nedjelja, 6. siječnja 2013.

Poštivanje pravde i davanje prava onome kome pripada

Prava potvrđena šerijatom kojima teži prirodna vjera (fitra)

 

Pravda je davanje prava onome kome pripadaju i postavljanje na položaj onoga ko je dostojan toga

 

Piše: Muhammed Salih Usejmin

 

Zaista je od ljepote Allahovog  zakona, šerijata, poštivanje pravde i davanje prava onome kome pripada bez pretjerivanja i bez uskraćivanja. Sa pravdom je poslao Poslanika, a. s., i objavio Knjigu  i pojasnio sva pitanja dunjaluka i Ahireta. Pravda je davanje prava onome kome pripadaju i postavljanje na položaj onoga ko je dostojan toga. To se neće upotpuniti sve dok se ne upoznaju prava pripa-dajućeg. 

 

Pravo Allaha Uzvišenog

 

Ovo je najveće i najobavezujuće od svih prava zato što je ono pravo Uzvišenog Koji je sve stvorio, Koji vlada i sređuje sve stvari. Pravo Allaha Koji nas je stvorio iz ničega kad čovjek spomena nije bio vrijedan. Pravo Allaha Koji nas je obasuo blagodatima kad smo u utrobi majke bili i kad niko nije mogao doći i nahraniti nas, niti odrediti naše odrastanje i život. Dao nam je dva roditelja i opskrbio nas. "Allah vas iz utroba majki vaših izvodi, vi ništa ne znate, i dao vam je sluh i vid i razum da biste bili zahvalni" (En-Nahl, 78.). Da oduzme od tebe Svoju dobrotu koliko je treptaj oka, sigurno bismo propali. Pa ako je ova Allahova dobrota i milost prema nama, zaista je Njegovo pravo kod nas uzvišenije od svih prava. Zato je njegovo pravo stvaranje, nagrađivanje i opskrbljivanje. On od nas ne traži opskrbu niti hranu. "Mi ne tražimo od tebe da se sam hraniš, Mi ćemo te hraniti! A samo one koji se budu Allaha bojali i grijeha klonili čeka lijep svršetak"(Ta-ha, 132.).On traži od nas samo jedno: "Džinne i ljude sam stvorio samo zato da Mi se klanjaju, Ja ne tražim od njih opskrbu niti želim da me hrane, opskrbu daje jedino Allah, Moćni i Jaki!! On želi da budeš Njegov rob sa svim značenjima robovanja, kao što je On tvoj Gospodar sa svim značenjima božanstva.Pokorni i ponizni rob Njemu, skroman prema Njemu, slušajući Njegove naredbe, kloneći se Njegovih zabrana, da vjeruješ u ono o čemu si o Njemu obaviješten zato što ti gledaš Njegove blagodati prema sebi kao potpune i konstantne.Pa zar se ne stidiš zamijeniti ove blagodati nevjerovanjem?!Da je neko od ljudi prema nama dobar, sigurno bismo se stidjeli da ga sretnemo sa griješenjem, pa kako, onda, to da činimo svome Gospodaru kad je svako dobro koje imaš iz Njegove dobrote, i sve što otkloni od tebe zlo - to je iz Njegove milosti. "Od Allaha je svaka blagodat koju uživate, a čim vas nevolja kakva zadesi, opet od Njega glasno pomoć tražite" (En-Nahl, 53.).

 

Zaista je ovo pravo koje je Allah stavio Sebi u dužnost da bude lahko ono što On olakša. To je zato što On nije učinio u njemu grijeh, niti tjeskobu, niti tegobu. Kaže Allah Uzvišeni: "I borite se, Allah radi onako kako se treba boriti! On je vas izabrao i u vjeri vam nije ništa teško propisao, u vjeri pretka vašeg Ibrahima. Allah vas je odavno muslimanima nazvao, i u ovom Kur'anu, da bi Poslanik bio svjedok protiv vas, i da biste vi bili svjedoci protiv ostalih ljudi. Zato, molitvu obavljajte i zekat dajite i u Allaha se pouzdajte; On je Gospodar vaš, i to kakav Gospodar i kakav Zaštitnik! (El-Hadždž, 78.).Zaista je to vjerovanje za primjer, i istinito vjerovanje, i rađenje dobra plodonosnog.Vjerovanje čiji su temelji ljubav i veličanje, a njegov rezultat je iskrenost i podstrekivanje na strpljivost, pet namaza u toku dana i noći. Allah njima briše naše grijehe, i diže nam stepene, popravlja njima naša srca i stanja, izvršava ih rob shodno svojoj mogućnosti.  "Zato se Allaha bojte koliko god možete" (Et-Tegabun, 16.). Rekao je Poslanik, a. s., Imranu ibn-Husejnu, a on je bio bolestan: "Klanjaj stojeći, pa ako ne možeš stojeći - onda sjedeći, a ako ne možeš ni sjedeći - onda na  boku (ležeći)". Zekat koristi siromašnima, a ne šteti bogatašima. Post mjeseca rama-zana jednom u godini, ''a ko se razboli ili se na putu zadesi, neka isti broj dana naposti'' (El-Bekare, 185.).

 

A ko nije u stanju da posti zbog stalne slabosti, dužan je nahraniti siromaha za svaki dan. Hodočastiti Bejtu-l-haram (Ka’bu) jednom u životu za onog ko je u mogućnosti.Ovo su temelji Allahovog prava, a pored njih su oni koji se događaju shodno situaciji, kao džihad na Allahovom putu ili razlozi koji ga čine obaveznim, kao pomoć onome kome je učinjena nepravda. Pogledaj, brate, ova olakšavajuća prava koja povećavaju nagradu. Kad ih uspostaviš, bit ćeš gospodin na dunjaluku i na Ahiretu i spasit ćeš se vatre i ući ćeš u Džennet. ''I ko bude od vatre udaljen i u Džennet uveden - taj je postigao što je želio; a život na ovom svijetu je samo varljivo naslađivanje'' (Ali-Imran, 185.).

 

Pravo Poslanika, a. s. 

 

Ovo pravo je najveće među pravima prema stvorenjima i nema prava prema stvorenjima većeg od prava prema Poslaniku, a. s. Kaže Allah Uzvišeni: ''Mi šaljemo tebe kao svjedoka i kao donosioca radosnih vijesti i kao onog koji treba opominjati. Da u Allaha i u Poslanika Njegova vjerujete, i da vjeru Njegovu pomognete , i da Ga veličate'' (El-Feth, 8.-9.). Zato je potrebno da ljubav prema Poslaniku, a. s., bude veća od ljubavi prema svim ljudima, čak i od ljubavi prema samome sebi, djeci i roditeljima. Kaže Poslanik, a. s.: "Neće niko od vas vjerovati sve dok ne bude mene volio više od djeteta, roditelja i svih ljudi" (Buhari i Muslim). Od prava Poslanika, a. s., njegovo je uvažavanje i poštivanje onim što njemu pripada bez pretjerivanja i umanjivanja.

 

Njegovo uvažavanje dok je bio živ, uvažavanje njegovog sunneta i plemenite ličnosti. Što se tiče njegovog uvažavanja poslije smrti, to je uvažavanje njegovog sunneta (prakse) i ispravnog šerijata. Ko pogleda uvažavanje ashaba, Allah bio njima zadovoljan, i njihovo poštivanje Poslanika, a. s., znat će kako su ovi poštovani i najbolji ljudi radili ono što im je bilo naređeno prema Poslaniku, a. s. Rekao je Urvete ibn-Mesud Kurejšijama kad su ga poslali da pregovara sa Poslanikom, a. s.: "Obilazio sam mnoge kraljeve, Kisru, Kajsara, Nedžašiju. Nisam vidio da ijednog kralja poštuju  njegovi ljudi kao što to čine Muhammedovi ljudi Muhammedu. Kad im nešto naredi - takmiče se da to urade, kad on uzima abdest  - hoće da se pobiju oko ostatka vode iza njega, kad on govori - oni spuste svoje glasove, a kad ga gledaju - gledaju ga blagim pogledom iz poštovanja prema njemu". Takvo je bilo njihovo poštivanje, Allah bio njima zadovoljan, spram onoga što mu je Allah stvorio od osobina plemenitog ponašanja i blagog odnosa prema drugim. Bio je lahke duše, a da je bio grub i žestok - razbježali bi se oni oko njega. Od prava Poslanika, a. s., jest i vjerovanje u ono o čemu je on obavijestio od prošlih i budućih stvari. Izvršavanje onoga što je naredio i klonjenje od onoga šta je zabranio i smatrao pokuđenim. Vjerovanje da je njegova uputa najpotpunija i da je njegov šerijat  najpotpuniji šerijat, i da nikad ne može biti ispred njega neki zakon ili sistem, bez obzira kakav mu bio izvor. "I tako Mi Gospodara tvoga, oni neće biti vjernici dok za sudiju u sporovima međusobnim tebe ne prihvate i da onda zbog presude tvoje u dušama svojim nimalo tegobe ne osjete i dok se sasvim ne pokore" (En-Nisa, 65.).

 

"Reci: 'Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas će Allah voljeti i grijehe vam oprostiti ! A Allah prašta i samilostan je" (Ali-Imran, 31.). Od prava Poslanika, a. s., jest odbrana njegovog šerijata i upute koliko je god čovjek u mogućnosti i koliko ima snage, s obzirom na ono što zahtijeva stanje oružja. Pa kad bude neprijatelj napadao sa neispravnim  dokazima i sumn-ljama, suprostavit ćemo mu se sa znanjem i odbijanjem njegovih "dokaza" i sumnlji i objasnit ćemo mu njihovu štetu. Ako bude napadao sa oružjem i teškom artiljerijom, suprostavit ćemo mu se sa istim takvim. I ne može nijedan vjernik slušati nekoga da napada šerijat Poslanika, a. s., ili njegovu plemenitu ličnost, a da šuti pored mogućnosti da to spriječi.

 

Pripremio prema djelu šejha Muhammeda Saliha Usejmina Abdusamed Kalabić

 

Nastavit će se