srijeda, 9. siječnja 2013.

Temelji nevjerstva - Ibnul-Qajjim El-Dževzijje

Ibnul-Qajjim El-Dževzijje 

 

Postoje četiri temelja nevjerstva: oholost, zavist, srdžba i strast. Oholost sprečava čovjeka da se pokorava, zavist mu zabranjuje da prima savjete i da ih daje drugima, srdžba ga sprečava da bude pravedan i strast mu ne dozvoljava da se posveti ibadetu. 

 

Kada poruši temelj oholosti biva mu lakše da se pokorava; kada poruši temelj zavisti postaje mu lahko davanje i primanje savjeta, kada poruši temelj srdžbe postaje mu lahko da bude pravedan i skroman, a kada sruši temelj strasti postaje mu lahko da se strpi, da bude čedan i da se posveti ibadetu. 

 

Pomicanje brda sa njegovog mjesta je lakše od uklanjanja ove četiri stvari, pogotovo ako postanu čvrsto usađene osobine i ustaljeni karakteri. Onaj koji bude imao ova svojstva nikada ne može ustrajati na nekom dobrom djelu, niti može očistiti svoju dušu. Kada god bude nastojao da se posveti korisnim djelima ove četiri stvari će mu pokvariti to njegovo nastojanje. Svi nedostatci proizilaze iz ova četiri temelja. Kada oni zadominiraju ljudskim srcem, istinu mu prikažu kao neistinu, a neistinu kao istinu; dobro u vidu zla, a zlo u vidu dobra, približavajući mu dunjaluk, a udaljavajući ga od Ahireta. 

 

Ako razmisliš o nevjerstvu prisutnom kod ljudi vidjet ćeš da se bazira na ovo četvero i da su prijašnji narodi kažnjavani zbog ovoga. Ko temeljima nevjerstva dozvoli pristup, sebi je otvorio vrata svih zala na ovome i onome svijetu. A ko im zatvori vrata, sebe je zaštitio od svih zala koja ga sprečavaju u pokoravanju, iskrenosti, pokajanju, vraćanju Allahu, prihvatanju istine, savjetovanju muslimana i poniznosti i skromnosti pred Allahom i Njegovim stvorenjima. 

 

Ovo četvero je zasnovano na tome da rob ne poznaje svoga Gospodara, ali i tome da rob ne poznaje sam sebe; jer kada bi spoznao svoga Gospodara i Njegova savršena imena i veličanstvena svojstva i spoznao svoje slabosti i mahane, nikada se nebi oholio, ljutio, niti bi ikome zavidio jer je zavist u svojoj osnovi jedan vid suprotstavljanja Allahu…

_______________________________