nedjelja, 9. lipnja 2013.

Da li može majka da bude velijj za udaju njene kćerke ?

PITANJE 117:

Es-Selamu alejkum!!

Kako da postupim u slučaju kada otac djevojke koju namjeravam oženit, nije u dobrim odnosima s njom (ne priča s njom i ne živi s njom) a ona živi trenutno s majkom, da li da pitam dozvolu za udaju njene kćerke za mene njenu majku ili koga, posavjetujte me u vezi s tim??? Da vas dragi Allah subhanehu we teala nagradi lijepim džennetom amin...sellamu alejkum...

ODGOVOR 117:

Es-selamu alejkum!

Izrazta većina islamskih učenjaka smatra da je brak koji se sklopi bez staratelja(velije) ništavan. 

Kao dokaz koriste riječi Poslanika, s.a.v.s.: 

" Koja se žena uda bez staratelja njen brak je ništavan, ništavan, ništavan." Ebu-Davud, Ahmed, Tirmizi i drugi, sa ispravnim lancem prenosilaca. Što se tiče tvoga punca, on je dužan udati svoju kćerku (biti joj stratelj), jer je to obaveza kojom ga je zadužio Uzvišeni Allah. Njegov odvojen život, nije mu validno opravdanje. 

Dakle, tvoja je obaveza tražti da otac djevojke bude staratelj svojoj kćerci, jer majka ne može nju udati niti se njen pristanak (majčin) uzima u obzir, zbog hadisa u kome Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Ne može žena udati ženu, niti može udati samu sebe." Ibn-Madže, Darekutni, Bejheki, sa ispravnim lancem prenosilaca. Vidjeti: Irvaul-galil, 6/248. Međutim, ako nakon svih nastojanja otac ne pristane, niti ga sve to zanima, onda se mora tražiti zastupnik (drugi staratelj), po konsenzusu učenjaka. Neki malikijski učenjaci smatraju da je to vladar. 

Međutim, ispravno je ono što kažu hanbelijski pravnici, da će dužnost staratelja preuzeti bližnji muškarac. 

Dokaz tome je hadis u kome Poslanik, s.a.v.s., kaže: "Vladar je staratelj onoj koja nema staratelja." Ebu-Davud, sa ispravnim lancem prenosilaca.

Dakle, dok postoji neko od bližnjih muškaraca kao staratelj, nema potrebe za vladarom, niti kadijom, niti učenim. Ako babo djevojke ne želi biti staratelj ili neće da je uda za odgovarajućeg čovjeka (što se u islamskom pravu naziva: Adlul-velijj), onda će tu dužnost preuzeti djed. 

Ovo je stav učenjaka šafijske i hanbelijske pravne škole. 

Zatim sin žene, zatim njeni unuci ako ih ima. Ako nema sina niti unučadi onda amidža, zatim daidža, zatim njihova djeca. Ako nema nikoga ko je želi zastupati onda će se ići vladaru, ili kadiji ili učenom, a Allah najbolje zna.

Es-Selamu alejkum!

odgovorio Mr. Safet Kuduzović (21.09.2004)