ponedjeljak, 14. siječnja 2013.

TERMINOLOGIJA HADISA


Hadis

Šta je hadis? Hadis je sve ono što je Poslanik sallallahu alejhi we sellem rekao, uradio, šutnjom odobrio, njegov izgled (vanjština ) i njegove osobine (ponašanje).

Šta je sunnet? Sunnet označava Poslanikov sallallahu alejhi we sellem postupak i način njegova vladanja. Sunnet označava ono što je preporučeno i što je lijepo raditi, a nije stroga dužnost.

Hadis Poslanika sallallahu alejhi we sellem ili sunnet je drugi vjerski izvor u islamu i on je ujedno i samostalni vjerski izvor i šeriatski argument.

Glavni šeriatski izvori su Kur’an i hadis, jer posljednja dva izvora nisu samostalni nego se temelje na Kur’anu i sunnetu. Na osnovu hadisa kao i na osnovu Kur’ana možemo zaključiti da je nešto stroga dužnost (farz i vadžib) ili da je preporučeno (mendub) ili da je dozvoljeno (mubah) ili da ga je bolje ostaviti (mekruh) ili da je pak zabranjeno (haram). Pojedini propisi nisu sadržani u Kur’anu nego samo u hadisu kao na primjer: način obavljanja namaza, namaski vaktovi, način uzimanja abdesta, šta kvari namaz i abdest i slično.

Neke definicije koje se najčešće koriste u hadiskoj terminologij

Hadis Mrefu’ – to je hadis koji se pripisuje Poslaniku sallallahu alejhi we sellem.

Hadis Mewkuf – to su riječi koje se pripisuje ashabu i ne možemo tvrditi da je to čuo od Poslanika sallallahu alejhi we sellem osim ako se u hadisu ne spominju neke gajb stvari.

Hadis mektuu’ – to su riječi koje se pripisuju tabi’inima (generacija poslije ashaba) i onima koji su došli poslije njih.

Podjela hadisa na osnovu načina na koji je prenešen

S ove tačke gledišta hadis dijelimo na El-Mutevatir i El-Ahad.

El-Mutevatir je hadis koji u svakoj generaciji prenosi skupina ljudi od početka lanca prenosilaca pa sve do kraja, tako da je nemoguće da se slože na nečemu što nije istina. On se dijeli na El-Lefzij (ono što je tekstualno prenešeno) i Ei-Manevij (prenosi se značenje ili postupak Poslanika sallallahu alejhi we sellem)

El-Ahad to su sve ostale vrste hadisa koje nisu dostigle stepen mutevatira. Dijeli se na tri vrste: El-Mešhur, El-Aziz i El-Garib.

El-Mešhur je hadis kojeg u svakoj generaciji prenose najmanje tri prenosica ali ne dostiže stepen mutevatira.

El-Aziz je hadis kojeg u svakoj generaciji prenose dva prenosioca.

El-Garib je hadis kojeg prenosi samo jedan prenosilac.

Podjela hadisa obzirom na njegovu vjerodostojnost

Prema mišljenju većine hadiskih učenjaka hadis se obzirom na njegovu vjerodostojnost dijeli na tri vrste: sahih (vjerodostojan), hasen (dobar) i daif (slab).

Sahih hadis je onaj hadis kojeg, jedan od drugog, prenose pošteni i sigurni prenosioci, a uz to nema nikakve skrivene mane niti je u kontradiktornosti sa nekim jačim hadisom.

Uvjeti da neki hadis bude sahih su sljedeći:

• Da lanac prenosilaca bude spojen i neprekinut tj. da je svaki pojedinac u lancu prenosilaca lično čuo dotični hadis od onoga od koga ga prenosi.
• Poštenje tj. da prenosilac hadisa bude pobožan i pristojnog ponašanja. Pod pobožnošću se podrazumjeva to da se čovjek (prenosilac) kloni ružnih djela i velikih grijeha te da ne ustrajava na činjenju malih grijeha.
• Da je svaki prenosilac dobro upamtio hadis ili ga kod sebe zapisao.
• Da hadis nema skrivene mane koja se na prvi pogled ne može primjetiti a umanjila bi vjerodostojnost hadisa.
• Da prenosilac hadisa ne dolazi u kontradiktornost sa drugim prenosiocem koji prenosi taj hadis i koji je pouzdani u svom prenošenju.
Hasen hadis je dosta blizak sahih hadisu. Od sahiha se razlikuje u toliko što mu prenosioci nisu pouzdani i jaki (ovo ne znači da nisu pouzdani) kao što su u sahih hadisu. I sahih i hasen hadisi služe kao šeri’atski argument i dokaz.

Daif hadis je onaj hadis kojem nedostaje makar jedan uslov koji smo spomenuli da bi hadis bio vjerodostojan.

Najpoznatije vrste slabih hadisa su:

1. Eš-Šaz je hadis koji prenosi jedan pouzdan prenosilac ali se njegovo prenošenje protivi i sukobljava prenošenju pouzdanijeg prenosioca ili prenošenju većeg broja prenosilaca. Nasuprot ovom hadisu je El-Mahfuz.

2. El-Munker je hadis koji prenosi slab prenosilac a njegova predaja se suprostavlja predajama jednog ili više pouzdanih prenosilaca. Nasuprot ovom hadisu je El-M’aruf.

3. El-Maklub je hadis u čijem je lancu prenosilaca prenosilac greškom ili hotimično zamjenio jednog prenosilaca sa drugim ili je uz hadis kojeg prenosi spomenu lanac prenosilaca koji mu ne pripada.

4. El-Mu’allel je hadis koji na prvi pogled djeluje ispravan i bez mahane, ali se nakon istraživanja ustanovi da ima neku skrivenu i skoro neprimjetnu grešku bilo u lancu prenosilaca ili u tekstu, a koja utiče na njegovu vjerodostojnost.

5. El-Mudtarib je hadis u čijem su se lancu prenosilaca ili tekstu sami prenosioci razišli tako da se ne može dati prednost jednoj predaji nad drugom.

6. El-Metruk je hadis koji prenosi prenosilac u kojeg se sumnja da je lažac.

7. El-Mevdu’u je lažni ili apokrifni hadis. Hadisi ove vrste zapravo i nisu hadisi, jer ne pripadaju Poslaniku sallallahu alejhi we sellem, ali se nazivaju hadisima s obzirom na njihovu vanjštinu.

Islamski Univerzitet, Medina