subota, 5. siječnja 2013.

BUDITE ALLAHOVI ROBOVI, BRAĆA !

Hadis

 

"BUDITE ALLAHOVI ROBOVI, BRAĆA!"

 

Od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je rekao: Kazao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Ne zavidite jedni drugima, nemojte zlonamjerno podizati cijenu robe, ne mrzite se , ne okrećite jedni drugima leđa, ne namećite se jedni drugima u kupoprodaji, i Allahovi robovi, budite braća. Musliman je brat muslimanu, ne čini mu zulum, ne ostavlja ga bez pomoći, ne prezire ga. Bogobojaznost je ovdje pa je tri puta pokazao na svoja prsa. Čovjeku je dovoljno zla da prezire svoga brata muslimana. Svakom muslimanu je zabranjena krv, imetak i čast drugog brata muslimana. (Muslim- 5/428-Poglavlje o dobročinstvu i čuvanju rodbinskih veza)

 

U ovom hadisu su spomenuti temelji islamskog bratstva i upozorenje na sve pojave koje kvare ljubav i bratstvo među muslimanima, a šire mržnju i neprijateljstvo. To su bolesti srca poput mržnje, zavisti, ogovaranja, prevare i omalovažavanja drugih, nametanja u kupoprodaji i ostalo.

 

Hadis, također upućuje da su imetak, čast i život muslimana sveti kod Allaha i zaštićeni. Na ove tri stvari se temelji i opstoji jedno društvo ili zajednica.

 

Zavist

 

Zavist je jedno od najopasnijih svojstava i bolesti ljudskog srca, od koje se čovjek teško može sačuvati. Pogubno djeluje na napredak i razvoj zajednice, jer zavidna osoba ne trpi postojanje nekog boljeg od njega.

 

Zavist je da čovjek prezire da neko mimo njega posjeduje nešto od Allahovih blagodati, poput imetka, znanja, djece, pobožnosti, bez obzira želio da on to izgubi ili ne.

 

Ako čovjek musliman želi da njegov brat musliman izgubi tu blagodat koju mu je Allah podario onda je stvar još opasnija i zlobnija. Neki islamski učenjaci smatraju da je zavist ako čovjek želi da njegov brat musliman izgubi blagodat, da pređe u njegov posjed. Svaki musliman je dužan da čisti svoju dušu od ove opake i opasne bolesti po međusobne ljudske odnose. Čovjek koji zavidi planski i sistematski, nastoji dokinuti prestiže oko sebe, ne prezajući ponekad ni od najopakijih poteza da bi ostvario svoje namjere.

 

O štetnosti zavisti najbolje govori hadis u kojem Allahov Poslanik, s.a.v.s. kaže: "Čuvajte se zavisti, jer zavist uništava dobra djela kao što vatra uništava drva." (Ebu Davud - 4903 i El Bejheki u djelu Eš-Šu'ab-6608, a hadis je zabilježen i u Daitul-džami' - 2197.)

 

Zavist je zabranjena osobina jer je ona u suštini suprotstavljanje  Allahu i nezadovoljstvo Njegovom odredbom. Zavidnik kao da kaže: "Gospodaru, kako si toj osobi podario ugled, i imetak, a meni nisi. Kaže Kurtubi: "Zavidnik svojim postupkom smatra, da je Allahova raspodjela blagodati nerazumna i nepravedna jer je, po njegovom mišljenju, dao blagodat onome ko je ne zaslužuje.

 

Kategorije zavidnika

 

Osobe koje zavide možemo podjeliti u četiri kategorije:

 

1. Zavidnici koji nastoje, nasiljem riječi i djela, da onaj kome zavide izgubi blagodat, a zatim da pređe u njihov posjed ?

 

2. Zavidnici koji nastoje odstraniti blagodat od onoga kome zavide, ali bez nastojanja da ista blagodat pređe u njihov posjed.

 

3. Zavidnici koji zavide svome bratu, ali ne čine ono na što zavist podstiče, kao što je nasilje riječima i djelima. Ovakvi mogu biti u jednom od dva stanja:

 

a.) da ih je ova bolest savladala i u ovom slučaju nisu griješni.

 

b.) da sami sebe dragovoljno navode i podstiču na zavist, da se zbog toga osjećaju smireno i da se ne obračunavaju sa sobom i ne kore svoju dušu zbog toga. U ovom slučaju su griješni.

 

4. Osobe koje, kada pri sebi osjete zavist, trude se da je eliminišu i čine dobročinstvo onome kome zavide tako što pred drugima ističu njegove vrline i u samoći Allahu upućuju za njega dovu. Ovaj postupak je pohvalan i upućuje na postojanje imana kod ovakvih osoba.

 

Zavist - osobina Ehlul - kitabija

 

Kaže Uzvišeni: "Mnogi sljedbenici Knjige jedva bi dočekali, da vas, pošto ste postali vjernici, vrate u nevjernike iz lične zavisti svoje, iako im je istina poznata." (Prijevod značenja - El-Bekare, 109.)

 

Sljedbenici Knjige, Židovi i kršćani žele da se odmetnemo od naše vjere i pored toga što znaju da je ovo vjera istine. Ubacuju lažne sumnje da bi ljude odvratili od pravog puta i huškaju vladare današnjih država u cijelom svijetu da se bore protiv islamskih misonara. Razlog svemu ovome je zavist koja ključa u njihovim crnim i bolesnim srcima. Kaže Uzvišeni: "Ili ljudima, na onome što ime je Allah iz obilja svoga darovao, zavide." (Prijevod značenja - En-Nisa', 54.) Ovaj ajet se odnosi na Židove koji su zavidjeli Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., na poslanstvu, a njegovim ashabima, r.a. što su ga slijedili.

 

Zavist raskida i najčvršće veze

 

Sinovi Jakuba, a.s., su, iz zavisti prema svome bratu, Jusufu, a.s., bili uzrokom njegove nevolje i iskušenja, iz razloga što je njihov otac više volio njega nego njih. Kaže Uzvišeni: "Kada oni rekoše: "Jusuf i brat njegov draži su našem ocu od nas, a nas je čitava skupina. Naš otac, očito griješi. Ubijte Jusufa ili ga u kakav predio ostavite. Otac će vam se okrenuti poslije toga ćete dobri ljudi postati." (Prijevod značenja - Jusuf, 8.-10.)

 

Zavist je bila i razlog prvog grijeha koji je počinjen na Zemlji. Kabil je ubio Habila zbog zavisti, jer je Allah dž.š. primio kurban od njegovog brata, a od njega nije. Kaže Uzvišeni: "I ispričaj im priču o dvojici Ademovih sinova onako kako je bilo, kad su njih dvojica žrtvu prinjeli, pa kad je od jednog bila primljena, a od drugog nije, ovaj je rekao: "Sigurno ći te ubiti!" - "Allah prima samo od onih koji su bogobojazni-reče onaj.... I strast njegova navede ga da ubije brata svoga, pa ga on ubi i postade jedan od izgubljenih." (Prijevod značenja - El-Maide, 27.-30.)

 

Zavist je i prvi grijeh kojim je Allahu, dž.š., iskazana nepokornost na nebesima, kada je Iblis, neka je Allahovo prokletstvo na njemu, odbio da učini sedždu Ademu. Kaže Allah dž.š.: "Mi smo Adema stvorili i onda mu oblik dali, a poslije melekima rekli: "Učinite mu sedždu!", i oni je učiniše, a Iblis nije, on nije htio da se pokloni. "Zašto se nisi poklonio kad sam ti naredio?", upita On. "Ja sam bolji od njega; mene si od vatre stvorio, a njega od ilovače", odgovori on." (Prijevod značenja - El-A'raf, 11.-12.)

 

VRIJEDNOST ČIŠĆENJA DUŠE OD ZAVISTI

 

Od Enesa ibn Malika, r.a., se prenosi hadis u kojem se navodi da je jedan čovjek tri dana uzastopno ulazio u mesdžid, dok su ashabi, r.a., sjedili sa Poslanikom, s.a.v.s., pa je sve tri puta Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Sada će vam se pojaviti čovjek od stanovnika Dženneta". Abullah ibn Amr, želeći da vidi koja djela su ovog čovjeka dovela do tog stepena, proveo je tri noći u njegovoj kući, pod izgovorom da je se s ocem posvađao. Kada nije ništa naročito primijetio da čini, upitao ga je šta ga je dovelo do tog stepena. On mu odgovorio: "Nije ništa drugo osim ono što si vidio, s tim da ni prema jednom muslimanu ne osjećam zlobe, niti ikome zavidim na dobru koje mu je Allah, dž.š., dao." Na to mu Abdullah reče: "To je ono čime si postigao taj stepen." (Ahmed i Nesaija)

 

Ovaj hadis upućuje na vrijednost čišćenja duše od zlobe i zavisti i da je ta osobina uzrok ulaska u Džennet.

 

POHVALNA ZAVIST

 

Kaže Allahov Poslanik, s.a.v.s.: "Nema zavisti osim u dvije stvari; prema čovjeku kojem je Allah, dž.š., podario da nauči Kur'an, pa ga on i danju i noću uči, i čovjeka kojem je Allah dao imetak, a On ga i noću i danju u dobru troši." (Buharija - Kitabut-tevhid - 8/209)

 

Poslanikove riječi: "Nemojte zlonamjerno podizati cijenu robe." - po većini islamskih učenjaka se odnose na to da čovjek, koji ne želi kupiti robu, podiže njenu cijenu, da bi prodavac od toga imao koristi. Ovaj čin je strogo zabranjen i islamski učenjaci se slažu da je griješnik onaj ko to čini, ali se razilaze po pitanju da li je kupoprodaja, ako se sklopi po toj cijeni, punovažna i ispravna ili ne? Većina fikskih učenjaka je na stanovištu da je kupoprodaja ispravna, a na tom stanovištu je i Ebu Hanife, Šafija, Malik i Ahmed po jednoj od predaja.

 

MRŽNJA

 

Poslanikove, s.a.v.s., riječi: "Ne mrzite se." nam zabranjuju sve stvari koje su uzrok mržnje i neprijateljstva među muslimanima, jer su te pojave suprotnost međusobnoj ljubavi koju nam Islam naređuje. Kaže Uzvišeni: "Šejtan želi da pomoću vina i kocke unese među vas neprijateljstvo i mržnju i da vas od sjećanja na Allaha i od obavljanja namaza odvrati. Pa hoćete li se okaniti." (Prijevod značenja - El-Maide, 91.) U ovom ajetu je dokaz da je sve što širi mržnju i neprijateljstvo među muslimanima, haram (zabranjeno), poput ogovaranja, prenošenja tuđih riječi, nepravde, prevare i ostalog.

 

Islam, kada su u pitanju međusobni ljudski odnosi, ide i do te mjere da dozvoljava laž radi mirenja zavađenih, iako je laž u osnovi zabranjena. Postojanje jedinstva i međusobne ljubavi među muslimanima je velika blagodat, zato nas Allah, dž.š., podsjeća na tu blagodat, da bi bili zahvalni na tome i da bi je sačuvali. Kaže Uzvišeni: "I sjetite se Allahove blagodati prema vama, kada ste bili jedni drugima neprijatelji, pa je sjedinio vaša srca, pa ste, Njegovom milošću, braća postali." (Prijevod značenja - Ali Imran, 103.)

 

Mržnja u ime i radi Allaha, dž.š., ne ulazi u ovu zabranu, jer je mržnja radi Allaha jedna od najčvršćih niti Islama. Muslimanu, ne samo da nije zabranjeno, nego mu je i naređeno da mrzi Allahove neprijatelje i neprijatelje ove vjere, i da mrzi nasilnike i griješnike prema stepenu njihovog nasilja i griješenja. Kaže Poslanik, s.a.v.s.: "Ko bude volio radi Allaha i mrzi radi Allaha, davao i uskraćivao radi Allaha, upotpunio je iman." (Buharija - 7/90 i Muslim 5/425)

 

"Ne okrećite jedni drugima leđa."

 

Kada je u pitanju izbjegavanje i okretanje leđa radi dunjaluka i ličnih interesa, onda muslimanu nije dozvoljeno da izbjegava drugog muslimana više od tri dana. Kaže Poslanik s.a.v.s.: "Muslimanu nije dozvoljeno da izbjegava svoga brata muslimana više od tri dana. Kada se susretnu, jedan od drugog se okreću, a bolji je onaj koji prvi počne sa selamom." (Buharija - 7/90 i Muslim - 5/425)

 

Međutim, kada je u pitanju izbjegavanje radi vjere, onda je dozvoljeno i više od tri dana. Ovo mišljenje zastupa Imam Ahmed, i za dokaz uzima slučaj trojice ashaba, koji su izostali iza pohoda na Tebuk. Izbjegavani su punih pedeset dana, sve dok im Allah, dž.š., nije primio pokajanje. Navodi El-Hatabi da je, kao odgojno-popravna mjera, ocu dozvoljeno da izbjegava svoga sina, i čovjeku da izbjegava svoju ženu više od tri dana.

 

- "Ne namećite se u kupoprodaji."

 

Primjer nametanja u prodaji je da čovjek kupi robu po određenoj cijeni, pa dođe drugi prodavac i nudi mu istu robu bo manjoj cijeni, da bi s prvim prodavcem raskinuo ugovor. Primjer u kupovini je da čovjek proda određenu robu po određenoj cijeni, pa mu dođe drugi kupac i ponudi mu da kupi od njega istu robu po većoj cijeni, da bi raskinuo ugovor s prvim kupcem. Ovaj postupak je strogo zabranjen i njegov počinilac ima grijeh, jer prozrokuje mržnju i neprijateljstvo među muslimanima.

 

- "Budite Allahovi robovi, braća!

 

Islam nam naređuje da budemo istinska braća po vjeri. Zabranjuje nam sve ono što ruši bratske veze poput zavisti, mržnje, nepravde i svega onog što smo prethodno spominjali, a naređuje nam sve postupke koji učvršćuju tu vezu, kao što je međusobno posjećivanje, ramjenjivanje hedija, širenje selama i međusobno potpomaganje.

 

PRAVA ISLAMSKOG BRATSTVA

 

Poslanikove, s.a.v.s., riječi: "Musliman je brat muslimanu, ne čini mu nepravdu, ne laže ga, ne ostavlja ga bez podrške i na omalovažava ga, upućuje na slijedeća prava islamskog bratstva:

 

1. - Muslimanu je zabranjeno da čini zulum drugom muslimanu, bez obzira bio to napad na čast, imetak ili život.

 

2. - Nije dozvoljeno muslimanu da ostavi svoga brata na cjedilu, bez podrške i pomoći, ako je u mogućnosti da ga pomogne. Kaže Uzvišeni: "A ako vam u vjeri pomoć zatraže, na vama je da ih pomognete." (Prijevod značenja - El-Enfal, 72.)

 

3. - Musliman u ophođenju sa svojim bratom muslimanom mora biti iskren, ne smije da ga laže, jer je laž osobina licemjera, a iskrenost u govoru osobina bogobojaznih.

 

4. - Nije dozvoljeno muslimanu da potcjenjuje i omalovažava brata muslimana, jer musliman kod Allaha ima veliku vrijednost. Kaže Poslanik: "Čovjeku je dovoljno zla da omalovažava svoga brata muslimana." Omalovažavanje muslimana je znak oholosti.

 

- "Bogobojaznost"

 

Bogobojaznost je izbjegavanje Allahove srdžbe i kazne izvršavajući Njegove naredbei kloneći se Njegovih zabrana. Ona je jedino mjerilo vrijednosti kod Uzvišenog Allaha. Kaže Allah, dž.š.: "Najčasniji kod Allaha su oni koji Ga se najviše boje." (Prijevod značenja - El-Hudžurat, 13.) Kaže Poslanik, s.a.v.s.: "Allah ne gleda u vaša tijela, niti u vaše likove, nego gleda u vaša srca." (Muslim - 5/428)

 

SVETOST (ZAŠTIĆENOST) MUSLIMANA

 

Islam je život, imetak i čast muslimana učinio svetim i zaštićenim i postavio zakone koji im garantiraju ova prava, na kojima opstoji jedno sigurno društvo. Pored šerijata, ni jedan ovosvjetski zakon, koji su ljudi postavili, ne garantira ova prava.

 

Abdulvaris Ribo