piše: Malik Ibrahim el-Ahmed
Onaj ko želi da dostigne stepene guraba (stranca) neka bude strpljiv na grubosti svojih roditelja, svoje žene, svoje braće i svojih bližnjih. Pa ako neko kaže: 'Zašto su osorni prema meni, a ja sam im blizak, uporni su da raskinu naše odnose ?' Reći će mu se: 'Zato što si im se suprostavio, jer nisi na onome na čemu su oni, zbog njihove ljubavi i žestoke brige za dunjalukom, i zbog ispunjenosti i okupiranosti njihovih srca strastima. Ne brinu ako im fali nešto od vjere, najvažnije je da im je dunjaluk nedirnut i pošteđen od tebe. Pa ako ih budeš slijedio i za njima se poveo bit ćeš im blizak i omiljen, a ako im se suprostaviš i prihvatiš se puta onih koji žele Ahiret, koristeći se i držeći se za istinu, bit ćeš za njih stranac...
Muslim bilježi u svome ''Sahihu'' od Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao: '
Muslim bilježi u svome ''Sahihu'' od Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao: '
' Doista je islam počeo kao stranac i vratiće se kao stranac onako kako je i počeo, pa blago li se strancima.'' („Sahihul- Džami'us-Sagir“ br. 1576.)
Sehl b. S'ad Es-Sa'idi, radijallahu 'anh, prenosi od Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao:
'' Doista je islam počeo kao stranac i vratit će se kako je i počeo, pa blago li se strancima.'', pa je rečeno: ''Ko su stranci o Allahov Poslaniče?'' Odgovorio je: ''Oni koji ostanu čestiti (dobri, pobožni) kada se ljudi iskvare.'' („Silsiletul-Ehadisis-Sahiha“ br. 1273.)
Isto tako ovaj hadis se prenosi sa sljeđećim dodatkom: Rečeno je: ''Ko su stranci o Allahov Poslaniče?'', pa je odgovorio: ''Tuđinci iz (drugih) plemena!'' (Šejh Albani se suzdržao da ocjeni ovaj hadis vjerodostojiim ili slabim, vidi: ''Silsiletul-Ehadisis-Sahiha'' br. 1273.)
Kao što bilježi Abdullah ibn El- Mubarek u svojoj knjizi ''Ez-Zuhd'' od Abdullah b. Amra El-A'sa, gdje kaže da je rekao Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem:
''Blago li se strancima!'', rečeno je: ''Ko su stranci o Allahov Poslaniče?“, odgovorio je: ''Dobri ljudi, a malobrojni, (tamo ili u vremenu) gdje je mnogo zla, gdje je veći broj onih koji im se suprostavljaju od onih koji ih slušaju (koji im se pokoravaju).''(''Silsiletul-Ehadisus-Sahiha'' br. 1619.)
Islam kao stranac
U prvom hadisu se pojašnjava načelo, princip i pravilo islama, te da je počeo kao stranac među ostalim vjerama, kao što su i njegovi sljedbenici bili stranci među ostalim ljudima, kao što je i onaj koji bi se odazvao i prihvatio islam bivao strancem među svojom porodicom i u svojoj rodbini. Bivao bi izložen uznemiravanju i napadima zbog toga i iskušenjima u svojoj vjeri, kao što bi imao i neprijatelje protiv sebe zbog svoje vjere. Unatoč svemu tome muslimani su bili strpljivi, zadovoljni Allahovom odredbom, pokorni Poslanikovim, sallallahu 'alejhi ve sellem, naredbama, sve dok islam nije ojačao i njegov otpor se učvrstio u Medini, pa je njegova tj. stranost islama nestala samim njegovim širenjem na Arabijskom poluotoku, tako su i njegovi sljedbenici bili pobjednici nad onima koji su im se suprostavljali i protiv njih se borili. Vratit će se islam kao stranac baš kako je i počeo, kakvo je i naše ovo današnje vrijeme i situacija, zbog malog broja onih koji ga se pridržavaju. Ova stranost islama iz dana u dan je sve veća zbog sve većeg zapadanja ljudi u smutnje po pitanju nejasnoća u vjeri i dunjalučkih prohtjeva.
Najava fitneta
Što se tiče smutnje po pitanju nejasnoća u vjeri, Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je pojasnio da će se Ummet razići na sedamdeset i tri skupine, sve su u vatri osim jedne. (Vidi njegov lanac u ''Silsiletul-Ehadisis-Sahiha'' br. 204 i 205.)
Islam kao stranac
U prvom hadisu se pojašnjava načelo, princip i pravilo islama, te da je počeo kao stranac među ostalim vjerama, kao što su i njegovi sljedbenici bili stranci među ostalim ljudima, kao što je i onaj koji bi se odazvao i prihvatio islam bivao strancem među svojom porodicom i u svojoj rodbini. Bivao bi izložen uznemiravanju i napadima zbog toga i iskušenjima u svojoj vjeri, kao što bi imao i neprijatelje protiv sebe zbog svoje vjere. Unatoč svemu tome muslimani su bili strpljivi, zadovoljni Allahovom odredbom, pokorni Poslanikovim, sallallahu 'alejhi ve sellem, naredbama, sve dok islam nije ojačao i njegov otpor se učvrstio u Medini, pa je njegova tj. stranost islama nestala samim njegovim širenjem na Arabijskom poluotoku, tako su i njegovi sljedbenici bili pobjednici nad onima koji su im se suprostavljali i protiv njih se borili. Vratit će se islam kao stranac baš kako je i počeo, kakvo je i naše ovo današnje vrijeme i situacija, zbog malog broja onih koji ga se pridržavaju. Ova stranost islama iz dana u dan je sve veća zbog sve većeg zapadanja ljudi u smutnje po pitanju nejasnoća u vjeri i dunjalučkih prohtjeva.
Najava fitneta
Što se tiče smutnje po pitanju nejasnoća u vjeri, Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je pojasnio da će se Ummet razići na sedamdeset i tri skupine, sve su u vatri osim jedne. (Vidi njegov lanac u ''Silsiletul-Ehadisis-Sahiha'' br. 204 i 205.)
A što se tiče smutnje strasti Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je to pojasnio kada je rekao:
'' Tako mi Allaha, ne plašim se za vas neimaštine (bijede) nego se plašim da vam se dunjaluk ne otvori kao što se otvorio onima prije vas, pa da se nadmećete kao što su se oni nadmetali za dunjalukom, a potom da vas uništi kao što je i njih uništio'' (Bilježi ga Buhari u njegovom ''Sahihu''.)
Što se tiče smutnje u vjeri i propisima, njih će se sačuvati spašena ili potpomognuta skupina koja je spomenuta u hadisu:
'' Uvijek će biti skupina od moga ummeta potpomognuta na istini, neće im naštetiti onaj ko ih napusti ili ko im se suprostavi sve dok ne dođe Allahova naredba, a oni će biti na tome.'' (Bilježi ga Buhari u njegovom ''Sahihu'')
A oni su stranci pred kraj svijeta.
Govor učenih o strancima
Šejhul-islam Ibn Tejmijje, rahmetullahi 'alejh, je rekao:
Govor učenih o strancima
Šejhul-islam Ibn Tejmijje, rahmetullahi 'alejh, je rekao:
'' Nekada bude stranost (tuđinstvo) u nekim propisima, a nekad to bude u pojedinim mjestima, stoga u nekim mjestima ljudima nisu poznati islamski propisi i na taj način islam među njima bude kao stranac. Ne poznaje ih niko od njih osim jedan ili mali broj, pa blago li se onima koji se pridržavaju šeri'ata onako kako je to naredio Allah i Njegov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem''.
Ibnul-Kajjim, rahmetullahi 'alejh, je rekao:
'' To su ti stranci, oni su pohvaljeni i sretni, i zbog njihove malobrojnosti među ljudima nazvani su strancima, jer, većina ljudi nemaju ove osobine i svojstva. Pa su sljedbenici islama među ljudima (nemuslimanima) stranci, kao što su mu'mini i iskreni vjernici među (običnim) muslimanima stranci, a i učenjaci su među vjernicima stranci, dok su sljedbenici suneta (ehlu-sunneh) -oni koji se razlikuju od novotara i sljedbenika strasti- su stranci. Oni koji podnose i trpe na tome putu sve nedaće i napade njihovih protivnika su u najvećeoj (najžešćoj) tuđini. Međutim, ovakvi su, uistinu, i Allahovi miljenici, i oni nisu stranci kod Allaha Uzvišenog, nego su stranci među ostalom masom i većinom''.
Također, Ibnul-Kajjim, rahmetullahi 'alejh, je rekao:
'' Od svojstava i osobina ovih stranaca -onih kojima je i Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, pozavidio- jeste da se drže Sunneta onda kada ga ljudi ostavljaju i napuštaju, dok istovremeno ostavljaju ono što su oni kao novotariju uveli, iako je to općepoznato kod njih. Od njihovih svojstava je i čišćenje tevhida iako većina ljudi će im prigovoriti, ostavljanje vezivanja odnosa sa bilo kime osim sa Allahom i Njegovim Poslanikom, sallallahu 'alejhi ve sellem. Oni se ne vežu ni za kakvog šejha, nikakav tarikat, mezheb, skupinu ili grupu, već su to stranci koji su vezani sa Allahom ispoljavajući samo Njemu sve vrste ibadeta i slijedeći samo Posalnika, sallallahu 'alejhi ve sellem, u onome sa čime je došao. To su doista oni koji na svojim dlanovima drže žaravicu iako većina ljudi ili čak svi ljudi će ih grditi i prigovarati im. I zbog njihove stranosti među ljudima njihovi neprijatelji su sljedbenici novotarija i oni koji se od većine odvajaju.''
Također je rekao (tj. Ibnul-Kajjim):
'' Ako hoće vjernik, -koga je Allah počastio znanjem u vjeri, razumijevanjem Sunneta Njegovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, i shvaćanjem Njegove Knjige, omogućio mu da vidi ono na čemu su ljudi od strasti, novotarija i zabluda, i njihovog udaljavanja od ispravnog puta na kome je bio Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, i njegovi drugovi (ashabi)-, pa ako bude htio da se prihvati ovoga puta neka pripremi svoju dušu protiv napada i klevetanja od strane neznalica, novotara, i njihovih potvora, ismijavanja i odvraćanja ljudi od njega upozoravajući ih na njega, kao što su to činili njihovi prethodnici nevjernici sa njegovim imamom i onim koga on slijedi (tj. Poslanikom) -sallallahu 'alejhi ve sellem- pa ako ih bude pozvao u ono na čemu je on, a napadne ono na čemu su oni, tada će to za njih biti ''njihov Sudnji dan i propast'', pa će mu željeti i htjeti nesreću (zlo) i razapet će konopce spletki i zamki. On je stranac sa svojom vjerom zbog pokvarenosti njihove vjere, stranac je zbog svoga držanja Sunneta zbog njihovog držanja za novotarije, stranac je u svojoj akidi zbog pokvarenosti njihove akide, stranac je sa svojim namazom zbog pokvarenosti i lošeg njihovog namaza, stranac je na svome putu zbog iskvarenosti i zablude njihovih puteva''. (''Medaridžus-Salikin'' 3/194-201.)
U knjigama ispravnih predhodnika nalazimo hvaljenje Sunneta i njegovih sljedbenika, isto tako i njihov opis kao da su stranci ili tuđinci:
El-Evza'i, rahmetullahi 'alejh, je rekao:
'' Doista islam neće otići nego će otići sljedbenici Sunneta, budite blagi (milostivi) -Allah vam se smilovao- jer ste vi najmalobrojniji od ljudi.''
Ahmed b. Asim El-Antaki, rahmetullahi 'alejh, je rekao:
'' Ja sam doista doživio vrijeme u kome se islam vratio kao stranac baš onako kako je i počeo, u kome se vratio opis istine (hakka) kao stranac onako kako je i počeo, ako žudiš kod nekoga učenjaka naći ćeš ga zaokupljenog ljubavlju za dunjalukom, ako žudiš za nekim pobožnjakom naći ćeš ga neznalicom u svome ibadetu, obmanutog (prevarenog) i na zemlji srušenog, Iblis ga zaveo, uzdigao ga na najveće stepene ibadeta a on neznalica o najnižim, pa kako će biti na najvećim, dok je ostatak (svijeta) ološ, divljaci, grabljivi vukovi, krvoločne zvjeri i izgadnjele lisice.''
El-Aadžurri, rahmetullahi 'alejh, opisujući garibe je rekao:
'' Pa ako ga vidiš u osami (na samoći i samoga) vidjet ćeš ga kako žestoko plače i duboko jeca i uzdiše, dok mu vruće suze teku, ako ga vidiš, a ne poznaješ ga, mislit ćeš da je onaj koji oplakuje svoga (izgubljenog) voljenoga, a nije kako misliš, nego se plaši za svoju vjeru da ga nesreća kakva u vjeri ne pogodi, nije brižan za dunjalukom ako mu je vjera ispravna, svoju glavnicu je učinio vjeru i jedino se za nju plaši propasti.''
I kao što je hadis pojasnio, stranci su manjina u njihovom vremenu, malo je onih koji ih slušaju i koji im se pokoravaju, a puno je onih koji im se suprostavljaju, i oni su (tj. stranci) dvije vrste:
Prva: Oni koji sebe održe ispravnim, onda kad se ljudi iskvare.
Druga: Oni koji sebe održe ispravnim, a ispravljaju i ono što su ljudi od Sunneta iskvarili, i ova skupina je bolja od prve.
Opis guraba (stranca) koji ako bi od Allaha zatražio On bi mu udovoljio
Nekada stranac nije poznat među ljudima, onaj na koga se i ne osvrću, kao što je došlo u opisu stranca u hadisima, od toga je hadis Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, gdje je rekao:
Prva: Oni koji sebe održe ispravnim, onda kad se ljudi iskvare.
Druga: Oni koji sebe održe ispravnim, a ispravljaju i ono što su ljudi od Sunneta iskvarili, i ova skupina je bolja od prve.
Opis guraba (stranca) koji ako bi od Allaha zatražio On bi mu udovoljio
Nekada stranac nije poznat među ljudima, onaj na koga se i ne osvrću, kao što je došlo u opisu stranca u hadisima, od toga je hadis Ebu Hurejre, radijallahu 'anhu, od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, gdje je rekao:
'' Blago li robu čija su stopala uprašena na Allahovom putu, a kosa mu raščupana, ako je pješadija on je među njima, a ako je straža on je od njih, ako se zauzme (za nekoga na dunjaluku kod neke ličnosti) zauzimanje mu se neće primiti, a ako zatraži dozvolu (dopuštenje) neće mu se dozvoliti, blago li njemu, potom blago li njemu''. (Bilježi ga Buharija sa primjedbom, a Et-Taberani sa ispravnim lancem prenosioca)
Rekao je Enes, radijallahu 'anhu:
„ Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: 'Možda prašljiv i pocijepan, poderan, na koga se niko ne osvrće, ali ako Allaha zamoli bit će mu udovoljeno'“. (Bileži ga Et-Tirmizi i ocjenjuje da je hadis hasen.)
Prenosi se od Sa'da b. Ebi Vekasa, radijallahu 'anhu, a on od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao:
'' Doista Allah voli roba, bogobojaznog, bogatog (bilo to bogastvo duše ili materijalno bogastvo) i skrivenog (nepoznatog po djelima, posvećenog ibadetima i samome sebi)''. (Bilježi ga Muslim u svome ''Sahihu'')
Bilježi El-Bejheki u djelu ''El-Esmau Ves-Sifat'' da je Omer b. El-Hattab, radijallahu 'anh, ušao u mesdžid i našao Mua'za b. Džebela, radijallahu 'anh, kako sjedi ispred kuće Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, i plače, pa mu je Omer rekao: ''Šta te je rasplakalo o Ebu Abdurrahmane? Je li ti brat umro?'' Rekao je: ''Ne, nego hadis Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, koji mi je rekao u ovom mesdžidu''. Pa je rekao: ''Koji je to hadis o Ebu Abdurrahmane?'' Rekao je: ''Obavjestio me je da Allah voli skrivene, bogobojazne i čiste, nedužne, one ako su odsutni, niko ne pita za njih, a ako su prisutni nikome nisu poznati, srca su im svjetiljke upute, iz svake slijepe i tamne smutnje pronalaze izlaz''.
Da završimo naš govor o strancima riječima El-Adžurija -Allah mu se smilovao-:
Da završimo naš govor o strancima riječima El-Adžurija -Allah mu se smilovao-:
'' Onaj ko želi da dostigne stepene stranca neka bude strpljiv na grubosti svojih roditelja, svoje žene, svoje braće i svojih bližnjih. Pa ako neko kaže: 'Zašto su osorni prema meni, a ja sam im blizak, uporni su da raskinu naše odnose ?' Reći će mu se: 'Zato što si im se suprostavio, jer nisi na onome na čemu su oni, zbog njihove ljubavi i žestoke brige za dunjalukom, i zbog ispunjenosti i okupiranosti njihovih srca strastima. Ne brinu ako im fali nešto od vjere, najvažnije je da im je dunjaluk nedirnut i pošteđen od tebe. Pa ako ih budeš slijedio i za njima se poveo bit ćeš im blizak i omiljen, a ako im se suprostaviš i prihvatiš se puta onih koji žele Ahiret, koristeći se i držeći se za istinu, bit ćeš za njih stranac. Stoga su ti roditelji nezadovoljni tvojim djelima, žena uznemirena želeći rastanak, dok braća i bližnja rodbina ne žele da te sretnu, pa si među njima potišten i tužan. Tada si osjetio i pogledao sebe okom stranca, pa si se navikao sa strancima koji su tebi slični, a osjećao si se usamljeno sa prijateljima i rođacima, pa si se sam prihvatio puta ka Allahu, pa ako se strpiš na tvrdoći puta i podneseš poniženja i nezgode kratak period, budeš skroman prema ovoj prezrenoj kući (dunjaluku), tvoje strpljenje će te dovesti do kuće spasa; čija je zemlja lijepa, a vrtovi i bašče zeleni, plodovi na drveću, a rijeke pitke...“
Islamski časopis El-Bejan, 7/41.
Islamski časopis El-Bejan, 7/41.