petak, 18. siječnja 2013.

Vrijednosti Šama i njegovih stanovnika - Ibn Tejmijje

Šejhu-l-islam Ibn Tejmijje

Na pet mjesta u Kur'anu je spomenut Šam: kao mjesto hidžre Ibrahima, a.s., mjesto u koje je Muhammed, s.a.v.s., došao prilikom Isra'a, mjesto u koje su stigli sinovi Israilovi nakon izgona, mjesto u kojem je bilo Sulejmanovo, a.s., kraljevstvo, te kao mjesto kroz koje će sigurno putovati stanovnici Sabe. Na svim tim mjestima je područje Šama opisano kao 'blagoslovljeno'.
 
U vrijeme kada prokrustovski mjerači demokratije na dobro poznati način: 'demokratiziraj pa vladaj' haraju i pustoše muslimanske zemlje. Itekako ima smisla prisjetiti se citata iz izvora islama koji govore o navedenim područjima. Istina, šejhu-l-islam Ibn Tejmijje, rahimehullah, čiji tekst donosimo u ovom članku, govori o vremenu u kojem on živi, o najezdi Tatara i pobjedi muslimana, ali nije naodmet upoznati se, kroz ove citate, o značaju tih mjesta za muslimane.

U svom tekstu o Šamu šejhu-l-islam Ibn Tejmijje kaže:

Vrijednosti Šama i njegovih stanovnika potvrđene su kur'anskim tekstom, sunnetom Poslanika, s.a.v.s., te riječima priznatih učenjaka. Sve te stvari uzeo sam u obzir kada sam podsticao na borbu protiv Tatara, kada sam stanovnicima Šama naređivao da ne napuštaju Damask i ne odlaze u Egipat, kada sam pozivao vojsku iz Egipta da dođe u Šam, te da se tu utvrdi vojna baza, a o svemu tome sam ranije opširno pisao.

Allahov bereket u Šamu

Jedna od tih vrijednosti je bereket koji je Allah dao Šamu. To je potvrđeno kroz slijedećih pet mjesta u Kur'anu:

1. ''Zlostavljani smo' , rekoše oni, 'prije nego što si nam došao, a i nakon što si nam došao!' A Musa reče: 'Gospodar vaš će neprijatelja vašega uništiti, a vas nasljednicima na Zemlji učiniti, da bi vidio kako ćete postupati.'

- I Mi smo faraonov narod gladnim godinama i nerodicom kaznili, da bi se opametili.

- I kad bi im bilo dobro, oni bi govorili: 'Ovo smo zaslužili, a kad bi ih snašla kakva nevolja, Musau i onima koji su s njim vjerovali tu nevolju bi pripisali. Ali ne! Njihova nevolja je od Allaha bila, samo što većina njih nije znala!'

- I govorili su: 'Kakav god dokaz da nam doneseš da nas njime opčiniš, mi ti nećemo vjerovati!'

- Zato smo Mi na njih slali i poplave, i skakavce, i krpelje, i žabe, i krv – sve jasna znamenja, ali su se oni oholili, narod zlikovački su bili.

- I kada bi ih zadesila nevolja, govorili bi: 'O Musa, moli se, u naše ime, Gospodaru svome – onako kako ti je On naredio; ako nas oslobodi nevolje, mi ćemo, zaista vjerovati i s tobom sinove Israilove sigurno poslati.'

- I pošto bismo ih nevolje oslobodili – do vremena do kojeg im je bilo određeno da je podnose, - oni bi, odjednom, obećanje prekršili.

- Zato ih Mi kaznismo i u moru ih potopismo, jer su znamenja Naša poricali i prema njima ravnodušni bili,

- a potlačenom narodu dadosmo u naslijeđe istočne i zapadne krajeve zemlje koju smo blagoslovili, i lijepo obećanje Gospodara tvoga sinovima Israilovim bilo je ispunjeno – zato što su trpjeli, a sa zemljom sravnismo ono što su faraon i narod njegov sagradili i ono što su podigli.' 

Poznato je da su sinovima Israilovim dati istočni i zapadni krajevi Šama, nakon što je faraon potopljen. 

2. Na drugom mjestu stoji: 'Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja Naša pokazali. – On, uisitinu, sve čuje i sve vidi.' (Misli se na Šam).

3. U kazivanju o Ibrahimu, a.s., Uzvišeni veli: 'I oni htjedoše da mu postave zamku, ali ih Mi onemogućismo, i spasismo i njega i Luta u zemlju koju smo za ljude blagoslovili.' 

Znamo da je Allah Ibrahima i Luta, a.s., spasio izvodeći ih u područje Arapskog poluostrva i Iraka, koji su od područja Šama.

4. Na slijedećem mjestu Svevišnji Allah veli: 'A Sulejmanu vjetar jaki poslušnim učinismo – po zapovijedi njegovoj je puhao prema zemlji koju smo blagoslovili; a Mi sve dobro znamo.' 

Taj vjetar je puhao u pravcu Šama, u kojem je bilo kraljevstvo Sulejmana, a.s.

5. U kazivanju o mjestu Saba Uzvišeni Allah, dž.š., veli: 'A između njih i gradova koje smo blagoslovili izgradili smo bili naselja povezana i odredili im potrebnu udaljenost. 'Putujte kroz njih i po noći i po danu, bezbjedni!'' 

Učenjaci spominju da je to područje na kojem su stare nastambe između Jemena i naselja Šama (za koji se kaže da je blagoslovljen). 

Ovo je, dakle, pet mjesta u Kur'anu u kojima je spomenut Šam: kao mjesto hidžre Ibrahima, a.s., mjesto u koje je Muhammed, s.a.v.s., došao prilikom Isra'a, mjesto u koje su stigli sinovi Israilovi nakon izgona, mjesto u kojem je bilo Sulejmanovo, a.s., kraljevstvo, te kao mjesto kroz koje će sigurno putovati stanovnici Sabe. Na svim mjestima je područje Šama opisano kao 'blagoslovljeno'. 

U Šamu je također i Sinajska gora, mjesto na kojem je Allah, dž.š., razgovarao sa Musaom, a.s., i kojim se Allah kune u suri 'At-Tin': 'Tako mi smokve i masline, i Sinajske gore'. U njemu je i Mesdžidu-l-Aksa, iz njega su bili poslanici koji su slani sinovima Israilovim...

Resulullahovi, s.a.v.s., hadisi u vezi sa Šamom

Šam je spomenut i u nekoliko Vjerovjesnikovih, s.a.v.s., hadisa. U njemu je 'potpomognuta skupina' koja će opstati sve do Sudnjega dana. Muavija, r.a., prenosi od Resulullaha, s.a.v.s., da je rekao: 'Jedna grupa iz moga ummeta će ostati ustrajno i očito na istini (nepodređeni drugima) sve do Sudnjega dana, neće im naškoditi oni koji im se suprotstavljaju niti oni koji se izdvoje od njih.' Buharija i Muslim bilježe riječi Mu'aza b. Džebela, r.a.: 'Oni će biti u Šamu.' Buharija, opet, u djelu Historija navodi hadis u kojem je još preciznije određeno gdje će se ta skupina nalaziti: 'Oni će biti u Damasku.'

Muslim bilježi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: 'Stanovnici zapada će ostati nepodređeni i vidljivi (u istini) sve do Sudnjega dana i neće im naškoditi oni koji se izdvoje od njih.' Govoreći o ovome hadisu imam Ahmed veli: 'To ('stanovnici zapada') su stanovnici Šama. Njegovo mišljenje potvrđuju dvije stvari: 

1. To se jasno vidi iz drugih hadisa koji govore na istu temu,

2. Poznato je da Poslanik, s.a.v.s., i stanovnici Medine koriste riječi 'stanovnici zapada' prvenstveno kada misle na stanovnike Šama, a onda i na ostale koji su zapadno od njih. Isto tako upotrebljavaju sintagmu stanovnici istoka kada misle na stanovništvo Nedžda i Iraka. Jer, istok i zapad su relativni pojmovi, možemo reći da svaka zemlja, svako mjesto ima istok i zapad, koji to ne moraju biti za druge. Dakle, možemo konstatovati da Poslanik govori u odnosu na mjesto u kojem se nalazi, odnosno Medinu. Na osnovu rečenog, vidimo da nas Resulullah obavještava da će 'stanovnici zapada' ostati uvijek vidljivi, potpomognuti i nepodređeni, dok će 'stanovnici istoka' bivati i pobijeđeni i podređeni s vremena na vrijeme. 

Šam je Allahov odabrani (najbolji) dio zemaljske kugle, a njegovi stanovnici su među najboljim stanovnicima Planete. Imam Ebu Davud je kao dokaz tih konstatacija u Sunenu naveo nekoliko hadisa, a mi ćemo ovom prilikom izdvojiti neke od njih, kao i druge koji govore na ovu temu:

- Ibn Havale el-Ezdi prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: 'Formirat ćete razne vojne formacije, jedna od njih će biti u Šamu, druga u Jemenu a treća u Iraku.' Ibn Havale reče: 'Allahov Poslaniče, izaberi za mene.' Poslanik, s.a.v.s., reče: 'Drži se Šama, jer to je odabrani i najbolji dio Allahove Zemlje, ona će privući grupu Allahu odanih robova (nju će odabrati). A ako to nećete, onda izaberite Jemen, pa pijte iz njegovih vrela. A Allah mi je obećao da će sačuvati Šam i njegove stanovnike smutnji.' Ibn Havale je rekao: 'Za koga se Allah obaveže da će ga sačuvati, taj neće nailaziti ni na kakve poteškoće.'

- Abdullah b. 'Amr, r.a., veli da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: 'Nakon Hidžre će biti još jedna hidžra. Tada će najbolji ljudi na Zemlji biti oni koji su najprivrženiji (stalno borave u) mjestu gdje je Ibrahim, a.s., učinio hidžru, a na Zemlji će ostati najlošiji ljudi kojih će se njihova zemlja odreći, Milostivi će ih u potpunosti odbaciti od Svoje milosti, a vatra će ih sakupiti i obuhvatiti zajedno sa majmunima i svinjama. I uz njih će (vatra) danonoćno biti gdje god oni bili.' Iz ovog hadisa se vidi da će najbolji ljudi toga vremena biti oni koji stalno borave u 'mjestu gdje je Ibrahim, a.s., učinio hidžru', a ne oni koji tu borave jedno vrijeme, a zatim napuste to mjesto. A to mjesto je, kao što je poznato, Šam. Poslanik, s.a.v.s., nas obavještava i to da je i ovo jedan vid hidžre, iako ne onakva kakvu su učinili on i ashabi, r.a., jer takve hidžre više nema nakon oslobođenja Mekke. Ali, tim riječima Vjerovjesnik, s.a.v.s., kao da poredi hidžru u Medinu, u mjesto u koje je on došao, sa hidžrom u Šam, u mjesto u koje je došao drugi Poslanik, Ibrahim, a.s.

- Zejd b. Sabit veli da je Resulullah, s.a.v.s., jednom prilikom rekao: 'Blago Šamu.' Upitasmo: 'Zbog čega, Allahov Poslaniče?' On Odgovori: 'Zbog toga što meleki milosti drže svoja krila raširenim nad njim.' 

- U Šamu je i stub (oslonac, temelj) Kur'ana i islama. Vjerovjesnik, s.a.v.s., je rekao: 'U snu sam vidio kao da je stub Kur'ana uzet ispod moje glave, pa sam ga pratio pogledom i vidio da je odnesen u Šam.' 

- U njemu je i centar (prijestolnica) islamske države, prema riječima Poslanika, s.a.v.s.: 'Centar države muslimana je u Šamu.'
Kada su nam neke vrlo važne ličnosti govorile o bezizlaznoj situaciji u kojoj se nalazimo, kada su nam pokušavali uliti strah od velikih grešnika i očitih licemjera koji su se bili okomili na nas, odgovorio sam im vrlo jasno ovim Vjerovjesnikovim, s.a.v.s, hadisom: 'Munafici među nama (u Šamu) nikada neće pobijediti vjernike!' 

Istinitost tih Poslanikovih riječi itekako se potvrdila, i to na najpotpuniji mogući način u vrijeme našeg džihada protiv Tatara. Allah je vjernicima objelodanio istinitost Njegovoga obećanja i dao bereket u onome što smo zagovarali (da se Šam ne napušta). Kao rezultat došla je pobjeda koju su muslimani ostvarili, a kakvu nisu vidjeli nikada prije. Tatari, koji su ponižavali pripadnike islama, nisu nikada tako pobijeđeni i nadvladani kao što su pobijeđeni pred vratima Damaska u velikoj bici u kojoj je Allah Svojim neizmjernim blagodatima počastio Svoje robove. Vječna zahvala pripada samo Njemu, Gospodaru Svjetova, na način na koji to samo Njemu dolikuje.

priredio: Salih Indžić, prof.