Pripremio: Smajlović Osman, prof. - Umul-Qura, Mekka Mukerrema
GAJBIJE
Gajb u arapskom jeziku znači: sve ono što je odsutno i nevidljivo osobi i neshvatljivo samo po sebi, i ne može se spoznati jednim od poznatih čula, već se spoznaje putem obavijesti od strane Poslanika.
Odličje islamske akide (vjere) po pitanju gajba (nevidljivog) znači: islamska akida se temelji na predanosti da gajb (nevidljivo) postoji i obavezi da se vjeruje u sve ono sa čime su došli šerijatski tekstovi koji govore o postojanju gajba (nevidljivog), to se ne odbacuje niti se krivo tumači. Prokomentirao je Katade ajet :"Onima koji u nevidljivi svijet budu vjerovali,» (Bekare, 3) sa ovim riječima:"Povjerovali su u Džennet i Džehenem, proživljenje poslije smrti, Sudnji dan i sve stvari gajba.» A rekao je Enes: "Povjerovali su u Allaha, Njegove meleke, Poslanike, Sudnji dan, u Džennet i Džehennem, proživljenje poslije smrti i sve stvari gajba." (Tefsir Taberi). Od dokaza koji ukazuju na obavezu vjerovanja u nevidljivo (gajb) je i hadis Džibrila kada je došao u obliku čovjeka te je između ostalog pitao Poslanika, salallahu alejhi ve selem:"Obavijesti me šta je iman?» Rekao mu je Poslanik, salallahu alejhi ve selem: «Da vjeruješ u Allaha, Njegove meleke, Knjige i poslanike, Sudnji dan, i da vjeruješ da je sve dobro i zlo određeno Allahovom odredbom." (Muslim)
ISPOLJAVANJE I UKAZIVANJE OSOBENOSTI GAJBIJE
Jedna od najvećih i najznačajnijih posebnosti i stubova islamskog vjerovanja jeste ta osobina vjerovanja u gajb (nevidljivo). Velika većina pitanja akide su sa strane gajba (nevidljivog), na što ukazuje veliki broj dokaza.
Od njih je:...
1-Uzvišeni Allah je otpočeo Svoju svetu knjigu sa spomenom ovog najvažnijeg stuba imana kao obaveznu posebnost mu`mina i jednu od njihovih najizrazitijih osobina:"Elif Lam Mim. Ova Knjiga, u koju nema nikakve sumnje, uputstvo je svima onima koji se budu Allaha bojali; onima koji u nevidljivi svijet budu vjerovali i molitvu obavljali i udjeljivali dio od onoga što im Mi budemo davali; i onima koji budu vjerovali u ono što se objavljuje tebi i u ono što je objavljeno prije tebe, i onima koji u onaj svijet budu čvrsto vjerovali". ( Bekare1-4).
2- Ono što je prenešeno o velikoj nagradi mu`mina koji vjeruju u nevidljivo (gajb) i da je iman u gajb (nevidljivo) od najboljih vidova imana i najuzvišenijih stepena vjere. Rekao je Abdulah ibnu Mesud, Allah sa njim bio zadovoljan: "Stvar Poslanika Muhammeda je bila jasna onome ko ga je vidio. Tako mi Onoga pored koga nema božanstva, nije niko bolje povjerovao od onoga koji je povjerovao u gajb (nevidljivo).»
Ukoliko se vjerovanje u gajb (nevidljivo) zasniva i temelji na jakom šerijatskom temelju takođe se temelji i na jakoj razumnoj i prirodnoj osnovi. Vjerovanje u gajb (nevidljivo) je prirodna potreba kod čovjeka. Štaviše, to je od njegovih posebnosti s kojom se ponosi. Jer on zajedno sa svim živim bićima učestvuje u spoznaji putem čula, s tim da se razlikuje od njih sa imanom u gajb onako kako je došla objava sa tim. Pitanje gajba koje sadrži u sebi islamska akida se ne suprostavlja zdravom razumu iako će se možda razum začuditi tome, osim što razumu ne pripada niti jedno sredstvo putem kojeg bi negirao gajb (nevidljivo) ili ne bi vjerovao u postojanje nevidljivog. To zbog toga što postoje stvari do kojih razum ne može doprijeti jer nisu u krugu njegove spoznaje i ne ulaze u krug ispitivanja i eksperimentisanja, i sredstva s kojima razum spoznaje čula- su u nemogućnosti da spoznaju ovu vrstu stvari, koje su van dometa opipljivih stvari. I to ne sprečava razum da ih spozna kada mu se pojasne na način na koji ih je objava spomenula i pojasnila. Rekao je Ibnul Kajim, Allah mu se smilovao: "Poslanici ne obavještavaju o stvarima koje razum smatra nemogućim. Naprotiv, njihove obavijesti se dijele na dvije vrste.
Prva: Ono čemu svjedoči razum i ljudska priroda.
Druga: Ono što ga razum sam po sebi ne može spoznati, kao što su nevidljive (gajb) stvari sa svojim pojedinostima i detaljima od kojih su pojedinosti berzah života, Sudnjeg dana, sevapa, kazne. Tako da niti jedna Poslanikova obavijest ne biva nemoguća u razumu uopšte. Jer svaka obavijest za koju se smatra da je nemoguća ne izlazi iz ove dvije sljedeće stvari: Da je obavijest slagana na Poslanika. Ili je taj razum izopačen. I to je nejasnoća u mašti čiji je vlasnik smatra razumnom i jasnom. Rekao je Allah u prevedenom značenju ajeta: "Zar je onaj koji zna da je istina ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga kao onaj koji je slijep? A pouku samo razumom obdareni primaju." (Rad; 19, «Ruh»- Ibnu Kajim, str.62).
Stajalište Ehli Suneta je potpuna predanost i iman u sve stvari gajba (nevidljivog), onako kako nas je o tome obavijestila objava, i to je ujedno od njihovih posebnosti. Sa druge strane, različite sekte, pravci i novotari nisu zauzeli isto stajalište po ovome pitanju. Naprotiv, suprostavili su se pitanjima gajba sa svojim bolesnim razumima i pokvarenim mišljenjima. Pojedine stvari gajba su odbacili ili su ih krivo protumačili. Dok su drugi, opet, pomiješali između stvari gajba i praznovjera i iluzija, koje ne prihvata zdrav razum niti ispravna ljudska priroda. U nekoliko narednih redova spomenut ću nekoliko primjera koje je negirao izopačen i pokvaren razum.
PATNJA I UŽIVANJE U KABURU
Zalutale sekte na više načina krivo tumače ovo pitanje gajba (nevidljivog). Pojedini ga svode na vrijeme između dva puhanja u rog. Prvo puhanje sa kojim se ruši ovaj svijet i drugo puhanje radi proživljenja. Ili ga negiraju po pitanju mu`mina, dok je on obavezan onima koji će biti vječno u vatri i pokvarenjacima shodno njihovim neispravnim osnovama. Ili ga tumače da će Allah, subhanehu ve te`ala, kazniti ljude u kaburima bolovima koje neće osjetiti u kaburu, već na Sudnjem danu kada budu proživljeni. Dok su jedni u potpunosti negirali kabursku patnju i uzijevanje. Stajalište Ehli Suneta po ovom pitanju jeste: da se patnja i uživanje u kaburu događa na tijelu i duši od kada se osoba spusti u kabur sve do proživljenja.
VIĐENJE ALLAHA
Pojedine sekte su negirale viđenje Allaha na Sudnjem danu putem čula vida. Štaviše, mu`tezile i džehmije su mišljenja da je negacija istog stroga obaveza i da se onaj koji potvrđuje viđenje Allaha na ahiretu proglašava nevjernikom. A stajalište Ehli Suneta je da će mu`mini vidjeti svoga Gospodara na Sudnjem danu putem čula vida, na što je ukazao Ku`ran i sunet.
POSLANIKOV IZVOR – HAVD
Kojeg se mu`tezile negirale, iako na njega ukazuje Ku`ran i sunet, tako da su pojedini učenjaci rekli da su hadisi koji ukazuju na havd dostigli stepen mutevatira. Mišljenje mu´tezila je ujedno oprečno učenju Ehli Suneta.
ŠEFA`AT-ZAUZIMANJE
Mu`tezile i havaridž negiraju Poslanikov šefa`at- zauzimanje za počinioca velikih grijeha. Jer su oni kod njih nevjernici, ili između imana i kufra na dunjaluku, dok su od stanovnika džehenema vječno ukoliko umru bez pokajanja, čineći dokazivanje da šefat ne koristi sa ajetima koji su objavljeni povodom nevjernika kao što je ovaj ajet: "I bojte se Dana kada niko ni za koga neće moći ništa učiniti, kada se ničiji zagovor neće prihvatiti, kada se ni od koga otkup neće primiti i kada im niko neće u pomoć priteći "(Bekare 4 ). To je zasigurno suprotno ispravnom učenju na koje ukazuje Ku`ran i sunet i što je ujedno stajalište Ehlu Suneta. Rekao je Poslanik, salallahu alejhi ve selem: "Moj šefa`at pripada počiniocima velikih grijeha od moga umeta." ( Ebu Davud, Tirmizi, hadis sahih, Sahihu Džamia, 3714, Albani).
Sa druge strane, nalazimo sufije koji su pripisali gajbu izmišljotine, priviđanje i iluzije na koje ne ukazuje niti Ku`ran niti sunet i zdrav razum. Među tim izmišljotinama su sufijski isra i miradž , viđenje Allaha i Poslanika i govor sa njima, koji su ujedno i izvori vjere kod njih. Rekao je njihov izmišljeni evlija, koji je u stvarnosti lažov i šejtanski evlija, Ebu Jezid El-Bestani: „Uzdigla je se moja duša. I prodro sam u nebeska prostranstva, i nisam prošao pored ijedne duše Poslanika a da je nisam poselamio, osim duše poslanika Muhameda, oko čije je duše bio zastor od svjetla.“
Molim Uzvišenog Allah da se okoristimo od prethodno spomenutog i da ga u našim životima praktično primjenimo . AMIN
GAJBIJE
Gajb u arapskom jeziku znači: sve ono što je odsutno i nevidljivo osobi i neshvatljivo samo po sebi, i ne može se spoznati jednim od poznatih čula, već se spoznaje putem obavijesti od strane Poslanika.
Odličje islamske akide (vjere) po pitanju gajba (nevidljivog) znači: islamska akida se temelji na predanosti da gajb (nevidljivo) postoji i obavezi da se vjeruje u sve ono sa čime su došli šerijatski tekstovi koji govore o postojanju gajba (nevidljivog), to se ne odbacuje niti se krivo tumači. Prokomentirao je Katade ajet :"Onima koji u nevidljivi svijet budu vjerovali,» (Bekare, 3) sa ovim riječima:"Povjerovali su u Džennet i Džehenem, proživljenje poslije smrti, Sudnji dan i sve stvari gajba.» A rekao je Enes: "Povjerovali su u Allaha, Njegove meleke, Poslanike, Sudnji dan, u Džennet i Džehennem, proživljenje poslije smrti i sve stvari gajba." (Tefsir Taberi). Od dokaza koji ukazuju na obavezu vjerovanja u nevidljivo (gajb) je i hadis Džibrila kada je došao u obliku čovjeka te je između ostalog pitao Poslanika, salallahu alejhi ve selem:"Obavijesti me šta je iman?» Rekao mu je Poslanik, salallahu alejhi ve selem: «Da vjeruješ u Allaha, Njegove meleke, Knjige i poslanike, Sudnji dan, i da vjeruješ da je sve dobro i zlo određeno Allahovom odredbom." (Muslim)
ISPOLJAVANJE I UKAZIVANJE OSOBENOSTI GAJBIJE
Jedna od najvećih i najznačajnijih posebnosti i stubova islamskog vjerovanja jeste ta osobina vjerovanja u gajb (nevidljivo). Velika većina pitanja akide su sa strane gajba (nevidljivog), na što ukazuje veliki broj dokaza.
Od njih je:...
1-Uzvišeni Allah je otpočeo Svoju svetu knjigu sa spomenom ovog najvažnijeg stuba imana kao obaveznu posebnost mu`mina i jednu od njihovih najizrazitijih osobina:"Elif Lam Mim. Ova Knjiga, u koju nema nikakve sumnje, uputstvo je svima onima koji se budu Allaha bojali; onima koji u nevidljivi svijet budu vjerovali i molitvu obavljali i udjeljivali dio od onoga što im Mi budemo davali; i onima koji budu vjerovali u ono što se objavljuje tebi i u ono što je objavljeno prije tebe, i onima koji u onaj svijet budu čvrsto vjerovali". ( Bekare1-4).
2- Ono što je prenešeno o velikoj nagradi mu`mina koji vjeruju u nevidljivo (gajb) i da je iman u gajb (nevidljivo) od najboljih vidova imana i najuzvišenijih stepena vjere. Rekao je Abdulah ibnu Mesud, Allah sa njim bio zadovoljan: "Stvar Poslanika Muhammeda je bila jasna onome ko ga je vidio. Tako mi Onoga pored koga nema božanstva, nije niko bolje povjerovao od onoga koji je povjerovao u gajb (nevidljivo).»
Ukoliko se vjerovanje u gajb (nevidljivo) zasniva i temelji na jakom šerijatskom temelju takođe se temelji i na jakoj razumnoj i prirodnoj osnovi. Vjerovanje u gajb (nevidljivo) je prirodna potreba kod čovjeka. Štaviše, to je od njegovih posebnosti s kojom se ponosi. Jer on zajedno sa svim živim bićima učestvuje u spoznaji putem čula, s tim da se razlikuje od njih sa imanom u gajb onako kako je došla objava sa tim. Pitanje gajba koje sadrži u sebi islamska akida se ne suprostavlja zdravom razumu iako će se možda razum začuditi tome, osim što razumu ne pripada niti jedno sredstvo putem kojeg bi negirao gajb (nevidljivo) ili ne bi vjerovao u postojanje nevidljivog. To zbog toga što postoje stvari do kojih razum ne može doprijeti jer nisu u krugu njegove spoznaje i ne ulaze u krug ispitivanja i eksperimentisanja, i sredstva s kojima razum spoznaje čula- su u nemogućnosti da spoznaju ovu vrstu stvari, koje su van dometa opipljivih stvari. I to ne sprečava razum da ih spozna kada mu se pojasne na način na koji ih je objava spomenula i pojasnila. Rekao je Ibnul Kajim, Allah mu se smilovao: "Poslanici ne obavještavaju o stvarima koje razum smatra nemogućim. Naprotiv, njihove obavijesti se dijele na dvije vrste.
Prva: Ono čemu svjedoči razum i ljudska priroda.
Druga: Ono što ga razum sam po sebi ne može spoznati, kao što su nevidljive (gajb) stvari sa svojim pojedinostima i detaljima od kojih su pojedinosti berzah života, Sudnjeg dana, sevapa, kazne. Tako da niti jedna Poslanikova obavijest ne biva nemoguća u razumu uopšte. Jer svaka obavijest za koju se smatra da je nemoguća ne izlazi iz ove dvije sljedeće stvari: Da je obavijest slagana na Poslanika. Ili je taj razum izopačen. I to je nejasnoća u mašti čiji je vlasnik smatra razumnom i jasnom. Rekao je Allah u prevedenom značenju ajeta: "Zar je onaj koji zna da je istina ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga kao onaj koji je slijep? A pouku samo razumom obdareni primaju." (Rad; 19, «Ruh»- Ibnu Kajim, str.62).
Stajalište Ehli Suneta je potpuna predanost i iman u sve stvari gajba (nevidljivog), onako kako nas je o tome obavijestila objava, i to je ujedno od njihovih posebnosti. Sa druge strane, različite sekte, pravci i novotari nisu zauzeli isto stajalište po ovome pitanju. Naprotiv, suprostavili su se pitanjima gajba sa svojim bolesnim razumima i pokvarenim mišljenjima. Pojedine stvari gajba su odbacili ili su ih krivo protumačili. Dok su drugi, opet, pomiješali između stvari gajba i praznovjera i iluzija, koje ne prihvata zdrav razum niti ispravna ljudska priroda. U nekoliko narednih redova spomenut ću nekoliko primjera koje je negirao izopačen i pokvaren razum.
PATNJA I UŽIVANJE U KABURU
Zalutale sekte na više načina krivo tumače ovo pitanje gajba (nevidljivog). Pojedini ga svode na vrijeme između dva puhanja u rog. Prvo puhanje sa kojim se ruši ovaj svijet i drugo puhanje radi proživljenja. Ili ga negiraju po pitanju mu`mina, dok je on obavezan onima koji će biti vječno u vatri i pokvarenjacima shodno njihovim neispravnim osnovama. Ili ga tumače da će Allah, subhanehu ve te`ala, kazniti ljude u kaburima bolovima koje neće osjetiti u kaburu, već na Sudnjem danu kada budu proživljeni. Dok su jedni u potpunosti negirali kabursku patnju i uzijevanje. Stajalište Ehli Suneta po ovom pitanju jeste: da se patnja i uživanje u kaburu događa na tijelu i duši od kada se osoba spusti u kabur sve do proživljenja.
VIĐENJE ALLAHA
Pojedine sekte su negirale viđenje Allaha na Sudnjem danu putem čula vida. Štaviše, mu`tezile i džehmije su mišljenja da je negacija istog stroga obaveza i da se onaj koji potvrđuje viđenje Allaha na ahiretu proglašava nevjernikom. A stajalište Ehli Suneta je da će mu`mini vidjeti svoga Gospodara na Sudnjem danu putem čula vida, na što je ukazao Ku`ran i sunet.
POSLANIKOV IZVOR – HAVD
Kojeg se mu`tezile negirale, iako na njega ukazuje Ku`ran i sunet, tako da su pojedini učenjaci rekli da su hadisi koji ukazuju na havd dostigli stepen mutevatira. Mišljenje mu´tezila je ujedno oprečno učenju Ehli Suneta.
ŠEFA`AT-ZAUZIMANJE
Mu`tezile i havaridž negiraju Poslanikov šefa`at- zauzimanje za počinioca velikih grijeha. Jer su oni kod njih nevjernici, ili između imana i kufra na dunjaluku, dok su od stanovnika džehenema vječno ukoliko umru bez pokajanja, čineći dokazivanje da šefat ne koristi sa ajetima koji su objavljeni povodom nevjernika kao što je ovaj ajet: "I bojte se Dana kada niko ni za koga neće moći ništa učiniti, kada se ničiji zagovor neće prihvatiti, kada se ni od koga otkup neće primiti i kada im niko neće u pomoć priteći "(Bekare 4 ). To je zasigurno suprotno ispravnom učenju na koje ukazuje Ku`ran i sunet i što je ujedno stajalište Ehlu Suneta. Rekao je Poslanik, salallahu alejhi ve selem: "Moj šefa`at pripada počiniocima velikih grijeha od moga umeta." ( Ebu Davud, Tirmizi, hadis sahih, Sahihu Džamia, 3714, Albani).
Sa druge strane, nalazimo sufije koji su pripisali gajbu izmišljotine, priviđanje i iluzije na koje ne ukazuje niti Ku`ran niti sunet i zdrav razum. Među tim izmišljotinama su sufijski isra i miradž , viđenje Allaha i Poslanika i govor sa njima, koji su ujedno i izvori vjere kod njih. Rekao je njihov izmišljeni evlija, koji je u stvarnosti lažov i šejtanski evlija, Ebu Jezid El-Bestani: „Uzdigla je se moja duša. I prodro sam u nebeska prostranstva, i nisam prošao pored ijedne duše Poslanika a da je nisam poselamio, osim duše poslanika Muhameda, oko čije je duše bio zastor od svjetla.“
Molim Uzvišenog Allah da se okoristimo od prethodno spomenutog i da ga u našim životima praktično primjenimo . AMIN
___________________________________________