srijeda, 16. siječnja 2013.

BRADA - ZAŠTO ?

U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog.
 
Hvala Allahu koji uzdiže onoga ko Ga se boji i ko Mu se pokorava, a unizuje onoga ko napušta Njegove zapovijedi i ne pokorava Mu se. I neka je salavat i selam na Allahova Poslanika, s.a.v.s., njegovu porodicu i ashabe čiji su prohtjevi bili u skladu sa njegovom uputom. A zatim!

Ovo je sažetak djela “Dokazi o zabrani brijanja brade”. Ja sam to djelo pojednostavio kako bi bilo lahko za čitanje i jednostavno interpretirano. Nisam uvrstio detaljne analize, opširne citate, potpune lance prenosilaca i slične digresije koje ne odgovaraju ovom sažetku, nego sam ga priredio u dopadljivoj formi, koja odgovara svim čitaocima. Molim Allaha da to primi kao dobro djelo i da od toga bude sveobuhvatna korist i na ovome svijetu i onoga dana kada ni imetak ni djeca ne budu od koristi, osim onome ko dođe sa ispravnim srcem (vjerovanjem)! Neka je hvala Allahu, Gospodaru svih svjetova.


PUŠTANJE BRADE JE POKORNOST ALLAHU, DŽ.Š.

Uzvišeni Allah, dž.š., veli: Ni vjernik ni vjernica nemaju izbora u onome što im Allah i Njegov Poslanik narede, kada narede. (El-Ahzab, 36.) Dalje kaže: Neka se pripaze oni koji se sa Njegovom zapovijedi razilaze da ih ne snađe kušnja ili da ih ne pogodi bolna kazna. (En-Nur, 63.) A u ono što je naredio Allahov Poslanik, s.a.v.s., spada i puštanje brade.Tako prenosi Ibn Omer, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., naredio da se krate brkovi a pušta brada (Muslim). A od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: Kratite brkove a puštajte brade i razlikujte se od medžusija! (Muslim) A kada je Resulullah, s.a.v.s., ugledao dvojicu izaslanika perzijskog cara koji bijahu obrijanih brada a dugih brkova, prezirao je pogledati u njih da bi im na posljetku rekao: Teško vama, ko vam je naredio to? Odgovoriše: To nam je naredio naš gospodar.- misleći na svog cara, a Resulullah, s.a.v.s., im na to dodade: Ali moj Gospodar je meni naredio puštanje brade a kraćenje brkova. (Hadis je hasen) Forma zapovijesti upućuje na obavezu njenog izvršavanja tako da biva nagrađen ko je učini, a kažnjen onaj ko je ostavi.

BRIJANJE BRADE JE GRIJEH

Uzvišeni Allah, dž.š., kaže: A ko se ne pokorava Allahu i Njegovom Poslaniku sigurno je jasno zalutao. (El-Ahzab, 36.) Kao što kaže: A ko griješi prema Allahu i Njegovom Poslaniku pa za njega je vatra Džehennema, u nju će oni zauvijek. (El-Džinn, 23.) Prethodno smo naveli Poslanikovu, s.a.v.s., naredbu o puštanju brade, a neizvršavanje njegove naredbe je grijeh i to je zabranjeno. Uzvišeni kaže: A ono što vam da Poslanik uzmite, a ono što vam zabrani s tim završite! (El-Hašr, 7.) A Poslanik, s.a.v.s., veli: Što vam zabranim klonite ga se! (muttefekun alejhi) Naredba o puštanju brade i njenom puštanju da bude bujna nameće zabranu brijanja i kraćenja koje je blisko brijanju, jer naređivanje nečega istovremeno znači zabranjivanje njemu suprotnog. Rekao je Alejhisselam: Ne čupajte sijede dlake, jer one su nur muslimana! (hadis je hasen) Nema razlike u čupanju dlaka iz brade ili iz kose. Od Enesa r.a. se prenosi da je rekao: Pokuđeno je da čovjek čupa bijelu dlaku iz svoje brade ili kose. (bilježi Muslim) Oni koji briju brade preziru crne a kamoli sijede dlake, koje su nur muslimana. Prenosi se da su Omer, r.a., i Ibn Ebi Ja’la, kadija Medine odbijali svjedočenje onoga ko čupa dlake iz svoje brade. Imam Gazali i Nevevi, neka je Allahova milost na njih, kažu: “Čupanje brade kada tek izrasta je oponašanje golobradog dječaka i spada u velika ružna djela.”


PUŠTANJE BRADE JE MUHAMMEDOV, S.A.V.S., SUNNET

Allahove, dž.š., su riječi: Sigurno je za vas Allahov Poslanik najljepši uzor. (El-Ahzab, 21.) Kao i riječi: I nijednog od poslanika nismo poslali osim da im se bude pokorno, Allahovom dozvolom. (En-Nisa’, 64.) A riječi Poslanikove s.a.v.s. su: Najbolja uputa je uputa Muhammeda s.a.v.s.” (bilježi Muslim) Potvrđeno je u njegovom vanjskom opisu da je imao gustu i dugu bradu. Enes, r.a., prenosi i kaže: “Njegova je brada popunjavala odavde dovde.”, i pokazao je, prešavši svojom rukom, od jednog kraja lica do drugog. (bilježi Ibn Asakir u Tarihu) Kao što bi ashabi, r.a., znali da uči na podne i ikindiji namazu po mrdanju njegove brade. (bilježi Buhari) On bi, salallahu alejhi ve sellem, pri abdestu uzeo šaku vode, donio pod bradu i njome protrao kroz svoju bradu. (hadis je sahih) Na ovu temu postoje brojni drugi hadisi koji govore u prilog tome da je on, sallallahu alejhi ve sellem, imao veliku bradu. Pa kako se onda ne čuditi onima koji zagovaraju ljubav prema njemu a ne vole njegova lika, već im je draži lik njegovih neprijatelja. A Allah, dž.š., upozorava: Reci, ako volite Allaha mene slijedite, pa će vas Allah voliti. (Alu Imran, 31.) Ljubav pojedinca koja ne primorava dotičnog na slijeđenje voljene osobe i povođenje za njom, puko je zagovaranje ljubavi bez pokrića a nije iskrena ljubav. Jedan od ashaba nam pripovijeda o sebi sljedeće: “Dok sam hodio Medinom neko mi iza mene reče: - Podigni svoje haljine (izar), tako je bogobojaznije i dugotrajnije-, pa sam se okrenuo i video da je to bio Allahov Poslanik, s.a.v.s., pa mu rekoh: - Allahov Poslaniče, ovo je stari ogrtač (da bi se njime oholilo i razmetalo, ili pazilo na bogobojaznost i urednost), pa mi reče: - Zar ti ja nisam uzor?-, pa sam pogledao, a izar mu bijaše do pola listova.” (hadis je hasen li gajrihi) O ti koji briješ svoju bradu, šta ćeš upotrijebiti kao odgovor kada budeš navodio isprike Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., a on ti na sve to rekne: “Zar ja tebi nisam uzor?” 
 

BRIJANJE BRADE JE EKSTREMIZAM I ODSTUPANJE OD UPUTE ALLAHOVOG POSLANIKA, S.A.V.S.

Allah, dž.š., kaže: Ko se pokorava Poslaniku pokoran je Allahu, a ko se okrene, pa nismo te poslali da nad njima bdiješ. (En-Nisa’, 80.) Pošto je njegov Sunnet riječju, djelom i izgledom puštanje brade, njeno brijanje je okretanje od njegovog ispravnog puta i časnog Sunneta, a on je rekao: Ko neće moj Sunnet, nije moj. (muttefekun alejhi) Na drugom mjestu stoji: Ko učini neko djelo kojeg mi nismo činili odbija mu se. (Muslim) Ili Nije od nas ko radi po sunnetu nekog drugog sem nas. (hadis je hasen) Kada je Kisra, perzijski car poslao svoja dva izaslanika Muhammedu, s.a.v.s., koji bijahu obrijanih brada a dugih brkova, mrzio je pogledati u njih i rekao im je: Teško vama, ko vam to naredi?, rekoše: -Naš gospodar (misleći na Kisru). - On im je odgovorio: Naprotiv, moj Gospodar mi je naredio puštanje brade a kresanje brkova. (hadis je hasen) A ti, ti koji se briješ, još musliman, kako ćeš se osjećati kada Poslanik, s.a.v.s., bude uznemiren od pogleda u tvoje lice? A šta ćeš tek za odgovor pripremiti kada okrene svoje plemenito lice od tebe, govoreći: Teško tebi, pa ko ti to naredi?!


BRADA JE PRIRODNOST INSANA

Kaže Svevišnji: Pa upravi lice svoje pravoj vjeri, prirodnoj Allahovoj, u kojoj On ljude stvara. Nema izmjene Allahovih stvorenja. (Ne mijenjajte Allahova stvorenja) (Er-Rum, 36.) Značenje ajeta jeste: stremi pravoj vjeri i ustraj na čistoj vjeri Ibrahimovoj koju ti je Allah propisao, time ćeš biti dosljedan u čovječnosti i očuvati svoju zdravu prirodnost u kojoj te je Allah stvorio. A ona je spoznaja Allaha, dž.š., i priznavanje Njega za Boga robovanjem (tevhidom), a u to spadaju prirodna obilježja čovjeka. Od majke pravovjernih, Aiše, r.a. se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: Desetoro je prirodnost (obilježje čovjekove prirodnosti); kraćenje brkova, PUŠTANJE BRADE, misvak, ispiranje nosa pri abdestu, rezanje noktiju ... (Muslim) Prirodnost je vanjski izgled u kakvom je Allah ljude stvorio i usadio u njihove naravi sklonost njemu i njegovom održavanju, koga narav smatra lijepim i zazire od suprotnog. Ukoliko bi čovjek zanemario ove osobine svoje prirodnosti njegov lik ne bi bio skladan pravom izgledu Ademovih potomaka, a kamoli da bi ličio sljedbenicima Islama, koji je vjera nepatvorene prirodnosti.Čovjek koji posjeduje zdravu fitru (osjećaj za prirodnost) koja nije izvitoperena utjecajima okoline, svojom fitrom odbija i prezire kod sebe sve što nije od njegovih ukrasa, i voli, ta prirodna svojstva makar ih Šerijat i ne propisao - a kakva je tek situacija kada se zna da su ih propisali šerijati svih poslanika?! Hafiz es-Sujuti, Allah mu se smilovao, veli: “Najljepše što je rečeno kao objašnjenje fitre jeste da je ona stari sunnet koga su odabrali poslanici, a.s., i potvrdili svi Božiji zakoni-šerijati, tako da je ona iskonska narav u kojoj su rođeni.” 


BRIJANJE BRADE JE MIJENJANJE ALLAHOVIH STVORENJA

Svevišnji Gospodar veli: Nema mijenjanja Allahovih stvorenja. (Er-Rum, 30.) U tefsiru ovih riječi kaže se da je ovo vijest koja ima značenje naredbe tj. ona znači: Ne mijenjajte Allahova stvorenja i lik koji vam je On stvorio! A stvorio nas je da spoznamo Allaha i samo Njega vjerujemo -kao Boga- sve što ide uz to jesu prirodne ljudske osobine. Allah, dž.š., obznanjujući nam Iblisovo zavođenje govori: I sigurno ću im naređivati pa će sigurno mijenjati Allahova stvorenja! (En-Nisa’, 119.) Ovo je jasni tekst koji ukazuje na to da je mijenjanje Allahovih stvorenja bez šerijatskog odobrenja potčinjavanje šejtanu, a nepokornost Milostivom i Svemogućem Allahu. Moguće je da Allah dž.š. riječima: On vas je stvorio i najljepši vam lik dao. (Et-Tegabun, 3.) ukazuje i na uljepšavanje izgleda i održavanje čistoće. Kao da time kaže: “Allah vas je stvorio u najljepšem liku i najsavršenijem obliku, pa ga ne mijenjajte čineći ga ružnim i nakaznim! Ili: “Čuvajte ono čime ćete održati njegovu izvornu ljepotu i ne slušajte šejtana kada vam naređuje da mijenjate Allahova stvorenja!” Allahov Poslanik, s.a.v.s., veli: Allah je prokleo one koji se tetoviraju i one koji traže da ih se tetovira, i one koji čupaju svoje obrve i one koji traže da im se čupaju obrve, i one koji prave razmak između zuba radi ljepote, koje mijenjaju Allahova stvorenja. (muttefekun alejhi) Ovdje je on u riječima: …koje mijenjaju Allahova stvorenja naveo uzrok prokletstva, što ukazuje na to da je to haram činiti. Onaj ko brije bradu radi postizanja ljepote, mijenja izgled stvorenja i prijetnja njemu je preča, jer na kraju ženama je uljepšavanje propisano i radi njega im je dozvoljeno više nego muškarcu. Tako je brijanje brade vrsta nemsa - tj. uklanjanja dlaka sa lica i obrva kod žene radi ljepote - a vidjeli smo da je to i njima zabranjeno. To je bez sumnje u slučaju čovjeka daleko pogrdnije.


PUŠTANJE BRADE JE OBILJEŽJE POSLANIKA (neka je na njih Allahov spas i blagoslov)


Već ranije smo objasnili fitru kao sunnet poslanika, a.s. Allah, dž.š., veli: I kada Ibrahima Gospodar njegov iskuša sa riječima pa ih on potpuno izvrši. (El-Bekare, 124.) Prenosi se vjerodostojnom predajom od Ibn Abbasa, r.a., da je protumačio riječi kojima je iskušan Ibrahim, a.s., prirodnim obilježjima Kur’an nam također ukazuje i na slučaj Haruna, a.s., da je imao bujnu bradu. Kur’an prenosi njegove riječi upućene bratu mu Musau, a.s.: On reče (Harun): “O sine majke moje (brate - odnosi se na Musaa, a.s.), ne uzimaj me za bradu, ni za kosu moju!” (Ta-ha, 94.) Da je on bio obrijan, brat ga ne bi mogao uzeti za bradu. Allah, dž.š., završava ajet u kome su spomenuta imena poslanika među kojima je Ibrahim i Harun, a.s., riječima: To su oni koje je Allah uputio, te se za njihovom uputom povodi!(El-En’am, 90.) Kao što vidimo, Allah, dž.š., zapovijeda Svome Poslaniku, s.a.v.s., da slijedi njihov primjer, a to je zapovijed i nama, jer je naredba uzoru naredba i sljedbenicima. A Allah, dž.š., tvrdi: Sigurno je za vas Allahov Poslanik najljepši uzor. (El-Ahzab, 21.) 


PUŠTANJE BRADE JE PUT VJERNIKA

Svevišnji kaže: Bili ste najbolji ummet koji se pojavio među ljudima. (Alu Imran, 110.) Na drugom mjestu On naređuje: I slijedi put meni odanih! (Lukman, 15.) A Poslanik Njegov, s.a.v.s., kaže: Najbolja generacija je ona u kojoj sam ja (ashabi), zatim oni koji dolaze poslije njih, pa oni poslije njih. (muttefekun alejhi) A na drugom mjestu stoji: Obaveza vam je uzeti moj Sunnet i sunnet upućenih i ispravnih halifa poslije mene, budite uporni u njihovom slijeđenju, a najstrožije se čuvajte unešenih stvari u vjeru, jer je svaka unešena stvar novotarija. (sahih) Potvrđeno je da su ispravne i upućene halife kao i ostali ashabi i tabi’ini imali velike brade. Ebu Bekr, r.a., je imao gustu bradu. Omer, r.a., je imao bujnu bradu, Osman, r.a., je imao dugu bradu, Alija, r.a., je imao široku bradu koja ga je popunjavala od ramena do ramena. To su najispravniji i najrazumniji u ovom Ummetu, prema jedinstvenom mišljenju svekolike njegove uleme. A iza njih slijede njihovi sljedbenici u dobročinstvu i iskreni mudžahidi koji su, snagom svoje vjere, u nasljeđe dobili riznice perzijskog i bizantijskog cara i kojima se povinovao Istok i Zapad a da ne bijaše među njima ni jednog obrijane brade. Kad bi pretražili sve duge stranice islamske historije, uzduž i poprijeko, ne bismo našli ni jednog među imamima upute i svjetiljkama koje su rasvjetljavale u tami, da je brijao bradu. Nego se ova zabluda uvukla među nas preuzevši je neki muslimani, došavši u dodir sa kjafirima, kada su ovi posljednji okupirali naše krajeve ili kada su ovi prvi otišli u zemlje ovih drugih, pa su im oni okupirali i njihove mozgove. Tako su jadni napustili uputu i put svojih divnih predaka slijedeći, mic po mic, stazu nemuslimana. Pali su u iskušenje sa sunnetima Židova i kršćana, oponašajući ih, doslovce, pedalj po pedalj, korak po korak. 


BRIJANJE BRADE JE POISTOVJEĆIVANJE SA NEVJERNICIMA

Allah, dž.š., kaže: Zatim smo tebi učinili Šerijat i naredili ti ga, pa ga slijedi, a ne slijedi prohtjeve onih koji ne znaju! (El-Džasije, 18.) Dalje veli Uzvišeni: Nije li došlo vrijeme vjernicima da im se srca poboje kada se sjete Allaha i Istine koja se objavljuje, A DA NE BUDU KAO ONI KOJIMA JE DATA KNJIGA PRIJE, pa je tok vremena učinio da im srca otvrdnu, a većina njih su i onako griješnici.” (El-Hadid, 16.) Dio ajeta (… a da ne budu…) je opća zabrana poistovjećivanja sa njima . Ibn Kesir to komentariše: “Stoga Allah zabranjuje vjernicima poistovjećivanje sa njima u svim stvarima bile one temelji ili ogranci.” Ne biti poput nevjernika u djelima, riječima i prohtjevima je velika težnja i cilj kojoj je temelje udario Kur’an a detaljno je razradio Poslanik, s.a.v.s., sprovodeći je u djelo kroz mnoge ogranke Šerijata, poput namaza, dženaze, posta, jela, odijevanja, ukrašavanja, ponašanja, običaja i dr. Pečat svemu su njegove, s.a.v.s., riječi: Nije od nas ko radi po tuđem sunnetu mimo našega. (hasen) To su brzo uvidjeli židovi koji živješe u Medini, osjetivši da on, s.a.v.s., nastoji biti drugačiji od njih u svemu što su radili, pa su rekli: “Ovaj čovjek u svemu radi suprotno od nas.” (Muslim) Njegove su riječi, a.s.: Ko oponaša jedan narod on je od tog naroda. (sahih) a Hasan el-Basri veli: “Rijetko da čovjek oponaša jedan narod a da ne bude pridružen njima.” - Znači na dunjaluku i ahiretu. Kad su mu, s.a.v.s., prvaci Ensarija rekli: “O Allahov Poslaniče, sljedbenici knjige krešu svoje brade, a puštaju duge brkove”, na to je, a.s., rekao: Vi krešite svoje brkove, a pustite bujne brade, i budite drugačiji od ehlu kitabija. (hasen) On s.a.v.s. je također rekao: Razlikujte se od mušrika, brkove kratite a brade gajite. (muttefekun alejhi) On je također rekao: Potkraćujte brkove a puštajte brade, razlikujte se od vatropoklonika! (Muslim) Ebu Šame veli: “Ljudi su uveli novotariju brijanja brade što je gore od onog što se prenosi od vatropoklonika da su je kratili.”  Napomena: Znaj - Allah ti milost Svoju ukazao - kako činjenica da neki današnji mušrici nose brade ne dokida razlikovanje od njih kao sebeb i uzrok puštanja brade i to iz slijedećih razloga: 1. Što je brijanje brade praksa većine njih, i ova novotarija se uvukla među nas upravo od njih ili s njihove strane.2. Za one između njih koji puste brade smatrajući to muškošću i ljudskošću ili oponašajući svoje poslanike, kažemo da je njihova fitra u ovome segmentu sačuvana, i da se u tome slaže njihov i naš Šerijat, premda se razlikujemo od njih po tome što krešemo brkove i kratimo što doseže do gornje usne, jer kaže Resulullah, s.a.v.s.: Ko ne uzima (ne krati) od svojih brkova nije od nas. (sahih) Pa ako neki nevjernici poput Židova danas puštaju brade, dok ih drugi briju, nama je naređeno razlikovati se od onih koji briju i krate brade, a ne od onih koji ih nose, jer kada bi pravilo da ostavljamo ono što rade kjafiri bilo sveobuhvatno, morali bismo ostaviti obrezivanje jer ga čine i Židovi. 3. Također, obrazloženju zabrane nenalikovanja mušricima ne opreči ni bolna činjenica da danas većina muslimana briju brade, jer je Kur’an i Sunnet dokaz protiv njih kada upućuje na zabranu preinačavanja Allahovih stvorenja, nalikovanja ženama kao što je Sunnet objasnio da je brada od prirodnih svojstava muškarca koja se ne mijenjanju protokom vremena, niti nečijim odstupanjem od njih. Nije, dakle, ispravno da odbacimo ono što nam je Allah propisao i sa njime nas stvorio zbog toga što su zalutali oni koji nisu na vjeri, ili što tu obavezu olahko shvaćaju i zapostavljaju neki koji pripadaju ovoj vjeri.


BRADA JE MUŠKOST I MUŽEVNOST

Allah, dž.š., je, stvarajući muškarca i ženu, učinio dlakavost njihovom zajedničkom osobinom, osim kod brade i brkova kojima je učinio čovjeka i ženu različitim. Manji je problem kada čovjek obuče žensku odjeću nego kada obrije bradu, jer je brada spoljašnja razlika i jasna osobenost čovjeka naspram žene. Svakom od njih je Allah, dž.š., propisao ukras koji pristaje uz njihovu prirodu.Šerijat ženama dozvoljava ukrašavanje zlatom i svilom, dok ih zabranjuje muškarcima pošto ne upotpunjuju njegovu muškost, nego je umanjuju. Kako je ljepota žene u nepostojanju brade i brkova na njenom licu, tako je potpunost ljepote i autoriteta muškarca u njegovoj bradi i brkovima na licu. 


BRIJANJE BRADE JE NALIKOVANJE ŽENAMA

Ibn Abbas r.a. kaže: “Prokleo je Allahov Poslanik, s.a.v.s., ljude koji oponašaju žene i žene koje oponašaju ljude.” (Buharija) A od Abdullaha ibn Amra, r.a., se prenosi da je vidio ženu sa obješenim lukom o ramenu koja iđaše muškim hodom, pa je rekao: - Čuo sam Allahova Poslanika, s.a.v.s., kad je rekao: Nije od nas žena koja oponaša ljude, niti čovjek koji oponaša žene. (sahih) Nema sumnje da je sličnost ženi od strane onoga koji brije bradu, očiglednija od sličnosti muškarcu od strane žene koja nosi luk. I kao što bi žena koja bi stavila umjetnu bradu na svoje lice, nalikovala muškarcu i oponašala ga, tako i čovjek koji odstrani svoju bradu, kojom ga je Allah ukrasio, nalikuje ženi, bez sumnje. Ako bismo upitali obična čovjeka iz redova ehli-sunneta, čijem licu liči lice muškarca koji obrije bradu, rekao bi nam: “Licu žene ili licu djeteta, licu Židova ili kršćanina.” Ulema ovakvo oponašanje naziva nemuževnošću. Ibn Abdulberr, hafiz Magriba, veli: “Haram je brijati bradu, i to čine samo mekoputanci.” Napomena prva: Kako god bi onaj ko bi obojio kanom ručne i nožne prste ličio na žene makar imao bradu, brkove i turban, tako i onaj ko obrije bradu liči na žene makar imao brkove, nosio mušku odjeću i turban. Napomena druga: Oponašanje je od takve vrste djela koja ne ovise od nijjeta i namjere da bi po tome bila sankcionisana, kao što je slučaj sa ubistvom i nanošenjem štete. Dovoljno je da se samo učini i da bude pripisano dotičnom, makar ga on i ne namjeravao, jer je šteta koja iz njega proizilazi prisutna i bez njegove namjere. Zato je Poslanik, s.a.v.s., zabranio djela sa kojima njihov počinilac ne namjerava oponašanje, niti mu je ono na umu, poput zabrane klanjanja pri izlasku Sunca, kad je Sunce u zenitu i kada zalazi, kako ne bismo nalikovali na nevjernike koji obavljaju sedždu Suncu u tim vremenima, iako musliman niukom slučaju nema namjeru da se klanja Suncu, nego sedždu obavlja isključivo Allahu, dž.š.

PUŠTANJE BRADE JE UKRAS I POČAST

Svemogući Stvoritelj kaže: Sigurno smo sinovima Ademovim počast ukazali. (El-Isra’, 70.) Neki učenjaci kažu da se ta počast između ostalog ogleda i u njihovom stvaranju u najljepšem i potpunijem obliku, a neki navode za primjere te počasti ukrašavanje ljudi bradom, a žena kosom. A na drugom mjestu Milostivi veli: ... Stvaranje Allahovo, a ko od Allaha ljepše stvara? (El-Bekare’, 138.) I veli: Zaista smo čovjeka u najljepšem liku stvorili. (Et-Tin, 4.) Ili: O čovječe, šta te obmanjuje prema Gospodaru tvome Plemenitom koji te je stvorio i lijepim i skladnim učinio, i koji je htio lik ti dao?” (El-Infitar, 6.-8.) Ili: Allahovo stvaranje, Onoga koji je svaku stvar usavršio. (En-Neml, 88.) A Poslanik, s.a.v.s., kaže: Svako Allahovo stvorenje je lijepo. (sahih) Pa ovaj lik i izgled sa kojim nas je Allah, dž.š., stvorio je blagodat od Njega i počast nama. Bez dvojbe, onaj ko obrije bradu i odstrani je, niječe tu veliku blagodat i napušta sunnet i uputu onoga čija je uputa najbolja, i pada na nivo nevjernika kojima se njihova zla djela čine lijepim i misle da je savremenost i civilizacija u uništavanju i odbacivanju najveće vanjske razlike između čovjeka i žene. Tako je s ljudima kada padnu u iskušenje pa vide lijepim ono što u osnovi nije lijepo. Veličanje puštanja i održavanja brade od strane stručnjaka u fikhu je dostiglo taj stepen da su imami Ebu Hanife, Ahmed i Sevri mišljenja da se onome kome se oskrnavi brada i otkloni u cjelini, tako da više ne može narasti, plaća puna krvarina, kao da je dotični ubijen. Ibn Muflih kaže: “Zato što prestupnik u tom slučaju ono što se hoće postići (puštanjem brade), što se može poistovijetiti sa oduzimanjem vida oku.” Kajs ibn Sa’d, velikan ensarija, nije imao brade, pa su ensarije rekle: “Divan je prvak Kajs zbog svog junaštva i čovječnosti, ali je golobrad. Tako nam Allaha, kada bi se brada prodavala za dirheme, kupili bi mu je da mu upotpuni muževnost!” Jedan rođak Ahnefa ibn Kajsa iz plemena Benu Temim je rekao: “Koliko sam želio da kupimo Ahnefu bradu za dvadeset hiljada dirhema!” Ahnef ibn Kajs, o kome je govor, bijaše bez jednog oka i izrazito krivih nogu, ali to njegov rođak ne spomenu, nego prezir usmjeri golobradosti, jer onaj ko nema brade kod razumnih ljudi je faličan.
Navodi se od Šurejha el-Kadija da je rekao: “Volio bih da imam bradu, makar je platio deset hiljada dirhema!” Jadni li su neki u naše vrijeme koji bi dali veliko imanje da im iščezne brada za sva vremena kako se ne bi zamarali brijanjem!

BRIJANJE BRADE JE PONIŽENJE

Nijedan od imama Islama nije brijao svoju bradu, niti jedan jedini put u životu. Naprotiv, neki emiri koji nisu bili upućeni u vjeri, kada bi sankcionisali pojedine podanike zbog prijestupa kojeg bi učinili, obrijali bi im brade, svezali bi ih naopako na magarcu i proveli između svijeta, da bi tako doživjeli poniženje. Zbog toga su neki učenjaci fikha odredili da je dozvoljeno zbog ukora i sankcije obrijati krivcu glavu, a ne bradu, jer je njeno brijanje haram. Zar nam nije svima poznato kako se brije glava prilikom skidanja ihrama a ne brada ? Respekt brade od strane prvih generacija (selefa) je otišao dotle da su za brijanje brade odredili tešku društvenu kaznu, tj. neprimanje svjedočenja. Navodi se u knjizi El-Mujesseru ’ala Halil: “Ko namjerno obrije bradu ima da se sankcioniše i da mu se ne uvaži svjedočenje.” A Allame Dussuki kaže: “Haram je čovjeku obrijati bradu ili brkove, i onoga ko to učini treba odgojiti (kazniti).”


BRIJANJE BRADE JE NAKAŽENJE

Od Abdullaha ibn Jezida Ensarije, r.a., se prenosi da je rekao: “Zabranio je Allahov Poslanik, s.a.v.s., pljačku i nakaženje.” (Buharija) A nakaženje je mijenjanje lika. A od Semure i ’Imrana ibn Husajna, r.a., se prenosi da su rekli: “Allahov Poslanik, s.a.v.s., nam nije održao ni jednu hutbu a da nam nije naredio sadaku i zabranio nakaženje.” (hadis je dobar) Bilježi Ibn Asakir od Omera ibn Abdulaziza, Allah mu se smilovao, da je rekao: “Brijanje brade je nakaženje (musla) a zaista je Allahov Poslanik, s.a.v.s., zabranio nakaženje.” A Imam Ibn Hazm u Meratibu-l-’idžma’ navodi: “Svi učenjaci su saglasni da je brijanje cijele brade nakaženje (musla) koje nije dozvoljeno.” Kad su neki učenjaci pretjerano kraćenje brade ubrojali u nakaženje, a drugi potpuno brijanje brkova, pa šta onda može biti potpuno brijanje brade? Lice čovjeka je posebno poštovani dio čovjekova tijela jer je mjesto ljepote i osjetila, te zaslužuje njegu i počast, a ne nakaženje i poniženje. A tome nas je poučio Resulullah s.a.v.s, lično, kada nam kaže: “Kad se neko od vas potuče sa svojim bratom, neka izbjegava lice!” A u drugoj predaji: “Neka ga ne udara po licu!” (Buharija i Muslim) Suvejd ibn Mukarrin, r.a., je vidio čovjeka kako po licu udara svog slugu, pa je rekao: “Zar ne znaš da je ljudska slika (lice) počastvovana?” (Muslim)  Čudna li naroda ovog zemana, čestitaju onome ko unakazi svoj lik brijanjem brade i kažu mu: “Prijatno ti bilo!”


ZAKLJUČAK

Eto, to je kraj sažetka koji je uz Allahovu pomoć urađen, pa Ga molimo da pokaže nama i ostalim muslimanima istinu istinom i pomogne nam da je slijedimo i da nam pokaže neistinu neistinom i da nam snage da je se klonimo, a da ne dozvoli da nam se pomiješaju i da zalutamo slijedeći strasti. Slavljen neka si Ti, Gospodaru naš, i Tebi hvala, svjedočimo da nema drugog boga osim Tebe, kajemo Ti se i oprosta tražimo za grijehe od Tebe, Gospodaru svih svjetova.

Napisano:
Aleksandrija, 24. ša’ban
1413. h.g. 15.02.1993. god.
Prijevod:
Ras Al-Khaima, 16 redžeb
1419. h.g. 04.11.1998. god.
 
Preveo: Malik Mustafa Bašić

Izdavač:
Organizacija aktivne islamske omladine
ZENICA, 1999