petak, 4. siječnja 2013.

Skromnost u prolaznom i težnja ka vječnom

ISTIKAMET (istrajnost na pravom putu)


Piše: Muhened T.

 

Prenosi se od Sufjana ibn Abdullaha da je rekao: "Rekao sam: "Allahov Poslaniče, kaži mi o Islamu nešto o čemu poslije tebe neću pitati nikog drugog." Pa reče: "Reci, vjerujem u Allaha,  potom istraj. "Ovaj hadis jedan je od Poslanikovih sažetih i  jezgrovitih govora i  slaže se sa riječima Uzvišenog: "Oni koji govore: "Naš Gospodar je Allah" i istraju na Pravom putu, neka se ničega ne boje i ni za čim neka ne tuguju" (Prijevod značenja - El-Ahkaf, 13.)

 

Značenje istikameta kod  ispravnih prethodnika

 

Upitan je Ebu Bekr es-Siddik o istikametu, pa je odgovorio: "Da Allahu ne pripisuješ druga"

 

U objašnjenju ovoga imam Ibn Kajjim kaže: "Ovdje je istikama (istrajnost) povezana  sa vjerovanjem i onaj ko istraje na vjerovanju, on je iskren u znanju Allahovih  imena i svojstava,  a plodovi toga su istrajnost u svakom poslu i činu.”

 

Prenosi se od Omera el-Faruka, r.a., da je jednom, dok je držao hutbu sa mimbera, proučio: "Oni koji govore: "Naš Gospodar je Allah  i ustraju na Pravom putu". Pa je rekao: "Istrajte, tako mi Allaha, na pokornosti Njemu i iz toga se nemojte izmigoljiti kao što se zmija izmigolji." Znači, istikama mora da bude iskreno radi Allaha, bez licemjerstva  i igranja sa Allahovom vjerom.

 

Zunurejn Osman, r.a., o istikametu kaže: "Istrajte - znači neka vaša djela budu iskrena, radi Allaha"

 

Alija, r.a., kaže: "Istrajte, tj. obavljajte farzove!"

 

Prema riječima časnog tabiina Hasana el-Basrija, r.a.: "Istrajte na Allahovim naredbama i klonite se griješenja prema Njemu.”

 

Mudžahid i Ikrime (Allah im  se smilovao) kažu: "To znači: "Istrajte na svjedočenju da nema drugog  boga sem Allaha dok ne umrete"

 

Sufjan es-Sevri kaže: "Radom potvrđujte ono što govorite".

 

Fudajl ibn Ijjad kaže: "Budite skromni u prolaznom i težite ka vječnom."

 

Kazao je Ibn Kajjim: "Čuo sam šejhul islama Ibn Tejmijju da je rekao: "Istrajte na ljubavi i ibadetu Allahu, dž.š., i ne okrećite se od Njega, ni lijevo ni desno".

 

Ovo je bilo nekoliko tumačenja istikameta od naših ispravnih prethodnika. Sva su ona približno istog značenja. A suština svega je da istikamet znači: "Istrajnost na pokornosti Allahu, i ponašanje sukladno Pravom putu bez udaljavanja od njega, ni lijevo ni desno." Tu se  podrazumijeva činenje svake vrste pokornosti, javne i tajne, a također i ostavljanje svih vrsta nepokornosti.

 

Spoznavši ovo gore rečeno shvatamo zašto je Poslanik, a.s., Sufjanu, r.a., odgovorio sa: "Reci, vjerujem, a potom ustraj." Ovakav odgovor svojom sažetošću i jezgrovitošću u nekoliko riječi sakupio je sve naredbe i sve oblasti. Ukoliko rob ostavi neku od naredbi ili uradi neko zabranjeno djelo, on je skrenuo sa Pravog puta sve dok se ne pokaje. Oni koji su istikamet objasnili kao nepripisivanje Allahu druga, ili da se umre kao vjernik, mislili su time na potpuno vjerovanje koje čovjeka spašava od vatre, a to je potvrda značenja LA ILAHE ILLALLAH. Allah se obožava, Njemu se pokorava i ne griješi se prema Njemu, iz strahopoštovanja, ljubavi, nade, molbe, oslonca na Njega. A svaka vrsta griješenja se poništava  u ovom tevhidu, zato što je to odazivanje strastima tj. šejtanu. Kaže Allah, dž.š.: "Reci ti meni ko će uputiti  onoga koji je strast svoju za boga uzeo. "Od stvari koje pojačavaju ovo značenje, jesu Poslanikove, a.s., riječi: "Reci vjerujem u Allaha ..."- Zato što je činjenje dobrih djela od imana što potvrđuju dokazi iz Kur'ana i Sunneta, a što je pravac i naših ispravnih prethodnika.

 

Istikamet (istrajnost) je shodno mogućnostima

 

Kaže Uzvišeni: "Reci: "Ja sam čovjek kao i vi, samo  meni se objavljuje da je vaš Bog samo jedan Bog, zato se Njemu  iskreno klanjajte i od Njega oprosta tražite! A teško onima koji Njemu druge ravnim smatraju. (Prijevod značenja, -Fussilet, 6.)

 

Imam Redžeb kaže:"U Allahovom govoru: "…Zato se Njemu iskreno klanjajte i od Njega oprosta tražite"- je išaret da istikamet(istrajnost) nekada mora biti manja od naređene, pa se zbog toga naređuje traženje oprosta, pokajanje, nada i težnja ka istrajnosti. To je kao riječi Poslanika, a.s., Muazu, r.a.: "Boj se Allaha gdje god da si. Svoje loše djelo poprati dobrim koje će ga poništiti (Tirmizi). Bilježi Imam Ahmed i Ibn Madže hadis od Sevbana a ovaj od Poslanika da je rekao: "Istrajte i znajte da nećete propasti, i znajte da je vaše najbolje djelo namaz. A abdest ne čuva sem mu'min. " U rivajetu Imama Ahmeda: "Držite se Pravog puta i približujte se Allahu, a abdest ne čuva sem mu'min.”

 

U Muslimovom Sahihu se bilježi od Ebu Hurejre da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: "Približujte se Allahu i držite se Pravog puta i znajte da ni jedan od vas neće uspjeti sa svojim djelima. Kažu: "Čak ni ti Allahov Poslaniče?" Kaže: "Čak ni ja, osim ako me Allah ne zaštiti Svojom milošću i dobrotom." Šejh Ibn Usejmin u pojašnjenju ovog hadisa kaže: "Trudite se da djela koja radite budu na strani istine koliko god možete zbog toga što čovjek, koliki god stepen bogobojaznosti dostigao, ponekad mora pogriješiti, kao što dolazi u hadisu od Poslanika, a.s., da je rekao: "Svi sinovi Ademovi griješe, a najbolji griješnici su oni koji se kaju. (Ahmed, Tirmizi i Ibn Madže) I rekao je Poslanik, a.s.: "Da vi ne griješite, Allah bi vas zamijenio drugim narodom koji griješi, a potom traži oprost od Allaha, pa im On oprosti" (Muslim) zatim je rekao: "Znajte da ni jedan od vas neće uspjeti svojim djelima.” - Znači neće se spasiti svojim djelima zato što niko svojim djelima neće dovoljno uspjeti da zahvali Allahu niti može dovoljno ibadet činiti..." Bez obzira na kolikom stepenu ili položaju čovjek bio samim svojim djelima neće moći da se spasiti čak ni Poslanik, a.s. Od nas se, dakle, traži potpuna istrajnost na Pravom putu, a ako to nismo u mogućnosti, onda onoliko koliko možemo. Kao onaj koji gađa u metu, pa ako i ne pogodi u nju bude blizu. Pa ako siđemo i sa ovog zadnjeg stepena rezultat toga biće sigurno nehaj i zapuštanje.

 

Put ka istrajnosti

 

1. Istrajnost srca na tevhidu (vjerovanju). Kao što su Ebu Bekr es-Sidik i drugi objasnili riječi Uzvišenog: "Oni koji govore: "Naš Gospodar je Allah, a zatim istraju na Pravom putu..."- da su to oni koji se ne okreću nikom drugom sem Allahu i ne pripisuju Mu druga. Kada srce istraje na pokornosti Allahu, ljubavi, nadi u Njegovu milost, molbi i osloncu na Njega, onda istraje i cijelo tijelo. Srce je kralj (vođa) drugim organima koji su samo vojska. Pa ako istraje kralj, istrajaće i njegova vojska.

 

2.  Čuvanje jezika, jer jezik prenosi stanje srca. U hadisu koji bilježi Tirmizi se kaže: "... Reci, moj Gospodar je Allah, zatim istraj!” Kaže: "Rekoh: "O Allahov Poslaniče! Čega se najviše bojiš za mene?” Pa je uzeo za svoj jezik i reče: "Ovoga". U Musnedu imama Ahmeda od Enesa, r.a., se prenosi da je Poslanik, a.s., rekao: "Neće biti ispravan iman roba dok ne bude ispravno njegovo srce, a neće biti ispravno srce dok mu ne bude ispravan jezik".

 

3.  Znanje o Šerijatu Milostivog. Kako će ići Pravim putem onaj ko ne zna njegove uslove, adabe i način ponašanja na njemu ? Kako da stigne na kraj puta onaj ko uopšte ne poznaje put ?

 

4.   Mnogo se truditi i žuriti ka činjenju dobrih djela. Kao što kaže Uzvišeni: "I nastojte da zaslužite oprost Gospodara svoga i Džennet prostran kao nebesa i Zemlja, pripremljena za one koji se Allaha boje” (Prijevod značenja-Ali Imran, 133). Kaže Hasan: "Kad je objavljen Allahov govor: "Istraj kao što ti je naređeno", pocrvenio je i od tada nije viđen nasmijana lica." Kaže Ibn Abbas (tumač Kur'ana): "U cijelom Kur'anu nije objavljen ajet teži Poslaniku, a.s., od ovoga. Zato je i rekao ashabima, pošto su mu rekli: "Brzo si osijedio.", “Osijedile su me sura Hud i njene sestre"

 

5.  Slijeđenje sunneta. Sunnet je najbolja vaga za mjerenje ispravnosti riječi i postupaka. On štiti čovjeka da ne pređe granicu i ne upadne u novotarije ili razilaženja. Kaže Uzvišeni: "Ti idi Pravim putem kao što ti je naređeno i nek’ tako postupe i vjernici koji su uz tebe i obijesni ne budite, jer On dobro vidi ono što radite.” (Prijevod značenja - Hud, 112.) Allah, dž.š., je u ovome ajetu naredio Poslaniku, a.s., da istraje na Pravom putu, on i njegovi sljedbenici, i da se ne oglušuju o ono što im je naređeno i obavijestio ga je da On dobro vidi sve što oni rade. Zato je  svakome od nas i naređeno da istrajemo u obavljanju obaveza naređenih u Kur'anu i Sunnetu i da ništa ne dodajemo niti oduzimamo slijedeći svoju, ili nečiju drugu, strast. Uzvišeni u drugom ajetu kaže: "Zato ti pozivaj i budi istrajan onako kako ti se naređuje, a ne povodi se za prohtjevima njihovim." (Prijevod značenja - Eš-Šu'ra, 15.) Ko pretjeruje ili izostavlja Allahove naredbe, neće se ispravno držati Njegova Šerijata, a također i onaj ko se osili i pređe granice umjerenosti. U istrajnosti se mora biti umjeren, a nema umjerenosti bez slijeđenja sunneta. "Zaista je svako dobro" - prema riječima Ibn Kajima - "u umjerenosti i iskrenosti koju prati slijeđenje Kur'ana i Sunneta. Ili, kako reče neko od ispravnih prethodnika: "Bolje je umjereno se pridržavati Sunneta, nego pretjerano činiti djela u kojim ima novotarija".

 

6.  Strpljivost u pokornosti, stalna čilost i budnost bez nemara. Kaže Uzvišeni: "O vjernici, budite strpljivi i izdržljivi, na granicama bdijte i Allaha se bojte, da biste postigli ono što želite.” (Prijevod značenja - Ali-Imran,  200.)


7.  Okretanje Allahu u dovi. Pa On je pomagač u svakom dobru. On učvrščuje u govoru i postupcima. On sam ni o kom nije ovisan, a svaki rob je ovisan o Njemu, o Njegovoj opskrbi. El Hasan je često imao običaj da uči ovu dovu: "Allahu, Ti si naš Gospodar, pa nas opskrbi istrajnošću".

 

Plodovi istrajnosti

 

- Sreća bez tuge

 

- Sigurnost bez straha

 

- Obilne dobrote kojima obasipa Allah, dž.š.

 

- Vlast koja se obećava istrajnim i obradovanost Džennetom

 

- Sigurnost koju istrajnima obećavaju meleki ujedno ih radujući džennetom.

 

- Vječni boravak u Džennetu i naslađivanje njegovim blagodatima.

 

Nabrojaćemo neke od plodova istrajnosti spomenute u Kur'anu:

 

" Onima koji govore: "Naš Gospodar je Allah, pa poslije ostanu pri tome - dolaze meleki :"Ne bojte se i ne žalostite se. Radujte se Džennetu koji vam je obećan. Mi smo zaštitnici vaši u životu na ovom svijetu, a i na onom, u njemu ćete imati sve ono što duše zažele i što god zatražite imaćete. Bićete počašćeni od Onoga koji prašta i koji je Milostiv"(Prijevod značenja - Fussilet, 30-32.)

 

" Oni koji govore: "Naš Gospodar je Allah" i istraju na pravom putu, neka se ničega ne boje i ni za čim neka ne tuguju! Oni će stanovnici Dženneta biti, u njemu će vječno boraviti i to će im biti nagrada za ono što su radili.” (Prijevod značenja - El-Džin, 16-17.)

 

Druge koristi iz ovog hadisa

 

1.  Samo vjerovanje nije dovoljno ako se ne potvrđuje srcem i slijeđenjem tog vjerovanja činjenjem dobrih djela. Riječima: "Reci, vjerujem,"ne misli se samo na govor jezikom, jer i munafici to govore svojim jezicima, kao što kaže Uzvišeni: "Ima ljudi koji govore: "Vjerujemo u Allaha i u onaj svijet, a oni nisu vjernici." Nego se tim riječima misli na govor srca (a to je ubjeđenje) i govor jezika koji to samo potvrđuje.

 

2.  Istikama (ustrajnost) biva samo poslije vjerovanja. A od uslova da bi djelo bilo dobro je da bude sagrađeno na vjerovanju da bi bilo ispravno i primljeno. Pa kad čovjek svojom vanjštinom pokazuje na istrajnost na Pravom putu, ali je njegova unutrašnjost pokvarena, onda njemu to neće pomoći.

 

Gospodaru naš, uputi nas na Pravi put i udalji nas od onih koji su zalutali i na koje si se rasrdio i opskrbi nas strpljivošću u pokornosti, učvrsti nas na istini i na sunnetu dok te ne sretnemo, a Ti zadovoljan nama, o Milostiviji od najmilosnijih. I naša zadnja dova je: "Neka je hvala Allahu, Gospodaru svjetova !"

web.arhiva saff-br.48 godina 2000