ponedjeljak, 11. ožujka 2013.

HADISI 19

725. Od El-Ma'murabin Suvejda prenosi se da je rekao: "Vidio sam Ebu-Zerra, r.a., ogrnutog plaštem, a u isti takav je bio ogrnut i njegov rob, pa sam ga pitao o tome, a on mi rekao je da je grdio jednog čovjeka u vrijeme Allahova Poslanika, s.a.v.s., te mu je prigovorio zbog njegove majke, a Vjerovjesnik, s.a.v.s., mu je rekao: Ti si čovjek u kom ima džahilijeta! Oni su vaša braća, vaš imetak koji je Allah učinio vašim vlasništvom. Pa u koga bude brat u njegovom vlasništvu, neka ga hrani onim što i on jede, neka ga oblači od onoga što on oblači. Nemojte im naređivati ono što ne mogu, a ako im naredite, pomozite im!'" (Muttefekun alejhi)

726. Od Ma'kil bin Jesara, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: Ibadet u vrijeme anarhije i fitneta je kao hidžra meni.'" (Muslim)

727. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je neki čovjek došao Vjerovjesniku, s.a.v.s., i tražio od njega dug vrlo osorno, pa su skočili ashabi prema njemu, a Allahov Poslanik rekao je: "Pustite ga, zaista onaj ko ima pravo (na nešto), ima pravo i prigovora", a zatim rekao je: "Dajte mu devu koja ima isto godina, kao i njegova!" Tada ashabi rekoše: "O Allahov Poslaniče, ne možemo naći nego stariju (i bolju) od njegove", a on im reče: "Dajte mu je! Zaista je najbolji među vama onaj koji je najrevniji i najbolji u vraćanju duga!" (Muttefekun alejhi)

728. Od Džabira, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Allah se smilovao čovjeku koji je velikodušan kada kupuje, kada prodaje i kada svoj dug traži." (Buhari)

729. Od Ebu-Katade, r.a., prenosi se da je rekao: "Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: 'Ko želi da ga Allah sačuva od muka Sudnjeg dana, neka odgodi siromašnom vraćanje duga, ili neka ga otpiše.'" (Muslim)

730. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Neki čovjek je pozajmljivao ljudima, a svome je sluzi govorio: 'Kada dođeš siromahu, ne traži od njega (oprosti mu), ne bi li i nama Allah oprostio', pa je došao Allahu i On mu je oprostio." (Muttefekun alejhi)

731. Od Ebu-Hurejre, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Ko sačeka siromašnog dužnika, ili mu otpiše dug, Allah će mu dati hladovinu pod Svojim Aršom na Sudnjem danu, kada druge hladovine neće bit, osim Njegove.'" (Tirmizi)

732. Od Džabira, r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., kupio od njega devu (za dvije oke i dirhem, ili dva dirhema), pa mu je izvagao i dao mu više. (Muttefekun alejhi)

733. Od Muavije r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Kome Allah želi dobro, poduči ga i uputi ka spoznaji vjere.'" (Muttefekun alejhi)

734. Od Ibn-Mes'uda, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Zavist nije dozvoljena, osim u dva slučaja: u slučaju čovjeka kojem je Allah dao imetak, pa ga on troši na putu istine, i u slučaju čovjeka kojem je Allah dao mudrost (znanje), pa po njoj sudi i druge njoj podučava.'" (Muttefekun alejhi)

735. Od Ebu-Musaa, r.a., prenosi se da je rekao: "Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao je: 'Primjer upute i znanja, s kojim me je Allah poslao, jeste kao primjer (obilne) kiše koja padne na zemlju (različite kvalitete). Dobra (plodna) vrsta zemlje primi vodu, te iz nje izraste bujna trava i bilje. Neplodna zemlja primi i zadrži vodu, pa Allah od nje da korist ljudima, te je oni piju, poje (stoku) i (zalijevaju) biljke. (Treća vrsta) jesu doline i ponori koji, niti vodu zadržavaju, niti na njima trava raste. To je primjer onoga koji je podučen i upućen u spoznaju vjere Allahove i koji se okoristio onim s čim me je Allah poslao, pa ga je spoznao i (druge) podučavao, kao i primjer onoga koji zbog toga nije ni glavu podigao i nije prihvatio Allahovu uputu s kojom sam poslat.'" (Muttefekun alejhi)

736. Od Sehla bin Sa'da, r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao Aliji, r.a.: "Pa, tako mi Allaha, da Allah tvojim uzrokom uputi jednog čovjeka, bolje ti je od crvenih (najboljih) deva." (Muttefekun alejhi)

737. Od Abdullaha bin 'Amra bin el'Asa, r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Prenosite i dostavite od mene, pa makar i jedan ajet, i nema smetnje da pripovijedate od Benu-lsraila, a ko na mene namjerno slaže, neka sebi pripremi mjesto u Vatri." (Buhari)

738. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko krene putem na kom traži nauku, Allah će mu njime olakšati put u Džennet." (Muslim)

739. Od Ebu-Hurejrea, r.a., također se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko poziva (Allahovoj) uputi, imat će nagradu jednaku nagradi onih koji ga slijede, ali to ništa neće umanjiti od njihovih nagrada." (Muslim)

740. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada čovjek umre, njegova djelatnost se prekida, osim u tri slučaja: (ako je ostavio) trajnu sadaku, ili nauku, (znanje ili izum) koja je od koristi, ili dobro dijete, koje za njega dovu čini." (Muslim)

741. Od Enesa, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: "Ko izađe da traži nauku, on je na Allahovom putu, sve dok se ne vrati." (Tirmizi)

742. Od Ebu-Umame, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Prednost (vrijednost) učenog nad pobožnim je kao prednost mene u odnosu na najnižeg od vas." Zatim je rekao: "Zaista, Allah, Njegovi meleki, stanovnici nebesa i Zemlje, pa čak i mrav u svom mravinjaku, pa i riba, donose salavat na onoga koji podučava svijet dobru." (Tirmizi)

743. Od Ebu-Derda'a, r.a., prenosi se da je rekao: "Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: 'Ko krene putem tražeći na njemu nauku, Allah će mu olakšati put u Džennet. I zaista, meleci podmeću svoja krila onome koji traži nauku iz zadovoljstva s onim što on radi. Zaista, za učenog oprost traže (istigfar čine) oni na nebesima i na Zemlji, pa čak i ribe u vodi. Prednost učenog (alima) nad pobožnim je kao prednost Mjeseca u odnosu na druge zvijezde. Učenjaci su, zaista, nasljednici vjerovjesnika, a vjerovjesnici nisu ostavili u nasljedstvo ni dinare ni dirheme, nego su ostavili u nasljedstvo nauku, pa ko je uzme, uzeo je obilan dio.'" (Ebu-Davud, Tirmizi)

744. Od Ibn-Mes'uda, r.a., prenosi se da je rekao: "Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: 'Neka Allah da udoban (život) onome koji nešto od mene čuje, pa prenese kao što je čuo, a mnogi kome se prenese svjesniji je od onoga koji je čuo.'" (Tirmizi)

745. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Ko bude upitan o ilumu (znanju), pa ga sakrije (ne kaže), na Sudnjem danju će biti zauzdan uzdama od vatre.'" (Ebu-Davud, Tirmizi)

746. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Ko izučava nauku kojom se traži zadovoljstvo Uzvišenog Allaha, samo da bi njome dobio ovosvjetska dobra, neće osjetiti ni miris Dženneta na Sudnjem danu.'" (Ebu-Davud)

747. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Svaka vrijedna stvar (posao) koja nije počela hvalom Allahu, će biti manjkava." (Ebu-Davud)

748. Od Ebu-Musaa el-Eš'arija, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada umre dijete Allahova roba, Uzvišeni Allah kaže Svojim melecima: 'Uzeli ste (dušu) djeteta Moga roba?' Oni odgovore: 'Da!' On tada kaže: 'Uzeli ste plod njegova srca?' Oni odgovore: 'Da!' On tada kaže: 'A šta rekao je Moj rob?' Oni odgovore: 'Zahvalio Ti se i rekao: - Mi smo Allahovi i Njemu se vraćamo. -' Tada Uzvišeni Allah kaže: 'Izgradite Mome robu kuću u Džennetu i nazovite je Kuća Zahvale.'" (Tirmizi)

749. Od Enesa, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Zaista je Allah zadovoljan (Svojim) robom koji pojede jelo, pa Mu se na tome zahvali, i popije pilo, pa Mu se na tome zahvali.'" (Muslim)

750. Od 'Abdullaha bin 'Amra bin el-'Asa, r.a., prenosi se da je čuo Allahova Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: "Ko na mene donese jedan salavat, Allah na njega donese salavat deset puta." (Muslim)

751. Od Evsa bin Evsa, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Zaista je vaš najvredniji (najefdalniji) dan petak, pa što više u njemu donosite salavat na mene, jer zaista će vaši salavati biti meni predočeni.' Tada su (ashabi) rekli: 'O Allahov Poslaniče, kako će ti biti predočeni naši salavati kad budeš već istruhnuo (raspadnut)?' On je rekao: 'Zaista je Allah zabranio zemlji tijela vjerovjesnika!'" (Ebu-Davud)

752. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Neka bude ponižen čovjek, u čijem prisustvu budem spomenut, pa na mene ne donese salavat.'" (Tirmizi)

753. Od Ebu-Hurejrea, r.a., također se prenosi da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Nemojte moj kabur učiniti svetkovinom, donosite salavat na mene, jer, zaista, vaš salavat dolazi do mene, ma gdje vi bili.'" (Ebu-Davud)

754. Od Ebu-Hurejrea, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko god mi od vas nazove selam, Allah mi povrati dušu da bih mu selam odvratio." (Ebu-Davud)

755. Od Alije, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Škrtac je onaj u čijem se prisustvu spomenem, pa na mene ne donese salavat.'" (Tirmizi)

756. Od Fadale bin 'Ubejda prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., čuo je nekog čovjeka kako uči dovu u namazu, u kom se nije zahvalio Uzvišenom Allahu niti je donio salavat na Vjerovjesnika, s.a.v.s., pa je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: 'Ovaj je požurio!' Zatim ga je pozvao i rekao: 'Kada neko od vas klanja, neka počne sa zahvalom i pohvalom Uzvišenog Gospodara, zatim neka donese salavat na Vjerovjesnika, s.a.v.s., a onda neka moli što hoće.'" (Ebu-Davud, Tirmizi)

757. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Dvije lahke riječi za jezik (izgovor), teške na vagi, drage Milostivom: - Subhanallahi ve bi hamdihi, subhanallahil'azim -' (Neka je slavljen i hvaljen Uzvišeni Allah, neka je slavljen Allah Veličanstveni).'" (Muttefekun alejhi)

758. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Da kažem: 'subhanallahi, velhamdu lillahi, ve la ilahe illallahu, vallahu ekber' (draže mi je od svega što je sunce obasjalo cijeli dunjaluk).'" (Muslim)

759. Od Ebu-Hurejrea, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko kaže: 'La ilahe illallahu vahdehu la šerike lehu, lehulmulku ve lehulhamdu, ve huve 'ala kulli šej'in kadir' (Nema boga, osim Allaha, On nema sudruga, Njemu pripada sva vlast. Njemu pripada sva hvala i On je svemoćan) - svakoga dana sto puta, vrijedi mu kao da je oslobodio deset robova, bit će mu upisano sto dobrih djela, izbrisano sto grijeha, i bit će mu štit od šejtana toga dana sve do noći i niko nije nešto bolje uradio, osim čovjeka koji je uradio više od njega." I rekao je: "Ko kaže u toku jednog dana sto puta: 'Subhanallahi ve bi hamdihi' (Slavljen je Allah i Njemu pripada sva hvala), oprošteni su mu grijesi, pa makar ih bilo kao morske pjene." (Muttefekun alejhi)

760. Od Ebu-Zerra, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao mi je: 'Hoćeš li da ti kažem koje su najdraže riječi Allahu? Zaista su najdraže riječi Allahu: 'Subhanallahi ve bi hamdihi' (Neka je slavljen i hvaljen Uzvišeni Allah).'" (Muslim)

761. Od Ebu-Malika el-Eš'arija, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Čistoća je pola vjerovanja i 'elhamdu lillahi' (Neka je hvala Allahu) puni vagu, a 'subhanallahi velhamdu lillahi' (Neka je slavljen Allah i neka je svaka hvala Allahu), pune što je između nebesa i Zemlje.'" (Muslim)

762. Od Sevbana, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi, kada završi namaz, donosio istigfar tri puta, a zatim bi rekao: 'Allahume entesselamu ve minkesselamu tebarekte ja zeldželali velikram' (Allahu moj, Ti si mir i spas, od Tebe je mir i spas, blagodarnost Tebi, o Vlasniče veličanstva i časti)." Rečeno je El-Evzaiju, a on je jedan od prenosilaca ovoga hadisa: "Kako se donosi istigfar?" On je rekao: "Izgovaraš: 'Estagfirullahe, estagfirullahe!' (od Allaha oprost tražim)." (Muslim)

763. Od El-Mugire bin Šu'be, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., nakon namaza i predavanja selama, govorio: "La ilahe illallahu vahdehu la šerike lehu, lehu-l-mulku ve, ve huve ala kulli šej'in kadir. Allahumme la mani'a lima a'tajte va la mu'tije lima mena'te, ve la jenfe'u ze-l-džeddi minke-l-džeddu" (Nema boga, osim Allaha Jedinog. On nema sudruga. Njemu pripada sva vlast i svaka hvala i On je svemoćan. Allahu moj, nema sprečavaoca Tvoga davanja, niti davoca onog što Ti ne daš. Nikakvo bogatstvo i sreća ne koriste bez Tvoga bogatstva i sreće)." (Muttefekun alejhi)

764. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko spomene Allaha (tesbih učini, tj. kaže 'subuhanallahi') na kraju svakog namaza trideset tri puta, zahvali se Allahu (kaže: 'elhamdu lillahi') trideset tri puta, izgovori tekbir (kaže: 'Allahu ekber') trideset tri puta, i upotpuni stotinu sa: 'La ilahe illallahu vahdehu la šerike lehu, lehu-l-mulku ve lehu-l-hamdu, ve huve' ala kulli šej'in kadir' (Nema drugog boga, osim Allaha. Njemu pripada sva vlast i svaka hvala, i On je svemoćan), će biti mu oprošteni (mali) grijesi, pa makar ih bilo kao morske pjene." (Muslim)

765. Ka'b bin 'Udžrete, r.a., prenosi od Allahova Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: "Pratioce (namaza, tj. tesbih, spominjanje Allaha, dž.š., neće izgubiti (neće se kajati) onaj koji ih izgovara ili čini iza svakog propisanog namaza: trideset tri puta 'subhanallahi', trideset tri puta 'elhamdu lillahi', trideset četiri puta 'Allahu ekber'." (Muslim)

766. Od Sa'd bin Ebi-Vekasa, r.a., prenosi se da se Allahov Poslanik, s.a.v.s., utjecao (Allahu) iza svakog namaza, ovim riječima: "Allahumme inni e'uzu bike mine-l-džubni velbuhli, ve e'uzu bike min en uredde ila erze-lil-umri, ve e'uzu bike min fitneti-d-dunja, ve e'uzu bike min fitneti-l-kabri!" (Allahu moj, utječem Ti se od straha i škrtosti, i utječem Ti se od povratka u duboku i iznemoglu starost, i utječem Ti se od dunjalučkog iskušenja (fitneta), i utječem Ti se od kaburskog iskušenja (ispita)). (Buhari)

767. Od Muaza, r.a., prenosi se da ga je Allahov Poslanik, s.a.v.s., uzeo za ruku i rekao: "O Muaze, tako mi Allaha, ja te volim." Zatim je rekao: "Ostavljam ti u vasijet (zadužbu), o Muaze, da ne izostaviš kazati sljedeće, iza svakog namaza: 'Allahumme e'inni ala zikrike ve šukrike ve husni 'ibadetike' (Allahu moj, pomozi mi da Tebi zikr činim (spominjem), da se Tebi zahvaljujem i da Ti ispravno ibadet činim (obožavam)." (Ebu-Davud)

768. Od Alije, r.a., prenosi se da je rekao: "Kada bi Allahov Poslanik, s.a.v.s., klanjao, zadnje što bi učio između tešehhuda (ettehijjatu) i predavanja selama bilo je: 'Allahummagfir li ma kaddemtu ve ma ehhartu, ve ma esrertu ve ma a'lentu, ve ma esreftu ve ma ente a'lemu bihi minni, ente-l-mukaddimu, ve ente-l-mu'ehhiru, la ilahe illa ente.' (Allahu moj, oprosti mi što sam učinio i što ću učiniti, što sam sakrio i što sam javno (uradio) i ono što Ti od mene bolje znaš. Ti određuješ da se nešto dogodi prije, ili da se dogodi kasnije. Nema drugog boga osim Tebe.)" (Muslim)

769. Ibn-Abbas, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Što se tiče ruku'a, na njemu veličajte Gospodara, a što se tiče sedžde, na njoj se trudite da činite dovu, jer je vjerojatno da će vam biti primljena." (Muslim)

770. Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Najbliži je rob svome Gospodaru kada obavlja sedždu, pa mnogo činite dovu." (Muslim)

771. Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., govorio na sedždi: ALLAHUMMA GFIRLI ZENBI KULLEHU, DIKKAHU VE DŽILLEHU VE EVVELLEHU; VE AHIREHU VE ALA NIJJETUHU VE SIRREH. (Allahu moj, oprosti mi sve grijehe, male i velike, ranije i kasnije, javne i tajne.) (Muslim)

772. Od Ebu-Zerra, r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Svako jutro na svaki vaš zglob se da je sadaka; svaki tesbih sadaka je, svako izgovaranje 'el-hamdu lillahi' sadaka je, svako izgovaranje la ilahe illallah' sadaka je, svako izgovaranje "Allahu ekber" sadaka je, naređivanje dobra sadaka je, odvraćanje od pokuđenog sadaka je, a sve to zamjenjuju dva rekata duha - namaza." (Muslim)

773. Od majke pravovjernih, Džuvejrije bint el-Harisi, r.a., prenosi se da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., izašao od nje rano, nakon što je klanjao sabah, a ona je ostala na mjestu gdje je klanjala. Zatim se vratio kada je nastupilo vrijeme duha (namaza), a ona je i dalje sjedila na svom mjestu, pa joj je rekao: "Još uvijek si ondje gdje sam te ostavio?" Rekla sam: "Da." Tada je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Nakon što sam otišao, rekao sam četiri riječi tri puta; kada bi vagali s onim što si rekla (proučila) od jutros, bile bi od toga teže." (Rekao sam): "Subhanallahi ve bi hamdihi adede halkihi, ve ridae nefsihi, ve zinete 'Aršihi, ve midade kelimatihi" (Slavljen je Allah i Njemu pripada hvala, koliko ima Njegovih stvorenja, koliko je On zadovoljan, koliko je težak Njegov arš i koliko ima tinte kojom su (ispisane) Njegove riječi). (Muslim)

774. Ebu-Musael-Eš'ari, r.a., prenosi od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je rekao: "Primjer onoga koji zikir čini (spominje svoga Gospodara) i onoga koji Ga ne spominje je kao primjer živog i mrtvog." (Buhari, Muslim)

775. Od Ebu-Hurejrea, r.a., prenosi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Uzvišeni Allah kaže: 'Ja sam uz mišljenje moga roba o Meni. Ja sam s njim kada Mi zikir čini (spominje), pa ako Me spomene u sebi, i Ja njega spomenem u Sebi, a ako Me spomene u skupini, Ja ga spomenem u boljoj skupini od njegove skupine.'" (Muttefekun alejhi)

776. Od Džabira, r.a., prenosi se da je rekao: "Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., kako kaže: 'Najbolji zikr je: 'La ilahe illallahu" (Nema boga osim Allaha!).'" (Tirmizi)

777. Od Abdullaha bin Busre, r.a., prenosi se da je neki čovjek rekao: "O Allahov Poslaniče, zaista mi je puno propisa islama, pa mi kaži nešto što ću uvijek (moći) izvršavati." On mu je rekao: "Neka ti je jezik stalno vlažan od zikra (spominjanja) Allaha." (Tirmizi)

778. Od Ibn-Mes'uda, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'U noći moga isra'a susreo sam Ibrahima, s.a.v.s., i on mi rekao je: - O Muhammede, prenesi od mene selam svome ummetu, i objavijesti ga da je u Džennetu dobra i lijepa zemlja, pitka voda; da je on prostrana nizija, i da je njegovo sjemenje (kojim se sije): 'Subhanallahi, ve-l-hamdu lillahi, ve la ilahe illallahu, vallahu ekber' (Slavljen je Allah, sva hvala pripada Allahu, nema drugog boga, osim Allaha i Allah je najveći).'" (Tirmizi)

779. Ebu-Derda', r.a., veli: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Hoćete li da vas obavijestim o najboljim djelima koja su najodabranija kod vašeg Gospodara i na najvišem stepenu, koja su vam bolja od udjeljivanja zlata i srebra, i bolja od sukoba s neprijateljem u kome bi ih vi ubijali a i oni vas?' 'Svakako!', odgovoriše oni. On reče: 'Spominjanje (zikir) Allaha, dž.š.'" (Tirmizi)

780. Od Ebu-Musaa, r.a., prenosi se da je rekao: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., mi je rekao: 'Hoćeš li da te uputim na jedno od dženetskih blaga?' Rekao sam mu: 'Da, o Allahov Poslaniče!' On je rekao: 'La havle ve la kuvvete illa billahi' (Nema snage ni moći bez Allaha!)." (Muttefekun alejhi)

781. Od Aiše, r.a., prenosi se da je rekla: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., je Allahu zikir činio (spominjao) u svim situacijama." (Muslim)

782. Ibn-'Abbas, r.a., prenosi od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je rekao: "Da neko od vas, kada hoće imati odnos sa ženom, kaže: 'Bismillahi, allahumme džennibna eššejtane ve džennibiššejtane ma rezektena' (U ime Allaha, Allahu moj, sačuvaj nas od šejtana, i sačuvaj od šejtana ono što nam daš), i ukoliko bi im se našlo dijete, ne bi mu (šejtan) mogao nauditi." (Muttefekun alejhi)

783. Od Huzejfe i Ebu-Zerra, r.a., prenosi se da su rekli: "Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi, kad pođe u postelju, rekao: 'Bismikellahumme ahja ve emutu.' (Allahu moj, u ime Tvoje živim i umirem (spavam)), a kad bi se probudio, rekao bi: 'Elhamdu lillahillezi ahjana ba'de ma ematena ve ilejhi-n-nušur.'(Hvala Allahu koji nas je proživio (dao da se probudimo), nakon što nas je usmrtio (dao nam da spavamo), i kod Njega je (konačno) okupljanje)."(Buhari)

784. Ebu-Hurejre, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Uzvišeni Allah šalje meleke da obilaze puteve i traže skupove u kojima se Allah spominje, a kada ih nađu, počnu se dovikivati: 'Dođite, našli ste ono što tražite!' Tada ih prekriju krilima sve do najbližeg neba, i Allah ih upita, a On najbolje zna: 'Šta govore Moji robovi?' 'Slave Te, veličaju Te, zahvaljuju Ti i poštuju Te!', odgovore meleki. 'Jesu li Me vidjeli?', On upita. 'Ne, nisu Te vidjeli', odgovore oni. 'A šta bi da su Me vidjeli?', rekne On. 'Da su te vidjeli, još više bi Ti robovali, još više bi Te veličali i još više bi Te slavili', kažu oni. 'A za šta Me mole?' upita On. 'Mole Te za Džennet', oni odgovore. 'Jesu li ga vidjeli?', rekne On. 'Ne, Gospodaru naš, nisu ga vidjeli', kažu oni. 'Šta bi da su ga vidjeli ?', rekne On. 'Da su ga vidjeli, još bi mu više težili, još više bi ga tražili i još više željeli', kažu oni. 'A od čega traže zaštitu?', upita On, a oni odgovore: 'Od Vatre.' 'Jesu li je vidjeli?', rekne On, a oni kažu: 'Ne, nisu je vidjeli!' 'A šta bi da su je vidjeli?', rekne On, a oni kažu: 'Da su je vidjeli, još više bi od nje bježali i još više je se plašili.' Tada će Allah reći: 'Uzimam vas za svjedoke da sam im oprostio.' 'Među njima je jedan čovjek koji ne pripada njima, samo je usput naišao', reći će jedan melek. 'Oni su skupina uz koju njihov sabesjednik neće bit nesretan.'" (Muttefekun alejhi)

785. Ebu-Vakid el-Haris b. Avf, r.a., prenosi, da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., sjedio u džamiji sa ljudima i razgovarao. Došla su tri čovjeka u džamiju. Dvojica su prišla do Allahovog Poslanika, s.a.v.s., a jedan je otišao. Stali su pred Poslanika, s.a.v.s. Jedan je primijetio prazno mjesto u halki, pa je sjeo, a drugi je sjeo iza halke. Pošto je Poslanik, s.a.v.s., završio razgovor, reče: "Hoćete li da vas izvijestim o trojici?" Jedan od njih sklonio se kod Allaha, pa ga je Allah primio, drugi se postidio pa se Allah njega postidio, a što se tiče trećeg, on je okrenuo leđa, i napustio, pa se i Allah od njega okrenuo." (Muttefekun alejhi)

786. Ebu-Se'id, r.a, pripovijeda: "Mu'avija, r.a., jednom prilikom, došao je u džamiju, gdje je našao ljude u halki i upitao ih: 'Šta vas je okupilo?' 'Sakupili smo se da spominjemo Allaha', odgovorili su oni, a on je rekao: 'Tako vam Allaha, zar se ni zbog čega drugog niste sakupili?!' 'Samo smo se zbog toga okupili!', rekli su oni, a on je onda kazao: 'Nisam vas zakleo zbog toga što u vas sumnjam, jer niko ko je kod Allahovog Poslanika, s.a.v.s., imao položaj ne prenosi manje hadisa od mene.' Jedne prilike on je zatekao svoje ashabe u halki i upitao ih: 'Šta vas je okupilo?' 'Okupili smo se da spominjemo Allaha, da Mu zahvaljujemo što nas je uputio islamu i što nam ga je dao kao blagodat!', rekoše. 'Tako vam Allaha, zar se ni zbog čega drugog niste okupili?', upitao je on. 'Allaha nam, samo zbog toga smo se okupili!', odgovorili su oni, a on rekao je: 'Nisam vas zakleo zbog sumnje u vas, nego zato što mi je došao Džibril i rekao mi da se Allah ponosi vama pred melekima.'"

787. Ebu-Hurejre, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ko ujutro i navečer prouči stotinu puta: 'Subhanallahi ve bi hamdihi.' (Neka je slavljen i uzvišen Allah), niko na Sudnjem danu neće imati bolje djelo od njega, osim onoga ko isto prouči, ili još više puta." (Muslim)

788. Ebu-Hurejre, r.a., pripovijeda: "Došao je jedan čovjek i rekao Allahovom Poslaniku, s.a.v.s.: 'Allahov Poslaniče, koliko sam bola pretrpio od kako me je sinoć ujeo akrep!!' 'Ne bi ti naudio da si navečer proučio: 'E'uzu bi kelimatillahittammati min šerri ma halek' (Utječem se Allahovim savršenim riječima od svakog zla koje je stvorio).'" (Muslim)

789. Ebu-Hurejre, r.a., kazuje da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., ujutro učio: "Gospodaru moj, Tvojom voljom osvićemo, Tvojom voljom omrknemo, Tvojom voljom živimo i umiremo i Tebi je povratak." Navečer bi učio: "Tvojom voljom omrknemo, Tvojom voljom živimo i umiremo i Tebi je povratak." (Ebu-Davud, Tirmizi)

790. Abdullah b. Hubejb, r.a., kazuje da mu je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ako uvečer i ujutro tri puta proučiš: 'Kul huvallahu ehad, Kul e'uzu bi rabbi-l-felek i Kul e'uzu bi rabbi-n-nas', zaštitit će te od svakog zla." (Ebu-Davud, Tirmizi)

791. Osman r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Ništa ne može naškoditi onome ko svako jutro i veče tri puta prouči: 'U ime Allaha, čijim imenom ne može ništa naškoditi ni na Zemlji ni na nebu, a On sve čuje i zna!'" (Ebu-Davud, Tirmizi)

792. Huzejfe i Ebu-Zerr, r.a., prenose da je Allahov Poslanik, as., učio kada bi lijegao u postelju: "Bismikellahumme ahja ve emut" (Gospodaru, u Tvoje ime živim i umirem). (Buhari)

793. Alija, r.a., pripovijeda da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao njemu i Fatimi: "Kada liježete u postelju, proučite trideset tri puta tekbir, trideset tri puta 'subhanallah' i trideset tri puta 'elhamdulillah'." (Muttefekun alejhi)

794. Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Očistite postelju kada liježete, jer ne znate šta je iza vas ostalo u postelji, a zatim proučite: 'Gospodaru moj, u Tvoje ime liježem i ustajem. Ako mi dušu uzmeš, smiluj joj se, a ako me poživiš, sačuvaj me, kao što čuvaš Svoje dobre robove!'" (Muttefekun alejhi)

795. Bera' b. 'Azib, r.a., prenosi da mu je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Kada liježeš u postelju, uzmi abdest, lezi na desnu stranu i prouči: 'Gospodaru moj, Tebi se preda jem, Tebi se okrećem, Tebi se prepuštam i na Tebe oslanjam, nadajući se Tvojoj nagradi i strahujući od Tvoje kazne. Utočište i spas od Tebe je samo pod Tvojim okriljem. Vjerujem u Tvoj Kitab, koji si objavio, i u Poslanika, kojeg si poslao.' Ako te noći umreš, umro si s islamom u srcu, i neka ti to budu zadnje riječi koje izgovoriš." (Muttefekun alejhi)

796. Nu'man b. Bešir r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Dova je ibadet." (Ebu-Davud, Tirmizi)

797. Enes, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., najčešće učio ovu dovu: "Gospodaru moj, podari nam dobro na ovom i budućem svijetu, i sačuvaj nas džehenemske kazne." (Muttefekun alejhi)

798. Ibn-Mes'ud, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., učio: "Gospodaru, molim Te za uputu, bogobojaznost, čednost i zadovoljstvo." (Muslim)

799. Tarik b. Ešjeme, r.a., kazuje: "Kada bi neko primio islam, Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi ga podučio namazu, a zatim bi mu naredio da prouči ovu dovu: Gospodaru moj, oprosti mi, smiluj mi se, uputi me, zaštiti me i opskrbi me!'" Prema drugom hadisu, Tarik kazuje da je čuo, kada je neko rekao: "Allahov Poslaniče, šta da učim kada molim Allaha?" Prouči", odgovori mu: 'Gospodaru, oprosti mi, smiluj mi se, zaštiti me i opskrbi me!' Ova dova sadrži dobro ovoga i budućeg svijeta.'" (Muslim)

800. Abdullah b. 'Amr b. 'As, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Gospodaru, Ti vladaš srcima, pa naša srca nadahni pokornošću Tebi!" (Muslim)

801. Ebu-Hurejre, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Tražite kod Allaha zaštitu od velikog iskušenja, nesnošljive muke, teške sudbine (odredbe) i zluradosti neprijatelja!" (Muttefekun alejhi)

802. Ebu-Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., učio: "Gospodaru moj, sačuvaj mi vjeru moju u koju se pouzdam, ovaj svijet na kojem živim i ahiret na koji se vraćam, i neka mi život bude povećanje svakog dobra, a smrt olakšanje od svakog zla." (Muslim)

803. Enes, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., učio ovu dovu: "Gospodaru, utječem Ti se od nemoći, lijenosti, straha, duboke starosti i škrtosti, i utječem Ti se od kazne u kaburu i iskušenja u životu i poslije smrti." U drugom hadisu se dodaje."... da me dug ne pritisne i da mi ljudi zlo ne nanesu." (Muslim)
________________________________________________________________________________