nedjelja, 6. siječnja 2013.

Nema ništa slično postu - Ramazanski ibadet

Allah, dž. š., iz Svoje neizmjerne milosti darovao je ljudima mubarek-dane neizmjernog dobra. U njima se dobra djela mnogostruko uvećavaju i nagrađuju, a brišu loša. U njima se povećavaju stepeni vjernicima i vjerničke duše se potpuno okreću Allahu, njihovom Gospodaru i Zaštitniku, znajući i shvatajući riječi Uzvišenog: ”Spašen je onaj ko svoju dušu očisti, a propao je onaj ko je upropasti”

 

Piše: Abdussamed Bušatlić


Allah, dž.š., stvorio je sva stvorenja da bi samo Njega obožavali i samo Njemu ibadet činili. Jedan od najvećih ibadeta je ramazanski post koji je Allah propisao ljudima objavivši: ”Propisuje vam se post, kao što je bio propisan i onima prije vas, da biste bili bogobojazni”. On postiče ljude na post riječima: ”A bolje vam je da postite, ako znate”. Upućuje ih da Mu zahvaljuju što im je propisao ovaj ibadet: “Da biste Allaha veličali što vas je uputio i da biste zahvalni bili”.

 

Allah je omilio i olakšao ljudima ovaj ibadet radi toga što je ljudskoj duši teško ostaviti ono što je uobičajila i na što je navikla.

 

Govoreći o postu, Allah kaže: “To je određen broj dana”. A zatim iz Svoje milosti prema robovima kojima njihov Gospodar želi samo dobro, a otklanja od njih svaku štetu, kaže: “Ko od vas bude bolestan ili na putu isti broj drugih dana...” 

 

Propis posta

 

Pošto je značaj ramazanskog posta velik, potrebno je naučiti propise koji su vezani za ovaj mjesec kako bi svaki musliman i muslimanka znali šta je u tom mjesecu naređeno - da bi to izvršili i šta je zabranjeno - da bi se toga ostavili. 

 

Cjelokupan islamski ummet se složio da je post u ramazanu farz (obaveza) na osnovu jasnih dokaza iz Kur’ana i sunneta. Allah, dž. š., u Kur’anu za post kaže: “O vjernici, propisuje vam se post, kao što je bio propisan i onima prije vas, da biste bili bogobojazni”. U hadisu koji bilježi Buharija, Poslanik, a. s., kaže: “Islam se temelji na pet stvari…" Između ostalih, spomenuo je i ramazanski post. Onaj ko pokvari post u ramazanu bez opravdana razloga, počinio je veliki grijeh. Kaže Muhammed, a. s., govoreći o svom snu: “I kad sam se našao na vrhu brda, čuo sam jake glasove i povike. Upitao sam: 'Kakvi su ovo glasovi?' Rečeno mi je : 'Ovo su krici stanovnika vatre'. Zatim sam krenuo dalje i vidio sam ljude obješene za pete, a usne im rasječene i iz njih teče krv. Upitao sam: 'Ko su ovi?' Rečeno mi je: 'To su oni koji su jeli i pili prije iftara' ("Sahihu tergib", 1/420).

 

Rekao je hafiz Ez-Zehebi: “Potvđeno je kod muslimana da je onaj ko ne posti ramazan bez ikakvog razloga gori od onog ako čini zinaluk (blud) i onoga koji pije alkohol. I ne samo to, već se u njegov islam sumnja i smatra se zindikom" (bezbožnikom). 

 

Šejhu-l-islam ibn-Tejmije kaže: “Onaj ko ne posti u ramazanu smatrajući to dozvoljenim, a zna da je to zabranjeno, obavezno je njegovo ubistvo, a ako mrsi uz ramazan kao griješnik koji to ne smatra dozvoljenim, u tom slučaju se kažnjava” ("Medžmu-l-fetava", 25/ 265). 

 

Vrijednost posta

 

Postoje mnogobrojne predaje o vrijednosti posta, kao što je sahih-predaja da je Allah, dž. š., odabrao za sebe post i da On za post nagrađuje bez računa: “Post je Moj i Ja ću za njega nagrađivati” (“Fethu-l-Bari”, 1904).

 

Zatim, hadis u kome se spominje da “postu nema ništa slično” (En-Nesai, 4/165 ), “Dova postača se ne odbija” (Bejheki 3/ 345), “Postač ima dvije radosti: radost iftara i radost radi posta pri susretu sa Gospodarom” (Muslim, 2/ 807).

 

Zatim, hadis o zauzimanju posta na Sudnjem danu za postača. “Post će reći na Sudnjem danu: ’Gospodaru, ja sam ga spriječio od jela i pića i spolnog odnosa u toku dana, pa primi moje zauzimanje za njega’” (Ahmed, 2/147).

 

“Zadah iz usta postača je kod Allaha ljepši od mirisa miska” (Muslim, 2/807). 

 

“Onaj ko posti jedan dan na Alalhovom putu bit će udaljen od vatre 70 godina” (Muslim, 2/807). 

 

A što se tiče samo ramazanskog posta, pa on je temelj islama, u njemu je počela objava Kur’ana, u njemu je noć vrednija od hiljadu mjeseci. 

 

Zatim, “Kad nastupi ramazan, otvore se vrata dženneta, a zatvore se vrata džehennema i šejtani bivaju okovani” (Buhari).

 

“Post u ramazanu vrijedi kao post deset mjeseci u drugim mjesecima” (Ahmed). 

 

“Allah, dž. š., prilikom svakog iftara oslobađa ljude od vatre” (Ahmed, 5/256). 

 

Korist posta

 

U postu se kriju mnogobrojne mudrosti i koristi čiji je osnov bogobojaznost koju je Allah spomenuo u ajetu: “Da biste bili bogobojazni”. Objašnjenje ovoga se krije u tome što je - ako se duša ljudska suzdržala od onoga što joj je dozvoljeno žudeći za Allahovim zadovoljstvom i strahujući od Njegove kazne – preče, onda, da se suzdrži od onoga što joj je Allah zabranio. 

 

Jedna od koristi posta je ta što se, kad ogladni stomak, potiskuje glad i žudnja mnogih čula. Kad je stomak sit i pun, onda dolazi do izražaja glad očiju, jezika i spolnog organa. Zato je post oružje kojim se uspješno pobjeđuje šejtan i sputavaju strasti i čuvaju organi i čula.

 

Kad postač okusi težinu gladi, onda razumije stanje siromašnih i kod njega se probudi samilost i spremnost da im pomogne kako bi utolili svoju glad, jer nije isto vidjeti okom i osjetiti to cijelim bićem. Čovjek koji putuje u udobnom autu ili autobusu ne razumije težinu pješačenja dok je i sam ne osjeti. 

 

Post odgaja ljudsku volju na udaljavanju od strasti i svake vrste grijeha. Postom se čovjek navikava na red i disciplinu, pa i preciznost u vremenu.

 

Ramazanski post predstavlja obznanu principa islamskog jedinstva jer cijeli islamski ummet posti u jednom mjesecu.

 

Pravila posta

 

Odgađanje sehura do zadnjeg vremena. Rekao je Allahov Poslanik, a. s.: “Ustajte na sehur jer je u sehuru bereket” (Buharija).To je blagoslovljen ručak i on simbolizira razlikovanje od židova i kršćana (koji ne ustaju na sehur).

 

Požurivanje sa iftarom, na osnovu riječi Resula, a.s., da će “ljudi biti na dobru dok god budu požurivali sa iftarom” ( Buharija).Iftariti treba prije namaza. Prenosi se od Enesa bin-Malika da je rekao: “Muhammed, a. s., iftario bi prije klanjanja akšam-namaza sa nekoliko svježih datula” (Tirmizi, hasenun-garib).

 

Nakon iftara  bi Resul, a. s., proučio dovu: “Zehebe zameu vebteletil uruku ve sebetel edžru inšallah” (Ebu-Davud). 

 

Ostavljanje ružna i bestidna govora.

 

“Kad neko od vas posti, neka ne govori ružne riječi” (Buharija).

 

Ostavljanje zabranjenih djela, kao što su ogovaranje, laž, bestidnost itd. jer se radi toga može u potpunosti izgubiti nagrada posta. Poslanik, a. s, rekao je: “Možda postač nema od svog posta ništa osim gladi”(Ibn-Madže).

 

Posebno treba skrenuti pažnju na - a što upropaštava dobra djela i za sobom povlači grijeh - besposličenje, beskorisna sijela na kojima se neće čuti, niti naučiti ništa dobro, tračenje vremena prateći kojekakve serije na TV, sijela nakon teravih-namaza, tako da mjesec zikira, ibadeta, noćnog namaza, učenja Kur’ana kod mnogih bude mjesec spavanja u toku dana da se ni malo ne bi osjetila glad. I, ono što je još gore od toga jest propuštanje namaza, a posebno namaza u džematu, a nakon svega toga provođenje noći u igri i zabavi.

 

Ostavljanje pretjerivanja u jelu, jer je Poslanik, a. s., rekao: “Ne može čovjek napuniti posudu goru od stomaka (Tirmizi, hasen-sahih). 

 

Pametan je onaj ko jede da bi živio, a ne onaj ko živi da bi jeo, i najbolja hrana je ona koja tebi služi, a najgora ona kojoj ti služiš.

 

Tokom ramazana mnogo vremena se potroši na spremanje raznovrsne hrane tako da žene ramazan provedu u kuhinji i na taj način bivaju umnogome uskraćene za ibadet i mnoštvo dobrih dijela. Ramazan je postao mjesec bogatih sofri, gojaznosti, jela i pića, a kad treba ići u mesdžid radi namaza - onda takve savlada lijenost i nemarnost, a mnogi ne mogu izdržati u namazu više od četiri rekata nafile.

 

Ramazan treba biti mjesec darežljivosti u ilmu i imetku. Rekao je ibni Abas: “Muhammed, a. s., bio je najdarežljiviji čovjek, a posebno je bio darežljiv u ramazanu kad bi se sretaao sa melekom Džibrilom, a Džibril mu je dolazio svake noći i poučavao ga Kur’anu”.

 

Rekao je Poslanik,a.s.,: “ U džennetu postoje odaje čija se spoljašnjost vidi iznutra, a unutrašnjost izvana. Allah ih je pripremio za one koji budu davali hranu drugima, koji budu blago govorili, koji budu postili i koji budu klanjali noću dok drugi spavaju ( Ahmed 5/ 343)


Rekao je Poslanik,a.s., : “ Ko pripremi iftar postaču imat će nagradu kao i on, s tim da se od nagrade postača ništa neće umanjiti” (Tirmizi, 3/171).