ponedjeljak, 14. siječnja 2013.

Vrste grijeha

Grijesi se dijele na velike i male

Kada mali grijesi postaju velikim? 
 
1. Ustrajavanjem u činjenju malih grijeha

Ibn-Abbas, radijallahu anhu, je rekao: "Nema malog grijeha sa strašću niti velikog s oprostom." 

2. Smatranjem malog grijeha neznatnim

Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, : "Ne smatrajte grijehe beznačajnim! Nema čovjeka koji je sakupio mnoštvo grijeha a da ga oni nisu upropastili." (Ahmed) 

Rekao je Ibn-Mes’ud, radijallahu anhu,: "Vjernik svoje grijehe vidi kao brdo ispod kojeg sjedi i boji se da se svakog trenutka ne sruši na njega, a ogrezli griješnik vidi svoje grijehe kao muhu koja mu pređe preko nosa i on je otjera – tj. smatra ih beznačajnim." (Buharija)


Enes, radijallahu anhu, je nekim tabiinima govorio: ‘’Činite djela, koja su u vašim očima neznatnija i manja od dlake (tj. ne obazirate se na njih i smatrate ih beznačajnim), a mi smo ih u Poslanikovo, sallallahu alejhi we sellem, vrijeme smatrali upropaštavajućim.’’ (Buharija) 

Osjećam dužnost da ovo malo prokomentarišem, jer ne mogu ostati ravnodušan pred ovim predajama. Naime, radi se o današnjici i našem viđenju grijeha. Vidjeli smo kako je plemeniti ashab, Enes, radijallahu anhu, rekao tabinima, kako se oni odnositi prema grijesima. Tako mi Allaha, došlo je vrijeme kada se grijesi ne smatraju grijesima nego lijepim i dozvoljenim! U našem vremenu se i ne maše rukom na muhe koje prelaze preko našeg nosa, štaviše, veliki grijesi smatraju se dozvoljenim i pohvalnim, a o malim da i ne govorimo. Kada kažeš čovjeku: ''Znaš li, bolan, da je to grijeh, i to veliki – zbog mnoštva velikih grijeha, nema vremena za upozoravanje na male grijehe - odgovara: «Nikakav to grijeh nije, gdje piše da je to grijeh.» Jednostavno te napravi budalom što pokušavaš da ga izvučeš iz vatre u koju je već zakoračio, ali jadnik još ne osjeća da je to vatra. Danas je veoma malo onih koji na grijehe gledaju kao Enes, radijallahu anhu! Kada učine mali grijeh, kao da su učinili najveći mogući grijeh, i kada vide da taj grijeh čine drugi, objasne im da je to grijeh i da to ne treba činiti. Njma ljudi govore: «Vi sebi zabranjujete ono što vam je Allah, dželle še'nuhu, dozvolio!» 

Desilo se jednom od ashaba da su mu u namazu odlutale misli i nije bio skrušen. Nakon namaza, prodao je svoj najbolji komad zemlje i novac kojeg je dobio zanjega podijelio kao sadaku. Danas se i ne obavlja namaz pa ništa, jer, kako ljudi kažu, bitno je srce. Jadnici ne znaju da srce koje je pokorno Allahu, dželle še'nuhu, ne dozvoljava tijelu u kome boravi da bude nepokorno svome Gospodaru. Ovo navodim samo radi poređenja između onoga koji je nedavno obavljao namaz i bio skrušen – koliko mu je bilo krivo što je na momenat odlutao od namaza, i onoga koji ga nikako ne obavlja i smatra da se nije ogriješio o 132 kur'anska ajeta u kojima se strogo naređuje obavljanje namaza. 

3. Radovanje i osjećanje ugodnosti zbog počinjenog malog grijeha

Prenosim ova pravila iz starih ćitaba, u kojima su naši dobri prethodnici govorili o malim grijesima i prezrenosti osjećanja ugodnosti zbog njih; danas se ljudi raduju i na sav glas govore kako su počinili veliki grijeh. Iznose to radujući se i osjećajući ugodnost zbog toga, smatraju vrlo važnim one koji čine grijehe i smtraju ih «facama». Dok ga njegov sagovornik sluša, divi mu se i jedva čeka da ovaj završi kako bi mu ispričao kako je i on počinio grijeh, da ne bi zaostao za svojim sugovornikom i da ne bi slučajno kasnio za njim u prenošenju vlastitog iskustva. Tada neće biti «faca» kao on. Tako se ljudi danas natječu ko će počiniti više grijeha, a nekada se ljudi natjecaše ko će više dobrih dijela učiniti. 

4. Iznošenjem grijeha u javnost

U prethodnoj tačci smo i to objasnili kao i čemu vodi iznošenje grijeha u javnost. 

5. Da onaj ko počini mali grijeh bude učenjak za kojim se ljudi povode, naravno ovde se misli da namjerno učini, jer će to vidjeti i učiniti drugi. Ovo je danas veoma prisutno u našem narodu. ''Nemoj to činiti'', a on kaže: ''Hajde bolan, kad može efendija mogu i ja. On je efendija, on je učio...''

Kako mali grijesi budu oprošteni
 
1. Da ne čini i da se kloni velikih grijeha. 

Allah, dželle še'nuhu, kaže: ''Ako se budete klonili velikih grijehova, onih koji su vam zabranjeni, Mi ćemo preći preko manjih ispada vaših i u divno mjesto vas uvesti.'' (En-Nisa, 31.). Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, : ''Pet dnevnih namaza, džuma do džume, ramazan do ramazana, brišu manje grijehe koje čovjek počini između njih, ako se bude klonio velikih grijeha.'' (Muslim). 

2. Činjenje dobrih dijela. 

Kaže Allah, dželle še'nuhu,: ''Dobra dijela zaista poništavaju hrđava...'' (Hud 114.) Zatim kaže: ''Ali onima koji se pokaju i uzvjeruju i dobra dijela čine, Allah će njihova hrđava djela u dobra promjeniti, a Allah prašta i samilostan je.'' (El-Furkan 70.). Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, : ''Ko uzme abdest i upotpuni ga, zatim ode da u džema'tu obavi propisani namaz, Allah mu oprosti manje grijehe.'' (Muslim). 

3. Istigfar-traženje oprosta

U hadis-kudsiji stoji da je Allah, dželle še'nuhu, rekao: ''Moj rob je učinio grijeh i rekao: ''O moj Gospodaru, oprosti mi!'' Allah, dželle še'nuhu, kaže: ''Moj rob je učinio grijeh, sjetio se da ima Gospodara koji oprašta i kažnjava, ponovo počini grijeh i reče: ''Gospodaru moj, oprosti mi!'' Allah, dželle še'nuhu, kaže: ''Moj rob je počino grijeh, sjetio se da ima Gospodara koji prašta i kažnjava.'' Ponovo počini grijeh i reče: ''Gospodaru moj, oprosti mi!'' Zatim Allah, dželle še'nuhu, kaže: ''Moj rob je počinio grijeh, sjetio se da ima Gospodara koji oprašta i kažnjava, čini šta želiš, već sam ti oprostio.'' (Muslim). 

4. Veličanje i spominjanje Allaha, dželle še'nuhu. 

Kaže Poslanik, sallallahu alejhi we sellem: ''Ko kaže la ilahe illallah vahdehu la šerike leh lehul-mulku ve lehul-hamdu ve huve ala kulli šejin kadir, sto puta u jednom danu, kao da je oslobodio 10 robova, upiše mu se 100 dobrih i izbriše 100 loših dijela i bude zaštićen toga dana od šejtana sve dok ne nastupi noć. Bolje i vrijednije može učiniti samo onaj ko više puta izgovori pomenute riječi. A ko kaže subhanallahi ve bi hamdihi u danu 100 puta, bit će mu oprošteni grijesi, pa makar ih bilo koliko morske pjene. 


Priredio: Esnaf ef. Imamović