda u stanje viđenog sna. Hafiz Ibn-Hadžer, Allah mu se smilovao, je rekao: “Poslanikov, sallallahu ‘alejhi ve sellem, govor, koji se vidi u snu, upoređuje se sa njegovim Sunnetom, pa ako govor bude utemeljen i dokazan njegovim Sunnetom, radit će se po njemu, a ako bude suprotan njegovom Sunnetu, onda taj nije dobro vidio san, ili nije dobro čuo Poslanikove, sallallahu ‘alejhi ve sellem, riječi ili ih je pogrešno razumio i prenio.” (Fethu-l-Bari: 2/478)
Kako znamo da smo uistinu vidjeli Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem ???
Učenjaci kada govore o načinima pomoću kojih znamo da je osoba koju smo vidjeli u snu, zaista Allahov poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, spominju tri metode raspoznavanja:
1. Da osoba koju si vidio u snu kaže jedan od sljedećih izraza: “Ja sam Allahov poslanik!”, ili “Ja sam Muhammed sin Abdullahov!”, ili “Ja sam tvoj Vjerovjesnik!”, ili bilo koji izraz koji ima slično značenje.
2. Da ti neka druga osoba u snu kaže: “Ovaj čovjek kojeg si vidio, ili čovjek s kojim si pričao, ili čovjek kojeg ćeš sada vidjeti, je Allahov poslanik, Muhammed, sallallahu ‘alejhi ve sellem!” Za ovaj slučaj, nije važno da li vidio tog čovjeka koji ti se obraća ili čuo samo njegov glas.
3. Da u čovjekovoj duši i njegovom srcu postoji jako, duboko i veoma osjećajno ubjeđenje, da je osoba koju je vidio u snu, zaista Poslanik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, a da mu to niko ne kaže u snu, kao što je slučaj u prethodna dva.
Ako se nekome desi, da u jednom od ova tri slučaja, vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, neka zna da ga je inšaAllah, uistinu, vidio, a velika je Allahova blagodat prema tom robu. I na kraju ovog našeg prvog druženja, pogledajmo kakve su snove imali učenjaci hadisa, Allah im se svima smilovao!
Rekao je Musena b. Seid: “Čuo sam Malika b. Enesa gdje kaže: ‘Nisam nikad u životu zaspao noću, a da u snu nisam vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem.’” (predaju bilježi Ebu Nei’m u “El-Hilije”).
A upitan je Ebu-Džafer el-Ketani, Allah mu se smilovao, o tome koliko je puta vidio Poslanika, sallallahu ‘alejhi ve sellem, u snu, našto je on odgovorio: “Oko sedam stotina puta.” (Hilijetu Evlija: 1/343)
Nastavit će se, inšaAllah!!!