Pitanje br. 73 |
Es-selamu alejkum ve rahmetullahi ve berekatuhu! Da li je ispravan namaz obavljen iza imama koji konstantno praktikuje novotarije? |
Odgovor br. 73 |
U vezi klanjanja za imamom koji čini novotarije, pa i neprestano, hukm ovisi o prirodi novotarije koju čini. Ako je novotarija takva da izvodi iz vjere onda nije dozvoljeno klanjati iza takvog imama. Ako je novotarija takva da ne izvodi iz vjere, a insan ima izbora da klanja na drugom mjestu za imamom koji nije novotar trebao bi klanjati za njime, a ostaviti novotara. Nekada je neka novotarija sporna između muslimana, to jest za nekoga je novotarija, a za nekoga sunnet. Kao u slučajevima gdje imam nešto čini po mezhebu nekog mudžtehida što je bilo od grešaka njegova idžtihada, ali je ušlo u praksu sljedbenika mezheba. Za dotičnog imama budući da on pristupa mezhebu kao "općeprihvaćenom" načinu prakticiranja ibadeta to nije novotarija, jer je za njega slijediti mezheb najispravniji, a za neke od njih, nažalost, jedini ispravni put u vjeri. Dok je za one koji znaju da mezheb nije sunnet tamo gdje su dokazi rekli drugačije od nekog mezheba ili gdje se analizom svih mišljenja ustanovilo koje mišljenje počiva na jakom argumentu, a koje je bez osnove odabrano mišljenje (potkrijepljeno dokazom) sunnet, a drugo je bid'at. U takvom slučaju, ako neki imam stalno čini mezhebsku novotariju ako bismo rekli da za njime ne klanjamo onda bi smo zastupali što nije rekao niko od autoriteta do sada da se nesmije klanjati za imamom koji doslovice slijedi neki mezheb. Uz ovo napominjem da klanjanje za imamom u namazu ili dozvola klanjanja za njime ne znači da moramo činiti novotarije izvan namaza kao što je aminanje i zajedničko zikrenje i sl., jer je tu klanjač u mogućnosti spojiti klanjanje za imamom i izbjegavanje njegovih novotarija. Abdulmelik Bašić - islambih.org 2000.-2001. god. |