utorak, 15. siječnja 2013.

O ljudi ne pravite svoje kuće grobovima !

Hvala pripada Allahu Veličanstvenom. Neka je salavat na posljednjeg Allahovog Poslanika Muhameda, sallallahu alejhi we sellem. Svjedočim da nema drugog božanstva koje zaslužuje da se obožava mimo Allaha Uzvišenog i da neće biti poslanika poslije Muhameda, sallallahu alejhi we sellem. 

Od Allahove mudrosti i milosti ovom umetu jeste i to što im je propisao nafile koje upotpunjavaju farzove (obavezne dužnosti ) u kojima je bilo manjkavosti.
Među najuzvišenije farzove u ovoj našoj vjeri spada namaz, kojeg je musliman dužan izvršavati pet puta u toku jednog dana. Uz svaki farz, Allah dželle š'enuhu je propisao nafilu (dobrovoljni ibadet ), bilo da se radi prije ili poslije njega. Na primjer Allah, dželle š'enuhu, je propisao zekat koji se daje jednom godišnje, ali dobrovoljna sadaka može se davati tokom cijele godine.

Allah dželle š’enuhu je propisao obavezni post u mjesecu ramazanu, ali postoji i nafila-post koji se može upražnjavati tokom cijele godine, skladno sunnetu Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem. Takođe hadždž i ‘umra, čovjek je dužan obaviti ih jednom u toku svog života, ali ako mu se pruži prilika može to učiniti i svake godine . Kao i svi ovi farzovi, i namaz ima svoje nafile prije ili poslije njega. 

Mnogobrojne su koristi obavljanja nafila, a mi ćemo spomenuti sljedeće: 

1) Ustrajnost u izvršavanju nafila povećava iman (vjerovanje) i pojačava ubjeđenje.

Poznato je i to se prenosi od prvih generacija da se iman povećava pokornošću Allahu dželle š’enuhu, a smanjuje pokornošću šejtanu. Prenosi se da je imam Buhari, Allah mu se smilovao, rekao: ’’Zapisao sam od hiljadu i osamdeset poznavalaca hadisa da su rekli: ’’Iman (vjerovanje) je izgovor jezikom i rad, odnosno potvrda djelima, povećava se i smanjuje.’’ (Sahihul- Buhari) Takođe se prenosi da je rekao ibn-Mudžahid: ’’Bio sam kod Ata ibn-Ebi- Rebbaha, kada uđe njegov sin Jakub i reče: ’’Oče, neki moji drugovi tvrde da je njihov iman kao iman meleka Džibrila’’, pa mu reče otac: ’’Sine znaj da nije isti iman (vjerovanje) onoga koji se pokorava Allahu i iman onoga koji mu se ne pokorava.” Obavljanjem nafila čovjek se približava svome Gospodaru i podiže mu se stepen kod njega sve dok ne postigne stepen iskrenih dobročinitelja i dok ga Allah ne zavoli . Prenosi se u hadisu od Ebu Hurejre r.a. da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: ’’Zaista je Uzvišeni Allah rekao: ’’Ko bude pokazao neprijateljstvo prema mom prijatelju, najavio sam mu rat. Ne približi Mi se Moj rob nisačim Meni dražim od onoga što sam mu farzom (strogom naredbom) učinio. Moj rob će Mi se neprestano približavati sve dok ga ne zavolim. Pa kada ga zavolim, njegov sam sluh kojim sluša, njegov sam vid kojim gleda, njegove ruke koje pruža, njegove noge kojim hoda. Pa ako mi zatraži, daću mu, a ako zatraži od Mene zaštitu, zaštiti ću ga.’’ 

2) Allah se obavezao upotpuniti farzove, u kojima je bilo nekih propusta, nafilama koje je čovjek obavljao.

Potvrđeno je u sunnetu da dvije stvari mogu upotpuniti manjkavosti koje su se dogodile u toku obavljanja farz-namaza i podići Allahovog roba na viši stepen nego što je bio prije. Prva stvar jesu nafile (dobrovoljni ibadeti). Potvrdu za ovo nalazimo u hadisu koga prenosi Ibn-Kubejs u kome kaže sljedeće: ’’Došao sam u Medini, a zatim zamolio Allaha sljedećim riječima: ’’Gospodaru moj podari mi da se smjestim kod tvog odabranog roba’’, pa sam se smjestio kod Ebu-Hurejre, zatim mu ispričah za moju dovu i rekoh: ’’Želim da mi ispričaš neki hadis koji si čuo od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi we sellem, da bih se ja okoristio njime.’’ Zatim reče Ebu-Hurejre: ’’Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi we sellem, kako kaže: ’’Prvo za šta će čovjek polagati račun na Sudnjem danu jeste namaz, pa ako mu namaz bude valjan, uspjeo je i spasio se, a ako mu bude loš namaz propao je. A ako mu bude krnjav (nepotpun)reći će Allah: ’’Pogledajte ima li moj rob nafila, pa mu upotpunite nafilama ono što je propustio od farzova. A zatim će polagati račun za ostala djela.’’ (Ebu-Davud ) Druga stvar koja upotpunjuje farz-namaze jeste istigfar (traženje oprosta) odmah poslije selama, kao što je to činio Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem. Prenosi se od Subana r.a. da je rekao: ’’Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, je po završetku namaza činio istigfar tri puta, a zatim proučio: ’’Allahu moj, Ti si spas, od Tebe je spas, Slavljen si Ti, Veličanstveni i Plemeniti.’’ A zatim je Velid upitao Evzaija: ’’Kako je to Poslanik činio istigfar?’’ Ovaj mu odgovori: ’’Govorio je - estagfirulah- (oprosti mi Allahu ) tri puta.” Treba znati da ovaj istigfar poslije namaza nije istigfar za grijehe koji su se počinili van namaza, već je to istigfar za propuste koji su se dogodili u toku namaza.
 
Većina muslimana danas klanja nafile (sunnete) u mesdžidima. Molimo Allaha da ih za to nagradi. Međutim obavljanjem nafila u mesdžidima oni ostavljaju nešto što je mnogo bolje od toga, a to je obavljanje tih nafila u svojim kućama. Izuzetak su one (nafile) koje je i sam Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, obavljao u mesdžidima, kao što su: teravih namaz, tehijjetul-mesdžid (namaz u počast džamiji) i njima slični.

Navest ćemo nekoliko hadisa koji jasno ukazuju na to da je nafile bolje obavljati u kućama nego u mesdžidima. 

Od Jezida ibn-Sabita r.a. se prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’O ljudi klanjajte u svojim kućama, doista je najbolji namaz onaj koji se obavi u svojoj kući, osim farz-namaza.” (Muslim)

Kod Ebu-Davuda stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Namaz nekog od vas u njegovoj kući je bolji od namaza u ovom mom mesdžidu, osim farza.” Od Abdulaha bin-Šekika se prenosi da je rekao: ’’Pitao sam Aišu, ženu Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi we sellem, kako je Allahov Poslanik obavljao sunete (nafile) pa mi je rekla: ’’Klanjao je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, u mojoj kući četiri rekjata prije podnevskog farza, pa bi izašao i klanjao ljudima podnevski farz u mesdžidu, zatim bi se vratio i klanjao dva rekjata poslije farza. Klanjao bi akšamski farz ljudima u mesdžidu, zatim bi se vratio i klanjao dva rekjata poslije akšamskog farza. Klanjao bi jaciju ljudima u mesdžidu, pa bi se vratio i klanjao dva rekjata suneta poslije jacije, a kada bi osvanuo klanjao bi dva rekjata sabahskog suneta.” (Muslim ) A u drugoj predaji stoji: ’’Zatim bi izašao i klanjao ljudima sabah.” 

3) Od Abdullaha ibn-Omera se prenosi da je rekao Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem: ’’Klanjajte u vašim kućama, nemojte ih praviti grobovima.” (Buhari i Muslim) 

Poznato je da namaz u Poslanikovoj džamiji ima vrijednost hiljadu puta više nego u drugim džamijama, osim Kabe. I pored toga Allahov Poslanik je sunete obavljao u kući kao što smo to već vidjeli iz prethodnih hadisa. A podsticao je i svoje ashabe da se drže onoga što je on radio. Prenosi se u hadisu od Abdulaha bin-Sada el-Ensarija da je pitao Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi we sellem: ’’Da li je bolji moj namaz u mojoj kući ili u mesdžidu?” Reče Allahov Poslanik: ’’Zar ne vidiš moju kuću kako je blizu mesdžida, a i pored toga ja više volim klanjati u svojoj kući nego u mesdžidu, osim farzova.” (Ibn-Madže) 

Bilježi se slična predaja od Kjaba r.a. u kojoj kaže: ’’Došao je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, u mesdžid Beni Abdul–Ešhel , pa im je klanjao akšam namaz. Pošto završiše farz, ljudi ustadoše i počeše klanjati sunete, a on im reče: ’’Doista je taj namaz bolje obaviti u kući.’’ A u drugoj predaji stoji: ’’Na vama je da ovaj namaz klanjate u kućama.” (Ebu-Davud)

Uzimajući ove dokaze islamski učenjaci su se složili da nagrada za namaz u Kjabi (sto hiljada namaza), u Poslanikovoj džamiji (hiljadu) i u mesdžidul-aksa (petsto namaza) važi samo za farz namaz. 

Dok neki učenjaci kažu: ’’Obavljanje nafile u kući vrijednije je nego u unutar same Kabe.’’ Od imama Tahavije se prenosi da je rekao: ’’Ko se bude zavjetovao da će obaviti nafilu-namaz u jednom od tri mesdžida (Mesdžidul–haram, Poslanikovoj džamiji i Mesdžidul–aksa), pa ne bude to uradio, njegov otkup je da klanja te nafile u kući, jer mu je nafila vrijednija u kući. 

Takođe se prenosi od Sehla bin-Sada da je rekao: ’’Živio sam u vrijeme Osmana bin-Afana r.a. i on je predvodio ljude u namazu, kada bi on predao selam od akšamskog farza ljudi bi odmah poslije toga pohrlili vratima, tako da nisam mogao vidjeti čovjeka da klanja sunete u mesdžidu, već bi odlazili kućama i tamo obavljali namaz (sunet). Kada je ovakva slika bila u vremenu Osmana r.a. šta onda reći za vrijeme Allahovog Poalanika, sallallahu 'alejhi we sellem, naročito kada su u pitanju dva rekjata akšamskog suneta, jer se prenosi da je Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’O ljudi, klanjajte ta dva rekata u svojim kućama.’’ (Ibn-Madže ) 

Prenosi se od Abdulaha sina Ahmeda ibn-Hanbela da je rekao svom ocu: ’’Čuo sam da jedan čovjek govori: ’’Ko klanja dva rekjata akšamskog suneta u mesdžidu, nije skinuo sa sebe dug sve dok ih ne obavi u kući, jer je Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Zaista se ovaj namaz obavlja u kući’’, pa reče imam Ahmed bin-Hanbel: ’’Ko je taj čovjek?’’ Sin mu odgovori: ’’Abdurahman sin Ebu-Lejle.” Tada reče imam Ahmed: ’’Divno li je to što on govori.’’

Koristi klanjanja nafila u kućama
 
Mnogobrojne su koristi obavljanja nafila u kućama, a mi ćemo spomenuti tri.

1) Uvećavanje nagrade 

Na ovo ukazuje hadis koga prenosi Suhejb er-Rumi r.a. da je Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Čovjekov dobrovoljni namaz tamo gdje ga ne vide ljudske oči, bolji je od namaza gdje ga vide za dvadeset i sedam stepeni.” (Sahihul-džami’a; 3821.) A u nekim predajama se prenosi od Suhejba ibn-Nu’mana r.a. da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Vrijednost dobrovoljnog namaza u svojoj kući van očiju ljudi, je kao vrijednost farza nad nafilom.” (sahihuttergib; 431.) 

U ova dva hadisa nalazimo nekoliko koristi: 

Obavljane nafila na bilo kom mjestu van očiju ljudi postiže se mnogostruka nagrada, jer je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Gdje ga ne vide ljudi’’, a to može biti kuća, hotel, kancelarija, odmaralište itd. Treba znati da onaj koji nije u mogućnosti da obavi nafile, osim pred očima ljudi u mesdžidu, dužan je da ih klanja i da ne propušta nagrade tih nafila koje je Allah pripremio za njih. Jedino što mora očistiti svoj nijjet i onda spada u kategoriju onih koji su se odlučili na neko dobro djelo, pa bivaju opravdano spriječeni. Njihova nagrada je kao da su ga i učinili. 

2) Činjenje dobrog djela u svojoj kući i spuštanje bereketa na tu kuću, a to potvrđuju sljedeći hadisi. 

Od Omera ibn-Hattaba se prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Doista je namaz kojeg čovjek obavi u svojoj kući svjetlost za kuću, pa osvjetlite svoje kuće.” (Ahmed, ibn-Madže) Takođe, hadis kojeg prenosi Džabir r.a. da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Kada klanjate namaz u mesdžidima, ostavite neki namaz i za vašu kuću. Zaista Allah daje hair u kući u kojoj se klanja nafila.” (Muslim)

3) Obavljanje nafila u kućama je bježanje od licemjerstva i udaljavanje od skrivenog širka. Na ovo ukazuju sljedeće predaje. Hadis koga prenosi Seid el-Hudri r.a. u kome kaže: ’’Izašao je Allhov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, jedne prilike među nas dok smo mi razgovarali o Dedžalu pa nam je rekao: ’’Hoćete li da vas obavjestim čega se za vas plašim više od Dedžala?’’. ’’Svakako Allahov Poslaniče’’, odgovorili smo. Reče: ’’Skrivenog širka, čovjek ustane da klanja pa onda uljepša svoj namaz, jer primjeti da ga neko posmatra.” (Ibn-Madže, Ahmed) U drugom hadisu koga prenosi Muhamed bin-Lubejad r.a. stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, izašao među ljude i povikao: ’’O ljudi čuvajte se skrivenog širka!” Rekoše: ’’A šta je to skriveni širk Allahov Poslaniče?’’ Reče: ’’Čovjek ustane i klanja, pritom uljepšava svoj namaz zbog ljudi koji ga gledaju, to je skriveni širk.” ( bilježi ga Ibn-Ebi-Šejbe)

Zbog ovih i mnogih drugih predaja prve generacije su skrivale svoj ibadet koliko su mogle, tako da se prenosi od Muhameda bin-Kasima da je rekao: ’’Družio sam se sa Muhamedom bin-Eslemom pa sam čuo od njega da govori kuneći se: ’’Da mogu sakriti svoj dobrovoljni ibadet sakrio bih ga čak i od meleka koji me prate, strahujući od licjemerstva.” 

I na kraju, tvoje obavljanje nafila u kući doprinosi oživljavanju tvoje kuće čineći je mjestom pokornosti Allahu, dželle š'enuhu, mjestom gde će meleki silaziti, mjestom gdje će Allah spuštati berićet i svoju milost. Tvojim obavljanjem nafila u kući podučavaš i podstičeš svoju porodicu na ispravnu pokornost Allahu dželle š’enuhu. 

U današnjem vremenu, kuće pojedinih muslimana proklinju svoje stanovnike i žale se Allahu na nasilje koje im ti muslimani čine, ostavljajući namaz i sjela na kojima se spominje Allah, dželle š’enuhu, i proučava Allahova vjera-islam. Ta sjela pokornosti Allahu, dželle š’enuhu, su zamenjena sjelima nepokornosti Gospodaru svih svjetova, uz razne zabranjene stvari u islamu, kao što su: alkohol, kocka, muzika, ogovaranje, ismijavanje itd. 

Ako pogledamo primjer kuće jednog iskrenog vjernika i primjer kuće drugog koji je svoju vjeru skoro ostavio, uvidjećemo da je to kao primjer parfimerije i grobnice . 

A na to nam ukazuje i hadis koga prenosi Musa el–Eš’ari da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi we sellem, rekao: ’’Primjer kuće u kojoj se spominje Allahovo ime i kuće u kojoj se ne spominje je kao primjer mrtvog i živog čovjeka.” (Muslim)

Molimo Allaha, dželle š’enuhu, da popravi stanje u našim kućama, u kućama naših komšija i svih muslimana svijeta. AMIN!

Preveo: Sead Islamović - medinabosna.net