Ali Bin Ferid El-Hindi
HADŽDŽ I UMRA
Hadždž je peti temelj Islama. Hadždž je dužan obaviti svaki musliman koji je punoljetan, pametan i ima mogućnosti. Obaveza hadždža se jednako odnosi i na muškarce i na žene. Dužnost je obaviti hadždž bar jednom u toku života (a takođe i umru, prema nekim fikhskim učenjacima). Ko obavi više puta hadždž, smatraće mu se dobrovoljnim ibadetom. Lijepo bi bilo obavljati ga svakih pet godina.
RUKNOVI HADŽDŽA
Hadždž čine četiri sastavna dijela (rukna): 1. ihrami 2. tavaf 3. sa’j 4. stajanje na Arefatu. Svi oni, izuzev stajanja na Arefatu, čine i sastavne dijelove umre.
OBLAČENJE IHRAMA
Oblačenjem ihrama započinju obredi hadždža. Pristupiti hadždžu se može na četiri načina: 1. Ifrad - Zanijeti se hadždž na Mikatu, nakon što se potpuno obavi hadždž, izađe se iz zone hadždža, zanijeti umra i obavi se (i zove se mufrid). 2. Temettu - Prvo zanijeti umru iz mikata svoga kraja, u mjesecima hadždža, a potom obaviti hadždž iz Mekke, vraćajući se u Mikatu (zove se el-rutemeti). 3. Kiran - Zanijeti se umra i hadždž zajedno na svom mikatu (zove se el-karin). 4. Itlak - Zanijeti se ulazak u obred bez ikakva određenja, i u tom slučaju može postupati kako hoće. Ko obavlja hadždž na drugi (temettu) i treći (kiran) način, dužan je zaklati kurban. Ihrami se oblače na mikatima: Zul-hulejfa - za stanovništvo Medine i njene okoline i za sve koji prođu kroz Medinu. Džuhva 8 za stanovništvo Šama, Misira, Magreba i sve koji ovuda prođu. [Trgovci ovih mjesta su nestali, danas ljudi oblače ihrame u Rabigu, (iz opreznosti) gradu koji se nalazi sjeverno od Džuhle na istočnoj obali Crvenog mora.] Jelemlem - za pravac Jemena, kao i za Indijance koji dolaze iz tog pravca. Karnul-menazi - za Nedžd i za sve koji prolaze tim pravcem. Zatu irk - za Irak, Horasan i sve koji dolaze iz tog pravca. Za one koji žive u Mekki, ili na području između Mekke i mikata, mjesto njihovog boravka je njihov mikat (i tu će obući ihrame). Prilikom oblačenja ihrama propisano je učenje telbije. Mustehab je ponavljati je i glasno je izgovarati, te je učiti iznova, pri svakom novom povodu, kao što je odmaranje, kretanje itd. Telbija je jedna od ihramskih obaveza, kao što je namaz početni tekbir. Tekst telbije koji je prenesen od Allahovog Poslanika s.a.v.s. glasi: “Lebbejke Allâhumme lebbejk. Lebbejke lâ šerîke leke lebbejke. Innel-hamde ven-ni’mete leke vel mulk. Lâ šerîke lek”. [Kutubu-s-sitte, Šafija i Bejheki.] Većina smatra da je dužnost izgovarati telbiju na ovaj način.
SUNNETI IHRAMA
1. Kupanje. 2. Obući ihram nakon klanjanja dva rekata nafile. 3. Podrezati nokte, skratiti brkove i odstraniti dlake sa stidnih mjesta. 4. Nakon izgovaranja telbije, proučiti dovu i donijeti salavat na Vjerovjesnika s.a.v.s. Za prekršaj koji muhrim (onaj koji je obukao ihrame) učini, mora izvršiti otkup: klanjem ovce, postom tri dana, ili dijeljenjem tri sa’a hrane. Prekršaji su npr.: 1. Pokrivanje glave i oblačenjem šivane odjeće. 2. Šišanje kose, rezanje noktiju i upotreba mirisa. 3. Ljubavne igre, kao što je poljubac i slično. 4. Sklapanje braka. 5. Ubijanje onog što ulovi na kopnu. Ako hadžija, dok je u ihramu, spolno opći (sa svojom suprugom) dužan je odmah učiniti keffaret i nadoknadu tako što će zaklati devu, a ako je ne nađe, onda goveče, a ako ni to ne nađe onda sedam ovaca, a ako ne nađe ni ovce onda će procijeniti vrijednost deve u novcu i za taj novac kupiti hrane i podijeliti. Ako ne nađe hrane onda će za svaki mudd hrane postiti po jedan dan. Kazna za lov u haremu je klanje iste životinje koju je ubio.
DRUGI RUKN: TAVAF
Tavaf je obilaženje oko Kabe sedam puta. Uvjeti tavafa su: 1. Odluka (nijjet) 2. Biti čist i pod abdestom. 3. Biti propisno obučen. 4. Tavaf činiti unutar harema i kretati se u smjeru koji će omogućiti da mu Kaba bude s lijeve strane. 5. Počinjati krugove od Hadžerul esveda i završavati ih kod Hadžerul esveda. 6. Prilikom tavafa cijelo tijelo mora biti izvan prostora koji se smatra sastavnim dijelom Kabe, što znači da ne smije npr. pružiti ruku u prostor iznad hidžra [Hidžr je Ismailov a.s. kameni luk, on se nalazi pored Kabe i smatra se dijelom Kabe iako je odvojen od njenih zidova.] ili šazirvana [Šazirvan je razlika između vertikale na kojoj su temelji Kabe i vertikale kabenskih zidova. Ti temelji se uzdižu iznad zemlje dvije trećine.]
SUNNETI TAVAFA
1. Ujednačeno trčanje u prva tri kruga. Ovo trčanje je sunnet samo prilikom tavafa poslije kojeg će doći sa’j, kao što je tavafi kudum ili tavafi ifada. 2. Otkriti desnu plećku tako da se sredina gornjeg ogrtača stavi ispod desnog ramena, a krajevi prebace na lijevo rame. 3. Pred početak tavafa treba poljubiti Hadžerul esved, ako je moguće, a ako nije onda je dovoljno dotaći ga rukom, ili bar pružiti ruku prema njemu, jer je Muhammed s.a.v.s. to radio i preporučio da se to radi. Ovim činom se ne smije shvatiti nadnaravnost Hadžerul esveda u smislu da on može nanijeti štetu ili korist. Omer r.a. je jedne prilike poljubio Hadžerul esved i rekao: “Ja znam da si ti kamen koji ne može nanijeti štetu niti korist, i da nisam vidio Allahova Poslanika s.a.v.s. kako te ljubi ni ja te ne bih poljubio”. [Ovaj hadis je zabilježilo sedam prenosilaca hadisa i Tirmizi za njega kaže da je hasen sahih.] 4. Dotaknuti jemenski ugao koji se nalazi nasuprot Hadžerul esvedu, iz pravca Ismailovog luka. 5. Proučiti dovu kod multezima (kabenskih vrata) kad se završi tavaf. 6. Nakon završetka tavafa klanjati dva rekata nafile iza mekami Ibrahima, napiti se Zemzem vode i vratiti prema Hadžerul esvedu prije odlaska na sa’j.
TREĆI RUKN: SA’J
Sa’j trčanje između Safe i Merve, u jednom i drugom pravcu. Uvjeti sa’ja: 1. Odluka (nijjet) 2. Da bude nakon tavafa 3. Da se upotpuni sedam prolazaka 4. Da ti prolasci budu uzastopni, bez prekida.
SUNNETI SA’JA
1. Brže kretanje na prostoru između dva zelena obilježja, gdje je trčala Hadžera Ismailova a.s. majka. 2. Zastajanje na Safi i Mervi radi učenja dove. 3. Izgovoriti po tri puta “Allahu ekber” prilikom uzlaska na Safu i Mervu 4. Da sa’j uslijedi odmah, nakon tavafa 5. Izaći na sa’j kroz vrata Safe, učeći ajet “Innes-Safâ vel mervete min šeâirillâhi femen hadžel-bejte evi’temere felâ džunâha alejhi en jettavvefe bihimâ, ve men tetavvea hajren feinnellâhe šâkirun alîm” (Safa i Merva su Allahova časna mjesta, zato onaj koji Kabu hodočasti ili umru obavi ne čini nikakav prestup, ako krene oko njih. Onaj koji drage volje učini kakvo dobro djelo slijedi mu nagrada, jer Allah je doista blagodaran i sve zna). [Bekare 158] 6. Onaj koji obavlja sa’j mora biti čist. 7. Sa’j treba obavljati idući (hodajući). 8. Ne treba smetati drugima koji obavljaju sa’j. 9. U toku sa’ja razmišljati o svojoj poniznosti i ovisnosti o Allahu s.v.t.
ČETVRTI RUKN: STAJANJE NA AREFATU
Ovo je najvažniji rukn hadždža, jer je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: “El-Hadždžu Arefe” (Hadždž je Arefat). [Ovaj hadis je zabilježilo pet prenosilaca hadisa.]
VADŽIBI STAJANJA NA AREFATU
1. Boravak na Arefatu devetog zul hidžeta, od podne do zalaska sunca. 2. Noćenje na Muzdelifi, nakon silaska sa Arefata, uoči desetog zul hidžeta. 3. Bacanje kamenčića na Akabi, prvi dan Bajrama. 4. Brijanje ili skraćivanje kose, nakon bacanja kamenčića na Akabi. 5. Noćenje na Mini tri noći: jedanaestu, dvanaestu i trinaestu, ili dvije noći za onog koji žuri. 6. Bacanje kamenčića na tri određena mjesta, prvi, drugi i treći dan Bajrama, poslije podne.
SUNNETI I ADABI STAJANJA NA AREFATU
1. Izlazak na Minu osmog zul-hidžeta (jevmut-tervije) i noćenje tamo devete noći zul hidžeta. 2. Kretanje prema Nemiri [Džamija Nemire se nalazi u dolini Ume pored Arefata.] izjutra devetog zul hidžeta. 3. Boravak u Nemiri do iza zevala, gdje se klanja podne i ikindija skraćeno i spojeno u podnevskom vaktu. 4. Odlazak na Arefat, poslije klanjanja podne i ikindije namaza, sa imamom. 5. Odlaganje akšam namaza dok se ne dođe na Muzdelifu, gdje će se klanjati akšam i jacija skraćeno i spojeno, u jacijskom vaktu. 6. Zadržavanje kod Meš’aril-harama sve do pojave rumenila zore. Ovdje treba biti okrenut prema Kibli i vrijeme provoditi sjećajući se Allaha s.v.t. i upućujući mu dove. 7. Obaviti tavaful-ifadu prije zalaska sunca. 8. Kupanje popodne (na Bajram) nakon boravka na Arefatu. 9. Ako bude moguće, stati pored stijene na kojoj je stajao Allahov Poslanik s.a.v.s. 10. U toku stajanja na Arefatu činiti zikr i dove upućivati Allahu s.v.t. 11. Sa Arefata krenuti putem koji vodi preko Me’zemejna. [To je klanac između dva brda u Mekki između mešaril-harama i Arefata, koji se završava u dolini Ume kod džamije u Nemiri.] 12. Što ćešće izgovoriti telbiju na putu na Minnu, Arefat i Muzdelifu. 13. Uzimanje sedam kamenčića na Muzdelifi radi bacanja na Akabi, a ne više, kao što mase čine. 14. Napuštanje Muzdelife nakon pojave zore, a prije sunčeva izlaska. 15. Ubrzati hod kroz dolinu Muhassir. [Mjesto između Mekke i Arefata, a neki kažu između Minne i Arefata, dok je najprihvatljivije mišljenje da se Muhassir nalazi između Minne i Muzdelife.] 16. Baciti kamenčiće na Akabi, (prvi dan Bajrama) u vremenu od izlaska sunca do podne, izgovarajući “Allahu ekber” prilikom bacanja svakog kamenčića. 17. Lično preklati kurban, ili bar prisustvovati njegovom klanju. 18. Pojesti nešto od svog kurbana. 19. Otići lično na bacanje kamenčića. 20. Bacati kamenčiće na Akabu iz unutrašnjosti doline, okrenut prema njoj, tako da Kaba bude s lijeve, a Minna s desne strane.
NAPOMENE
1. Kad neko hoće da uđe u Mekku, okupaće se izvane Mekke s nijjetom ulaska u Mekku i ući u nju u toku dana. [U Mekku se može ući i danju i noću, ali je preporučljivo da se ulazi danju. ] 2. Kad uđe u Mekku, uputiće se prema Mesdžidil-haram, kad ugleda Kabu, staće, podići će ruke i reći: “Allâhumme zid hâzel-bejte tešrîfen ve tekrîmen ve ta’zîmen ve mehabeten, ve zid men šerrefehû ve azzamehû mimmen hadždžehû evit’emerehu tešrîfen ve tekrîmen ve tazîmen ve berren. Allâhumme entes-selâmu ve minkes-selâm hajjinâ rabbenâ bis-selâm”. [Ovo prenose Bejheki i Ibn Ebi Šejbe pouzdanim senedom od Omera r.a. Međutim, mogu se učiti i neke druge dove koje bi odgovarale ovoj prilici.] (Moj Gospodaru, povećaj ovom hramu čast, ugled, poštovanje i veličinu. Onome ko je obavio hadž ili umre, štujući i veličajući ovaj hram, povećaj čast, ugled, veličinu i dobrotu Moj Gospodaru, Ti si selam i od Tebe dolazi selam. Počasti nas, Gospodaru, sa selamom). 3. Kad se uđe u Mesdžidil-haram obaviće se tavafi-kudum. U toku hadždža obavlja se više tavafa, ali su najpoznatija tri koja su posebno vezana za hadždž: a) Tavafi-kudum (tavaf pri dolasku) b) Tavaful-ifada c) Tavaful-vedai (oprosni tavaf). Sastavni dio (rukn) hadždža je tavaful-ifada koji se obavlja nakon povratka sa Arefata, a dva ostala tavafa spadaju u sunnete hadždža. Postoji četvrti tavaf, koji je dobrovoljan i za kojeg je mustehab da ga hadžija obavi kako hoće i kada hoće, kao i peti tavaf (tavafi tehije) koji se obavlja umjesto dva rekata tehijjetul-mesdžida. 4. Što se tiče sa’ja dozvoljeno ga je odgoditi do iza tavaful-ifade. 5. Brijanje ili skraćivanje kose na glavi spada u hadžske obrede, neki imami ga čak smatraju jednim od ruknova hadža, ali ga većina ubraja u vadžibe hadždža. 6. Vrijeme bacanja kamenčića, brijanja glave i tavaful-ifade počinje od pola noći uoči Bajrama. 7. Hadžija skida ihrame, nakon što obavi dva od slijedeća tri obreda: a) brijanje glave i bacanje kamenčića b) ili brijanje glave i obavljanjem tavafa c) ili bacanjem kamenčića i obavljanjem tavafa. Kad obavi dva od tri navedena obreda, hadžiji je dozvoljeno sve što mu je bilo zabranjeno oblačenjem ihrama, osim spolnog općenja i sklapanja braka, a kad obavi i treći obred onda mu je i to dozvoljeno. 8. Kad završi obavljanje tavaful-ifade i sa’ja, vratiće se na Minnu i prenoćit će u njoj. 9. Drugi dan Bajrama hadžija će na Minni sakupiti dvadeset i jedan kamenčić i nakon zevala, ali prije klanjanja podne-namaza baciće prve kamenčiće (malo džemre), zatim druge (srednje džemre) i nakon treće (veliko džemre ili akaba) na koje je bacao kamenčiće prvi dan Bajrama. Na svakom džemretu baciće po sedam kamenčića, kao što je učinio i prvi dan na Akabi. 10. To će isto učiniti drugi i treći dan Bajrama, nakon zevala. 11. Imam će održati hutbu: a) sedmog zul-hidžeta, nakon podne namaza, u Mekki, upoznaće hadžije o propisima b) devetog zul-hidžeta, u Nemiri, pred ulazak na Arefat. c) treći dan Bajrama, na Minni, nakon što su bačeni kamenčići gdje će ih poučiti o mogućnosti odlaska i prestanku bacanja kamenčića.
UMRA
Način obavljanja umre je sljedeći: obuku se ihrami za umru isto onako kao što se oblače za hadždž. Oblačenjem ihrama za umru postaje zabranjeno sve što je zabranjeno oblačenjem ihrama za hadždž. Potom se ulazi u Mekku, obavlja se tavaf za umru i sa’ja potom obrije ili skrati kosa i tek onda skidaju se ihrami.
POSJETA DŽAMIJI
Mustehab je posjetiti Poslanikov s.a.v.s. kabur [Albani, u svom djelu “ Menesikul hadždž” (str. 59) kaže: “Sunnet je posjetiti Poslanikovu s.a.v.s. džamiju, shodno hadisu: ”Putovati se može samo radi tri džamije" (jedna od njih je Poslanikova s.a.v.s. džamija).] i njegovu džamiju, a posebno se to odnosi na onoga ko obavlja hadždž. Prvo će doći u časnu džamiju i klanjati tehijjetul mesdžid, a potom se uputiti prema mubarek sobi, okrenuti se prema njoj i nazvati selam Vjerovjesniku s.a.v.s. riječima: “Es-selamu alejke ja Resulullah. Esselamu alejke ja Nebijallah” i sl. Zatim će se pomjeriti malo udesno i nazvati selam Ebu Bekru r.a., a potom će se pomjeriti još malo udesno i nazvati selam Omeru r.a. [Albani u navedenom djelu (str. 61) kaže: “Praktikovanje nekog posebnog načina prilikom posjete njegova kabura kao i kabura dvojice njegovih ashaba, kojeg spominje Gazali, predstavlja novotariju”.] Ako potom neko bude htio da uči dovu i da se obrati Uzvišenom Allahu, okrenuće se prema Kibli i zamoliti Allaha za ono što želi.
Hadždž je peti temelj Islama. Hadždž je dužan obaviti svaki musliman koji je punoljetan, pametan i ima mogućnosti. Obaveza hadždža se jednako odnosi i na muškarce i na žene. Dužnost je obaviti hadždž bar jednom u toku života (a takođe i umru, prema nekim fikhskim učenjacima). Ko obavi više puta hadždž, smatraće mu se dobrovoljnim ibadetom. Lijepo bi bilo obavljati ga svakih pet godina.
RUKNOVI HADŽDŽA
Hadždž čine četiri sastavna dijela (rukna): 1. ihrami 2. tavaf 3. sa’j 4. stajanje na Arefatu. Svi oni, izuzev stajanja na Arefatu, čine i sastavne dijelove umre.
OBLAČENJE IHRAMA
Oblačenjem ihrama započinju obredi hadždža. Pristupiti hadždžu se može na četiri načina: 1. Ifrad - Zanijeti se hadždž na Mikatu, nakon što se potpuno obavi hadždž, izađe se iz zone hadždža, zanijeti umra i obavi se (i zove se mufrid). 2. Temettu - Prvo zanijeti umru iz mikata svoga kraja, u mjesecima hadždža, a potom obaviti hadždž iz Mekke, vraćajući se u Mikatu (zove se el-rutemeti). 3. Kiran - Zanijeti se umra i hadždž zajedno na svom mikatu (zove se el-karin). 4. Itlak - Zanijeti se ulazak u obred bez ikakva određenja, i u tom slučaju može postupati kako hoće. Ko obavlja hadždž na drugi (temettu) i treći (kiran) način, dužan je zaklati kurban. Ihrami se oblače na mikatima: Zul-hulejfa - za stanovništvo Medine i njene okoline i za sve koji prođu kroz Medinu. Džuhva 8 za stanovništvo Šama, Misira, Magreba i sve koji ovuda prođu. [Trgovci ovih mjesta su nestali, danas ljudi oblače ihrame u Rabigu, (iz opreznosti) gradu koji se nalazi sjeverno od Džuhle na istočnoj obali Crvenog mora.] Jelemlem - za pravac Jemena, kao i za Indijance koji dolaze iz tog pravca. Karnul-menazi - za Nedžd i za sve koji prolaze tim pravcem. Zatu irk - za Irak, Horasan i sve koji dolaze iz tog pravca. Za one koji žive u Mekki, ili na području između Mekke i mikata, mjesto njihovog boravka je njihov mikat (i tu će obući ihrame). Prilikom oblačenja ihrama propisano je učenje telbije. Mustehab je ponavljati je i glasno je izgovarati, te je učiti iznova, pri svakom novom povodu, kao što je odmaranje, kretanje itd. Telbija je jedna od ihramskih obaveza, kao što je namaz početni tekbir. Tekst telbije koji je prenesen od Allahovog Poslanika s.a.v.s. glasi: “Lebbejke Allâhumme lebbejk. Lebbejke lâ šerîke leke lebbejke. Innel-hamde ven-ni’mete leke vel mulk. Lâ šerîke lek”. [Kutubu-s-sitte, Šafija i Bejheki.] Većina smatra da je dužnost izgovarati telbiju na ovaj način.
SUNNETI IHRAMA
1. Kupanje. 2. Obući ihram nakon klanjanja dva rekata nafile. 3. Podrezati nokte, skratiti brkove i odstraniti dlake sa stidnih mjesta. 4. Nakon izgovaranja telbije, proučiti dovu i donijeti salavat na Vjerovjesnika s.a.v.s. Za prekršaj koji muhrim (onaj koji je obukao ihrame) učini, mora izvršiti otkup: klanjem ovce, postom tri dana, ili dijeljenjem tri sa’a hrane. Prekršaji su npr.: 1. Pokrivanje glave i oblačenjem šivane odjeće. 2. Šišanje kose, rezanje noktiju i upotreba mirisa. 3. Ljubavne igre, kao što je poljubac i slično. 4. Sklapanje braka. 5. Ubijanje onog što ulovi na kopnu. Ako hadžija, dok je u ihramu, spolno opći (sa svojom suprugom) dužan je odmah učiniti keffaret i nadoknadu tako što će zaklati devu, a ako je ne nađe, onda goveče, a ako ni to ne nađe onda sedam ovaca, a ako ne nađe ni ovce onda će procijeniti vrijednost deve u novcu i za taj novac kupiti hrane i podijeliti. Ako ne nađe hrane onda će za svaki mudd hrane postiti po jedan dan. Kazna za lov u haremu je klanje iste životinje koju je ubio.
DRUGI RUKN: TAVAF
Tavaf je obilaženje oko Kabe sedam puta. Uvjeti tavafa su: 1. Odluka (nijjet) 2. Biti čist i pod abdestom. 3. Biti propisno obučen. 4. Tavaf činiti unutar harema i kretati se u smjeru koji će omogućiti da mu Kaba bude s lijeve strane. 5. Počinjati krugove od Hadžerul esveda i završavati ih kod Hadžerul esveda. 6. Prilikom tavafa cijelo tijelo mora biti izvan prostora koji se smatra sastavnim dijelom Kabe, što znači da ne smije npr. pružiti ruku u prostor iznad hidžra [Hidžr je Ismailov a.s. kameni luk, on se nalazi pored Kabe i smatra se dijelom Kabe iako je odvojen od njenih zidova.] ili šazirvana [Šazirvan je razlika između vertikale na kojoj su temelji Kabe i vertikale kabenskih zidova. Ti temelji se uzdižu iznad zemlje dvije trećine.]
SUNNETI TAVAFA
1. Ujednačeno trčanje u prva tri kruga. Ovo trčanje je sunnet samo prilikom tavafa poslije kojeg će doći sa’j, kao što je tavafi kudum ili tavafi ifada. 2. Otkriti desnu plećku tako da se sredina gornjeg ogrtača stavi ispod desnog ramena, a krajevi prebace na lijevo rame. 3. Pred početak tavafa treba poljubiti Hadžerul esved, ako je moguće, a ako nije onda je dovoljno dotaći ga rukom, ili bar pružiti ruku prema njemu, jer je Muhammed s.a.v.s. to radio i preporučio da se to radi. Ovim činom se ne smije shvatiti nadnaravnost Hadžerul esveda u smislu da on može nanijeti štetu ili korist. Omer r.a. je jedne prilike poljubio Hadžerul esved i rekao: “Ja znam da si ti kamen koji ne može nanijeti štetu niti korist, i da nisam vidio Allahova Poslanika s.a.v.s. kako te ljubi ni ja te ne bih poljubio”. [Ovaj hadis je zabilježilo sedam prenosilaca hadisa i Tirmizi za njega kaže da je hasen sahih.] 4. Dotaknuti jemenski ugao koji se nalazi nasuprot Hadžerul esvedu, iz pravca Ismailovog luka. 5. Proučiti dovu kod multezima (kabenskih vrata) kad se završi tavaf. 6. Nakon završetka tavafa klanjati dva rekata nafile iza mekami Ibrahima, napiti se Zemzem vode i vratiti prema Hadžerul esvedu prije odlaska na sa’j.
TREĆI RUKN: SA’J
Sa’j trčanje između Safe i Merve, u jednom i drugom pravcu. Uvjeti sa’ja: 1. Odluka (nijjet) 2. Da bude nakon tavafa 3. Da se upotpuni sedam prolazaka 4. Da ti prolasci budu uzastopni, bez prekida.
SUNNETI SA’JA
1. Brže kretanje na prostoru između dva zelena obilježja, gdje je trčala Hadžera Ismailova a.s. majka. 2. Zastajanje na Safi i Mervi radi učenja dove. 3. Izgovoriti po tri puta “Allahu ekber” prilikom uzlaska na Safu i Mervu 4. Da sa’j uslijedi odmah, nakon tavafa 5. Izaći na sa’j kroz vrata Safe, učeći ajet “Innes-Safâ vel mervete min šeâirillâhi femen hadžel-bejte evi’temere felâ džunâha alejhi en jettavvefe bihimâ, ve men tetavvea hajren feinnellâhe šâkirun alîm” (Safa i Merva su Allahova časna mjesta, zato onaj koji Kabu hodočasti ili umru obavi ne čini nikakav prestup, ako krene oko njih. Onaj koji drage volje učini kakvo dobro djelo slijedi mu nagrada, jer Allah je doista blagodaran i sve zna). [Bekare 158] 6. Onaj koji obavlja sa’j mora biti čist. 7. Sa’j treba obavljati idući (hodajući). 8. Ne treba smetati drugima koji obavljaju sa’j. 9. U toku sa’ja razmišljati o svojoj poniznosti i ovisnosti o Allahu s.v.t.
ČETVRTI RUKN: STAJANJE NA AREFATU
Ovo je najvažniji rukn hadždža, jer je Allahov Poslanik s.a.v.s. rekao: “El-Hadždžu Arefe” (Hadždž je Arefat). [Ovaj hadis je zabilježilo pet prenosilaca hadisa.]
VADŽIBI STAJANJA NA AREFATU
1. Boravak na Arefatu devetog zul hidžeta, od podne do zalaska sunca. 2. Noćenje na Muzdelifi, nakon silaska sa Arefata, uoči desetog zul hidžeta. 3. Bacanje kamenčića na Akabi, prvi dan Bajrama. 4. Brijanje ili skraćivanje kose, nakon bacanja kamenčića na Akabi. 5. Noćenje na Mini tri noći: jedanaestu, dvanaestu i trinaestu, ili dvije noći za onog koji žuri. 6. Bacanje kamenčića na tri određena mjesta, prvi, drugi i treći dan Bajrama, poslije podne.
SUNNETI I ADABI STAJANJA NA AREFATU
1. Izlazak na Minu osmog zul-hidžeta (jevmut-tervije) i noćenje tamo devete noći zul hidžeta. 2. Kretanje prema Nemiri [Džamija Nemire se nalazi u dolini Ume pored Arefata.] izjutra devetog zul hidžeta. 3. Boravak u Nemiri do iza zevala, gdje se klanja podne i ikindija skraćeno i spojeno u podnevskom vaktu. 4. Odlazak na Arefat, poslije klanjanja podne i ikindije namaza, sa imamom. 5. Odlaganje akšam namaza dok se ne dođe na Muzdelifu, gdje će se klanjati akšam i jacija skraćeno i spojeno, u jacijskom vaktu. 6. Zadržavanje kod Meš’aril-harama sve do pojave rumenila zore. Ovdje treba biti okrenut prema Kibli i vrijeme provoditi sjećajući se Allaha s.v.t. i upućujući mu dove. 7. Obaviti tavaful-ifadu prije zalaska sunca. 8. Kupanje popodne (na Bajram) nakon boravka na Arefatu. 9. Ako bude moguće, stati pored stijene na kojoj je stajao Allahov Poslanik s.a.v.s. 10. U toku stajanja na Arefatu činiti zikr i dove upućivati Allahu s.v.t. 11. Sa Arefata krenuti putem koji vodi preko Me’zemejna. [To je klanac između dva brda u Mekki između mešaril-harama i Arefata, koji se završava u dolini Ume kod džamije u Nemiri.] 12. Što ćešće izgovoriti telbiju na putu na Minnu, Arefat i Muzdelifu. 13. Uzimanje sedam kamenčića na Muzdelifi radi bacanja na Akabi, a ne više, kao što mase čine. 14. Napuštanje Muzdelife nakon pojave zore, a prije sunčeva izlaska. 15. Ubrzati hod kroz dolinu Muhassir. [Mjesto između Mekke i Arefata, a neki kažu između Minne i Arefata, dok je najprihvatljivije mišljenje da se Muhassir nalazi između Minne i Muzdelife.] 16. Baciti kamenčiće na Akabi, (prvi dan Bajrama) u vremenu od izlaska sunca do podne, izgovarajući “Allahu ekber” prilikom bacanja svakog kamenčića. 17. Lično preklati kurban, ili bar prisustvovati njegovom klanju. 18. Pojesti nešto od svog kurbana. 19. Otići lično na bacanje kamenčića. 20. Bacati kamenčiće na Akabu iz unutrašnjosti doline, okrenut prema njoj, tako da Kaba bude s lijeve, a Minna s desne strane.
NAPOMENE
1. Kad neko hoće da uđe u Mekku, okupaće se izvane Mekke s nijjetom ulaska u Mekku i ući u nju u toku dana. [U Mekku se može ući i danju i noću, ali je preporučljivo da se ulazi danju. ] 2. Kad uđe u Mekku, uputiće se prema Mesdžidil-haram, kad ugleda Kabu, staće, podići će ruke i reći: “Allâhumme zid hâzel-bejte tešrîfen ve tekrîmen ve ta’zîmen ve mehabeten, ve zid men šerrefehû ve azzamehû mimmen hadždžehû evit’emerehu tešrîfen ve tekrîmen ve tazîmen ve berren. Allâhumme entes-selâmu ve minkes-selâm hajjinâ rabbenâ bis-selâm”. [Ovo prenose Bejheki i Ibn Ebi Šejbe pouzdanim senedom od Omera r.a. Međutim, mogu se učiti i neke druge dove koje bi odgovarale ovoj prilici.] (Moj Gospodaru, povećaj ovom hramu čast, ugled, poštovanje i veličinu. Onome ko je obavio hadž ili umre, štujući i veličajući ovaj hram, povećaj čast, ugled, veličinu i dobrotu Moj Gospodaru, Ti si selam i od Tebe dolazi selam. Počasti nas, Gospodaru, sa selamom). 3. Kad se uđe u Mesdžidil-haram obaviće se tavafi-kudum. U toku hadždža obavlja se više tavafa, ali su najpoznatija tri koja su posebno vezana za hadždž: a) Tavafi-kudum (tavaf pri dolasku) b) Tavaful-ifada c) Tavaful-vedai (oprosni tavaf). Sastavni dio (rukn) hadždža je tavaful-ifada koji se obavlja nakon povratka sa Arefata, a dva ostala tavafa spadaju u sunnete hadždža. Postoji četvrti tavaf, koji je dobrovoljan i za kojeg je mustehab da ga hadžija obavi kako hoće i kada hoće, kao i peti tavaf (tavafi tehije) koji se obavlja umjesto dva rekata tehijjetul-mesdžida. 4. Što se tiče sa’ja dozvoljeno ga je odgoditi do iza tavaful-ifade. 5. Brijanje ili skraćivanje kose na glavi spada u hadžske obrede, neki imami ga čak smatraju jednim od ruknova hadža, ali ga većina ubraja u vadžibe hadždža. 6. Vrijeme bacanja kamenčića, brijanja glave i tavaful-ifade počinje od pola noći uoči Bajrama. 7. Hadžija skida ihrame, nakon što obavi dva od slijedeća tri obreda: a) brijanje glave i bacanje kamenčića b) ili brijanje glave i obavljanjem tavafa c) ili bacanjem kamenčića i obavljanjem tavafa. Kad obavi dva od tri navedena obreda, hadžiji je dozvoljeno sve što mu je bilo zabranjeno oblačenjem ihrama, osim spolnog općenja i sklapanja braka, a kad obavi i treći obred onda mu je i to dozvoljeno. 8. Kad završi obavljanje tavaful-ifade i sa’ja, vratiće se na Minnu i prenoćit će u njoj. 9. Drugi dan Bajrama hadžija će na Minni sakupiti dvadeset i jedan kamenčić i nakon zevala, ali prije klanjanja podne-namaza baciće prve kamenčiće (malo džemre), zatim druge (srednje džemre) i nakon treće (veliko džemre ili akaba) na koje je bacao kamenčiće prvi dan Bajrama. Na svakom džemretu baciće po sedam kamenčića, kao što je učinio i prvi dan na Akabi. 10. To će isto učiniti drugi i treći dan Bajrama, nakon zevala. 11. Imam će održati hutbu: a) sedmog zul-hidžeta, nakon podne namaza, u Mekki, upoznaće hadžije o propisima b) devetog zul-hidžeta, u Nemiri, pred ulazak na Arefat. c) treći dan Bajrama, na Minni, nakon što su bačeni kamenčići gdje će ih poučiti o mogućnosti odlaska i prestanku bacanja kamenčića.
UMRA
Način obavljanja umre je sljedeći: obuku se ihrami za umru isto onako kao što se oblače za hadždž. Oblačenjem ihrama za umru postaje zabranjeno sve što je zabranjeno oblačenjem ihrama za hadždž. Potom se ulazi u Mekku, obavlja se tavaf za umru i sa’ja potom obrije ili skrati kosa i tek onda skidaju se ihrami.
POSJETA DŽAMIJI
Mustehab je posjetiti Poslanikov s.a.v.s. kabur [Albani, u svom djelu “ Menesikul hadždž” (str. 59) kaže: “Sunnet je posjetiti Poslanikovu s.a.v.s. džamiju, shodno hadisu: ”Putovati se može samo radi tri džamije" (jedna od njih je Poslanikova s.a.v.s. džamija).] i njegovu džamiju, a posebno se to odnosi na onoga ko obavlja hadždž. Prvo će doći u časnu džamiju i klanjati tehijjetul mesdžid, a potom se uputiti prema mubarek sobi, okrenuti se prema njoj i nazvati selam Vjerovjesniku s.a.v.s. riječima: “Es-selamu alejke ja Resulullah. Esselamu alejke ja Nebijallah” i sl. Zatim će se pomjeriti malo udesno i nazvati selam Ebu Bekru r.a., a potom će se pomjeriti još malo udesno i nazvati selam Omeru r.a. [Albani u navedenom djelu (str. 61) kaže: “Praktikovanje nekog posebnog načina prilikom posjete njegova kabura kao i kabura dvojice njegovih ashaba, kojeg spominje Gazali, predstavlja novotariju”.] Ako potom neko bude htio da uči dovu i da se obrati Uzvišenom Allahu, okrenuće se prema Kibli i zamoliti Allaha za ono što želi.
_________________________________________________________________