petak, 25. siječnja 2013.

NASILJE

Braćo i sestre u islamu! Današnju hutbu sam naslovio sa "Nasilje", a u njoj uz Allahovu dž.š. pomoć želim govoriti o nasilju kao jednom od velikih grijeha, koji je prisutan u našem svakodnevnom životu, na ovaj ili onaj način, a da mnogi od nas nismo ni svjesni njegove opasnosti, na ovom i budućem svijetu.

Nasilje je širok pojam i mogao bi se podijeliti u tri kategorije:

1) Nasilje roba u odnosu na njegova Gospodara. Ta vrsta nasilja se zove širk, tj. pripisivanje druga Allahu dž.š.. Mudri Lukman savjetujući svoga sina, zabranjuje mu činjenje širka, nazivajući ga velikim grijehom, a Kur'an govoreći o tome u 13. ajetu Sure Lukman kaže:

"Kada Lukman reče sinu svome, savjetujući ga: "O sinko moj, ne smatraj druge Allahu ravnim, mnogoboštvo je, zaista, veliko nasilje (nepravda)."
(Suretu Lukman:13)

Lukman savjetuje svoga sina, kojeg mnogo voli i kojem želi dobro ovoga i budućega svijeta da ne čini širk Allahu dž.š., te da samo Njemu robuje, jer je širk veliki zulum.

Prenosi Abdullah, da kada je objavljen ajet: "Biće sigurni samo oni koji vjeruju i vjerovanje svoje sa nasiljem (mnogoboštvom) ne miješaju; oni će biti na pravom putu." (Suretu-l-En'am:82), da su rekli ashabi Poslanika s.a.v.s.: "Ima li iko od nas ko nije učinio nasilje?" Pa je Allah dž.š. objavio: "...mnogoboštvo je, zaista, veliko nasilje (nepravda)." (Buharija)

U drugoj predaji stoji:

Prenosi Enes ibn Malik r.a. da je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Reći će Allah dž.š. za onoga ko će imati najblažu kaznu u džehennemu: "Kada bi ti pripadao dunjaluk, da li bi ga založio?" Pa će odogovoriti: "Da. "Reći će (Allah dž.š.): "Tražio sam od tebe nešto mnogo lakše od toga, dok si bio u kičmi Ademovoj; da ne činiš širk i da te ne uvedem u džehennem, pa si odbio!" (Muslim)

Allah dž.š. ne oprašta širk, osim nakon iskreno učinjene tewbe, što potvrđuje 48. ajet Sure Nisa':

"Allah neće oprostiti da Mu se neko drugi smatra ravnim, a oprostiće manje grijehe od toga, kome On hoće. A onaj ko drugog smatra Allahu ravnim čini, izmišljajući laž, grijeh veliki."
(Suretun-Nisa':48)

2) Nasilje čovjeka prema sebi, na način činjenja grijeha, koji su manji od širka. Ovu vrstu nasilja, Allah dž.š. će oprostiti ako hoće, a ako hoće, za to će ga kazniti. Čovjek kroz grijehe koje čini, izaziva na sebe Allahovu srdžbu i kaznu, a On u 6. ajetu Sure Tahrim, kaže:

"O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogi i snažni brinuti, koji se onome što im Allah zapovjedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti."
(Suretut-Tahrim:6)

Braćo i sestre! Razmišljamo li o ovom kur'anskom ajetu i primjenjujemo li ga u praktičnom životu? Čuvamo li sebe i svoje porodice od vatre, čije će gorivo biti ljudi i kamenje i koju će čuvati snažni i strogi meleci? Zaštita porodica od vatre je u primjeni islamskih propisa i traženju da ih i naše porodice izvršavaju. Početak je školske godine i dobro povedimo računa o našoj djeci, sa kime sjede, s' kime se druže, s' kim idu i dolaze iz škole, kako se oblače, šta jedu, kako uče itd., jer su naša djeca naš emanet za koji ćemo biti pitani na Sudnjem danu! Ta mlada bića su izložena teškom nasrtaju mnogo loših faktora, koji razaraju mlada bića, a u mnogim školama je sve manje odgojnih elemenata i sve manje uzora na koje bi se djeca mogla ugledati. Ne zaboravimo da su: droga, alkohol i nemoral svake vrste sve prisutniji u školama, a stvarne posljedice tih zala bi se mogle vidjeti tek za koju godinu, kada za mnoge bude kasno. Tražite od djece da prisustvuju vjeronauci i da redovno dolaze u mektebe, te da obavljaju namaz i izvršavaju ostale obaveze!

3) Nasilje prema drugim ljudima, na način napada na njih, njihovu čast i imetke. Ovu vrstu nasilja Allah dž.š. neće oprostiti, osim nakon oprosta od strane onoga kome je nasilje učinjeno. Ako mu ne želi oprostiti, za to može tražiti naknadu na dunjaluku i ahiretu. To potvrđuje hadis koji navodi Muslim u Sahihu:

Prenosi Ebu Hurejre r.a. da je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Svačije pravo će na Sudnjem danu biti vraćeno onima kojima pripada, pa čak i pravo šukave ovce u odnosu na rogatu." (Muslim)

Kada će na Sudnjem danu pravo šukave ovce u odnosu na rogatu biti nadoknađeno, kako će tek biti zaštićena prava obespravljenih vjernika? Razmišljamo li o tome i pripremamo li se za taj Dan, Dan u kojem će biti poravnati svi računi?

Zašto se nepravedni muževi prema svojim ženama ne boje Dana poravnanja računa, pa i pored toga maltretiraju i ponižavaju svoje žene, a žene nisu naši robovi, već supruge koje imaju svoja prava. Teško mi pada kada čujem da mnogi muževi svojim suprugama čine život nesnosnim; tuku ih bez razloga, maltretiraju, nazivaju pogrdnim imenima i ponižavaju na razne načine, a u isto vrijeme su spremni drugima dijeliti lekcije o lijepom ponašanju i usta su im puna šeriata. Žao mi je što se mnoga braća i sestre vrlo jednostavno odlučuju na razvod braka, zaboravljajući da je razvod "Allahu dž.š. najmrža stvar od dozvoljenih stvari!"

Na drugoj strani mnoge su žene nezahvalne svojim muževima na dobru koje oni pružaju prema njima, pa neka iste imaju na umu slijedeće riječi Poslanika s.a.v.s.:

Prenosi se da je Esma bint Jezid El-Ensari došla kod Poslanika s.a.v.s. i rekla mu: "O Allahov Poslaniče! Allah te poslao i muškarcima i ženama, pa smo posvjedočili tvoje poslanstvo i slijedimo te. Mi žene smo vezane za čuvanje kuća, boravimo u njima i nosimo djecu. Muškarci imaju prednost u džematu, slijeđenju dženaza i džihadu. Kada odu u džihad mi im čuvamo imetke i odgajamo im djecu. Hoćemo li biti nagrađene kao oni o Allahov Poslaniče?" Okrenu se Poslanik s.a.v.s. licem prema ashabima i reče: "Jeste li čuli ijednu ženu da ljepše pita o vjeri od ove žene? Idi Esma i prenesi drugim ženama: Uistinu vaša poslušnost muževima, nastojanje da on bude zadovoljan sa vama i činjenje onoga sa čime se on slaže, ravno je onome što si spomenula vezano za muškarce!" Okrenula se donoseći šehadet i tekbir.

Allah dž.š. nagovještava da će na Sudnjem danu zalim gristi svoje ruke, pa u Suri Furkan kaže:

"Na Dan kada nevjernik (nasilnik) ruke svoje bude grizao govoreći: "Kamo sreće da sam se uz Poslanika, pravoga puta držao!""
(Suretu-l-Furkan:27)

Nevjernici i nasilnici će se kajati na Danu obračuna, zato što nisu slijedili sunnet Poslanika s.a.v.s. i kako će samo biti bijedna pozicija onih koji su na dunjaluku pomišljali da im nema ravnih?! Kako će bijedni biti oni koji ne vide dalje od svojih noseva i svojih udobnih kabineta, dok bošnjačka sirotinja prebira kontejnere ili čeka milost od onih koji milosti nemaju?! Kako će uštirakani kafiri i munafici, od straha i tegobe gristi svoje ruke!? U citiranom ajetu stoji da će nevjernici gristi ruke, a ne nokte (prste), što označava izuzetno ponižavajuće i teško njihovo stanje.

Allah dž.š. ostavlja ljudima na slobodan izbor da vjeruju ili ne vjeruju, a za nevjernike je On pripremio vatru, o čemu govori 29. ajet Sure Kehf:

"I reci: "Istina dolazi od Gospodara vašeg, pa ko hoće - neka vjeruje, a ko hoće - neka ne vjeruje! Mi smo nevjernicima pripremili vatru čiji će ih dim sa svih strana obuhvatiti; ako zamole pomoć, pomoći će im se tekućinom poput rastopljene kovine koja će lica ispeći. Užasna li pića i grozna li boravišta!"
(Suretu-l-Kehf:29)

Muhammed a.s. nas podsjeća da će svi oni koji budu činili nasilje na Zemlji, na Sudnjem danu biti od onih koji će zbog toga patiti u džehennemu, kao što stoji u slijedećem hadisu:

Prenosi Abdullah ibn Omer r.a. da je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Nasilje će biti kažnjeno na Sudnjem danu!" (Buharija)

Da se neki od nas nismo zaboravili i pomislili da nećemo odgovarati za naša nedjela, koja činimo, a nasilje će biti kažnjeno na Sudnjem danu?

U predaji koju navodi Buharija, stoji:

Prenosi Ebu Hurejre r.a. da je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Ko učini nepravdu prema svome bratu, u pogledu uvrede časti ili slično, neka traži halal danas, prije nego se ne bude gledalo na dinare ili dirheme. Ako bude imao dobrih djela, biće mu umanjena shodno nepravdi, a ako ne bude imao dobrih djela, od onoga ko je oštećen, će loša djela biti natovarena na njega." (Buharija)

Prema citiranom hadisu, na nama je obaveza da se međusobno halalimo za određene hakove, prije nego dođe trenutak kada će nepravda biti namirena na drugi način. Šta se to dešava sa nama i zbog čega ne poravnavamo račune prije nego bude kasno? Zbog čega se neki od nas natječu u činjenju nasilja drugim ljudima i opet se nadaju dobru? Zbog čega uzimamo hakove drugih ljudi, misleći da na njih imamo pravo samo mi i naši bližnji? Zbog čega svakodnevno jedemo meso jedni drugih upornim ogovaranjem i zar se ne znamo okupiti na jednom mjestu, a da ne zakinemo brata ili sestru koji nisu prisutni? Zašto prenosimo riječi jedni drugih i zašto potvaramo jedni druge, a to su veliki grijesi? Mnogo je pitanja, a jedan je odgovor: Zato što su se mnogi od nas odrekli islamskog življenja, tražeći izlaze u putevima koji neminovno vode u vatru!

Ebu Davud navodi hadis:

Prenosi Abdullah ibn Omer r.a. da je Poslanik s.a.v.s. rekao: "Čije svjedočenje bude razlogom da se ne izvrši hadd (šeriatska kazna) od Allahovih haddova (za grijeh koji je sigurno počinjen), on se suprostavio Allahu. Ko se bude svađao za ono što nije njegovo pravo, biće u Allahovoj srdžbi sve dok ga se ne oslobodi. Onaj ko o mu'minu kaže ono što nije pri njemu, Allah će mu dati teret koji će nositi dok ne porekne ono što je kazao." (Ebu Davud)

Molim Allaha dž.š. da bude na pomoći našoj braći u: Palestini, Čečeniji i Kašmiru, da im da skoru pobjedu, da nam pomogne da sačuvamo svjetlo islama, da nas oslobodi nasilja nasilnih vladara, da nam bude milostiv na Sudnjem danu i da nas uvede u džennet!

We-s-selamu 'alejkum we rahmetullah!

Sarajevo: 06. redžeb 1423.h. / 13. septembar 2002. g.

Hutba: Džamije "Kralj Fahd"
Hatib: Nezim Halilović - Muderris