subota, 12. svibnja 2012.

SLIJEDITE, A ZA NOVOTARIJAMA SE NE POVODITE

Šejh - Muhammad b. Usejmin 

Hvala Allahu, Koji nam je usavršio vjeru, upotpunio nam Svoju blagodat, Koji je zadovoljan da nam islam bude vjera. Njega hvalim, slavljen neka je On, i Njemu se zahvaljujem. Bojte se Allaha, o vjernici, i čvrsto se za uže islama držite. Slijedite sunnet vašeg vjerovjesnika Muhammeda, s.a.v.s. Čvrsto ga se držite i ne popuštajte, a novotarija se klonite i čuvajte, jer svaka novotarija jeste bid'at, svaki bid'at zabluda, a svaka zabluda u vatru vodi.

O mu'mini, Allah, dž.š., usavršio je ovu vjeru, zadovoljan je njom i posredstvom nje je upotpunio (ljudima) Svoju blagodat... 

Allahova Knjiga i sunnet Njegovog poslanika Muhammeda, s.a.v.s., nisu ostavili nikome da na putu bid'ata i upute nešto doda i dopuni, niti su ostavili prostora nekom drugom zakonodavcu (da mimo njih zakone donosi i propisuje). Onaj ko se Kur'ana i sunneta objeručke prihvati, on se za čvrsto uže prihvatio i hajr (dobro) dunjaluka i ahireta zaslužio.

" Danas sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera." (El-Ma'ida: 3) 

" I doista, ovo je Pravi put Moj pa se njega držite i druge puteve ne slijedite, pa da vas odvoje od puta Njegova eto, to vam On naređuje da biste bogobojazni bill " (El-En'am: 153) 

Taberanija prenosi vjerodostojnim senedom (putem) da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: 

" Nisam ostavio ništa što vas Allahu približava, a da vam nisam naredio, niti sam ostavio išta što vas od Allaha udaljava, a da vam nisam zabranio."

Sve vrste ibadeta ili obreda koje čini pobožni i pokorni moraju biti utvrđene Šerijatom, bilo da se radi o naredbama ili zabranama i moraju slijediti njegov put i podudarati se sa njegovim metodom (učenjem). Sve drugo je odbačeno i neprihvatljivo, ma od koga došlo.

" Ko učini neko djelo koje se ne podudara sa ovom našom stvari (vjerom), bit će odbačeno, a ko uvede neku novinu u ovu našu stvar (vjeru), koja nije od nje, neće biti prihvaćena."
 
Ovako se u vjerodostojnom hadisu prenosi od iskrenog i istinoljubivog Poslanika, neka je najljepši salavat i selam na njega.

Šerijat (Allahov zakon) propisao je i odredio posebne načine i specifične puteve (metode) za ibadete i druge obaveze, bilo da se radi o vremenu i mjestu ili o formi i broju, i svi ljudi su obavezni držati se strogo toga, bez obzira da li se radilo o naredbi ili zabrani, o općenitom ili ograničenom (propisu), o obećanju ili o prijetnji. Potom nas Šerijat upoznaje da svako dobro leži u slijeđenju onoga što je propisano: a svako zlo u odstupanju od Šerijata i prekoračenju njegovih granica. 

" Allah zna, a vi ne znate. " (El-Bekara: 216)

Svi su poslanici poslani iz milosti Allahove prema ljudima, a ko bude tražio nešto drugo i smatrao da postoje neki drugi putevi i načini, i bude se Allahu pokoravao u skladu s odobrenjem i preporukom ljudskih umova, neka zna da je time osporio savršenost ove vjere i suprotstavio se onom s čim je došao odabrani i povjerljivi Poslanik, neka je najljepši salavat i najbolji selam na njega. Takvim postupkom on kao da vrši dopunu i otklanja nedostatke Šerijata (Allahovog zakona).

Ibn el-Madžišon veli: "Čuo sam imama Malika, Allah mu se smilovao, kako kaže: 'Ko u islamu uvede neku novotariju, držeći je lijepom, on time smatra i tvrdi da je Muhammed, s.a.v.s., iznevjerio poslanstvo, jer Uzvišeni Allah veli: 'Danas sam vam vjeru vašu usavršio' pa tako ono što tada nije bilo vjerom, ne može se ni danas vjerom smatrati "

Uvođenje novotarija i traganje za nepropisanim putevima i formama nije ništa drugo do suprotstavljanje i opiranje Šerijatu. To je, ustvari, čisto slijeđenje strasti i požuda, jer postoje samo dva puta: put Šerijata i put strasti i požuda. Uzvišeni Allah kaže: 

" Pa ako ti se ne odazovu onda znaj da se oni povode samo za strastima svojim. A zar je iko gore zalutao od onoga koji slijedi strast svoju a ne Allahovu uputu ? Allah, doista, neće ukazati na Pravi put narodu koji sam sebi nepravdu čini. " (El-Kasas: 50) 

U časnom ajetu presuda se svodi na samo dvije stvari, jer treća ne postoji: ili se odazvati Poslaniku s.a.v.s. ili slijediti sopstvene želje i strasti.

Ako, pak, inovator, draga braćo, želi da se putem svoje novotarije približi Allahu i intenzivira svoju pokornost, onda neka zna da se iza toga kriju propusti i široki otvori za djelovanje šejtana i njegovog zavodljivog došaptavanja (vesvese). Ovaj jadni iskušenik i stradalnik ne zadovoljava se onim što je Šerijat propisao i odredio, nego izlazi iz njegovih okvira i oslobađa se njegovih ograničenja, što je vrlo često popraćeno umišljenošću (samodopadanjem) i željom za slavom, uz naklonost duše, po samoj njenoj prirodi, ka prihvatanju onoga što je novo i do tada nepoznato, kako bi prekinula dosadu i mrzovolju (jednoličnost).

Izvršavanje šerijatskih propisa i obaveza sadrži jednu vrstu napora i poteškoće za dušu jer se u njima krije suprotstavljanje strastima i odupiranje željama, pa to inovatoru teško pada (predstavlja teret), a duša (nefs) postaje aktivnija i revnija u stvarima koje se podudaraju sa njenim prohtjevima. Drugi put do svake novotarije vodi preko strasti i ličnih poriva jer novotarija, ustvari, odražava želje i prohtjeve njenog izumitelja i pronalazača (inovatora) i slijedi njegovu strast i požude (težnje) njegove duše koje ne polaze (izviru) od Šerijata, njegovih propisa i argumenata.

Otuda se na inovatoru ponekad primjećuje ulaganje velikog truda u radu i ibadetu, a razlog tome je tanahnost koju nalazi, te revnost i aktivnost koju osjeća pri tome zbog podudarnosti onoga u čemu je sa njegovim strastima. Tako su se i kršćanski monasi i kaluđeri osamljivali u svojim samostanima i manastirima, suprotno onome kako su im Istina i Pravi put nalagali.

" Toga dana neka lica će biti potištena, premorena- napaćena." (El-Gašija: 2-3) 

" Reci: Hoćete li da vam kažemo čija djela neće nikako priznata biti, čiji će trud u životu na ovom svijetu uzaludan biti a koji će misliti da je dobro ono što rade ?" (EI-Kehf: 101-104) 

" Kako mogu biti isto: onaj kome su njegova ružna djela prikazana lijepim, a i on ih smatra lijepim....Allah u zabludi ostavlja onoga koga hoće, a na Pravi put ukazuje onom kome hoće, pa ne izgaraj od žalosti za njima Allah, doista, dobro zna sve što oni rade. (Fatir: 8)

Umjerenost u sunnetu bolja je od idžtihada (ulaganja dodatnog napora) u bid'atu (novotariji). O mu'mini, zbog novotarija i njihovih sljedbenika dešavaju se česte neosnovane rasprave na nedoličan i neislamski način i dolazi do svađa i prepirki u vjeri. A Katade, Allah mu se smilovao, tumačeći riječi Uzvišenog:

" I ne budite kao oni koji su se razjedinili i u mišljenju podvojili kad su im već jasni dokazi došli. " (Aii-'lmran: 105), 

rekao je: " To su sljedbenici novotarija. "

Neki su učenjaci rekli: " Svako pitanje koje se pojavilo u islamu i u vezi s kojim su se ljudi razišli, s tim da to razilaženje nije dovelo do neprijateljstva, mržnje i razdora među njima, spada, uistinu, u pitanja islama.A nijedno pitanje koje se pojavilo ili iskrslo prouzrokujući neprijateljstvo, mržnju, neslogu i prekidanje odnosa nema nikakve veze sa vjerom."

Pristalice novotarija slijede mutešabih (manje jasne) ajete (i pitanja u vjeri) i nepromišljeno i samovoljno pribjegavaju te'vilu, prenesenom tumačenju, do te mjere da su riječi Uzvišenog:

"Oni čija su srca pokvarena željni smutnje i svog tumačenja, slijede one što su manje jasni" (Ali Imran: 7) 

protumačene da se odnose na sljedbenike novotarija i ličnih prohtjeva.

U Poslanikovim (hadisima) izrekama potvrđeno je da nijedna novotarija nije uvedena a da na njenom mjestu nije umrtvljen i dokinut sunnet. Ahmed, Taberanija i Bezzar prenose hadis od Gadita, a ovaj od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je rekao: 

" Nema nijednog ummeta koji nakon njegovog vjerovjesnika uvede u svoju vjeru neku novotariju da recipročno tome ne zapostavi i zanemari nešto od sunneta." 

O vjernici, stoga bojte se Allaha i znajte da se pojavom novotarija brišu i uništavaju sunneti i da je veliki sretnik onaj ko se čvrsto prihvati sunneta, oživljava ga i njemu poziva, pa Allah dž.š., sebebom Njegovim onemogući inovatoru da uvede novotariju, uputi zalutalog ili spasi zbunjenog i neodlučnog.

Omer ibn 'Abdul-' Aziz, Allah mu se smilovao, napisao je pismo Adijju ibn Ertatu povodom nekih kuderija, pa je u njemu, između ostalog, rekao: 

" Preporučujem ti da se Allaha bojiš i da budeš umjeren u Njegovoj vjeri, da slijediš sunnet Njegovog Poslanika s.a.v.s., i da se kloniš novotarija kojima su inovatori potisnuli sunnet. Drži se sunneta jer njega je uveo i propisao onaj koji zna kakva se greška, zabluda, glupost i pretjerivanje krije u onom što mu je oprečno. Zadovolji se onim što je Allah učinio njihovim zadovoljstvom, jer oni su se na osnovu znanja i kritičkog pogleda zaustavili i na granicama (sunneta) stali. Bili su sposobniji proniknuti u suštinu stvari, a zbog svojih vrlina oni to i zaslužuju; oni su preteče; rekli su onoliko koliko je dovoljno i pružili onoliko koliko je potrebno; oni koji su izostali iza njih grješni su i nepotpuni, a oni koji ih pretječu kratkovidni su i jadni; oni koji ih ne cijene neotesani su i sirovi, a oni koji ih precjenjuju pretjeruju; oni (ashabi) su između."

Utječem se Allahu od prokletog šejtana.

" Kada Allah i Poslanik Njegov nešto odrede, onda ni vjernik ni vjernica nemaju pravo da po svom nahođenju postupe. A ko Allaha i Njegova Poslanika ne posluša taj je sigurno skrenuo s Pravog puta. " 
(El-Ahzab: 36)

Huzejte, r.a., veli: 

''Niti jedan ibadet koga nisu praktikovali drugovi Allahovog poslanika, s.a.v.s., nemojte praktikovati ni vi, jer prvi nisu ostavili potonjima prostora za mišljenje (i dodavanja).''
 

Darimi prenosi vjerodostojnim (sahih) senedom da je Ebu-Musa ei-Eš'ari rekao Ibn-Mes'udu, r .a.: "Vidio sam u džamiji ljude kako sjede u halkama i iščekuju namaz. U svakoj halki nalazi se po jedan čovjek, a u rukama su im kamenčići, pa on govori: 'Učite tekbir -veličajte Allaha -stotinu puta', pa oni stotinu puta donose tekbir. Zatim on ponovo kaže: 'Izgovarajte 'LA ILAHE ILELLAH' STOTINU PUTA !', pa oni izgovore 'la illahe illelah' stotinu puta. Potom on ponovo veli: 'Recite 'subhanellah' (slavite Allaha) stotinu puta !', pa oni izgovore 'subhanellah' stotinu puta. Na to će lbn-Mes'ud reći: 'Zašto im nisi naredio da broje njihova loša djela, a ja im garantujem da od njihovih dobrih djela neće propasti ništa.' Zatim je otišao do jedne halke, stao pored njih i rekao: ;Šta to vidim da radite?' Odgovorili su: 'Ebu-Abdurrahman, kamenčićima brojimo tekbire, tehlile (la illahe illelah), tesbihe (subhanellah) i tahmide (elhamdulillah).: On im je na to rekao: 'Prebrajajte vaša loša (hrđava) djela, a ja garantujem da od vaših dobrih djela neće propasti ništa. Teško vama, o ummetu Muhammedov, kako brzo srljate u propast ! Eto vam njegovih (Poslanikovih) ashaba prisutnih u velikom broju, i eto vam odjeće njegove, još se ni raspala nije ! Tako mi Onoga u Čijoj je ruci moja duša, vi ili ste u vjeri boljoj od Muhammedove ili otvarate vrata zablude i propasti !' Oni su mu na to rekli: 'Ebu-Abdurrahman, tako nam Allaha, samo smo dobro željeli.' A on je dodao: 'Koliko je onih koji žele dobro, ali ga ne dokuče !'" 

Priča se da je neki čovjek upitao Malika ibn Enesa: " Odakle ću ihram učiniti hadž zanijetiti ?': On mu je rekao: " Odakle je zanijetio Allahov Poslanik, s.a.v.s." Čovjek će na to ponovo: "A ako zanijetim ranije nego što je to on učinio ?" Malik mu je odgovorio: " Nemoj to činiti jer se za te bojimo fitneta (iskušenja)." Čovjek opet ne miruje, pa kaže: " Kakvo iskušenje i fitnet može biti u višku (hajra) dobra ?'' Malik odgovori na to: " Uzvišeni Allah kaže: 

" Neka se pripaze oni koji postupaju suprotno naređenju Njegovu: da ih iskušenje kakvo ne stigne ili da ih patnja bolna ne snađe. " (En-Nur: 63)

A ima li većeg iskušenja od toga da smatraš da ti je podareno dobro koje nije bilo podareno Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. ?"
 
Zato se bojte Allaha, Allah vam se smilovao, i slijedite put prvih generacija. Držite se slijeđenja, bježite od uvođenja novotarija.

____________________________________________________________