utorak, 15. siječnja 2013.

Drugi temelj (ar. rukn) - Vjerovanje u Meleke

Definicija vjerovanja u meleke

Vjerovanje u meleke je čvrsto ubjeđenje da Allah, dželle še'nuhu, ima meleke koje je stvorio od svjetlosti, i da samo njemu robuju. Oni se onome što im Allah Uzvišeni zapovijedi ne opiru i ono što im naredi izvršavaju. Hvale ga noću i danju, ne malaksavaju. Njihov broj ne zna niko osim Allah Uzvišenog. On ih je zadužio mnogim radnjama i obavezama. Allah Uzvišeni kaže: “Čestiti su oni koji vjeruju u Allaha, i u Onaj svijet, i u meleke." (prijevod značenja Kur’ana, Al-Baqara: 177) Uzvišeni Allah kaže: “Poslanik vjeruje u ono što mu se objavljuje Od Gospodara Njegova, i vjernici – svaki vjeruje u Allaha, i meleke Njegove.” (prijevod značenja Kur’ana, Al–Baqara: 285) U poznatom hadisu Džibrila u kojem je pitao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o islamu, imanu i ihsanu, rekao je: ”Božiji Poslaniče, obavijesti me o imanu!" Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je odgovorio: “Iman je da vjeruješ u Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige, Njegove poslanike, sudnji dan i da vjeruješ u određenje dobra i zla."



Stepen vjerovanja u meleke u islamu i njegov propis



Vjerovanje u meleke je drugi stub (ar.rukn) od šest stubova imana, bez kojeg neće biti primljen, niti ispravan iman roba. Svi muslimani su složni na tome da je obaveza vjerovati u časne meleke i da onaj ko negira njihovo postojanje ili postojanje nekih od njih biva nevjernikom i postupio je suprotno Kur’anu, sunnetu i konsenzusu (idžma). Uzvišeni Allah kaže: “A onaj ko ne bude vjerovao u Allaha, i u meleke Njegove, i u knjige Njegove, i u poslanike Njegove, i u onaj svijet – daleko je zalutao." (prijevod značenja Kur’ana, sura An - Nisa’: 36)



Kako vjerovati u meleke?



Postoji opće i detaljno vjerovanje u meleke.

Opće vjerovanje obuhvata sljedeće stvari:

Prvo: Vjerovanje u njihovo postojanje, i da su oni jedno od Allahovih stvorenja. Uzvišeni Allah ih je stvorio da samo Njemu robuju. Njihovo postojanje je stvarno. Naša nemogućnost da ih vidimo ne dokazuje njihovo nepostojanje, jer koliko se u Kosmosu nalazi sitnih stvorenja koje mi ne vidimo, a koje u stvarnosti postoje. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je vidio Džibrila u njegovom stvarnom obliku dva puta, a pojedini ashabi su vidjeli neke od meleka u ljudskom obliku. Imam Ahmed je zabilježio u Musnedu da je Abdullah bin Mes’ud, radijallahu anhu, rekao: ”Allahov Poslanik je vidio Džibrila u njegovom obliku sa šestotina krila, a svako krilo je zaklonilo horizont." Imam Muslim bilježi hadis u kome se kaže da je Džibril došao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, u ljudskom obliku, u izrazito bijeloj odjeći, i izrazito crne kose. Na njemu se nije primjećivao trag putovanja i niko ga od ashaba nije poznavao.

Drugo: Da im se da mjesto koje im je Uzvišeni Allah odredio. Oni su Allahovi, On im naređuje. Uzvišeni Allah im je ukazao počast, dao im visoko mjesto i učinio ih bliskim Sebi. Od njih su Allahovi izaslanici sa objavom i bez nje. Nisu u stanju učiniti ništa bez Allahove, dželle še'nuhu, volje. Pa i pored toga oni ne mogu sebi ni drugima korist pribaviti, niti štetu otkloniti. Zato nije dozvoljeno da im se čini bilo kakva vrsta ibadeta, a kamoli da im se pripisuju božanska svojstva, kao što čine kršćani sa Isaom, alejhis-selam. Uzvišeni Allah u Kur’anu kaže: “Oni govore: “Milostivi ima dijete!” Hvaljen neka je On! A meleki su samo robovi poštovani. Oni ne govore dok On ne odobri i postupaju nako kako On naredi.” (prijevod značenja Kur’ana, Al-Anbiya’: 26-27.)

Allah Uzvišeni u Kur’nu kaže: ”Koji se onome što im Allah zapovijedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti." (prijevod značenja Kur’ana, At-Tahrim: 6.)

Ovo je ono što svaki vjernik i vjernica moraju ostvariti od imana, ono što moraju naučiti i u to vjerovati, i nema niko opravdanje za njegovo nepoznavanje.



Materija od koje su stvoreni meleki



Allah, dželle še'nuhu, je stvorio meleke od svjetlosti, džinne od vatre, a ljude od ilovače. Meleki su stvoreni prije Adema, alejhis-selam. Muslim bilježi hadis u kojem Poslanik, sallallahu alejhi ve selem, kaže: ” Meleki su stvoreni od svjetlosti, džinni od plamena vatre, a Adem je stvoren od onoga što vam je opisano.”



Broj meleka



Meleki su stvorenja čiji broj ne zna niko osim Uzvišeni Allah zbog njihova mnoštva. Na nebesima nema prostora veličine četiri prsta, a da na njemu nema meleka na sedži ili kijamu. U Bejtul-Ma’mur, na sedmom nebu, uđe svaki dan sedamdeset hiljada meleka, i više se u njega ne vraćaju. Na sudnjem danu biće donesena vatra i imaće sedamdeset hiljada užeta, a svako uže će vući sedamdeset hiljada meleka. Uzvišeni Allah u Kur’anu kaže: ”A vojske Gospodara tvoga samo On zna.” (prijevod značenja Kur’ana, Al-Muddessir: 31.)

Poslanik, salallahu alejhi ve selem, u hadisu kaže: ”Zaškripala su nebesa, a kako nebi zaškripala, kada na njima nema prostora veličine stopala, a da na njemu nema meleka na sedždi ili ruku’u.” A o Bejtu-l-Ma’muru Poslanik, sallallahu alejhi ve selem, kaže: "U njega svaki dan uđe sedamdeset hiljada meleka, i više se u njega ne vraćaju.” (bilježi ga Buhari i Muslim). Poslanik, salallahu alejhi ve selem, također kaže: ”Donijet će se Džehennem i imaće sedamdeset hiljada užeta, svako uže će vući sedamdeset hiljada meleka." (bilježi ga Muslim.) Iz gore navedenog se vidi mnogobrojnost meleka. Samo broj spomenutih u prethodnim hadisima doseže cifru od devetsto miliona i četiri hiljade meleka. A šta je tek sa ostalim melekima. Hvaljen neka je Onaj koji ih je stvorio, njima upravlja i zna njihov broj.



Imena meleka



Obaveza je vjerovati u meleke koje je Uzvišeni Allah spomenuo u Kur’anu ili njegov Poslanik u sunnetu, a najpoznatija su trojica:

1. Džibril ili Džebrail, on je Ruhul-Kudus koji spušta objavu poslanicima, koja oživljava srca.

2. Mikail ili Mikal, koji je zadužen za kišu koja je život za zemlju i koju usmjerava tamo gdje mu Uzvišeni Allah naredi.

3. Israfil koji je zadužen za puhanje u rog, obznanjujući time kraj ovog svijeta i početak drugog (ahireta).



Svojstva meleka



Meleki su stvarna stvorenja. Imaju stvarna tijela i odlikuju se fizičkim i moralnim svojstvima, od kojih su:

1. Veličina njihovog izgleda i tijela. Uzvišeni Allah je stvorio meleke u veoma velikim oblicima koja dolikuju njihovim časnim djelima kojima ih je Uzvišeni Allah zadužio.

2. Imaju krila. Uzvišeni Allah je stvorio meleke sa dva, tri, i četiri krila, a neke i sa više. Poslanik, salallahu alejhi ve selem, je vidio Džibrila u njegovom obliku sa šeststotina krila kojima je zaklonio horizont. Uzvišeni Allah u Kur’anu kaže: ”Hvaljen neka je Allah, stvoritelj nebesa i Zemlje, koji meleke sa po dva, tri i četiri krila čini izaslanicima; On onome što stvara dodaje šta hoće.” (prijevod značenja Kur’ana, Fatir: 1.)

3. Nemaju potrebe za hranom. Allah, dželle še'nuhu, je stvorio meleke bez potrebe za hranom. Meleki se ne žene niti se razmnožavaju.

4. Meleki su živa i razumna bića. Uzvišeni Allah je s njima razgovarao i oni su s njim razgovarali. Meleki su razgovarali sa Ademom, alejhis-selam, i nekim poslanicima.

5. Imaju mogućnost pretvaranja u oblike mimo svojh stvarnih oblika. Allah, dželle še'nuhu, je dao melekima sposobnost pretvaranja u ljudske oblike, i ovo je odgovor idolopoklonicima koji tvrde da su meleki Allahove, dželle še'nuhu, kćeri. Nije nam poznat način njihova pretvaranja, osim da se pretvaraju u veoma precizne oblike i tada ih je teško razlikovati od ljudi.



Smrt meleka



Svi meleki će umrijeti na sudnjeme danu, kao i melek smrti, zatim će biti proživljeni da bi obavili djela kojima ih je Uzvišeni Allah zadužio.



Ibadet meleka



Meleki Allahu Uzvišenom čine razne vrste ibadeta kao što su: namaz, dova, veličanje Uzvišenog Allaha, ruku’, sedžda, bogobojaznost, ljubav prema Allahu i sl. Svojstva kojima se odlikuje ibadet meleka:

1. Stalni i neprekidni ibadet, bez malaksavanja.

2. Iskrenost prema Svemogućem Allahu

3. Stalna pokornost i nepogrješivost, zbog njihove zaštite od grijeha i pogreški.

4. Poniznost i mnogi ibadet. Uzvišeni Allah kaže: ”Hvale Ga danju i noću, ne malaksavaju.” (prijevod značenja Kur’ana, Al-Anbiya’: 20.)



Djela meleka



Meleki čine razna djela kojima ih je Uzvišeni Allah zadužio, tako da su neki:

- Meleki koji drže prijestolje ('Arš).

- Melek zadužen za spuštanje objave poslanicima.

- Čuvari Dženneta i vatre.

- Meleki zaduženi za oblake, kišu i bilje.

- Melek zadužen za planine.

- Melek zadužen za puhanje u rog.

- Meleki zaduženi za bilježenje djela sinova Ademovih.

- Meleki zaduženi za čuvanje čovjeka, a kada mu Uzvišeni Allah nešto odredi ostave ga i biva ono što mu je određeno.

- Meleki koji su stalno uz čovjeka i upućuja ga na dobro.

- Meleki zaduženi za stvaranje čovjeka, za udahnjivanje duše u njega, za bilježenje njegove opskrbe i njegovih djela, i da li će biti sretan ili nesretan.

- Meleki zaduženi za uzimanje ljudskih duša prilikom smrti.

- Meleki zaduženi za pitanje ljudi u kaburu, i za ono što slijedi od blagodati ili kazne.

- Meleki zaduženi za dostavu selama Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, od njegova ummeta. Čovjek ne treba putovati do Poslanika, salallahu alejhi ve selem, da bi ga poselamio, nego je dovoljno ma gdje se nalazio, da donese salavat i selam na njega, salallahu alejhi ve selem, a meleki su ti koji će mu prenijeti selam. Putovanje je dozvoljeno samo radi posjete Polanikovog, salallahu alejhi ve selem, mesdžida. Ovo su najpoznatija djela meleka, a ima ih još mnogo. Dokazi za njih su: Uzvišeni Allah u Kur’anu kaže: ”Meleki koji drže prijesto i oni koji su oko njega veličaju i hvale Gospodara svoga i vjeruju u Njega i mole se da budu oprošteni grijesi vjernicima.” (prijevod značenja Kur’ana, Al-Mu’min: 7). Uzvišeni Allah u Kur’anu kaže: ”Reci: ”Ko je neprijatelj Džibrilu? a on, Allahovom voljom, tebi stavlja na srce Kur’an.” (prijevod značenja Kur’ana, Al-Baqara: 97.)

Uzvišeni Allah u Kura’nu kaže: ”A da ti je vidjeti nevjernike u smrtnim mukama, kada meleki budu ispružili ruke svoje prema njima.” (prijevod značenja Kur’ana, Al-An’am: 93.)



Dužnosti ljudi prema melekima



Vjerovanje u njih, ljubav prema njima, njihovo poštivanje i spominjanje njihovih vrednota, zabrana njihova psovanja, omalovažavanja i ismijavanja.

Udaljavanje od onoga što oni mrze, jer njih uznemirava ono što uznemirava ljude.



Plodovi vjerovanja u meleke



Ostvarivanje imana, jer iman neće biti ispravan bez vjerovanja u njih.

Znanje o veličini njihova Stvoritelja, Njegove moći i vlasti, jer se u veličini stvorenja ogleda veličina Stvoritelja.

Povećanje imana u srcu vjernika spoznajom njihovih svojstava, stanja i radnji.

Sigurnost i smirenost koju stiču vjernici Allahovim, dželle še'nuhu, učvršćivanjem preko svojih meleka.

Ljubav prema melekima za ono što čine od ibadeta na najpotpuniji način, i za oprost koji traže za vjernike.

Mržnja ružnih djela i grijeha.

Zahvaljivanje Uzvišenom Allahu na njegovoj brizi prema svojim robovima, jer je neke od meleka učinio čuvarima ljudi, neke pisarima ljudskih djela, i mnoge druge koji su od koristi ljudima.


S arapskog prevela grupa studenata


Islamski Univerzitet u Medini