subota, 5. siječnja 2013.

LJUBAV PREMA ALLAHU

"AKO ALLAHA VOLITE, MENE SLIJEDITE, PA ĆE I VAS ALLAH VOLITI."

 

Ljubav prema Allahu je stepen za kojeg su se natjecali oni koji su htjeli da se natječu i kojem su se posvetili oni koji rade za onaj svijet.

 

Ljubav prema Allahu je život, bez kojeg čovjek ulazi u skupinu mrtvaca, i svjetlost, bez koje ostaje u morima tmina, i lijek kojeg, ako ne uzme, srce će mu zahvatiti sve vrste bolesti, i slast koju, ako ne osjeti, njegov život bit će ispunjen tugom i bolovima.

 

Ljubav prema Allahu je duša imana i dobrih djela, i oni su bez nje kao tijelo u kojem nema duše. Oni koji Allaha vole, dostigli su ugled i ovog i onog svijeta, jer je Allah, dž.š., sa onima koji ga vole, što nam govori hadis Allahovog Poslanika s.a.v.s.: "Čovjek je sa onim koga voli.".

 

Čovjekovo srce neće se popraviti, niti će osjetiti slast, radost, zadovoljstvo i smirenost, sve dok ne bude činilo ibadet svome Gospodaru, voljelo ga i okrenulo se Njemu (odazvalo se Njegovom pozivu). Kaže šejhu-l-Islam Ibn Tejmijje u "Fetvama" 1/95. str.: "Znaj da postoje tri stvari koje pokreću čovjekovo srce, usmjeravajući ga ka Allahu dž.š., a one su: ljubav prema Allahu, strah (od Njegove kazne) i nada (u Njegovu milost). Najjača među njima je ljubav, jer ona postoji sama radi sebe i traži se i na dunjaluku i na ahiretu, za razliku od straha, kojeg će nestati na ahiretu. Ono što se namjerava strahom (od Allahove kazne), jeste sprječavanje i zabrana skretanja sa pravog puta. Ljubav prema Allahu pomaže čovjeku u koračanju putem koji ga vodi ka Voljenom, koliko ona bude jaka, odnosno, slaba toliko će biti slabo ili jako njegovo koračanje. Strah ga sprječava da siđe sa puta, a nada ga vodi. Ovo je jako važna osnova, kojoj svaki čovjek mora posvetiti pažnju, jer činjenje ibadeta Allahu, dž.š., nije ispravno bez nje."

 

LJUBAV PREMA ALLAHU U KUR'ANU I HADISU ALLAHOVOG POSLANIKA S.A.V.S.

 

Kaže Allah dž.š. u 31-om ajetu sure Ali'Imran, u prijevodu značenja: “Reci: ’Ako Allaha volite, mene slijedite i Allah će vas voljeti i grijehe vam oprostiti’."

 

Kaže Ibn Kesir, u tumačenju ovoga ajeta: "Ovaj plemeniti ajet presuđuje svima onima koji tvrde da vole Allaha dž.š., a ne slijede put poslanika Muhammeda s.a.v.s. Takvi lažu sve dok ne budu slijedili šeriat, sa kojim je došao Poslanik, s.a.v.s., i njegovu vjeru u svim riječima i postupcima, kao što se prenosi u vjerodostojnom hadisu da je rekao Poslanik: "Onaj ko uradi djelo koje nije od ove naše stvari ono se odbija." Zbog toga kaže: "Reci: "Ako Allaha volite, Mene slijedite, Allah će vas voljeti.". Tj. dobit ćete i više od onoga što ste tražili vašom ljubavlju prema Njemu, a to je Njegova ljubav prema vama, što je mnogo veće od onog prvog. Prenosi se od nekih učenjaka: "Nije stvar u tome da ti nekoga voliš, nego u tome da ti budeš voljen od strane nekoga.". Rekao je Hasan el Basri: "Neki su tvrdili (smatrali) da vole Allaha, pa ih je Allah iskušao sa ovim ajetom ("Reci: "Ako Allaha volite...")."

 

2. Prenose Buhari i Muslim od Enesa r.a. da je rekao Posalnik s.a.v.s.: "Ko pri sebi bude imao tri svojstva osjetit će slast imana: da voli Allaha i Njegovog Poslanika više od bilo koga (čega), da čovjeka kojeg voli, voli samo radi Allaha i da prezire (mrzi) povratak u nevjerstvo, nakon što ga Allah iščupa iz njega, kao što mrzi da bude bačen u vatru.".

 

Rekao je Ibn Tejmijje: "Onaj koji bude imao ova svojstva pristao je uz Allaha, dž.š., u onome što On voli i mrzi. On voli Allaha i Njegovog Poslanika više od bilo čega (koga), a Njegova stvorenja voli samo u ime Njega i ni radi čega drugog. Time je upotpunio svoju ljubav prema Allahu dž.š., jer je dokaz potpune ljubavi prema Njemu, ljubav prema onome što On voli. Ako bude volio Allahove Poslanike i Allahove prijatelje (evlije) zbog toga što su oni činili (izvršavali), ono što voli Allah dž.š., njegova ljubav prema njima je u ime Allaha, a ne radi nečeg drugog.

 

Kaže Imam Nevevi u "Šerhu sahihil Muslimi": "Ovaj hadis predstavlja jedan od temelja Islama. Rekli su islamski učenjaci: "Slast imana znači osjećanje slasti prilikom pokoravnja Allahu, dž.š., podnošenje tegoba radi Allahovog zadovoljstva i zadovoljstva Njegovog Poslanika, s.a.v.s., davanje prednosti tome nad ovodunjalučkim užitkom, ljubav čovjeka prema Allahu činjenjem dobrih djela i ne suprostavljanjem Njegovoj naredbi i ljubav prema Njegovom Poslaniku s.a.v.s.

 

ISTINSKA LJUBAV PREMA ALLAHU

 

Istinska ljubav prema Allahu, dž.š., neće se dogoditi sve dok čovjek ne bude volio ono što voli Allah i mrzi ono što On mrzi, a Allah voli iman i bogobojaznost, a prezire (mrzi) nevjerstvo, grijeh i nepokornost. Poznato je da ljubav prema Allahu okreće želju (htjenje) u čovjekovom srcu i kada god ona bude jaka, srce će tražiti činjenje onoga što Allah dž.š. voli. Kada ljubav bude potpuna prouzrokovat će jaču (odlučniju) želju za činjenjem svega onoga što On voli. Ako bude u stanju da to uradi i radit će, a ako ne bude u stanju, nego uloži onoliko koliko može, imat će nagradu onoga koji je to potpuno uradio, kao što kaže Poslanik s.a.v.s.: "Zaista su u Medini ostali ljudi koji su sa vama (u nagradi) u svakoj dolini koju pređete i na svakom putu kojim idete." Rekoše ashabi: "Iako su u Medini?" "Da, spriječio ih je neki opravdan razlog.", reče Poslanik s.a.v.s.. Jedan od najvećih dokaza istinske ljubavi prema Allahu dž.š., jeste izvršavanje onoga što On naređuje i ostavljanje onoga što je zabranio. Jasna nam je laž i izmišljanje onih koji tvrde da vole Allaha dž.š., a nema grijeha u koji ne upadaju. Kaže Allah dž.š.: "Reci: "Ako Allaha volite, Mene slijedite i Allah će vas voljeti...".

 

Rekao je Imam Šafija: "Nepokoran si Allahu, a tvrdiš da ga voliš, to je zaista nevjerovatna analogija. Da je tvoja ljubav prema Njemu iskrena, pokoravao bi Mu se, jer onaj koji nekoga voli, pokorava se svome voljenom."

 

Rekao je Ebu Ja'kub Nehredžuri: "Svaki onaj koji tvrdi da voli Allaha, a ne radi ono što On voli, njegova tvrdnja je neistinita. Svaki onaj koji misli da voli Allaha, a ne boji ga se, obmanjen je.

 

Rekao je Jahja ibn Muaz: "Nije iskren onaj koji tvrdi da voli Allaha, a ne čuva Njegove granice." Iako ono što se nalazi u ljudskim srcima nije poznato nikom osim Allahu, ipak se pokazatelj toga može primijetiti na udovima (dijelovima tijela), kao što se prenosi od Hasana el Basrija, da je rekao: "Nema nikoga da je skrio u svojim prsima nešto, a da to Allah, dž.š., nije pokazao na njegovom licu, ili na jeziku." Udovi su ogledalo onoga što je u čovjekovom srcu.

 

SUMNJA (ŠUBHA) I ODGOVOR NA NJU

 

Ako bi neko rekao: "Ljubav se nalazi u srcu i čovjek ne može da njome vlada, kao što se prenosi od Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: "Gospodaru moj, to je podjela koju ja posjedujem (koju sam u mogućnosti, misli se na podjelu ljubavi), a ne kori me u onome što nije u mojoj vlasti.". Kako da čovjek voli ono što mrzi i obrnuto? Zar to nije pokušaj da se ono što je nemoguće učini mogućim ?

 

Odgovor: "Čovjekova ljubav prema nečemu može da se pretvori u mržnju i obrnuto zbog jednog od dva razloga:

 

- ili zbog nekog jasnog razloga,

 

- ili zbog iskrene namjere (htijenja).

 

Na primjer: "Imaš prijatelja kojeg voliš i on ti ukrade određenu stvar ili naruši tvoju čast, prezirat ćeš ga zbog toga.

 

Drugi primjer: Čovjek voli piti alkohol ili činiti blud i iznenada se kod njega pojavi iskrena želja i čvrsta odluka da to ostavi i udalji se od njega, tako da mu sve to postane mrskim.

 

Prenosi se da je Omer rekao Allahovom Poslaniku s.a.v.s.: "Volim te više nego ikog, ali te ne volim više od sebe." Reče mu Poslanik: "Ne, tako mi Onoga u čijoj je ruci moja duša, ne voliš me (potpunu) sve dok ti ne budem draži od samog tebe." "Sada te volim više nego samog sebe." - reče Omer.

 

Sada, o Omere (tj. sada si u pravu). Vidimo da je Poslanik, s.a.v.s., potvrdio da se ljubav kod čovjeka može mijenjati.

 

Možda ti neko donese lažnu vijest o osobi koju voliš, te je zbog toga zamrziš. Nakon toga uvjeriš se da je ta vijest bila lažna, tako da ga ponovo zavoliš, kao što si ga volio.

 

VRSTE LJUBAVI

 

Ljubav se dijeli na dvije vrste:

 

1. Ljubav ibadeta (pokornosti Allahu dž.š.) - Ova vrsta ljubavi prouzrokuje poniznost i veličanje Allaha i u čovjekovom srcu stvara onoliko poštovanja prema Allahu, dž.š., koliko je dovoljno da se pokori onome što mu On naređuje i ostavi ono što mu On zabranjuje. Nikoga osim Allahu nije dozvoljeno voljeti ovom vrstom ljubavi. Onaj ko to bude uradio, učinio je veliki širk, koji ga izvodi iz vjere. Učenjaci je nazivaju "posebna ljubav".

 

2. Ljubav, koja nije ibadet sama po sebi. Ona se može podijeliti u više podvrsta:

 

a) Ljubav radi Allaha i u ime Allaha, to je ona ljubav koja proizilazi iz ljubavi prema Allahu. Tj. ljubav prema onome što Allah voli, bilo da se radi o osobama kao što su poslanici i vjerovjesnici, iskreni, šehidi i dobri ljudi, ili o djelima kao što su namaz, zekat, različite vrste dobra i sl.

 

b) Ljubav sažaljenja i milosti kao što je ljubav prema djeci, mladima, slabima i bolesnima.

 

c) Ljubav poštovanja i uvažavanja, kao što je ljubav čovjeka prema roditeljima, prema učitelju ili starijem čovjeku.

 

d) Prirodna ljubav, kao što je ljubav prema hrani, piću, odjeći, prevoznom sredstvu, kući, itd.

 

Najčasnija od svih nabrojenih vrsta, jeste prva vrsta (ljubav ibadeta), dok se ostale ubrajaju u dozvoljene stvari, osim kada budu popraćene onim što ih može pretvoriti u ibadet, tada postaju ibadetom. Na primjer, čovjek voli svoje roditelje ljubavlju poštovanja i uvažavanja, a uz to želi da čini ibadet Allahu, dž.š., tako što će im biti dobročinitelj, onda ta ljubav postaje ibadetom (jer mu je ona pomogla u činjenu dobročinstva).

 

STVARI KOJE POMAŽU U POSTIZANJU LJUBAVI PREMA ALLAHU DŽ.Š.

 

Kaže Ibnu-l-Kajjim u "Medaridžu-s-salikin" u trećem dijelu: "Postoji deset stvari koje pomažu u postizanju ljubavi prema Allahu dž.š., a to su:

 

1. Učenje Kur'ana sa razmišljanjem i razumijevanjem njegovih značenja i onoga što se njima namjerava.

 

2. Približavanje Allahu, dž.š., nafilama, nakon što se ispune farzovi.

 

3. Neprestano spominjanje Allaha, dž.š., u svim situacijama jezikom, srcem, postupcima i stanjem, koliki bude njegov udio u zikru, toliki će biti njegov udio u ljubavi prema Allahu.

 

4. Davanje prednosti onome što On voli, nad onim što voli tvoja duša u trenucima kada prevlada strast i kretanje ka onome što On voli, bez obzira kako to teško bilo.

 

5. Posmatranje, upoznavanje i primjećivanje Allahovih imena i svojstava srcem. Onaj koji spozna Allaha Njegovim imenima i svojstvima, volit će ga bez ikakve sumnje.

 

6. Primjećivanje Njegovog dobročinstva i blagodati, bilo da su vidljive, bilo da su skrivene.

 

7. Slomljenost srca pred Njim.

 

8. Osamljivanje sa Njime u vremenu u kojem se On spušta na ovozemaljsko nebo, da bi ga dozivao, učio Njegov govor (Kur'an) i da bi pred njim stajao kao odgojeni rob.

 

9. Druženje sa onima koji Allaha vole i koji su iskreni i ubiranje najljepših plodova njihovog govora, kao što se ubiru najljepši plodovi inače.

 

10. Udaljavanje od svega onoga što može biti uzrokom, koji će se ispriječiti između srca i Allaha dž.š.

 

Molim Allaha da nam podari ljubav prema Njemu i učini nas od onih koji ne daju prednost svojim strastima nad onim što On voli i sa čime je zadovoljan.            

            

 Semir Imamović