Ko iskreno vjeruje i pokorava se Uzvišenom Allahu i slijedi Poslanika i njegov sunnet, redovno obavlja i čuva namaz, shvatio je da je taj ibadet radi njega i da mu namaz donosi brojne koristi i blagodati. Drukčiji je život onoga koji namaz obavlja u pogledu njegova izgleda, zdravlja, naravi i ponašanja, u odnosa na onog ko ne klanja. Skladan i uredan život onih koji klanjaju, njihov raspored radnih obaveza i slobodnog vremena, ponašanje i postupci u okvirima Allahovih zakona, sačuvanost od nemorala, poroka i griješenja, njihova radosna i nurli lica to svakodnevno potvrđuju.
Vjernik je najbliži svom Gospodaru dok klanja, dok ruku i sedždu pred Njim obavlja. On tada, dok uči Kur'an i dove, na određeni način razgovara sa svojim Stvoriteljem. „Kada je vjernik u namazu, on razgovara sa svojim Gospodarom.“ (Buhari) Obavljajući namaz, taj glavni stub islama, on čuva, jača i potvrđuje svoj iman.
Obaveza, važnost i definicija namaza
Namaz je glavni i prvi ibadet muslimana, svakodnevna obaveza, koju je Allah dž.š. strogo naredio svojim robovima. To je obaveza, dug svakog vjernika od punoljetnosti do kraja života. Obavljanje namaza ne prestaje ni u bolesti, ni na putovanju, ni u ratu, zarobljeništvu i sličnim stanjima, uz ruhse - olakšice. Kako narod kaže: Namaz nema uzura dok je pamet u glavi i duša u tijelu. lzuzetak su žene koje određeni period nisu dužne klanjati, kao i osobe van svijesti, ili dok spavaju, maloljetnici i maloumne osobe. Poslanik s.a.v.s. je rekao: „Podignuto je pero (ne pišu se djela) maloumniku dok ne ozdravi, djetetu dok ne poraste i spavaču dok se ne probudi.“ (Buhari) „Ko prespava namaz ili ga zaboravi, jedini kefaret - otkup je da ga naknadno klanja kada se sjeti.“ (Ahmed, Nesai, Tirmizi - sahih).
Brojni su ajeti i hadisi koji ukazuju na obavezu namaza. To je ibadet koji je Allah, dž.š., toliko puta naredio svojim robovima:
„ O vjernici, namaz obavljajte i Gospodaru svome se klanjajte, i dobra djela činite da biste postigli ono što želite.“ (EI-Hadždž, 77.)
„ Namaz obavljajte i zekat dajite i zajedno sa onima koji namaz obavljaju i vi obavljajte.“ (EI-Bekare, 43.)
„ Redovno namaz obavljajte, naročito onaj krajem dana i pred Allahom ponizno stojte.“ (El-Bekare, 238.)
„ A vi namaz obavljajte i zekat dajite i Poslaniku poslušni budite da bi vam se ukazala milost.“ (En-Nur, 56.)
I raniji poslanici su obavljali namaz, a Muhammedu, s.a.v.s., je namaz propisan izravno na miradžu: „Poslaniku s.a.v.s. je bilo propisano pedeset namaza u noći miradža. Zatim se broj smanjivao sve dok nije došao do pet. Tada je čuo poziv: Muhammede, Moje se riječi ne mijenjaju. Njih je pet a imaćeš nagradu kao za pedeset.“ (Ahmed, Nesai, Tirmizi - sahih)
U pogledu važnosti, obaveze i odgovornosti za namaz Poslanik, s.a.v.s,. je govorio:
„ Islam se temelji na pet temelja - šarta: obožavanju samo Jednog Allaha, obavljanju namaza, davanju zekata, postu ramazana i obavljanju hadždža.“ (Muslim)
„ Klanjajte namaz u svojim kućama i ne pretvarajte ih u grobove! “ (Buhari, Ebu-Davud, Ahmed)
Zadnja oporuka Poslanika, s.a.v.s., svome ummetu je:
„ Namaz, namaz (čuvajte namaz) i one nad kojima imate vlast ! “ (Ahmed, Nesai, lbnu-Madždže)
Za namaz, njegovu ispravnost i pravilnost, prvo će se polagati račun na Sudnjem danu:
„ Prvo zašto će čovjek odgovarati na Sudnjem danu jeste namaz; pa ako mu namaz bude ispravan, biće mu ispravna i ostala djela, a ako ne bude, neće mu biti ispravna ni ostala djela.“ (Taberani - hasen)
Što se tiče definicije namaza, stručnjaci iz područja fikha su rekli: To je ibadet koji se sastoji od stajanja, učenja, pregibanja, sedžde i sjedenja. Počinje tekbirom a završava selamom.
Muhammed, s.a.v.s., je rekao:
„ Ključ namaza je abdest, njegov početak je tekbir, a završetak predavanje selama.“ (Ahmed, Ebu-Davud, Tirmizi)
„... Moja je radost u namazu.“ (Nesai, Ahmed, Bejheki, Hakim - hasen)
„ Namaz je svjetlo vjernika.“ (lbnu-Madždže - hasen)
„ Namaz je stub vjere; namaz je ključ svakog dobra.“ (Taberani)
„ Osnova islama i njegov stub je namaz.“ (Tirmizi, Hasen - sahih)
Vrijednosti i koristi namaza
Svakodnevno obavljanje namaza odvaja čovjeka, barem na trenutke, od ovoga svijeta, od njegovih brojnih planova, problema i ambicija. Stupanjem u namaz zaboravlja se na dunjaluk i razmišlja o svom Stvoritelju i povratku Njemu. Sa namazom se vjernik neposredno približava Uzvišenom Allahu i doživljava svu ljepotu te bliskosti. Brojne su koristi za one koji redovno i uredno namaze obavljaju:
a) Namaz disciplinira čovjeka
Svi namazi su propisani da se klanjaju tačno u određeno vrijeme. Obuhvaćaju periode i dana i noći, pa tako imaju dnevni i noćni namazi. Allah dž.š. kaže:
„...Zaista je vjernicima namaz propisan u određeno vrijeme.“ (En-Nisa', 103.)
„ l obavijaj namaz početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći!“ (Hud, 114.)
Redovno i pravilno obavljanje namaza u određeno vrijeme čini od vjernika discipliniranu, karakternu, stabilnu i urednu ličnost. Ta disciplina i preciznost ne dozvoljavaju mu da se nekontrolirano prepusti brojnim ispraznim zadovoljstvima, iživljavanjima i besposlici. On je uredan i na vrijeme na poslu, na putu i kod kuće. Sve stiže i ima vremena i za sebe i za druge. Allah dž.š. daje svakom svom pokornom robu bereket u vremenu.
b) Namaz čuva od grijeha i poroka
Allah dž.š. kaže:
„ Kazuj Knjigu koja ti se objavljuje i obavljaj namaz, namaz, zaista, odvraća od razvrata i od svega što je ružno; obavljanje namaza je najveća poslušnost! Allah zna šta radite.“ (EI-Ankebut, 45.)
Dakle, namaz utječe na čovjeka, korigira i regulira njegovo ponašanje, odvraća ga i čuva od sramnih, loših i grješnih djela i motivira ga na dobra i plemenita djela. Čini čovjeka snažnim da vlada situacijom i da uspješno obuzdava svoje strasti i slabosti.
c) Namaz jača volju i pozitivne emocije čovjeka
Čovjek, kao slabo i nejako biće, u nevolji se gubi i očajava a u dobru zaboravlja na svog Gospodara. Tako nešto se ne događa vjernicima koji redovno namaz obavIjaju. Naredni ajeti to potvrđuju:
„ Čovjek je uistinu stvoren malodušan, kada ga nevolja snađe - brižan je, a kada mu je dobro - nepristupačan je, osim onih koji namaze svoje budu na vrijeme obavljali.“. (EI-Me‘aridž, 19-23.)
„ O vjernici, tražite pomoć sa strpljenjem i obavljanjem namaza! Allah je doista sa strpljivima.“ (El-Bekare, 153.)
Namaz jača i snaži čovjeka i pomaže mu da se lakše nosi sa brojnim životnim problemima i odgovornostima. Pa, kada se uznemiri, nasekira, neka uzme ablest i klanja, pa će ga to smiriti i oraspoložiti.
d) Namaz smiruje i otklanja tugu i bol
Namazom se postiže duševni mir i spokojstvo, odmor i za dušu i za tijelo. Mnogi psihički problemi čovjeka, koji su posljedica napetosti i stresova, liječe se opuštanjem i odmorom, a takvu atmosferu i relaksaciju pruža namaz. Allah, dž.š., kaže:
„ Mi dobro znamo da je teško u duši zbog onog što oni govore, zato veličaj Gospodara svoga i hvali Ga, i sedždu obavljaj, i sve dok si živ Gospodaru svome se klanjaj!“ (EI-Hidžr, 97-99.)
Zato bi Poslanik, s.a.v.s., u tim stanjima tuge, tegobe, uzbuđenja, uznemirenosti i umora pribjegavao namazu, pa je rekao Bilalu:
„ O Bilale, ikameti za namaz i odmori nas njime.“ (Ebu-Davud)
e) Namaz jača i čisti tijelo
Kod priprema za namaz traži se čistoća tijela, odjeće i mjesta za obavljanje namaza. Uzimanjem abdesta po nekoliko puta na dan peru se oni dijelovi tijela koji se najviše prljaju. Abdestom se jača cirkulacija i smiruje tijelo, ublažava zamor i vraća svježina. Obavezni tjelesni pokreti u namazu, koji su sastavni dijelovi namaza su korisne tjelesne vježbe koje doprinose živosti, čvrstini, izdržljivosti i mobilnosti cijelog organizma. Još kada se tome doda odlazak pješice na namaz u džamiju, postiže se duhovna i tjelesna snaga i uravnoteženost tijela i duše. Savremena medicina preporučuje: kretanje, vježbanje, pranje, čišćenje itd. Sve to muslimani imaju riješeno obavezom namaza, abdesta, čistoće i lične higijene.
f) Namaz briše grijehe
Vjernik se trudi da ne griješi, ali od grijeha niko imun nije, pa makar to bilo nehotice ili u neznanju. Kako god drugi ibadeti, kao što su post, hadž, zekat, sadaka, neutraliziraju i potiru određene grijehe, tako je i sa namazom. U narednim hadisima Poslanik, s.a.v.s., to ovako pojašnjava:
„ Pet dnevnih namaza i džuma do džume brišu ono što je među njima.“ (Muslim)
Brišu grijehe svakom ko uredno i redovno obavlja namaze.
„ Šta mislite kada bi pred vratima nekog od vas bila rijeka u kojoj bi se on kupao svaki dan pet puta; šta kažeš, da li bi to kupanje ostavilo na njemu što god od njegove prljavštine? Neće ostaviti nikakvu njegovu prljavštinu, rekoše prisutni. Tako je i sa pet dnevnih namaza sa kojima Allah briše manje grijehe.“ (Buhari)
g) Namaz donosi spas i vodi u Džennet
Allah, dž.š,. je obećao svojim dobrim robovima koji vjeruju, rade dobra djela i uredno obavljaju ibadete i obrede, spas i džennetsku nagradu. U Kur'anu se kaže:
„ I namaz obavljajte i zekat dajite, a za dobro koje za sebe pripremite naći ćete nagradu kod Allaha, jer Allah dobro vidi ono što radite.“ (EI-Bekare, 110.)
Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
„ Ko bude revnosno i redovno obavljao namaz, to će mu biti svjetlo, dokaz i spas na Sudnjem danu...“ (Ahmed, Taberani, lbnu-Hibban)
„ Hoćete li da vam kažem, pomoću čega ćete ući u Džennet ? Borbom protiv neprijatelja, pružanjem gostoprimstva (putniku - musafiru), brigom o namazu i namaskim vremenima, uzimanjem abdesta u hladnim noćima i dijeljenjem hrane gladnima.“ (Ibnu-Asakir- hasen)
Posebnosti i odlike namaza
Od svih ibadeta vjernik je najčešće i najviše vremena u namazu. Namaz se obavlja svakodnevno, pet puta, što traje oko sat i po dnevno. To je pravo duhovno i tjelesno blagostanje za čovjeka. Skladni i smireni pokreti, skrušenost i poniznost, koncentracija misli i učenja daju namazu jedinstvenu, najbolju i najljepšu molitvu Bogu. Samo muslimani imaju namaz i taj način obraćanja svom Stvoritelju. Zato je namaz vanjsko obilježje i prepoznatljivost muslimana. Pa na pitanje: Ko su muslimani?, odgovor je: To su oni što klanjaju.
Po hadisima Poslanika, s.a.v.s., namaz spada u najbolja djela vjernika:
„ Allahu su najdraža djela: klanjanje namaza na vrijeme, pokornost roditeljima i borba na Allahovom putu.“ (Buhari i Muslim)
„ Ustrajte u vršenju islamskih propisa i dužnosti. Divno li je po vas, ako u tome ustrajete ! Znajte, da vam je namaz najbolji i najvažniji posao. Samo pravi musliman (mu'min) redovno čuva abdest (a time i namaz).“ (lbnu Madždže - sahih)
„ Najbolja i najkorisnija djela koja čovjek može učiniti su: namaz obaviti, zavađene izmiriti i ispoljiti lijepu narav.“ (Bejheki, Buhari u Tarihu - hasen)
Skrušenost i smirenost u namazu
Ima dosta onih koji klanjaju, ali žure sa namazom i svode ga na formu. Dok je počeo, već je završio. Ne upotpunjavaju namaske ruknove, ne razmišljaju šta se uči i kome se ruku i sedžda čini. Ako je u namazu svome Gospodaru najbliži i najdraži, ako je namaz od najboljih djela, zašto onda žuriti i tako izgubiti vrijednosti, fadilete i ljepote koje mu namaz pruža. Allah, dž.š., je upozorio:
„ A teško onima koji, kad namaz obavljaju, namaz svoj kako treba ne izvršavaju.“ (EI-Maun, 4-5.)
Muhammed, s.a.v.s., je također govorio:
„ Najgori je kradljivac onaj koji potkrada svoj namaz, ukoliko ne izvršava kako treba ruku i sedždu i što ga ne obavlja bez potrebne skrušenosti.“ (Ahmed, Hakim - sahih)
Huzejfe je vidio čovjeka koji nije upotpunjavao ruku i sedždu, pa mu je rekao:
„ Nisi klanjao. Kad bi umro ne bi umro na Muhammedovom putu.“ (Buhari)
„ Allah neće gledati u namaz čovjeka koji ne ispravlja leđa nakon rukua i sedžde.“ (Ahmed)
Naredni hadisi ukazuju šta treba učiniti da bi namaz bio valjan i, ako Bog da, primljen:
„Kada neko od vas ustane da klanja, u namjeri da šapatom doziva Gospodara svoga i da Mu se preda u mislima, neka dobro pazi kako će to uraditi (tj. šta će u namazu učiti i kako će ispravno klanjati).“ (Hakim - sahih)
„ Čovjek završi namaz, a od namaza upiše mu se (primi) samo desetina, devetina, osmina, sedmina, šestina, petina, četvrtina, trećina ili polovina.“ (Ebu Davud, Nesai, lbnu-Hibban)
Znači, koliko se mislima prisutno u namazu, toliko se računa od namaza. Zato je dobro znati i prijevod pojedinih kratkih sura i učenja, pa da se zna šta se uči i kome se u namazu obraća.
„ Klanjaj namaz kao da ti je posljednji, i to tako, kao da Allaha vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš, vidi On tebe.“ (lbnu-Nedžar - hasen)
„ Namaz neće biti ispravan ako se leđa ne poravnaju i ne smire na ruku'u i sedždi.“ (Ahmed, Nesai, lbnu-Madždže - sahih)
„ Nema namaza kada je jelo postavljeno, niti kada klanjača muči velika ili mala nužda.“ (Muslim)
Ostavljanje i neobavljanje namaza
Praksa pokazuje da se mnogi muslimani nemarno odnose prema namazu. Jedni klanjaju od bajrama do bajrama, jedni od džume do džume, jedni samo uz ramazan, jedni ponekad a jedni nikako. Često je razlog neznanje, nemarnost i neupućenost u propise vjere i neshvatanje veličine obaveze ibadeta, među kojima je na prvom mjestu namaz. Napuštanje namaza od strane pojedinaca, grupa i džemata, ima bolne posljedice i na dunjaluku i na Ahiretu za njih. Allah dž.š. kaže:
„ A njih smijeniše zli potomci, koji namaz napustiše i za požudama podoše; oni će sigurno zlo proći.“ (Merjem, 59.)
Namaz je posebni znak vjere koji će nestati. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:
„ Doista je između čovjeka, mnogoboštva i nevjerovanja ostavljanje namaza.“ (Muslim)
„ Veze će se islama kidati jedna po jedna. Kako se koja bude kidala, ljudi će prelaziti na slijedeću. Prvo će nestati suđenja po šerijatu, a posljednje što će nestati jeste namaz.“ (lbnu-Hibban)
„ Poslanikovi ashabi nisu smatrali nevjerstvom ostavljanje bilo kojeg vjerskog propisa, osim namaza.“ (Tirmizi)
„ Allah, dž.š,. vam je naredio da klanjate pet dnevnih namaza, pa ko bude lijepo abdest uzimao, klanjao ih na vrijeme, ispravno obavljao ruku i sedždu, i bio potpuno skrušen, Allah se obavezuje da će mu na Sudnjem danu grijehe oprostiti. A ko ne bude tako radio, nema Allahovo obećanje: Oprostiće mu ako bude htio, a ako ne bude, kazniće ga.“ (Ebu-Davud, Bejheki - sahih)
Navikavanje djece i omladine da klanjaju
Obavljanje namaza je stvar navike i tradicije u porodicama dobrih vjernika. U današnjim uvjetima, na našim prostorima situacija je znatno povoljnija, što se tiče naše omladine, jer kroz vjeronauku u školama stiču znanja o vjeri. Na roditeljima je da ih usmjeravaju i navikavaju da propise svoje vjere praktikuju. To su činili i raniji poslanici i zadnji poslanik Muhammed, s.a.v.s. Naređivali su namaz ukućanima i dove učili da budu dobri muslimani:
„ Naredi čeljadi svojoj da obavljaju namaz i ustraj u tome!“ (Taha, 132.)
„ Gospodaru moj, daj da ja i potomci moji obavljamo namaz; Gospodaru naš, Ti usliši dovu moju!“ (lbrahim, 40.)
„ O sinko moj, obavljaj namaz i traži da se čine dobra djela, a odvraćaj od hrđavih i strpljivo podnosi ono što te zadesi - dužnost je tako postupiti.“ (Lukman, 17.)
Poslanik, s.a.v.s., je govorio:
„ Kada dijete počne razlikovati koja mu je desna a koja lijeva ruka, počnite ga navikavati da klanja.“ (Ebu-Davud - hasen)
„ Poučavajte dijete namazu kada mu bude sedam godina, a prisilite ga (ako neće da obavlja namaz) kada mu bude deset godina.“ (Tirmizi, Taberani, Ahmed, Hakim - sahih)
Vrijednost namaza u džematu
Dnevni namazi se mogu obavljati individualno, ali je znatno bolje i vrjednije klanjati ih zajednički u džematu. Ako je džamija udaljena, džemat se formira kod kuće sa porodicom, ili u namjenskim prostorijama na radnim mjestima, na otvorenim prostorima, na putu i sl. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
„ Namaz u džematu vrijedi kao dvadeset i pet namaza obavljenih pojedinačno. A onaj ko klanja namaz u zbijegu (bespuću) i lijepo obavi ruku i sedždu postignut će vrijednost od pedeset namaza.“ (Hakim - sahih)
Namaz u džematu donosi posebne vrijednosti i blagodati. Dolazi do druženja i svakodnevnog viđenja i komuniciranja sa prijateljima i rodbinom. Džemat otklanja izoliranost i osamljenost pojedinaca, od kojih neki nemaju ni porodicu. Kod tih susreta dolazi se do informacija o stanju u džematu - da li je ko bolestan, da nije ko umro, da nije ko u nevolji pa mu treba pomoći itd. Pošto su u džematu prisutni ljudi svih profila i zanimanja prilika je za ugovaranje i sklapanje određenih poslova nakon namaza. Svi koji su bili i koji će, ako Bog da, ići na hadž, prisustvuju najbrojnijem džematu na dunjaluku u Haremima Meke i Medine, gdje klanja ponekad i blizu milion ljudi. Zato se i namazi na tim častim mjestima posebno vrednuju. Muhammed, s.a.v.s. je rekao:
„ Namaz u mojoj džamiji vrijedi kao hiljadu namaza na nekom drugom mjestu, osim Mesdžidul-harama u Meki, a namaz u Haremu kod Kabe vrijedi kao sto hiljada namaza na nekom drugom mjestu.“ (Ahmed, sened sahih)
S obzirom na obavezu, važnost i vrijednost namaza u svakodnevnom životu muslimana, o ovoj temi trebalo bi često i govoriti i pisati. Nije kasno nikom doći tevbe - pokajati se za propušteno, zatražiti oprost i u preostalom dijelu života ustrajati u izvršavanju šerijatskih obaveza i ibadeta, od kojih je na prvom mjestu namaz. Ko je bez namaza, propušta veliku blagodat, ljepotu i radost vjernika, i odlazi u krajnje neizvjesnu ahiretsku budućnost. Tužno je bilo slušati odgovor jednog džematlije koji je ležao na samrtnoj postelji, na pitanje šta ti je žao od dunjaluka, kada je rekao: „Žao mi je što nikad nisam ni jedan namaz klanjao i nikad nijedan dan postio.“ Ali, i ta izjava je jedan vid tevbe - kajanja. A Allah najbolje zna, ko je zaslužio Njegovu milost i oprost.
Gospodaru naš, učvrsti nas u vjeri našoj, da uredno i redovno mi i potomci naši namaze obavljamo i tako islam na ovim prostorima čuvamo.
Izvor - „Novi Horizonti“, br. 140, april 2011. god.