nedjelja, 6. siječnja 2013.

Ehlissunetska metodologija u poimanju vjere

 

1) Prihvataju sve ono što je u skladu sa Kur'anom i vjerodostojnim sunnetom, a odbacuju sve ono što se tome suprostavlja. Kur'an i sunnet predstavljaju izvore na kojima baziraju svoje vjerovanje, ibadete, ahlak i odnose sa ljudima. 

 

Kaže šejhul islam Ibn Tejmijje: "Oni su sljedbenici Kur'ana i sunneta: jer Allahovom govoru daju prednost nad riječima nekoga drugog od ljudi, kao što daju prednost Uputi Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, nad svim drugim pravcima." (Fatawa 3/157) 

 

2) Smatraju da je BEZGRIJEŠAN jedino Poslanik, sallallahu alejhi we sellem. Svoje učenjake niti svoje vođe ne smatraju bezgriješnim i ispravnost njihovih riječi i postupaka se mjeri tako što se upoređuju sa sunnetom Poslanika, sallallahu alejhi we sellem. 

 

Kaže šejhul islam Ibn Tejmijje: "Sljedbenici Istine i sunneta bezuvijetno slijede jedino Poslanika, sallallahu alejhi we sellem. Jedino njemu bezuvjetno vjeruju u svemu što ih obavijesti kao što mu se pokoravaju u svemu što im naredi. Ovaj status sa njim ne dijeli niko od vođa niti učenjaka." (Fatawa 3/346) * Ovaj princip negiraju šije (rafidije) i sufije. 

 

3) Koncenzus (idžma') učenjaka 'selefa' smatraju obligativnim (tj. ako se ehlissunetski učenjaci jednoga vremena slože po nekom pitanju, smatraju da oni koji dolaze nakon njih moraju slijediti taj princip oko kojeg su se ovi složili). 

 

Kaže šejhul islam Ibn Tejmijje: "Pošto je islamska vjera zasnovana na slijeđenju Kur'ana, Poslanikova sunneta i onoga oko čega postoji koncenzus islamskih učenjaka: ovo su tri nepogrešiva načela." (Fatawa 20/164) 

 

4) Ne prihvataju ničiji stav niti mišljenje dok njihovu ispravnost ne odmjere sa Kur'anom, sunnetom i koncenzusom islamskih učenjaka. 

 

Kaže šejhul islam Ibn Tejmijje: "Oni mjere s tri mjerila: Kur' an, sunnet i koncenzus islamskih učenjaka. Ovim oni mjere sve ideje, riječi i djela ljudi koja imaju veze sa vjerom, bez obzira da li ona bila javna ili tajna." (Fatawa 3/157) 

 

5) Kur'anu i sunnetu se ne suprostavljaju svojim razumom niti mišljenjem. Stoga što su ashabi, radijallahu anhum, shvatali Kur'an i sunnet direktno od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, zatim su to prenosili na tabiine, a ovi na slijedeće generacije. Tako je shvatanje vjere ostalo neizmijenjeno od doba Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jer je brižno prenošeno od strane islamskih učenjaka. 

 

Kaže šejhul islam Ibn Tejmijje: "Uzvišeni Allah Kaže: 

 

'Allah je zadovoljan prvim muslimanima, muhadžirima i ensarijama i svima onima koji ih slijede dobra djela čineći, a i oni su zadovoljni Njime; za njih je On pripremio džennetske bašče kroz koje će rijeke teći, i oni će vječno i zauvijek u njima boraviti. To je veliki uspjeh.' 

 

(Et-Tewba, 100) 

 

Tako su oni, koji ih slijede u dobru, saučesnici sa njima u nagradi. Onaj koji bude slijedio prve muslimane, a to su najbolji ljudi nakon vjerovijesnka, bit će od njih. Muhammedov, sallallahu alejhi ve sellem, ummet je najbolji ummet, a oni su njegov najbolji dio... 

 

Stoga je upoznavanje njihovih stavova u znanju i vjeri bolje i vrijednije od poznavanja stavova onih koji su došli nakon njih... 

 

Mnogi principi na kojima su kasnije generacije zasnivale svoje stavove su novotarije oko kojih postoji koncenzus najboljih generacija da nisu ispravne. A svako razilaženje oko nekog pitanja nakon što je oko njega postojao koncenzus je definitivno neispravno. Ovo je slučaj sa razilaženjima koja su sa sobom donijeli: havaridžije, rafidije, kaderije, murdžije i ostali koji imaju stavove kojima se suprostavljaju mnogobrojnim dokazima i koncenzusu prijašnjih generacija." (Fatawa 13/23..) 

 

6) Džemat je kod ehlissuneta ključ spasa na dunjaluku i Ahiretu 

 

Pripadnici ehlissuneta uvijek teže prema zajedništvu, ali da to ne bude na račun principa vjere, jer Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: 

 

" Ne smije se pokoravati stvorenju u nečemu što predstavlja nepokornost Stvoritelju. " 

 

(sahih hadis) 

 

On, također, kaže: 

 

" Benu Israil su se podijelili na sedamdeset dvije frakcije, a moj ummet će se podijeliti na sedamdeset i tri frakcije - sve će biti u vatri osim jedne." 

 

Ashabi su upitali: " Koja je to Poslaniče ? " 

 

Odgovorio je: "Oni koji budu na onome na čemu sam ja i moji ashabi ! " 

 

(Tirmizi ga prenosi i kaže da je to dobar hadis)