nedjelja, 6. siječnja 2013.

Vrijednost noćnog namaza

Veličaj Gospodara svoga noću i kad se zvijezde gube 

 

Približava se zadnja trećina mubarek mjeseca ramazana. Uistinu, ramazan prolazi tako brzo kao da traje samo jedan dan ili dio dana; uostalom, kao i cijeli ljudski život. I radi toga da nam ramazan ne bi prošao a da ne osjetimo njegove blagodati, u ovoj hutbi bit će riječ o vrijednosti noćnog namaza, a  posebno u posljednjih deset noći ovog mjeseca 

 

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić 

 

Rekao je Resulullah, s. a. v. s.: "Najbolji namaz nakon fard-namaza je namaz u tmini noći" (Muslim). Noćni namaz je, dakle, jedan od najboljih znakova pokornosti Allahu, s. v. t., nakon izvršenja fardova, tj. obaveza. Noćni namaz i bdijenje noću radi ibadeta doživ-ljavaju i osjećaju samo istinski vjernici, oni koji osjećaju najveći užitak i slast u zikru, tj. spominjanju Allaha, s. v. t. Kaže Uzvišeni Gospodar svih svjetova: "I veličaj Ga noću i poslije obavljenih molitvi" (Kaf, 40.).

 

Značaj sehura

 

"...I veličaj Ga i hvali Gospodara svoga kad ustaješ i noću Ga veličaj, i kad se zvijezde gube" (Tur, 48.-49.).

 

Tumačeći ovaj ajet,  El-Kasimij je rekao: "To znači, spominji Ga i obožavaj kroz učenje Kur' ana u noćnom namazu". Arapski izraz za vrijeme i trenutak neposredno pred zoru jest sehar (sehur). To je vrijeme utihnuća noći i vrijeme okupljanja vjerničkih srca i tihog šapata u dovi. To je  najbolje vrijeme otvaranja nebeskih kapija, primanja dove, iznošenja potreba pred Allaha, s. v. t. To je vrijeme spuštanja milosti i prisustva meleka. "Zaista molitvi u zoru prisustvuju mnogi (meleci)".

 

Ebu-Malik el-Ešari prenosi da je Resul, s. a. v. s., rekao: "U Džennetu imaju sobe čija se vanjština vidi iznutra i unutrašnjost izvana. Allah ih je pripremio za one koji dijele hranu drugima, šire međusobno selam i klanjaju dok drugi ljudi spavaju". Ibn-Hibban i Albani kažu da je hadis sahih. Ahmed ibn-Hanbel navodi u knjizi o zuhdu da je Davud, a. s., pitao Džibrila, a. s.: "Koja je noć najbolja?", a Džibril mu je odgovorio: "Ne znam, osim što znam da se Arš, Allahov prijesto, zatresa u zoru". U jednoj predaji stoji da je Jakub, a. s., nakon što su mu sinovi, koji su učinili nasilje Jusufu, a. s., rekli: "Moli Allaha da nam oprosti", odgodio to do zore i rekao: "Molit ću svog Gospodara za vas".

 

Veličanstvenost sedžde

 

Najveličanstveniji trenutak u namazu je sedžda, jer je to stanje kad je čovjek najbliži Allahu. Stanje srca na sedždi ne da se opisati ljudskim riječima, jer to čovjek samo treba i može osjetiti i doživjeti. 

 

Poslanik, s. a. v. s., na sedždi u toku noćnog namaza bi učio dovu: "Gospodaru moj, sedždu Ti čini moje lice, i vjeruje u Tebe moje srce, opskrbi me znanjem koje će mi koristiti i djelom koje će me uzvisiti".

 

Opisujući to stanje bogobojaznih, Allah, s. v. t., kaže: "Noću su malo spavali i u praskozorje za oprost od grijeha molili".

 

Razmislite o ovim ajetima koji govore o onima koji noću malo spavaju i bdiju u ibadetu i mnogo traže oprost kao da su najveći griješnici. Međutim, oni to čine radi lijepog odnosa prema Allahu. U drugom ajetu Allah dž.š. veli: "Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje klanjaju, a dio onog što im Mi dajemo udjeljuju. (Es-Sedžde, 16.)

 

Važnost noćnog namaza

 

Prenosi se od Vehba ibn-Verda, da je rekao: "Obavješteni smo da je Iblis došao Jahjau, a. s., i rekao mu: 'Hoćeš li da te posavjetujem?' Jahja mu reče: 'Ti si lažac i od tebe ne primam savjet, nego me obavijesti o stanju sinova Ademovih?' Iblis mu reče: 'Oni su kod nas podijeljeni na tri skupine.

 

-           Prva skupina je za nas najteža i najgora, a to su oni koje mi zavodimo na razne načine i koji radi toga upadaju u grijeh, ali se poslije toga brzo pokaju i pribjegnu tevbi i istigfaru i pokvare nam sve što smo radili.

 

-           Druga skupina je u našim rukama na stepenu igrački u rukama vaše djece, i mi se sa njima igramo kako hoćemo

 

-           Treća skupina su oni poput tebe, mi nemamo mogućnost da vam priđemo.'

 

'A jesi li ikada uspio?', upita Jahja, a. s. 'Jesam jedanput, kad si se malo više prejeo i nisi ustao na noćni namaz'.

 

'E ja se više nikad neću prejesti', reče Jahja, a. s. 'A ja tebe više nikad neću savjetovati', reče Iblis, l. a." (Mervezi - o noćnom namazu).

 

Muhammed, s. a. v. s., bdio je i klanjao noću toliko da su mu noge oticale. Posebno je to činio u zadnjoj trećini ramazana. Prenosi se od Aiše, r. a., da je rekla: "Resul, s. a. v. s., provodio je zadnjih deset noći ramazana u ibadetu više nego u drugim noćima" (Muslim). "Kada bi nastupila posljednja trećina ramazana, Resul, s. a. v. s., provodio bi noći u ibadetu. Budio bi se sa svojom porodicom i posebno bi se pripremao za taj period" (Mutefekun alejhi).

 

Poputnina za Ahiret

 

Noćni namaz je posebno u ramazanu istinski lijek za tvrda srca i poputnina za Ahiret.

 

Rekao je Abdullah ibn-Vehb: "Svaki užitak ima jednu slast osim ibadeta. Ibadet ima tri slasti:

 

- Slast dok si u ibadetu,

 

- Slast kad se sjetiš Allaha, s. v. t.,

 

- Slast kad dobiješ nagradu za ibadet".

 

I uistinu je stanje kod vjernika takvo. A što se tiče robova strasti, kod njih je potpuno obrnuto. Njihov život je u znaku stalnih iskušenja i tjeskoba. Oni su nesigurni i dezorijentirani. Njihova istinska briga je kako udovoljiti strastima. Njihova tijela u toku noći govore kad će svanuti da jedemo i pijemo i igramo, a u toku dana govore kad će doći noć da zaspimo. A zar je radi toga čovjek stvoren? I zar se tako traži i zarađuje Džennet? Nikako! Slast života i istinski užitak ni na ovom ni na budućem svijetu neće osjetiti niko osim iskreni vjernici.

 

Kaže Uzvišeni: "A oni koji su se Gospodara svoga bojali, u povorkama će u Džennet biti povedeni i kad do njega dođe kapije njegove već širom otvorene, čuvari njegovi će im reći: 'Mir vama. Od grijeha ste čisti - uđite u nj. U njemu ćete vječno boraviti".  (Ez-Zumer, 73.)

 

To je trenutak neizmjerne radosti, sreće, nakon teškog i mučnog polaganja  računa na Sudnjem danu. To je trenutak otvaranja dženetskih kapija, na kojima će meleki sa svih strana dočekivati muslimane sa osmijehom blistavim poput sjaja zvijezda, da ih obraduju Džennetom i njegovim užicima.Ovo su bili neki od plodova zore, plodova noćnog namaza i mirisi koje smo osjetili u toku ramazana. Zašto, onda, da ih propuštamo poslije ra-mazana? Zar da budemo poput one koja je rasplela svoju pređu nakon što je bila isplela?Molimo Allaha, s. v. t., da primi naš ibadet u ramazanu i naše dove i naša pokajanja. Molimo Ga da nam oprosti grijehe i da nas obraduje sretnim životom na dunjaluku i najljepšom nagradom na Ahiretu. Amin!