srijeda, 16. siječnja 2013.

Lijepo mišljenje o Allahu

Šta znači imati lijepo mišljenje o Allahu ?

Imati lijepo mišljenje o Allahu znači misliti o Njemu ono što Mu dolikuje i što proizilazi iz vjerovanja u Njegovu uzvišenost, veličinu, svemoć i savršena imena i svojstva kojima Se opisao u Kur'anu i kojima Ga je opisao Njegov poslanik Muhammed sallallahu alejhi we sellem.
Kako bi definicija bila jasnija navest ću primjer za lijepo i ružno mišljenje o Allahu dželle še'nuhu.


Možda je jedan od najupečatljivijh živih primjera lijepog mišljenja o Allahu borba protiv udruženog kufra za uzdizanje Allahove riječi. Lijepo mišljenje u ovom slučaju znači vjerovanje u Allahovo obećanje da će pomoći vjernike i poniziti nevjernike bez obzira koliko brojni bili i kakvu tehniku posjedovali.
S druge strane najbliži primjer ružnog mišljenja o Allahu dželle še'nuhu, takođe iz naše gorke stvarnosti, jeste dolazak do nekog od ovosvjetskih dobara zabranjenim putevima, metodama i sredstvima. Naći ćemo određeni broj onih koji za sebe tvrde da čvrsto vjeruju u Allaha dželle ša'nuhu, oslanjanju se na Njega, vjeruju da su riznice Nebesa i Zemlje u Njegovim rukama, a u isto vrijeme čine ono što se kosi sa navedenim činjenicama;

• Neki od njih prihvataju poslove koji su direktno ili indirektno vezani sa haramom (zapošljenje u: kamatnim bankama, diskotekama, videotekama, fabrikama duhana, alkohola, bavljenje muzikom isl.
• Neki od njih trguju zabranjenim artiklima (alkoholom,duhanom,audio i video kasetama sa zabranjenim sadržajem)
• Neki prešučuju istinu iz straha da će izgubiti položaj ,prodavajući na taj način vjeru za ono što malo vrijedi

Odakle ovakvo popuštanje, pokleknuće i nezbiljnost? Odakle ovakva oprečnost između njihove prakse i govora? Gdje su ajeti u kojima Allah obećava izlaz i opskrbu onima koji Ga se budu istinski bojali, kao što su rječi Allaha dželle še'nuhu: »Onaj ko se bude bojao Allaha dželle ša'nuhu, On će mu naći izlaz i opskrbiti odakle se ne bude ni nadao» (sura Et-Talak; 2-3). Odgovor na sva ova pitanja leži u ružnom mišljenju o Allahu dželle ša'nuhu, a ako oni suprotno misle neka to dokažu svojom praksom, jer ova vjera nije puka teorija koja se uči napamet nego praktično sprovođenje onoga što čovjek vjeruje u srcu i izgovara jezikom. Kaže Allah dželle ša'nuhu : » O vjernici zašto jedno govorite a drugo radite» (sura Es-Saff;2). Možda će neko reći: u čemu se ogleda ružno mišljenje o Allahu kod spomenutih osoba.
Oleda se u skrivenom strahu od pomanjkanja i gubitka opskrbe ili namogućnosti da se dođe do nje u slučaju strogog pridržava za vjeru u današnjmim okolnostima, prije svega strogo pridržavanje šerijatskig principa kada je u pitanju poslovanje i zarđivanje za život.

Značaj i važnost lijepog mišljenja o Allahu dželle ša'nuhu

Značaj ove teme se ogleda u slijedećim stvarima:
• Lijepo mišljenje o Allahu je Poslanikova sallallahu alejhi we sellem oporuka ovom umetu. Kaže Muslim,Tirmizi, Ebu Dawud i Ahmed: ”Ne umirite nikako drugačije nego sa lijepim mišljenjem o Allahu dželle ša'nuhu,” Kaže Azim Abadi u Avnu-l- Meabudu (komentaru Sunnena Ebu Davuda) : “Rekao je Imam Nevevi u “Šerhu-l-muhezzebu”: “Imati lijepo miŠljenje o Allahu znači; misliti i nadati se Allahovoj milosti, oprostu, onome što je obećao muvehhidima (monoteistima) i milosti Svojom će ih obasuti na Sudnjeme danu.” (Avnu-l-mabud, šerhu sunnen Ebu Davud, 8/382).
U drugom hadisu kojeg bilježe Buhari i Muslim kaže: “ Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem,: “Rekao je Allah, dželle ša'nuhu, : “Ja sam na onome što moj rob pomisli o Meni.”
Kaže Hafiz Ibn Hadžer u Fethu-l-bariju: “Znašenje ovog hadisa je: “Ja sam kadar da uradim sa njim ono što on misli da ću uraditi.” (Fethu-l-bari, 17/397).

• Lijepo mišljenje o Allahu usko je vezano za mnoge akaidske (dogmatskim) i etičke (moralne) aspekte ove vjere.”
Povezano je osloncem na Allaha, dželle ša'nuhu, jer se čovjek neće osloniti osim na onoga u koga ima povjerenje i o kome ima lijepo mišljenje. Zbog toga ćemo vidjeti da Imam Ibnu-l-Kajjim ubraja lijepo mišljenje o Allahu, dželle ša'nuhu, u jedan od stepena (kategorija) tevekkula (oslonca na Allaha, dželle ša'nuhu,) kaže: “Peti stepen : lijpo mišljenje o Allahu. Koliko bude tvoje lijepo mišljenje o Allahu, dželle ša'nuhu, toliko će se osloniti na Njega. Neki su protumačili lijepo mišljenje o Allahu sa tevekkulom a to zbog toga što lijepo mišljenje o Allahu povlači za sobom tevekkul jer je nepojmljivo da se čovjek oslone na onoga o kome ima ružno mišljenje ili onoga od koga se ne nada da će ispuniti ono što traži a Allaha najbolje zna.” (Tehzibu medaridži-s-salihin, str. 24.)
Takođe traženje pomoći od Allaha dželle ša'nuhu, čvrsto vezanje za Njega i traženje utočišta kod Njega zahtjeva da čovjek ima lijepo mišljenje o Njemu.
Lijepo mišljenje o Allahu dželle ša'nuhu, usko je vezano i sa strahom od Allaha, jer onaj koji ima lijepo mišljenje o Allahu a ne strahuje od Njegove kazne nije ništa drugo do samoobmanjen samoprevaren, kao što kaže Ebu Sulejman Ed-Darani (pogledaj: “Husnu-z-zanni billahi” od Ebu Bekra Ibn Ebu Dunjea – učenik imama Buharije)

• Odnos ljudi prema lijepom mišljenju o Allahu dželle ša'nuhu. Kada pogledamo u našu stvarnost vidjet ćemo da su ljudi otišli u dvije krajnosti kada je u pitanju lijepo (ružno) mišljenje o Alahu dželle ša'nuhu, ima onih koji lijepo mišljenje o Allahu dželle ša'nuhu, navodi na činjenje ili ustrajavanje u činjenju grijeha i zaboravljanje svega onoga čime je Allah dželle ša'nuhu, zaprijetio nevjernicima i griješnicima, a na drugome kraju su oni koji o Allahu imaju ružno koje je suprotno onome na što upućuje Allahova dželle ša'nuhu, imena i svojstva.
Kaže Ibn Kajjim: “ Većina ljudi ima neispravno i ružno mišljenje o Allahu dželle ša'nuhu.
Većina sinova Ademovih vjeruje i ubjeđena je u to da mu je uskraćeno njegovo pravo i da zaslužuje poviš onog što mu Allah dao. Stanje u kome se nalaze gotovo da je identično riječima: “Gospodar moj mi je učinio nepravdu i uskratio mi je ono što zaslžujem.” Njihove duše svjedoče protiv njih zato oni svojim jezicima pokušvaju tako nešto negirati.
Onaj ko preispita i pretraži svoju dušu a prouči dobro šta se nalazi u njenim dubinama vidjet će da se u njoj krije ružno mišljenje o Allahu dželle ša'nuhu, kao što se vatra krije u ognjilu. Kada bi preispitali i pretražili svakog od nas našli bi u nama ukor i nezadovljstvo Allahovom odredbom i predloge koji su suprotni onome što je došlo odredbom i da bi trebalo bititako a ne ovako i sl., stime što se razlikujemo u mnoštvu ili pomanjakanju ovoga svojstva. Dobro preispitaj svoju dušu da bi saznao da li je čista od ovoga. Da je čista sačuvao si se od velike stvari, a ako ustvrdiš suprotno nemislim da ćeš ikada uspjeti” (Zadu-l-mead 3/235)

Razlika između lijepog mišljenja o Allahu dželle ša'nuhu, i samoobmane

Već smo spomenili da ima ljudi koji su prešli granicu propisanog kada je u pitanju lijepo mišljenje o Allahu dželle ša'nuhu, a koji uporno ustrajavaju u grijesima oslanjaju se na to. Neki su otišli čak dotle da nečinjenje grijeha smatraju manjkavošću jer kako kažu nečinjenje grijeha ukazuje na nepoznavanje Allahove milosti i njene veličine. Kaže Imam Ibn-l-Kajjim: “Ja ne sumnjam u to da imam Gospodara koji prašta grijehe i kažnjava zbog njih.” Ovakva vrsta ljudi se vezala za kur'anske i hadiske tekstove koji podstiču na nadu u Allahovu milost i potpuno su se oslonili na njih. Kada nekog od njih ukoriš zbog grijeha iznese ti sve tekstove koje zna napamet o prostranosti i veličini Allahove milosti i praštanja. Oni, među njima, koji se posebno ističu po ne znanju dolaze takvim čudnim izrekama da ih je nemoguće pojmiti kao što su riječi jednog od njih: “Čini što više grijeha jer ćeš poslje toga pred Plemenitog, Milostivog.”
Kažu neki od njih: “Ostavljanje grijeha je odvažnost prema Allahovom oprostu i njegovo podcjenjivanje.” Neki među njima se pravdaju riječima Allaha dželle ša'nuhu, u hadisu kudsijj: “ Ja sam na onome (kod onoga) što moj rob pomisli o meni tj., ono što pomisli da ću učinit sa njim, učinit ću.” Nema sumnje da lijepo mišljenje o Allahu dželle ša'nuhu, ide uporedo sa dobročinstvom (činjenjem dobrih djela). Dobročinitelj ima lijepomišljenje o Allahu dželle ša'nuhu, i ono se ogleda u tome da vjeruje da će ga Allah dželle ša'nuhu, nagraditi za njegovo dobročinstvo, da neće iznevjeriti svoje obećanje i da će prihvatiti njegovo pokajanje. Što se tiče griješnika koji ustrajava u činjenju velikih grijeha, nepravde i stvari suprotnih ovoj vjeri, njega tama grijeha, nepravda i harama spriječavaju od lijepog i ispravnog mišljenja o njegovom Gospdaru. Na ovaj način nam biva jasna razlika između lijepog mišljenja i samoobmane i da je lijepo mišljenje ono koje podstiće i pomaže u činjenju dobrih djela, a samoobmana je ono mišljenje koje vodi ljenosti i zapadnju u grijeh. (El-Dževabu-l-kafi 23)

Kako postići lijepo mišljenje o Allahu

Ono što je bitno znati kada se govori o ovoj temi jeste faktori koji utiču na stvaranje lijepog mišljenja o Allahu koje svaki vjernik treba staviti pred oči i utvrditi da li se oni nalaze kod njega. Najbitniji među tim faktorima su sljedeći:

• Svjest da se lijepim mišljenjem o Allahu dželle ša'nuhu, pokoravamo i predajemo Njegovoj naredbi i oporuci Njegovog Poslanika sallallahu alejhi we sellem,. Kaže Allah dželle ša'nuhu,: “O vjernici odzovite se Allahu i Njegovom Poslaniku kada vas pozovu u ono što će vam život dati” (El-Enfal;24). Kaže Ibn-l-Kajjim ovaj ajet u sebi sadrži nekoliko stvari a jedna od njih je da će čovjekov život biti koristan i ispunjen smislom onda kada se odazove Allahu i Njegovom Poslaniku sallallahu alejhi we sellem,. Onaj ko im se ne odazove će biti bez života iako njegovim tijelom kola život u kojem zajednički učestvuje sa najprezrenijim životinjama. Istinski lijep život je život onoga koji se odazvao Allahu i Njegovom Poslaniku sallallahu alejhi we sellem, svojom vanjštinom i unutrinom. Takvi se smatraju živima i onda kada su mrtvi a svi mimo njih su mrtvi pa makar njihova tjela pokretala život…” (El-Fevaidu 166 str.)

• Svjest o značaju lijepog mišljenja o Allahu dželle ša'nuhu, i njegovog pozitivnog uticaja na vjernikov život.

• Osvrtaj na život prvih generacija i njihov odnos prema onome veličanstvenom i velikom srčanom djelu što će nas podsticati na njihovo oponašanje. Rekao je Sufijan Sevri: “Drže mi je što će me obračunavat moj Gospdar nago da me obračunava moj roditelj jer je on bolji prema meni od moga roditelja.” (Hisnu-z-zanni billahi od Ebu Bekra Ibn Ebi-d-Dunjea; 45 str.)
Rekao je Abdullah Ibn Mes'ud: “Tako mi Onoga pored kojega drugog Boga nema, robu vjerniku nije ništa bolje dato od lijepog mišljenja o Allahu. “Tako mi Onoga pored kojega drugog Boga nema, neće čovjek imati o Allahu lijepo mišljenje a da mu On neće dati ono što misli, zato što je svako dobro u Njegovim rukama. (Hisnu-z-zanni billahi; 96 str)

• Faktor koji najviše pomaže u formiranju lijepog mišljenja oAllahu dželle ša'nuhu, jeste jezgrovito razmošljanje i temeljito razmišljanje o Njegovim imenima i svojstvima i ono što ona zahtjevaju od čovjeka od iskrenosti i istinskog obožavanja Allaha dželle ša'nuhu,. Kaže Imam Ibn-l-Kajjim: “Allahova lijepa imena i savršena svojstva moraju ostaviti traga na čovjekov ubudijjet (istinsko obožavanje Allaha dželle ša'nuhu), kao što stavljaju uticaj na stvaranje i formiranje svega što postoji. Svako svojstvo u sebi sadrži poseban vid obožavnja koje se mora naći kod onih koji znaju za ta svojstva. To pravilo je utemeljeno kod svih vidova Allahovog obožavanja koji se moraju očitavati tjelom i srcem.” (Miftahu-dari; 424 str.)

Molimo Allaha dželle ša'nuhu, da nas opskrbi lijepim mišljenjem o Njemu, sačuva samoobmane i da nas poduči onoliko koliko će biti dovoljno da Ga obožavamo onako kako Mu to dolikuje i da popravi naše manjkavosti i oprosti nam grijehe. Amin!


Pripremio: Semir Imamović
Post-diplomski studij šerijatskoga prava, Islamski Univerzitet u Medini