nedjelja, 6. siječnja 2013.

SVE O GIBETU !!!

Iz knjige "Poslanica pokajanja", autora Abdulmelika ibn-Muhammeda el-Kasima

 

Pripremio: Abdusamed   Kalabić


Spominjanje muslimana po onome što on ne voli

 

Kaže Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: ''O skupe onih koji su povjerovali na jeziku, a iman nije ušao u vaše srce, nemojte klevetati muslimane i tražiti njihove mahane, jer ko traži mahane svoga brata muslimana, Allah će razotkriti njegove mahane i osramotit će ga, makar to bilo u njegovoj kući'' (Ahmed, Ebu-Davud, Tirmizi).

 

Kaže Allah Uzvišeni: ''I ne ogovarajte jedni druge! Zar bi nekom od vas bilo drago da jede meso umrloga brata svoga - a vama je to odvratno - zato se bojte Allaha; Allah zaista prima pokajanje i samilostan je''(El-Hudžurat, 12.).

 

Zabrana ogovaranja i naređenje čuvanja jezika

 

''Ne povodi se za onim što ne znaš! I sluh, i vid, i razum, za sve to će se, zaista, odgovarati'' (El-Isra, 36.).

 

''On ne izusti nijednu riječ, a da pored njega nije prisutan onaj koji bdije'' (Kaf, 18.).

 

Od Ebu-Muse se prenosi da je rekao: ''Pitao sam: 'O Allahov Poslaniče, koji je najbolji musliman?' Rekao je: 'Onaj od čijeg su jezika i ruku mirni drugi muslimani''' (Muslim).

 

Kaže Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: ''Ko vjeruje u Allaha i u Sudnji dan, neka govori ono što je dobro ili neka šuti'' (Muslim).

 

Rekao je Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: ''Čovjek izgovori riječ na koju i ne obraća pažnju, a radi nje će biti bačen u vatru dublje nego što je razdaljina od istoka do zapada'' (Buhari).

 

U drugom rivajetu: ''Čovjek izgovori riječ dragu Allahu ne obraćajući na nju pažnju, a Allah će ga zbog nje uzdići na visoke stepene; drugi izgovori riječ koja rasrdi Allaha ne obraćajući pažnju na nju, a zbog nje će biti bačen u Džehennem'' (Malik, Tirmizi kaže da je sahih). Ukbe ibn-Amir je zapitao Allahovog Poslanika, salallahu alejhi ve sellem: ''U čemu je spas, Allahov Poslaniče?" "Čuvaj svoj jezik, neka ti tvoja kuća bude dovoljna, i plači nad  svojim grijehom'', odgovorio je on (Tirmizi).

 

U hadisu od Muaza ibn-Džebela se prenosi da ga je Poslanik, salallahu alejhi ve sellem, obavijestio o najvažnijoj stvari, zatim mu je rekao: ''Da te obavijestim o onome što ima vlast nad svim ovim?" Rekao je: ''Da, Allahov Poslaniče!'' Uzeo je jezik i rekao: ''Čuvaj ovo!" Rekao je: "Allahov Poslaniče, zar ćemo biti obračunavani i za ono što pričamo?" Odgovorio je: ''Zar će ljudi biti bacani u vatru osim radi njihovih jezika'' (Tirmizi).

 

Vidjet ćemo  kaznu onoga koji ogovara na dunjaluku i na Ahiretu. Kaže Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: ''O skupe onih koji su povjerovali na jeziku, a iman nije ušao u vaše srce, nemojte klevetati muslimane i tražiti njihove mahane, jer ko traži mahane svoga brata muslimana, Allah će razotkriti njegove mahane i osramotit će ga, makar to bilo u njegovoj kući'' (Ahmed, Ebu-Davud, Tirmizi).

 

Od Džabira ibn-Abdullaha, r. a., prenosi se da je rekao: ''Bili smo sa Poslanikom, salallahu alejhi ve sellem, pa se digao ružan miris, te je rekao: ''Znate li čiji je ovo miris? Ovo je miris onih koji ogovaraju vjernike" (Ahmed). 

 

Rekao je Enes, r. a.: ''Rekao je Allahov Poslanik, salallahu alejhi ve sellem: 'Kad sam bio na Mi'radžu, prošao sam pored ljudi koji su bakrenim noktima sami sebi grebali lica i prsa. Zato upitah: 'Ko su ovi ljudi, Džibrile?' 'To su oni koji su druge ogovarali i kaljali im čast', odgovori on" (Ahmed, Ebu-Davud).

 

Svi su složni da je ogovaranje haram.. Kaže imam Kurtubi: ''Složili su se svi da je ogovaranje od velikih grijeha i dužnost je učiniti pokajanje od tog grijeha Allahu Uzvišenom".

 

Definicija gibeta  

 

Gibet je da spomeneš brata (muslimana) po onome što on mrzi i prezire, makar i on bio takav. 

 

Bilo da se radi o spominjanju njegovih tjelesnih nedostataka ili o pitanju porijekla, ponašanju, njegovim djelima ili riječi, vjeri, pa čak i spominjanje njegove odjeće, kuće ili prijevoznog sredstva. Što se tiče njegovog tijela, to je da mu spomeneš slabost vida, snagu, ćelavost, nizak rast, visinu, boju kože (crna, bijela) i sve ostalo što upućuje na njega, a on to prezire da se spominje. Što se tiče porijekla, to je kao da se rekne da je njegov otac nabatejac (prosti narod) ili Indijanac, griješnik, obućar, podal, smetljar ili bilo šta drugo što on mrzi i prezire. Što se tiče ponašanja, to je kao da kažeš da je on ružnog morala, škrt, ohol,  da radi djela da bi ga drugi vidjeli, brzo se ljuti, da je kukavica, nesposobnjaković, slabog srca, brzoplet…

 

Što se tiče stvari koje su u vezi sa vjerom, to je poput govorenja da je on kradljivac, lažov, alkoholičar, da izigrava povjerenje, nasilnik, da je nemaran spram namaza ili davanja zekata, da ne upotpunjuje ru'ku ili sedždu ili se ne čuva od nečistoća, da nije dobar prema svojim roditeljima ili da ne daje zekat, da ne ispunjava zakletvu, ne čuva svoj post od ružnih riječi , ogovaranja i otkrivanja tuđih mahana. Što se tiče njegovih radnji vezanih za dunjaluk, to je govorenje da je neko slabog odgoja, da je nemaran u odnosu sa ljudima, da nikoga ne smatra ispravnim, da vidi sebe kao onog koji ima sva prava kod drugih, da previše priča, spava u vremenu kad niko to ne radi, da sjedi na tuđem mjestu. 

 

Što se tiče njegove odjeće, to je, naprimjer, govorenje da su mu rukavi preširoki ili da mu je odjeća prljava. Definiciju ogovaranja je dao Poslanik, salallahu  alejhi ve sellem, kad je rekao: ''Znate li šta je ogovaranje?'' Rekoše: ''Allah i  Njegov Poslanik najbolje znaju!" Rekao je: ''Da spomeneš brata po onome što on ne voli". 

 

Rečeno je: "A šta ako je takav kao što je rečeno?" "Ako je i takav, onim što kažeš si ga ogovarao, a ako nije takav - onda si ga potvorio" (Muslim). Spominjanje jezikom je zabranjeno zato što neko drugi može razumjeti nedostatke tvoga brata i to spominjanjem onoga što on ne voli. Bilo to indirektno ili direktno, riječima ili djelom, išaretom, davanjem znakova, namigivanjem, klevetom, pisanim gestom ili pokretima i sve iz čega se razumije takvo nešto, to ulazi u ogovaranje i to je zabranjeno.

 

Ogovaranje se ne svodi samo na govor

 

Od Aiše, r. a., prenosi se da je rekla: ''Kod nas je ušla žena, pa kad se okrenula, ja sam dala znak rukom kako je ona niskog rasta. Na to je Poslanik, salallahu  alejhi ve sellem, rekao: ''Ogovaraš je'' (Ebu-Davud, Ahmed). U to se ubraja oponašanje geganja u hodu ili oponašanje kako ko hoda. I to je ogovaranje, ali i više od toga, jer je Uzvišeni Taj Koji određuje oblik i razumijevanje toga.

 

Prenosi Aiša, r. a., da je Poslanik, salallahu  alejhi ve sellem, rekao: ''Ne bih nekoga oponašao kad bi mi dali toliko i toliko bogatstvo'' (Ebu-Davud, Tirmizi, Ahmed).

 

Također je tu ogovaranje pisanjem (naprimjer, štampa i slično) zato što je olovka jedan od dva jezika. Ako je istina što onaj koji ogovara kaže, on je taj koji gibeti i on je nepokoran Allahu Uzvišenom i on jede meso svoga brata.

 

Ako laže ono što govori, tada je on sastavio dva zla - ogovaranje i laž. Kaže Muaz ibn-Džebel: ''Spomenut je čovjek Poslaniku, salallahu  alejhi ve sellem, pa su prisutni rekli: 'Nema nesposobnijeg od njega' Rekao je Poslanik, salallahu  alejhi ve sellem: 'Ogovorili ste svoga brata'. Rekoše: 'Rekli smo samo kakav je on'. Na to reče Poslanik, salallahu  alejhi ve sellem: "Ako ste rekli ono kakav je on - ogovarali ste ga, a ako nije takav - potvorili ste ga'" (Ahmed).

 

Kaže Hasan el-Basri: ''Gibet se spominje u tri djela: ogovaranje, potvora i glasine. a sve je spomenuto u Kur'anu".

 

Ogovaranje je: reći ono što je pri čovjeku. Potvora je: reći ono što nije pri njemu. Glasina je: sve što dopre do tebe od neprovjerenih vijesti.

 

Rekao je Poslanik, salallahu  alejhi ve sellem: "Svakom muslimanu su kod drugog muslimana zabranjeni njegova krv, imetak i čast" (Muslim, Ahmed).

 

Ogovaranje dira čast a, Allah Uzvišeni jê izjednačio sa imetkom i krvlju.

 

Nastavit će se