subota, 5. siječnja 2013.

SAMOOBRAČUNAVANJE - OSOBINA ISKRENIH I BOGOBOJAZNIH

Odgoj duše


Da li si se ikada, barem samo jedan sat, osamio,obračunavajući se sa svojom dušom zbog njenih loših postupaka? Da li si nekada pokušavao da prebrojiš svoje grijehe, onako kako prebrojavaš svoja dobra djela? Da li si razmišljao o svojoj pokornosti prema Allahu, dž.š., sa čijim se spominjanjem možda ponosiš pred drugima. Da li je ona ukaljana primjesama rijaa i reputacije?

 

Allah, dž.š., je objavio: "Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terazije postaviti, pa se nikome neće krivo učiniti. Ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo za to kazniti ili nagraditi. A dosta je to što ćemo mi račune ispitivati." (Prijevod značenja - El-Enbija, 47.)

 

I upozorio nas je Uzvišeni: "I knjiga će biti postavljena i vidjet ćete grješnike prestravljene zbog onoga što je u njoj. "Teško nama", govorit će. "Kakva je ovo knjiga? Ni mali, ni veliki grijeh nije propustila, sve je nabrojala." I naći će napisano ono što su radili. Gospodar tvoj nikome neće nepravdu učiniti." (Prijevod značenja - El-Kehf, 49.)

 

I rekao je: "Toga dana ljudi će se odvojeno pojaviti da im se pokažu djela njihova. Onaj ko bude uradio koliko trun dobra - vidjeće ga. A onaj ko bude uradio koliko trun zla - vidjeće ga." (Prijevod značenja - Ez-Zilzal, 6.-8.)

 

I rekao je: "Kada će se svakome ono što je zaslužio isplatiti, nikome krivo učinjeno neće biti." (Prijevod značenja - El-Bekare, 281.)

 

I rekao je: "Onoga dana kada svaka duša pred sobom nađe dobro i hrđavo djelo koje je učinila poželjet će da se između nje i njega nalazi udaljenost velika. Allah vas na Sebe podsjeća i Allah je Milostiv prema Svojim robovima." (Prijevod značenja - Ali'Imran, 30.)

 

I rekao je: "Imajte na umu da Allah zna šta je u dušama vašim, pa Ga se pričuvajte." (Prijevod značenja - El-Bekare, 235.)

 

Jedna od najveličanstvenijih osobina koje trebaju da ukrašavaju život iskrenog i bogobojaznog mu'mina, jeste osobina njegovog konstantnog i neumornog preispitivanja, korigovanja i samoobračunavanja u životnim postupcima. Dostižući do najviših stepena ihsana (da Allahu robuje kao da Ga vidi...), on mora u svakom trenutku biti svjestan Allahove, dž.š., prisutnosti i Njegovih opisa Posljednjeg dana u kome će se desiti predočavanje ljudskih djela pred milionima posmatrača. Prethodno navedeni kur'anski ajeti našu pažnju usredsređuju na dva veoma bitna momenta za naše razmišljanje: na bojazan od Allahove, dž.š., pravednosti i na naš samoobračun i samoodgoj prije nego se desi Dan konačnog suda... Onaj ko u ovome prolaznom, dunjalučkom danu, bude prakticirao korekciju svojih djela, već kada osvane sutrašnji, ahiretski dan, biće mu mnogo, mnogo lakše!!! Zbog svega navedenog, a imajući u vidu odgojne vrijednosti i značaj mubarek mjeseca ramazana, iznosimo vam plan zajedničkog samoodgoja, obračunavanja i korigovanja u našim djelima.

 

ZAŠTO OBRAČUNAVANJE ???

 

"O vi koji vjerujete, bojte se Allaha i neka svaka duša gleda šta je za sutra pripremila i bojte se Allaha, jer Allah je dobro obaviješten o vašim postupcima." (Prijevod značenja - El-Hašr, 18.) Mnogi islamski autoriteti, kako oni historijski tako i oni današnjice, saglasni su da je duša ta koja nastoji da odvoji čovjeka od islamskih principa i robovanja Stvoritelju svega stvorenog. Oni su i naglasili da čovjek koji želi da učvrsti i uljepša svoj odnos i vezu sa Allahom, dž.š., na njemu je zadatak da smiri i ukroti strasti svoje duše. Osim toga, on mora biti svjestan da je šejtan, l.a., u konstantnom iščekivanju onog trenutka kada će ga napasti, te da ga neće moći poraziti, kako njega, tako i njegovu vojsku, osim uz dobro poznavanje strategije njegove borbe u smislu zavođenja ljudi.

 

"O ljudi, Allahova prijetnja je zaista istinita, pa neka vas nikako život na ovom svijetu ne zaslijepi i neka vas šejtan u Allaha ne pokoleba. Šejtan je uistinu vaš neprijatelj, pa ga takvim i smatrajte...". (Prijevod značenja - Fatir, 5.-6.)

 

Samoobračunavanje je najveće vjernikovo oružje... Ono konsoliduje njegove imanske redove i povraća ga u smjelost i borbeni duh na putu koračanja ka džennetskim prostranstvima Milostivog! Blago li onome koji je ukrotio svoje strasti odgojivši svoju dušu da bude smirena i zadovoljna u prostoru između granica Allahovog, dž.š., šerijata, a teško li onome koji slijedi neukroćene strasti svoje duše i bezrazložno se uzda u milost Gospodara...

 

SAMOOBRAČUNAVANJE U OČIMA NAŠIH ISPRAVNIH PRETHODNIKA

 

Rekao je Omer sin Hattabov, r.a.: "Samoobračunavajte se prije nego vam se bude obračunavalo. Izvagajte sami sebi (svoja djela) prije nego vam se bude vagalo. Zaista će vam u sutrašnjem obračunu biti lakše ako ste se danas obračunali. I okitite se za dan predočavanje vaših djela u kome neće ništa biti skriveno!"

 

Naši plemeniti i ispravni prethodnici su se približavali Allahu, dž.š., svojom pokornošću i hitali su u dosezanju Njegove milosti raznolikim primjerima činjenja dobrih djela. Često su se samoobračunavali i nakon toga bi strahovali da njihova dobra djela Allah neće primiti.

 

Često spominjan primjer je primjer Ebu Bekra, r.a., koji bi se hvatao za svoj jezik i govorio: "Ovo je što me želi upropastiti!" Mnogo je plakao i upozoravao: "Plačite (nad svojim grijesima), jer ako ne budete plakali, bićete rasplakani!". Ovaj velikan islamske historije bi znao kazati: "Tako mi Allaha, volio sam biti kao ovo drvo sa kojeg se jede..."

 

Omer b. Hattab, r.a.: "Jednom je učio suru Et-Tur i došao do ajeta "... inne azabe rabbeke levaki..." ("... kazna Gospodara tvoga će se sigurno dogoditi..."), pa je zaplakao žestokim plačem, koji ga je bacio na bolesničku postelju. Konstantno je ponavljao ovaj ajet, plačući i strahujući od njega. Spominje se da je ostao vezan za svoj krevet nekoliko dana, samoobračunavajući se, iako bolestan. Na njegovom licu bijahu dvije crne linije od plača.

 

Alija b. Ebi Talib, r.a.: "Bio je mnogo  bogobojazan. Stalno je obračunavao svoje postupke. Svoj strah je učvršćivao od dvije stvari; od duge nade i slijeđenja strasti, što se tiče duge nade ona u zaborav baca Ahiret, a što se tiče slijeđenja strasti (prohtjeva) oni sprečavaju dosezanje do istine."

 

Hasan el-Basri veli: "Vjernik neće uspjeti osim uz samoobračun, i rob neće prestajati biti u dobru sve dok bude imao vaiza svojoj duši i ako mu njegova preokupacija bude samoobračun."

 

Malik b. Dinar kaže: "Allah se smilovao robu koji kaže svojoj duši: "Nisi li ti ovo uradila? Nisi li ti ovo i ovo uradila?" Zatim je naruži i ukroti, zatim je privrži Allahovoj, s.v.t., Knjizi i postane njen vođa."

 

Halid b. Me'dan r.a.: "Nema ni-jednog roba a da nema dva oka na svom licu, kojima posmatra stvari dunjaluka i dva oka na svom srcu, sa kojima posmatra stvari Ahireta. Pa, ako Allah želi tom robu dobro, otvori mu njegove oči koje su mu na srcu, pa njima gleda u ono što je Allah obećao od stvari gajba, a ako mu želi suprotno, ostavi ga u onome na čemu i jeste, zatim je proučio: "Ili su na srcima njihovim katanci." (Prijevod značenja - Muhammed, 29.)

 

POGODBA SA SOPSTVENOM DUŠOM

 

Kada Allahov rob osvane, i nakon što je obavio svoju jutarnju obavezu- namaz, treba da upita i izvrši dnevnu pogodbu sa svojom dušom, te joj kaže: "O dušo, ovo moje tijelo je samo potrošna roba u ovom mom prolaznom dunjalučkom životu, u kome mogu izgubiti šansu da u dunjalučkoj trgovini steknem ahiretsku zaradu. Ovaj dan je novi dan, dokaz za mene ili protiv mene. U njemu me je Allah, dž.š., proživio, dao mi je još vremena za pokajanje i podsjetio me na moj edžel. Da me je usmrtio, želio bih da me povrati na dunjaluk, makar samo jedan dan, kako bih ga ispunio dobrim djelima... Ne zaboravi da sam bio usmrćen (snom), pa me je Allah povratio ponovo među svijet živih u ovom danu. Zato nemoj biti nemarna prema njemu, pa da ga svojom lijenošću podcjeniš i upropastiš!!! Zaista je svaki moj uzdisaj i otkucaj srca dragulj neprocjenjive vrijednosti, te nemoj da u ovom danu propustiš dosezanje najvećih deredža, pa da ostaneš tada na gubitku i sa gubitkom od koga se na Sudnjem danu nećeš moći rastaviti..." Ovaj dnevni vasijet (oporuka) i pogodba sa dušom su vezani za njeno dragocjeno dunjalučko vrijeme. Nakon njega, mu'min treba da je podsjeti na sedam organa svoga tijela: oči, uši, jezik, stomak, polni organ, ruke i noge. U njemu će naglasiti zbog čega ga je Allah, s.v.t., darovao ovim organima, ukazat će na Allahove granice u pogledu njih, šta je to halal, a šta haram, zatim će joj zaprijetiti kaznom koja je očekuje u slučaju da se prepusti griješenju i strastima.

 

RAZLOZI SAMOOBRAČUNAVANJA

 

Zaista je mnogo razloga koji nas podstiču i navode na samoobračunavanje i odgajanje u smislu da naša dunjalučka djela budu u skladu sa onim što naš Gospodar, s.v.t., voli. Od njih su neki važniji od drugih, iako nas svi oni upućuju na svoju ideju. Navest ćemo dva najvažnija.

 

1. ISPRAVNO ZNANJE O STRAHOTAMA SUDNJEG DANA

 

U Allahovoj, dž.š., Knjizi i Sunnetu Njegovog Poslanika, s.a.v.s., su nam opisani ti nastupajući događaji. Prije svega, vjernik ih treba dobro poznavati, a zatim konstantno podsjećati svoju dušu na njih, u smislu: "Kako ćeš se ponašati, o ti griješna dušo, u danu koji 50 hiljada godina traje, kada će se dešavati kosmičke promjene velikih razmjera? Kada se brda zdrobe i planine pokrenu, kada Sunce svoj dunjalučki sjaj izgubi i kada zvijezde popadaju? Kada se mora vatrom napune i jedna u druga uliju, kada se nebo rascijepi i grobovi kada se ispreturaju... O dušo, nemoj da te plemenitost i blagodati Gospodara tvoga prema tebi obmanjuju! U tom Danu će ljudi goli, bosi i neobrezani iz grobova svojih poustajati, desiće se proživljenje i svi će ka mjestu obračuna, kao pijani, izbezumljeni i bježeći jedni od drugih, hrliti, jer će im Gospodar tvoj narediti. Kada trudnica svoju bebu pobaci, i kada u strahoti toga Dana, majka na dijete svoje zaboravi, kada nevino i bezgriješno dijete osijedi, i kada se Sunce samo na jednu milju od ljudskih glava spusti... Kako ćeš se tada osjećati kada ti samo grijesi tvoji na umu i ispred očiju budu? Zato, pripremi se za taj Dan predočavanja djela..?

 

2. MNOŠTVO SVJEDOKA SUDNJEG DANA

 

Oni će se pozvati da svjedoče protiv čovjeka u onome što je činio na dunjaluku, i to pred svim ljudima koji su stvoreni. U stidu i bojazni od kazne koja je vječna i koja nikad neće prestati, čovjek će priznati svoje krivice i poželjet će da ga majka nikad nije ni rodila. Mahmud Hattab es Subki kaže: "Znaj da će protiv čovjeka u tom veličanstvenom danu svjedočiti 11 svjedoka: jezik, ruke, noge, sluh, vid, koža, Zemlja, noć, dan, meleki pisari i imetak." Zatim je kao dokaz za navedene riječi naveo nekoliko kur'anskih ajeta i hadisa. Allah, dž.š., će sve Svoje svjedoke na Sudnjem danu osposobiti moći govora da bi pred svima potvrdili čovjekove prijestupe. "Zašto svjedočite protiv nas?" - upitat će oni kože svoje. "Allah koji je dao sposobnost govora svakom biću, obdario je darom govora i nas!” - odgovorit će. "On vas je prvi put stvorio i Njemu ste se, evo, vratili. Vi se niste krili da ne bi uši vaše, i oči vaše, i kože vaše, protiv vas svjedičile, već zato što ste vjerovali da Allah neće saznati mnogo štošta što ste činili." (Prijevod značenja - Fussilet - 19.-22.) Molim Allaha, s.v.t., da budemo od onih koji će ukrotiti svoje strasti i odgojiti svoje duše smirenim i zadovoljnim u okviru Allahovih granica!!!

 

 

Smail Handžić