srijeda, 10. srpnja 2013.

ZNAČENJE NAMAZA, NJEGOVE BLAGODATI I OBAVEZNOST PET DNEVNIH NAMAZA

Poglavlje obrađuje sljedeća pitanja:

1. Značenje:

a) jezičko značenje: dova

b) šerijatsko značenje: obožavanje Allaha, subhanehu ve te'ala, određenim riječima i određenim radnjama koje otpočinju sa tekbirom a završavaju sa selamom, u tačno im određenim vremenima.

2. Blagodati namaza: Namaz je najveći i najpritvrđeniji temelj vjere nakon dva svjedočanstva. Naprotiv, namaz je stub vjere. Allah, subhanehu ve te'ala, propisao ga je Muhammedu, sallallahu 'alejhi ve sellem, u noći Mi'radža, iznad sedam nebesa što ukazuje na važnost namaza u životu muslimana. Allahov poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, kada bi ga pogodila neka stvar, požurio bi namazu. O blagodati namaza i podsticaju na njega došli su mnogobrojni hadisi:..

a) Namaz odvraća od razvrata i svega što je ružno. Allah, subhanehu ve te'ala, kaže, kako stoji u prijevodu značenja: „Kazuj Knjigu koja ti se objavljuje i obavljaj namaz, namaz, zaista, odvraća od razvrata i od svega što je ruž‍no; obavljanje namaza je najveća poslušnost! – A Allah zna šta radite.“ (Prijevod značenja El-Ankebut, 45.)

b) Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: "Pet dnevnih namaza, džuma do džume, ramazan do ramazana, razlog su opraštanja grijeha koji se počine između njih ukoliko se usčuva velikih grijeha." ( Muslim, 233.)

c) Takođe je rekao: "Šta mislite kada bi rijeka proticala ispred vrata kuće jednog od vas i on se kupao u njoj pet puta na dan, da li bi na njemu ostalo išta od prljavštine?" Prisutni su odgovorili: "Od njegove prljavštine ne bi ostalo ništa." Na to je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, dodao: "Primjer toga je pet dnevnih namaza. Allah njima briše grijehe." (Buharija, 528; Muslim, 667.)

3. Obaveznost pet dnevnih namaza: Obaveznost pet dnevnih namaza utvrđena je Kur'anom, Sunnetom i Idžmaom.

a) Što se tiče Kur'ana, to su riječi Allaha, subhanehu ve te'ala, kako stoji u prijevodu značenja: „A naređeno im je da se samo Allahu klanjaju, da Mu iskreno, kao pravovjerni, vjeru ispovjedaju, i da namaz obavljaju, i da zekat udjeljuju; a to je – ispravna vjera.“ (Prijevod značenja El-Bejjina, 5.)

Takođe, riječi Uzvišenog, kako stoji u prijevodu značenja: „Vjernicima je propisano da u određeno vrijeme molitvu obavljaju.“ (Prijevod značenja En-Nisa', 103.)

b) Što se tiče Sunneta, Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao Muaz b. Džebelu, radijallahu 'anh, kada ga je slao u Jemen: "Pozovi ih da posvjedoče da nema drugog istinskog boga osim Allaha i da sam ja Allahov Poslanik.. Pa, ako ti se odazovu u tome, onda ih obavijesti da im je Allah, subhanehu ve te'ala, propisao pet namaza u toku dana i noći ..." (Buharija, 1395.)

Abdullah b. Omer, radijallahu 'anhuma, prenosi da je čuo Allahova Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, kako kaže: "Islam je sagrađen na pet stvari: svjedočenju da nema istinskog boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov Poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata, postu ramazana i hodočašćenju Ka'be za onoga koji je u mogućnosti." (Buharija, 8; Muslim, 50.)

c) I svi islamski učenjaci su složni da su pet dnevnih namaza obaveza po svakog pametnog i punoljetnog muslimana i muslimanku. Nije obavezan djetetu i ludaku, dok je strogo zabranjen ženi muslimanci u danima hajza i nifasa sve dok se ne očisti i okupa.

Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: "Pero je podignuto od trojice: spavača sve dok se ne probudi, ludog sve dok ne dođe sebi i djeteta sve dok ne sazrije." (Sahih: Ebu-Davud, 4398; Nesai, 6/156; Ibn-Madže, 2041; i drugi.) Ali se djeca kada napune svoju sedmu godinu podstiču na namaz a kada dostignu desetu godinu već i pucnu zbog neobavljanja namaza. Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: "Naređujte svojoj djeci od sedam godina namaz, a kada dostignu deset godina i udarite ih zbog njega." (Sahih li gajrihi: Ebu-Davud, 494; Tirmizi, 407.)

Namaz je ženi muslimanki dok je u hajzu ili nifasu strogo zabranjen zbog riječi Allahova Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Zar ne! Žena kada dobije hajz ne klanja i ne posti!" (Buharija, 354.)

Onaj koji porekne obavezu namaza ili ga ostavi postao je nevjernik i odmetnuo se od vjere Islama zbog riječi Allahova Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem: "Ugovor između nas i njih je namaz, pa, ko ga ostavi, postao je nevjernik." (Muslim, 134.)

Hajruddin Tahir Ahmetović