subota, 5. siječnja 2013.

PRAVEDNI I NEPRAVEDNI SUD

Vjerovanje u Sudnji dan - Jevmul-ahir


Vjerovanje u Sudnji dan znači vjerovanje u sve ono što dolazi nakon smrti, a to je iskušenje i patnja u kaburu za one koji nisu vjerovali Allaha, dž.š., i užitak za one koji su bili vjernici

 

Zatim proživljenje i ustajanje iz kaburova, obračun i vaganje djela, nagrada (za vjerovanje) i kazna (za nevjerstvo - kufr), Džennet i Džehennem, i vjerovanje u sve ono sa čime je Allah, dž.š., opisao Sudnji dan. Sudnji dan ili Posljednji dan (Jevmul-ahir), naziva se tako zato što on slijedi nakon ovog dunjalučkog života i što poslije njega ne postoji drugi dan. On se u Kur'anu naziva i drugim imenima. Naziva se Jevmul-kijame (Dan stajanja), zato što će svi ljudi tog dana stajati pred Gospodarem svjetova i polagati račun za ono što su radili na dunjaluku. Pored toga naziva se Vakia' - Strašan događaj, zatim "Najveći strah" (Fezeul-ekber),  "Istinito obećanje" (Vadul-hakk) itd.

 

Sva ova imena govore o veličini ovog događaja i težini stanja u kome će se naći ljudi toga dana. To je dan u kome će pogledi ostati ukočeni, a srca će se pomjeriti sa svojih mjesta i doprijeti do grkljana. To je dan u kome će čovjek pobjeći od brata i majke i oca i žene i djeteta svoga i u kome bi čovjek žrtvovao sve što je na Zemlji, samo da se iskupi i spasi. Vjerovanje u Sudnji dan podstiče čovjeka na rad i pripremu za taj dan, kao što kaže Uzvišeni: "Ko se nada susretu sa svojim Gospodarem, neka čini dobra djela i neka, klanjajući se svome Gospodaru, ne smatra Njemu ravnim nikoga." (Prijevod značenja - El-Kehf,  110.)

 

JEVMUL - AHIR DONOSI SMIRENOST NA ISKUŠENJIMA

 

Vjerovanje u Sudnji dan donosi smirenost i stabilnost pri susretu sa neprijateljem i podstiče ga na sabur (strpljivost) na iskušenjima i u teškim situacijama, kao što kaže Uzvišeni u priči o Talutu i njegovoj vojsci, koja se sukobila sa tehnički i brojem mnogo jačim neprijateljem: "I kad Talut vojsku izvede, reče: "Allah će vas staviti na iskušenje kraj jedne rijeke: onaj ko se napije iz nje - nije moj, onaj ko se ne napije, jedino ako šakom zahvati, moj je". I oni se, osim malo njih, napiše iz nje. I kad je pređoše, on i oni koji su s njim vjerovali - povikaše: "Mi danas ne možemo izaći na kraj sa Džalutom i vojskom njegovom!" Ali oni koji su tvdo vjerovali da će pred Allaha izići, rekoše: "Koliko su puta malobrojne čete, Allahovom voljom, nadjačale mnogobrojne čete!" - A Allah je na strani izdržljivih. (Prijevod značenja - El-Bekare, 249.)

 

Nasuprot tome nevjerovanje u Sudnji dan i proživljenje poslije smrti odvodi čovjeka u nevjerstvo, griješenje, činjenje nepravde i nereda na Zemlji. "O Davude, Mi smo te namjesnikom na zemlji učinili, zato sudi ljudima po pravdi i ne povodi se za strašću da te ne odvede sa Allahova puta; one koji skreću s Allahova puta čeka teška patnja na onom svijetu zato što su zaboravljali na Dan u kome će se račun polagati." (Prijevod značenja - Sad,  26.)

 

"Oni nisu očekivali da će račun polagati i dokaze Naše su pretjerano poricali…" (Prijevod značenja - En-Nebe, 27. -28.)

 

"Znaš li ti onoga koji onaj svijet poriče? Pa to je onaj koji grubo odbija siroče, i koji da se nahrani siromah ne podstiče." (Prijevod značenja - El-Ma'un, 1. - 3.)

 

O vjerovanju u Sudnji dan i proživljenju govori Kur'an i Sunnet Poslanika, a.s. Poznato je da je Kur'an od početka do kraja ispunjen ajetima koji govore o događajima na Sudnjem danu koji detaljno objašnjavaju ono što će se desiti toga dana. Sve to je utvrđeno vjerodostojnim vijestima i navedenim primjerima radi uzimanja pouke. Pored toga, u Kur'anu se navode dokazi koji potvrđuju Sudnji dan i odbacuju sumnje onih koji ga poriču. Zdrava ljudska priroda (fitra) također nas poziva i ukazuje na vjerovanje u proživljenje i nije istina ono što govore oni koji su u zabludi, da ljudski razum odbija da se dogodi proživljenje.

 

DOKAZI O PROŽIVLJENJU POSLIJE SMRTI

 

Istina je da to razum ne negira, jer poslanici nisu dolazili sa nečim što je neprihvatljivo ljudskom razumu. Zbog ljudskih sumnji i nevjerovanja u proživljenje i mi ćemo, uz Allahovu pomoć, spomenuti ovaj događaj, koji je jedan dio od onoga što će se desiti na Sudnji dan i navest ćemo dokaze iz Kur'ana, koji nam ukazuju na to da će se proživljenje poslije smrti sigurno desiti.

 

1. Prvi i najveći dokaz da će se desiti proživljenje jeste obavještenje Sveznajućeg i Svemoćnog, Allaha, dž.š., o tom događaju. Onaj ko vjeruje u Allaha, dž.š., istinitim smatra poslanika Muhammeda, s.a.v.s., kojeg je Allah poslao, i u Knjigu koju je spustio nema nikakve osnove da ne vjeruje u ono o čemu nas obavještava Allah, dž.š., kao što je proživljenje, okupljanje, nagrađivanje, obračun, Džennet i Džehennem. Allah, dž.š., nas na različite načine obavještava o tome da bi to ostavilo što više traga na dušama i da bi se što bolje učvrstilo ubjeđenje u srcima.

 

Allah, dž.š., se nekada kune da će se dogoditi proživljenje: "Allah će vas - nema Boga osim Njega - sigurno sabrati na Sudnjem danu, u to nema nimalo sumnje! A čije su riječi od Allahovih istinitije?". (Prijevod značenja -En-Nisa, 87.)

 

Nekada opet naređuje Poslaniku a.s. da se zakune da će se proživljenje dogoditi: "Nevjernici tvrde da neće biti oživljeni. Reci: "Hoćete Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onome što ste radili, doista, biti obavješteni!" (Prijevod značenja - Et-Tegabun, 7.)

 

Nekada Allah, dž.š., hvali one koji vjeruju u Sudnji dan i ističe to kao jasan dokaz vjerovanja i ubjeđenja: "Elif Lam Mim. Ova knjiga u koju nema nikakve sumnje, uputstvo je svima onima koji se budu Allaha bojali..." (Prijevod značenja - El-Bekare, 1. - 5.)

 

Nekada nas obavještava o dolasku i blizini Sudnjeg dana: "Oni misle da je on (Sudnji dan) daleko, a Mi znamo da je sigurno blizu." (Prijevod značenja - El Mearidž, 6. - 7.)

 

Nekada nas Allah, dž.š., obavještava da je stvaranje i proživljenje koje ljudi ne mogu pojmiti niti izvesti, Allahu lahko: "Stvoriti sve vas i sve vas oživjeti isto je kao i stvoriti i oživjeti jednoga čovjeka; Allah, zaista, sve čuje i sve vidi." (Prijevod značenja - Lukman, 28.)

 

2. Dokazivanje drugog stvaranja prvim stvarenjem

 

Mi svaki dan svojim očima vidimo nastajanje novih života. Rađaju se djeca, ptice se izliježu iz jaja, vidimo dolazak na svijet raznih vrsta životinja, i rijeke i jezera pune raznovrsnih riba itd. Sve to čovjek gleda svojim očima, a zatim poriče da će se dogoditi ponovno stvaranje, odnosno proživljenje.

 

Oni koji traže dokaz za proživljenje poslije smrti, zaboravljam da je samo njihovo stvaranje najveći dokaz za to. Onaj Ko je bio moćan da ih prvi put stvori, moćan je da to i ponovi. Kur'an nas podsjeća na prvog čovjeka, Adema, a.s. Allah, dž.š., ga je stvorio od biti zemlje. I Onaj Ko je stvorio tako savršen i skladan lik čovjeka od zemlje, zar nije u mogućnosti da to ponovo učini nakon smrti.

 

3. Onaj ko je u stanju da stvori nešto ogromno i veliko, u stanju je da stvori ono što je manje od toga

 

Ružno je to što slabašni ljudski razum potvara Allaha, dž.š., da ne može učiniti nešto što je lahko i jednostavno za Gospodara svjetova, a poznato je da On čini nešto što je više od toga. Kao kada bi rekli osobi koja je savladala drugu osobu koja posjeduje veliku snagu i moć, da ne može savladati nekog slabića, ili da onome ko je u stanju da izgradi ogromnu i velelepnu građevinu kažemo da ne može izgraditi baraku ili običnu kuću. A Allahu, dž.š., pripada najuzvišeniji primjer. Kako da se kaže Onome Ko je stvorio nebesa i Zemlju da nije u stanju stvoriti nešto što je mnogo manje od toga.

 

"Oni govore: "Zar kada se u kosti i prašinu pretvorimo, zar ćemo kao nova bića, doista, biti oživljeni?". (Prijevod značenja - El-Isra, 49.)

 

"Zar oni ne znaju da je Allah, Onaj Koji je stvorio nebesa i Zemlju, kadar da stvori slične njima i da im je već odredio čas oživljenja u koji nema sumnje? Ali nevjernici samo poriču?" (Prijevod značenja - El-Isra, 99.)

 

Rekao je šejhul-islam Ibn Tejmije: "Ljudskom razumu je poznato da je stvaranje nebesa i Zemlje veće od stvaranja nečeg poput čovjeka i u tome se krije veća moć. I ono što je lakše i manje preče je da se može stvoriti i da se ima moć za to od stvaranja nebesa i Zemlje."

 

4. Moć Uzvišenog da pretvara stvorenja iz jednog stanja i oblika u drugi.

 

Oni koji poriču priživljenje vide smrt stvorenja i njihovo truhljenje i rastakanje u zemlji, pa smatraju nemogućim da poslije toga budu proživljena.

 

"Oni govore: "Zar ćemo kad nestanemo pod zemljom, ponovo stvoreni biti?" Oni ne vjeruju da će pred Gospodara svoga izići." (Prijevod značenja - Es-Sedžde, 10.)

 

Allah, dž.š., nam na mnogo mjesta u Kur'anu objašnjava da je od savršenstva Njegove božanstvenosti, moć da pretvara stvorenja u druge oblike.

 

O PRIMJEDBI NEVJERNIKA

 

On je Onaj Koji usmrćuje, oživljava, stvara, rastvara, izvodi živo iz neživog i neživo iz živog. On iz neživog zrna izvodi zelenu biljku, koja cvjeta i rađa plodovima, a zatim ova živa biljka daje ponovo neživa zrna. Allah iz živih ptica izvodi mrtva jaja, a iz mrtvih jaja žive ptice, koje se kreću i privlače ljude svojom ljepotom i glasom i ljupkošću. Zadnja tri dokaza koja smo spomenuli nalaze se na jednom te istom mjestu u Kur'anu: "I nama navodi primjer, a zaboravlja kako je stvoren i govori: "Ko će oživjeti kosti kad budu truhle?" Reci: "Oživjećete ih Onaj Koji ih je prvi put stvorio; On dobro zna sve što je stvorio. Onaj Koji vam iz zelenog drveća vatru stvara i vi njome potpaljujete." (Prijevod značenja - Ja sin, 78.-80.)  Onaj ko je naveo ovaj primjer bio je jedan bezbožni Arap, koji je donio kost, zatim je smrvio i puhnuo u nju i rekao Muhammedu, a.s.: "O Muhammede, zar smatraš da će Allah ovo proživjeti?" Pa je Allah, dž.š., objavio ove ajete ismijavajući ovog tvrdoglavog nevjernika i neznalicu. Da je ovaj čovjek imao pameti i razuma ne bi postavio ovo pitanje, jer samo njegovo stvaranje i postojanje, odgovor je na njegovo pitanje.

 

Allah, dž.š., nam u ovim ajetima za drugo stvaranje iznosi kao dokaz prvo stvaranje, jer svako pametan zna da Onaj Ko je kadar da učini ovo prvo, kadar je i ovo drugo, a ako nije kadar drugo onda je preče da nije bio u stanju ovo prvo. Zatim, Allah, dž.š., zna sve u detalje o prvom stvaranju i o materijama koje su bile potrebne za to, pa zar Onaj Koji je savršenog i apsolutnog znanja, nije u stanju da oživi truhle kosti.

 

Nakon toga Allah, dž.š., potvrđuje ovu stvar neoborivim dokazom koji je drugi odgovor na pitanje ovog nevjernika. Kosti koje istruhnu postaju suhe i hladne, a za život je potrebna materija koja je vruća i svježa. Kako onda da iz truhlih i hladnih kostiju nastane život. "Onaj Koji vam iz zelenog drveća vatru stvara i vi njome potpaljujete." (Prijevod značenja - Ja sin - 80.)

 

Allah, dž.š., nas obavještava da ovaj elemenat koji dostiže vrhunac toplote i suhoće (vatra) nastaje od zelenog drveta koje je ispunjeno svojstvima svježine i hladnoće. Dakle, Onaj Ko je kadar da iz jedne stvari izvede drugu koja joj je suprotna (u ovom slučaju iz zelenog i hladnog drveća - usijanu suhu vatru), kadar je da iz truhlih kosti da život.

 

Zatim potvrđuje sve ovo dokazom da je Onaj Koji je kadar da stvori neku ogromnu stvar u stanju da stvori manju od toga.

 

"Zar Onaj Koji je stvorio nebesa i Zemlju nije kadar da stvori njima slične? Jeste, On sve stvara i On je sveznajući." (Prijevod značenja - Ja sin, 81.)

 

I na kraju završava time da ono što On čini nije isto, niti slično onome što rade ljudi i ostala stvorenja kojima je potreban alat, veliki trud i mnogi pomagači u onome što oni čine, jer nisu u stanju da to sami urade. A Allahu, dž.š., je dovoljno da kaže "kun" (budi), i biva.

 

"I zaista On može, kada nešto hoće, samo za to rekne: "Budi!", i ono bude." (Prijevod značenja - Ja sin, 82.)

 

5. Oživljavanje nekih mrtvaca još na ovom svijetu

 

PRAVEDNI I NEPRAVEDNI SUDOVI

 

Neki ljudi su bili svjedoci povratka života u mrtvo tijelo i istruhle kosti i, šta više, gledali su udahnjivanje života u nežive tvari. Samo u suri Bekare Allah, dž.š., spominje pet takvih primjera: "I kada ste uglas rekli: "O Musa, mi ti nećemo vjerovati dok Allaha ne vidimo!" - Munja vas je ošinula, vidjeli ste. Zatim smo vas, poslije smrti vaše, oživjeli da biste zahvalni bili." (Prijevod značnja - El-Bekare, 55.-56.)

 

Pored toga Allah, dž.š., u suri Ali Imran, 49. ajet spominje slučaj Isa, a.s., koji je puhnuo u glinenu pticu i ona je Allahovom voljom i odredbom oživjela, a ljudi su to gledali i vidjeli svojim očima. Zatim, slučaj Musa, a.s., i njegovog štapa, koji je postao prava zmija na očigled mnoštva prisutnih ljudi.

 

6. Allahova mudrost zahtijeva proživljenje radi obračuna, nagrađivanja i kažnjavanja

 

Allahova mudrost i pravda zahtijevaju da On proživi Svoje robove da bi ih nagradio ili kaznio za ono što su radili. On je stvorio stvorenja da samo Njega obožavaju, slao je poslanike, spustio knjige da bi im objasnio pravi put koji treba da slijede. Ima ljudi koj su ustrajali u pokornosti Allahu, dž.š., do svoje smrti i žrtvovali sebe i svoj imetak na tom putu. A ima i onih koji su to odbili i koji su se uzoholili nad Allahovom istinom, pa su krenuli putem zla, čineći nasilje, nepravdu i nered na zemlji. Pa zar dolikuje Allahovoj pravednosti da i jedni i drugi pomru, a da onaj ko je činio dobro, bio od koristi ljudima, borio se za pravdu i istinu, ne bude nagrađen, a da nevjernici, oni koji su prkosili Allahu, dž.š., činili nasilje ljudima i širili nered na Zemlji, ne budu kaženjeni.

 

Zar je moguće i zamisliti da neprijatelji istine i čovječnosti, koji su počinili tolike zločine, obeščastili bezbroj žena, poubijali na hiljade djece i nevinih ljudi prođu nekažnjeno za svoj zločin. I zar je pravedno da takvima, čije se zlodjelo ne da opisati, sudi i određuje kaznu nekakav Haški tribunal i onome ko je ubio hiljade ljudi, silovao desetine žena, bio saučesnik u ubijanju i protjerivanju stotina hiljada nevinih i nedužnih ljudi, odredi kaznu u trajanju od 10 ili 15 godina. I kada bi taj ili bilo koji drugi sud na Zemlji bio maksimalno pravedan i objektivan i kada bi svim tim zločincima odredili smrtnu kaznu, to nije ni blizu adekvatna presuda i kazna u odnosu na zločin koji su počinili. Zato je neminovno da postoji apsolutno pravedan sud i apsolutno pravedan sudija, a to je Gospodar svih svjetova, Allah dž.š., a taj sud će se desiti na Ahiretu, kada će svakome biti presuđeno po pravdi i nikome se neće učiniti ni koliko trun nepravde. Kada to ne bi bilo tako i samo tako, onda bi ljudski život na Zemlji bio krajnje besmislen i bez ikakve svrhe. U tom slučaju moral, dobro, istina, pravda, sreća - ne bi imali smisla, kao što ne bi imala smisla ni borba i žrtva za uzvišene ideale. U tom slučaju dobro i zlo bi se izjednačilo i bilo bi sasvim svejedno šta će od toga čovjek činiti.

 

Ne, nego je Allah, dž.š., stvorio čovjeka sa uzvišenim ciljem i zbog uzvišenog cilja i odredio mu veličanstvenu ulogu na Zemlji, zbog koje će ili vječno uživati džennetske blagodati ili vječno kušati patnje džehennemske.

 

Kaže Uzvišeni: "Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili i da Nam se nećete vratiti?". (Prijevod značenja - El-Mu'minun, 115.)

 

I rekao je: "Zar ćemo muslimane sa nevjernicima izjednačiti?! Šta vam je, kako rasuđujete?" (Prijevod značenja - El Kalem, 35. - 36.)

 

Pa neka je hvaljen Onaj u Čijoj je ruci vlast nad srcima, Njemu ćete se vratiti!     

   

Abdusamed Nasuf  Bušatlić